Hoofdmenu

Dorytomus ?

Gestart door Remco (en Violet), maart 08, 2011, 18:27:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Remco (en Violet)

We zouden graag willen weten welke soort dit is, denk aan een soort Dorytomus.
Hebben we dat goed en valt deze evt. verder op naam te brengen ?

Helaas weer eens geen meetlatje meegenomen (was tijdens mijn lunchpauze). Schatting van formaat ong. 5 mm.

Het betreft deze waarneming http://waarneming.nl/waarneming/view/52658034
Snuitkever onbekend - Curculionidae indet. gezien op 2011-03-08 te Utrecht (stad)
foto`s :






bij voorbaat dank Violet & Remco
Groeten (Violet en) Remco

www.vlinderseemland.nl/

beetlestitch

geslacht is goed maar er zijn er meer dan alleen longimanus. ik dacht in nederland een stuk of 8. groeten toon.
Toon Keukelaar

Remco (en Violet)

Ben al blij dat ik tegenwoordig het geslacht aardig begin te leren.
Compleet op naam brengen van deze kleine vriendjes blijft inderdaad vaak lastig.
Zeker als je niet al je spulletjes bij je hebt, die je in het veld wel hebt.

Het is bij kevertjes zeker niet zo makkelijk als bij (nacht)vlinders dat bepaalde soorten een bepaalde 'vlieg'tijd hebben en dat deze verschilt van zijn soortgenoten.
Ik heb geen idee hoe dat precies werkt.
Groeten (Violet en) Remco

www.vlinderseemland.nl/

beetlestitch

is bij kevers ook zo en vooral bij meikeverachtigen. verder zijn er veel meer kevers die als imago overwinteren dan vlinders. kevers zijn vaak ook al actiever bij lagere temperaturen dan vlinders over het algemeen. natuurlijk uitzonderingen zoals altijd. deze kevers zijn bijna alleen te determineren met een tabel. bij vlinders vaak alleen met fotovergelijking behalve een paar groepen. verder zijn er van kevers ruim 2 keer zoveel soorten dan van macro vlinders. groeten toon.
Toon Keukelaar

Joris Menten

Volgens mij wijzen die lange voorpoten (duidelijk langer dan midden/achterpoten) wel degelijk op longimanus, Theodoor zal mij wel verbeteren indien niet, vermoed ik? Joris

Remco (en Violet)

Had er vanmiddag weer eentje gevonden, in loeppotje gedaan om mee naar huis te nemen, dit om hem beter te kunnen bestuderen.
Stond lekker op mijn bureau. Kom ik op een gegeven moment op mijn plek terug is het potje leeg !!   :huh:
En geen kevertje meer te vinden.
Waarschijnlijk door de luchtgaatjes ontsnapt.

Heb het maar niet tegen mijn collega's gezegd, vinden het toch af en toe al vreemd wat ik doe en sommige vinden veel beestjes maar eng.  :rolleyes:
Zal ik hem trouwens als onzekere longimanus invoeren, of is Dorytomus spec. beter, of toch als zekere longimanus.
Helaas (nog) geen reactie van Theodoor. Dus waarschijnlijk heb je het dan wel goed gezien, Joris.
Groeten (Violet en) Remco

www.vlinderseemland.nl/

Th.Heijerman

Dit is inderdaad D. longimanus ...

Theodoor

Remco (en Violet)

Joris, Theodoor, dank voor de bevestiging. :duim:
Groeten (Violet en) Remco

www.vlinderseemland.nl/