Welke fase Tapuit

Gestart door hanso, april 12, 2011, 18:26:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

hanso

Is dit een eerste winterkleed van deze tapuit ? Ik kom er niet helemaal uit... Dank, Hans

Oenanthe

De enige manier om de leeftijd van een tapuit betrouwbaar te bepalen is de binnenkant van de bovensnavel bekijken. Op jouw foto staat een vrouwtje maar de leeftijd daarvan is niet te bepalen. En waarom zou je ook?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

hanso

Okay, dankjewel ! Waarom ? Nieuwsgierigheid denk ik - wil ze meestal matchen met een plaatje in mijn gids, vandaar  ;) Fijne avond, hans

JandJ

ANWB p. 265, Tapuit, afbeelding links bovenaan -> aan de hand van de lichte randen van de vleugelveren zou ik toch onvolwassen zeggen. man of vrouw is dan beide mogelijk.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

hanso

In de nieuwe gids op pagina 283, maar ik denk hetzelfde plaatje, vandaar dat ik dacht 1e winter. Dank ook voor deze reactie ! Grtz, Hans

HPM

Citaat van: jandj op april 12, 2011, 18:58:37 PM
ANWB p. 265, Tapuit, afbeelding links bovenaan -> aan de hand van de lichte randen van de vleugelveren zou ik toch onvolwassen zeggen. man of vrouw is dan beide mogelijk.

Luister nou maar naar Maarten. Bovendien: wat is er onvolwassen aan een Tapuit half april?

Herman van der Meer

JandJ

als je niet adult ben, ben je onvolwassen. dan zou volgens de ANWB nu alleen adult vrouw (vrij grijze rug, wat deze niet heeft) en adult man (gewoon dat klassieke kleed) nu de enige optie zijn... sorry, dat gaat er bij mij niet in :)
er zijn nu toch ook nog zat onvolwassen meeuwen? en wat dacht je van die zwarte roodstaart elders in dit 'determinatie'?
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)

HPM

Citaat van: jandj op april 12, 2011, 19:14:41 PM
als je niet adult ben, ben je onvolwassen. dan zou volgens de ANWB nu alleen adult vrouw (vrij grijze rug, wat deze niet heeft) en adult man (gewoon dat klassieke kleed) nu de enige optie zijn... sorry, dat gaat er bij mij niet in :)
er zijn nu toch ook nog zat onvolwassen meeuwen? en wat dacht je van die zwarte roodstaart elders in dit 'determinatie'?

Meeuwen broeden niet na een jaar, Tapuiten, net als de meeste zangvogels,  wel. Die zijn nu dus volwassen.
Herman van der Meer

frankneijts

Het vaststellen van de leeftijd van een vogel kan velerlei doelen dienen en daarom is het ontwikkelen van 'skills' om dat te kunnen een loffelijk streven. Dankzij de digitale fotografie kunnen we dat tegenwoordig steeds beter, ook waar we dat vroeger alleen in de hand konden. Maar bij deze Tapuit komen we niet veel verder dan 'wijfje': mannetjes in hun 2e jaar (1e zomer) zijn al min of meer gekleurd gekleurd als adulte mannetjes maar wel herkenbaar aan o.a de bruinere (i.p.v. zwarte) vleugelpennen. Bij wijfjes gaat dat niet op (ook meestal geen ruicontrast in de grote dekveren wat bij veel vogels geldt als leeftijdskenmerk) en moet je dus het beestje in de bek kijken zoals Maarten al zei, al zijn lang niet alle vogels daarmee nog op leeftijd te brengen in het voorjaar.
Enne Jan: die ANWB-gids is een prima gids natuurlijk maar voor leeftijdsbepaling van veel (zang)vogels niet geschikt (want niet voor bedoeld...)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'