Hoofdmenu

witte bloem

Gestart door Esther, september 21, 2006, 16:03:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Esther

Kan iemand me wat hints geven waar ik in de flora kan gaan zoeken deze bloem op naam te krijgen.  Ik zou niet eens weten onder welke familie ik kan gaan zoeken. Was de vorige keer ook zo leuk om on line met wat hulp te proberen zelf te determineren.



Esther

Hinko

probeer het eens in de anjer familie
mvgr, Hinko

Esther

#2
Ik kom op steenanjer uit, de oecologische flora zegt dat die soms wit zijn. De andere anjersoorten zijn roze  felrood en kom geen wit tegen.
Maar ik twijfel toch wel wat bij de ruige anjer, daar staan geen kleuren bij vermeld, maar de groeiplaats zou wel kunnen kloppen, heeft verstoorde grond nodig om te kunnen kiemen. Maar als het de ruige anjer is, dan is ie zeldaam en moet als een bedreigde soort beschouwd worden.
Zit ik een beetje in de buurt?

Esther

Corryabbink

Esther, zou je niet eens bij de Koekoeksbloemen kijken die zijn ook lid van dezelfde familie.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Esther

Wacht, ik zie meer anjers, ik moet verder zoeken.
Ik denk dat ik nog in de verkeerde hoek zit.

Esther

Corryabbink

Het beste kun je vooraan in de sleutel beginnen van de Anjerfamilie. Dus niet direct naar Anjers gaan.  
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Esther

#6
Corrie tegelijk gepost, ik denk dat ik hem heb!
Ik denk avondskoekoeksbloem, ik denk dat omdaat de bloemblaadjes wat verwelkt lijken. en s'avonds pas opengaan. Begint de bloeien in mei, dus ik kan nog steeds fout zitten Het is nu al over de helft september.

Het kan ook nog de nachtkoekoesbloem zijn ( gedeeltelijk roze gekleurde kroon)
Ik ga denk ik voor de nachtkoekoeksbloem.

Esther

Corryabbink

CiteerIk ga denk ik voor de nachtkoekoeksbloem.

Waarom?

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Esther

Ik kan niet echt een sleutel vinden in de oecologische flora.
Waarom ik denk dat het nachtkoekoekbloem is, oei je maakt het me moeilijk :D
Ik denk omdat ie dat roze heeft, en als ik goed begrijp wat een doosvrucht is heeft ie 6 tanden, ik schat dat maar een beetje, de bloem zelf kan ik niet bekijken omdat ie dicht is. Deze is vrij klein, de avondkoekoesbloem moet veel groter zijn als de nachtkoekoesbloem. Dit is wel weer leuk!! Jammer dat de bloem ver weg is, ik kan niet even terug om meer foto s te maken. Kan eventueel wel morgenmiddag als ik dingen over het hoofd zie.

Ik raak wel de kluts kwijt met doosvrucht en omwindselblaadjes. Misschien verwar ik deze begrippen wel.

Esther

Corryabbink

Hierbij kun je kijken of de bloem alleen vrouwelijk of mannelijk(met een niet normaal ontwikkeld vruchtbeginsel) is dan kom je bij Avondkoekoeksbloem.

Zie je zowel meeldraden als een stempel dan zou je bij Nachtkoekoeksbloem uit kunnen komen.

De bloeitijd maakt niet uit die is van allebei tot ver in de herfst.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Esther

Ok ik ga morgen terug, het is geen zeldzame dus ik mag hem vast wel openpeuteren. Ik denk dat we hem wel terug kunnen vinden.
Alvast heel erg bedankt!

Esther


Corryabbink

#11
CiteerOk ik ga morgen terug, het is geen zeldzame dus ik mag hem vast wel openpeuteren. Ik denk dat we hem wel terug kunnen vinden.
Alvast heel erg bedankt!

Esther
Esther de Nachtkoekoeksbloem is erg zeldzaam misschien zelfs wel verdwenen uit ons land. Je kunt toch zo een bloemetje open peuteren en kijken hoe het er van binnen uitziet.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Esther

Als ie zeldzaam is, dan kan ik er beter helemaal afblijven denk ik. Ik was niet van plan te plukken, maar om hem daar open te peuteren.
Ik neem de flora wel mee, en probeer hem uit alle hoeken te fotograferen.
Ik denk namelijk wel dat het de nachtkoekoeksbloem is, omdat hij vrij klein is, bij de avondkoekoeksbloem staat dat die heel fors is.
Ik zal het met foto's proberen meer detail vast te leggen.
Goed dat je zegt dat ie zeldzaam is, ik heb er overheen gekeken.
Esther


Corryabbink

Esther, het is m.i. Avondkoekoeksbloem. Ik weet niet of je nog wilt gaan kijken maar je kunt rustig een bloemetje openpeuteren.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Esther

Ok ik ga peuteren :-)
Ik had al een scenario bedacht om hem overdag open te laten gaan :D
Op de heenweg een bloempot eroverheen zetten, en op de terugweg fotograferen.
Misschien kan ik het zowiezo wel zo doen. Ik neem aan dat de plant daar niets van krijgt.

Esther

Esther

#15
Mijn witte bloem is roze geworden  :wacko:
Helaas de meeste foto s mislukt, maar heb wel een uitsnede uit een foto gemaakt.



Toch kan het denk ik geen dagkoekoeksbloem zijn, die heeft 10 stijlen. Maar de plant stond vandaag wel open, hij lag bedekt onder gras.
Het is jammer dat ik de meeldraden en stempels  niet kan zien op de foto's ( ik kan alleen details zien op foto' s) De plant is vrij klein, ik denk zolang als mijn onderarm. Ik ben bang dat ik nog een keer terug moet om de foto s wel te laten lukken. Mar waarom de plant nu inees roze is? Als ie dicht is, dan is ie echt wit. Zoals bij de eerste foto s. Het is echt erg leuk.

Esther

Edit, met stijlen bedoel ik die bobbel onderin, ik denk dat dat doosvrucht heet.