zwarte bolletjes, wellicht een alg?

Gestart door vdvaart, mei 08, 2011, 13:07:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

vdvaart

Dit vond ik op een levende vlier. In vochtige toestand was het onder de loep interessant te zien, allemaal bolletjes. Ik dacht ter plaatse aan een korstmos en heb het meegenomen. De foto laat een stukje zien van ongeveer 1,5 cm breed dus het is klein. Had ik het in gedroogde toestand gevonden (andere foto), dan had ik vast niet verzameld nadat ik had vastgesteld dat het geen mos was (mijn eigen hobby). Ik krijg echter noch op het forum voor korstmossen noch op het forum voor paddenstoelen een zeker identificatie. De bolletjes zijn vochtig geleiachtig, groenig, en onder een microscoop (600x) blijken ze vol "strengen kralen" te zitten van wisselende lengte.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

vdvaart

#2
Beste suggestie tot nu toe: vorm van Nostoc, een blauwwier. Op www.sharnoffphotos.com zag ik een zeer vergelijkbare foto van "nostocballs".
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Margreet Kwh

Hallo Koos,

een paar items eerder kwam een vraag van Jacob over Nostoc, hier is wat literatuur en wellicht een mogelijkheid om het uit te laten zoeken:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=129807.msg855919.html#msg855919
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

vdvaart

Hallo Margreet,
Bedankt voor de verwijzing. Leuk te lezen dat ik niet de enige was die hiermee worstelde.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart