melanistische scholekster, maar niet heus

Gestart door whmvb, februari 26, 2011, 19:41:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

whmvb

Hallo mensen,

op Ameland vond ik deze dode vogel, zonder kop helaas, waar ik eerst geen naam op kon plakken. Na enig speurwerk bleek het een melanistische scholekster te zijn. Veergrootte en vlekkenpatronen kloppen evenals de forse (maar donkerder) poten. Jammer dat ik hem niet levend heb gezien, dan had ik nog kunnen denken dat het een echte zwarte scholekster uit Zuid-Afrika was.

Wim
Wim van Boekel

Norman

Volgens mij een Aalscholver, in ieder geval geen Scholekster. De nek is veel te lang en de poten kloppen ook niet voor Scholekster.

whmvb

Sorrie hoor, maar dat is echt een misser. De poten kloppen precies met Scholekster (bekijk voor de grap nog eens een plaatje van een Aalscholver om te zien dat dit geen Aalscholverpoten zijn), evenals de veergrootte en vlekkenpatronen. Aalscholvers hebben bovendien een totaal andere veerstructuur (primitievere vogels) die je zo herkent.
Dat de nek zo lang lijkt, komt doordat de borstkas niet meer aan de ruggegraat vast zit.

Wim
Wim van Boekel

Rikstar

is inderdaad geen aalscholver..... maar wat het wel is :rolleye:
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Date Lutterop

Wat het wel is, heeft Wim al lang uit de doeken gedaan...

Groet,

Date


Jeroen Nagtegaal

Verkleurring door olie-achtige stoffen onmogelijk?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

whmvb

Hoi Jeroen,

daaraan heb ik wel gedacht, maar het lijkt me dat je dan niet zo'n egale tint krijgt over het hele dier en dat je meer verkleving van de veren zou hebben. Ook zijn de schachten bijv. niet verkleurd (maar misschien is dit juist een aanwijzing dat het geen melanisme is (?), bedenk ik me nu). Ik zal nog eens kijken of wasbenzine of zo effect heeft op de kleur.

Wim
Wim van Boekel

Jeroen Nagtegaal

Waarom ik dit erin gooi is vooral omdat ik zo geen gevallen ken van melanisme bij Scholekster. Ze kunnen er wel zijn. Maar het is opmerkelijk als er zelden tot nooit een veldwaarneming was van zo'n vogel in deze omgeving. Op Ameland worden veel Scholeksters geringd, en worden dus ook goed gecontroleerd.

Overigens hoeft het niet ruwe olie te zijn, er zijn vele olieachtige producten. En volgens mij kan wad-slib ook verkleuring van witte delen veroorzaken. Wellicht eens een veer goed wassen met Dreft en warm water of met een Soda-oplossing. Bij vuil zou bij een van beide wel vervaging van de kleur zichtbaar moeten zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

whmvb

Hoi Jeroen,

ik heb inmiddels geprobeerd of het zwart eraf wilde en inderdaad bleek het na enig aandringen te verwijderen. Daarmee is mijn melanistische vogel dus gedegradeerd tot olieslachtoffer  :'( .
Goed dat je me  attent maakte op de mogelijkheid van vervuiling :duim: , want anders was het beest verkeerd in de boeken gekomen.
Bedankt dus.

Wim
Wim van Boekel

Jeroen Nagtegaal

Het schoot me plots te binnen dat oude votjes van meeuwen soms ook heel donker kunnen lijken door vuil (olie of wadslib) Beide kunnen olieachtige stoffen bevatten, dus het hoeft niet perse olie van een schip te zijn.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

beetlestitch

is een postduif ook geen mogelijkheid gezien de donkere rand aan de staart. door dat vlees en veren ontbreken lijken de poten en of nek altijd veel langer dan normaal beveerd. groeten toon.
Toon Keukelaar

Jeroen Nagtegaal

Nee, is echt een scholekster. Poten van duiven zijn maar heel kort. Overigens klopt de tekening ook met gewone veren. Zie het vegelijkende plaatje.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

whmvb

Toon,

postduif was ook het eerste waar ik aan dacht, maar zoals Jeroen al schrijft: die hebben veel kortere poten. Ik heb de lengte nog gecontroleerd met mijn eigen metingen van tarsuslengten en dat bevestigde de scholekster. Overigens hebben duiveveren ook veel meer dons aan de basis van de schachten.

Wim
Wim van Boekel

JandJ

postduif en aalscholver absoluut uitgesloten als men naar de poten kijkt. inderdaad opvallend lange nek, maar dat past denk ik nog net in het plaatje van scholekster.
scholekster is wel het enige wat ik zo snel kan bedenken.
Grt. Jan de Jong

Bruinkopgors (24/7)