Amblyptilia punctidactyla?

Gestart door Robert Heemskerk, oktober 08, 2006, 20:37:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag nachvlinderforum,

Deze kreeg ik toegestuurd van mijn broer in Schellingwoude,

Nu vraag ik me af of dit nu A. punctidactyla of acanthadactyla is?

Misschien kan iemand me helpen ermee?


han.endt

#1
A. acanthadactyla. A. punctidactyla is ook geen Nederlandse soort.

Robert Heemskerk

ok, dan kan ik die ook afstrepen en verder zoeken..


han.endt

Citeerok, dan kan ik die ook afstrepen en verder zoeken..
Het stond er misschien niet zo duidelijk, maar het is A. acanthadactyla.

Robert Heemskerk

Ik zie het nu.., muntje is gevallen  :gap:


Mark Lammers

Is iedere nachtvlinder die er uit zo uitziet als een takje, altijd een A. Acanthadactyla, of zijn er nog meer mogelijkheden?

Mark

Elachista

Mark,

De soort acanthadactyla behoort tot de familie van de Pterophoridae, waarvan in Nederland tot dusver 37 soorten van gezien zijn. Veel vormen en kleuren, en dus is dit ook niet de enige soort.
Veel soorten zijn makkelijk uit elkaar te houden, o.a. de bekende soorten als monodactyla, pentadactyla, microdactyla en deze acanthodactyla.
Bij de Gillmeria's (pallidactyla & tetradactyla) moet je letten op het patroon van de poten, dan is er ook nog een andere, het genus Oxyptilus, waarbij de tekening op de vleugel en de haartjes (haarborstels (grotere haarbundels) en franje (haarbundels die over de gehele vleugels lopen) genaamd) een grote rol spelen. Niet alleen dit, ook moet je hierbij goed letten op de biotoop van het beestje. Zie je de vlinder vliegen op een plek met veel muizenoor, heb je een grote kans dat het O. pilosella zal zijn, of bij veel havikskruid, dan zou het O. chrysodactyla kunnen zijn.
Naast foto's zijn bovenstaande details dus wel erg nuttig.

Tymo

Groet,
Tymo

Mark Lammers

Mooie uitleg Tymo!

Heb je ook nog een suggestie voor een goed boek voor nachtvlinders? Waar komt jou kennis allemaal vandaan? ;)

Mark

Robert Heemskerk

#8
dag Mark,

(sorry dat ik er even tussen kom)

Ik heb afgelopen week een prachtige Nachtvlindergids gekregen die dit jaar is uitgekomen.
- Nachtvlinders - Veldgids met alle in Nederland en Belgiƫ voorkomende soorten - van Paul Waring en Martin Towsend. deze is (was?) de afgelopen weken met een korting te koop.. en is een buitengewoon uitgebreide nachtvlindergids, echt een aanrader!

Maar mogelijk heb jij al een goede gids op dit gebied..  ;)

Verder ontbreken wel alle micro's in deze gids, dan is ie niet meer te tillen.. en  bovenstaande soort ontbreekt ook in de gids.  <_<
Er is dus wel een selectie gemaakt.

Elachista

CiteerMooie uitleg Tymo!

Heb je ook nog een suggestie voor een goed boek voor nachtvlinders? Waar komt jou kennis allemaal vandaan? ;)

Mark
Voor deze micro's heb je heel veel verschillende boeken nodig.
Ik ben pas begonnen met de wat moeilijker groepen, dus binnenkort zal ik ook eens wat bijpassende literatuur aanschaffen. Henk heeft me al enkele boeken aanbevolen, dus ik hoop binnenkort er wat dieper op in te kunnen gaan.

Sja, die kennis, dat is geen kunst. Het is de mate waarmee je je hobby uitoefent, ik zit heel veel in het veld en ook al vang je weinig, ik blijf er plezier aan beleven.
Onderlinge gesprekken, boeken en natuurlijk betrouwbare bronnen op internet kunnen veel bijdragen aan de kennis.

Om de vedermotten een beetje te leren kennen qua herkenning is de Finse website http://www.kolumbus.fi/juha.tyllinen/Sulka...lkaperhoset.htm toch nog erg handig. Er zullen wel enkele Nederlandse soorten ontbreken, maar in grote lijnen zijn de algemeenste soorten wel op deze website te raadplegen.
Het is wel handig om te weten hoe het zit met de verspreiding van de vedermotten, hiervoor is het boek van Kuchlein, de Kleine Vlinders, handig voor.
Al zullen de kaartjes wel enigszins verouderd zijn en lang niet zo compleet als ze nu zijn - maar toch kun je wel inschatten hoe het zit welke soorten meer waarschijlijk zijn dan een andere soort.


Tymo
Groet,
Tymo