zweefvlieg 4

Gestart door thijsdegraaf, april 19, 2011, 21:48:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Deze was heel geïnteresseerd in de vogelpoep op de bessenstruik.
gitje? Ik heb deze ook nog niet uitgezocht. Was hem vergeten  :-[

Sander Bot

das niet makkelijk. Een Cheilosia in ieder geval. Volgende keer in een potje stoppen zou ik zeggen, op een pin zijn ze toch wel een heel stuk makkelijker te determineren dan vanaf een foto.

groeten,
Sander

thijsdegraaf

#2
Fotograferen vind ik veel leuker Sander. Maar ik weet het...het heeft wel nadelen.
Ik heb de onderkant op de foto proberen te zetten. Maar dat is niet helemaal gelukt. Ik vond het donkere deel boven de voelsprieten opvallend.

Sander Bot

tja, prima natuurlijk om niet te verzamelen, dat is aan ieder persoonlijk uiteraard.
Kleine Cheilosia met ietwat verdonkerde antennen, tweekleurige poten en behaarde ogen. Ik heb er ook zo een gevangen dit voorjaar, en dat was Cheilosia urbana. Maar ja, dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit er ook één is. Als je er echt tijd in steekt is er misscien toch nog iets van te maken. Ik hou wel van een uitdaging, maar ja, het is zo mooi weer buiten, dus ik ga niet te lang achter de computer zitten  ;)

groeten,
Sander

thijsdegraaf

Citeerdus ik ga niet te lang achter de computer zitten  ;)
Gelijk heb je hoor  8) !! Morgen middag heb ik weer vergadering  >:(

Ik had ook niet verwacht, dat er een naam uit zou komen. Ik vind Cheilosia urbana niet zo gek. De enige foto's van deze soort zijn van Arnold Wijker en die woont Egmond aan Zee. Dat is gemeente Bergen (Ik woon in Bergen N.H.) Hij komt dus bij mij in de buurt voor. Sommige gitjes zijn niet zo waarschijnlijk, omdat ze niet in Noord-Holland gevonden zijn (zegt ook niet alles.)
Ik zal nog twee foto's toevoegen. Je weet maar nooit.
Bedankt weer voor de moeite.

Sander Bot

ff wakker blijven Sander, de poten zijn veel te zwart voor urbana. Dit is fasciata of semifasciata zou ik zeggen.

groeten,
Sander

thijsdegraaf

Citeerff wakker blijven Sander, de poten zijn veel te zwart voor urbana.

Had ik ook moeten kunnen zien  :-\ 
Nogmaals bedankt Sander.