Vogeltrek en het weer

Gestart door Adri Clements, maart 17, 2011, 14:42:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Adri Clements

Hoi allen,

Vogeltrek en het weer zijn niet van elkaar te scheiden. Topdagen blijken vaak te worden veroorzaakt door een toevallige samenloop van (weers)omstandigheden. De graspiepertrek in het voorjaar van 2003 bijvoorbeeld.
Middels deze site http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsreaeur.html kan je weerkaarten opvragen tot decennia lang geleden. De ligging van de drukgebieden op en voor 15 april 2003 verklaren voor een groot deel waardoor er zo ongelofelijk veel Graspiepers vlogen: ruim 380.000 over Breskens en (tien) duizenden elders.
Links bovenin zie je de weermodellen (GFS/JMA/...) en midden bovenin kan je klikken op de weersverwachting voor de komende dagen. Het KNMI baseert zich vnl. op het ECMWF, het Europese weermodel. Het GFS is het Amerikaanse weermodel, wat ook veel wordt gebruikt.

Weet iemand toevallig of & zo ja waar er artikels zijn die dieper op de relatie vogeltrek&weer (liefst betrekking hebbend op W-Europa) ingaan? Het belgische artikel over de relatie tussen het weer en de roofvogeltrek van 13&14 sept. '08 is me bekend.
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

HPM

Geen artikel maar een boek en niet uitsluitend over trek:

Norman Elkins. Weather and Bird Behaviour. T & A D Poyser, Carlton.
illustraties van Crispin Fisher

Mijn uitgave is van 1983 maar ik zie dat er ook een uit 2004 is die nog 40 pp dikker is ook.
Herman van der Meer

Yeronimo

Citaat van: Adri Clements op maart 17, 2011, 14:42:45 PMHet belgische artikel over de relatie tussen het weer en de roofvogeltrek van 13&14 sept. '08 is me bekend.

Erg interessant. Deze staat online neem ik aan? Ik kan hem zo snel niet vinden in de zoekmachine der zoekmachines.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Vincent Hart

Citaat van: Yeronimo op maart 17, 2011, 21:19:49 PM
Citaat van: Adri Clements op maart 17, 2011, 14:42:45 PMHet belgische artikel over de relatie tussen het weer en de roofvogeltrek van 13&14 sept. '08 is me bekend.

Erg interessant. Deze staat online neem ik aan? Ik kan hem zo snel niet vinden in de zoekmachine der zoekmachines.
Alstu: http://vwg.natuurkoepel.be/archief/roofvogeltrek2008.pdf
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

rinsevdvliet

Adri,

Zoals je wellicht weet is er heel erg veel geschreven over vogeltrek (m.n. door britten, zweden, zwitsers) ook in relatie tot het weer en klimaat.
Dit zijn iig standaardwerken en verplichte kost voor iedere serieuze trekteller: http://www.amazon.com/Bird-Migration-Thomas-Alerstam/dp/0521448220 en http://www.amazon.co.uk/Bird-Migration-Collins-New-Naturalist/dp/B004GXB4WU/ref=kinw_dp_ke?ie=UTF8&m=A3TVV12T0I6NSM

Hgr,
Rinse

Adri Clements

@Herman: hé leuk. Die kende ik nog niet. Staat genoteerd!
@Vincent: tnx for sharing, dit is een latere versie van het oorspronkelijke artikel (was zonder foto + telling aan het eind)
@Rinse: 't boek van Ian Newton stond al hoog op m'n verlanglijstje, andere boek lijkt me ook interessant.

Heb de genoemde boeken niet (digitaal) doorgenomen, is er ook info over de Nederlandse(/voorbeelden uit NL) situatie? artikel/boek?
Groeten, Adri Clements
Telpost Schor van Sint-Annaland
Mijn waarnemingen + Foto's

Yeronimo

Citaat van: Adri Clements op maart 18, 2011, 15:23:22 PM
@Herman: hé leuk. Die kende ik nog niet. Staat genoteerd!
@Vincent: tnx for sharing, dit is een latere versie van het oorspronkelijke artikel (was zonder foto + telling aan het eind)
@Rinse: 't boek van Ian Newton stond al hoog op m'n verlanglijstje, andere boek lijkt me ook interessant.

Heb de genoemde boeken niet (digitaal) doorgenomen, is er ook info over de Nederlandse(/voorbeelden uit NL) situatie? artikel/boek?

Misschien dat hier iets in staat erover?
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

Steven Wytema

Bij Norman Elkins in ieder geval niet; Wel een erg leuk en leerzaam boek overigens.
(Die Bird Migration van Alerstam staat bij deze ook op mn verlanglijstje :) )
Steven Wytema