Verstoring van dwaalgasten

Gestart door Folkert Jan, februari 01, 2011, 16:35:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Citaat van: Bas vd Burg op februari 01, 2011, 13:59:24 PM
Afgelopen zondag sprak ik een vogelaar die mij vertelde dat hij zaterdag de GGP had gedipt omdat de vogel was opgejaagd door personen die het nodig vonden naar de vogel toe te lopen voor een foto (bij 2 waarnemingen van afgelopen zaterdag staat iets soortgelijks in de toelichting bij de betreffende waarneming). Ik hoop dat de vogel nog ergens opduikt, gelet op het patroon zal de vogel vast nog wel ergens in de omgeving rondhangen. Ik ben namelijk ook nog steeds niet geweest  8)

Tja geef die mannen eens ongelijk,
Beest zit er al maanden dus iedereen heeft zijn kans ruim gehad en gezien de andere foto's is hij zeer goed benaderbaar.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

fkdeboer

Citaat van: rnbflavour op februari 01, 2011, 16:35:55 PM
Tja geef die mannen eens ongelijk,
Beest zit er al maanden dus iedereen heeft zijn kans ruim gehad en gezien de andere foto's is hij zeer goed benaderbaar.
dus jij vindt dat als een vogel er lang genoeg zit zodat iedereen hem redelijkerwijs had kunnen zien, je de vogel best mag opjagen voor een leuk plaatje? ???
maar dat zou natuurlijk nergens op slaan; de wereld op zijn kop... ik hoop dat ik je verkeerd begrepen heb.
ik weet niet wat er gebeurd is, maar zoals het er staat geef ik ze inderdaad ongelijk.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

frankw

#2
Citaat van: rnbflavour op februari 01, 2011, 16:35:55 PM
Citaat van: Bas vd Burg op februari 01, 2011, 13:59:24 PM
Afgelopen zondag sprak ik een vogelaar die mij vertelde dat hij zaterdag de GGP had gedipt omdat de vogel was opgejaagd door personen die het nodig vonden naar de vogel toe te lopen voor een foto (bij 2 waarnemingen van afgelopen zaterdag staat iets soortgelijks in de toelichting bij de betreffende waarneming). Ik hoop dat de vogel nog ergens opduikt, gelet op het patroon zal de vogel vast nog wel ergens in de omgeving rondhangen. Ik ben namelijk ook nog steeds niet geweest  8)

Tja geef die mannen eens ongelijk,
Beest zit er al maanden dus iedereen heeft zijn kans ruim gehad en gezien de andere foto's is hij zeer goed benaderbaar.
Dus is het volgens jouw prima de vogel te benaderen, met gevolg verstoring?? Eerlijk waar... Iets met 'je', 'spoort' en 'niet'.. 


Citeer. ik hoop dat ik je verkeerd begrepen heb.
Ik ook, maar ben bang van niet. :angel:

Rob Halff

Vogel zit er overigens gewoon nog (weer) http://waarneming.nl/waarneming/view/52112381 maar dat de reactie van Folkert Jan nergens op slaat is natuurlijk een feit.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: rnbflavour op februari 01, 2011, 16:35:55 PM
Citaat van: Bas vd Burg op februari 01, 2011, 13:59:24 PM
Afgelopen zondag sprak ik een vogelaar die mij vertelde dat hij zaterdag de GGP had gedipt omdat de vogel was opgejaagd door personen die het nodig vonden naar de vogel toe te lopen voor een foto (bij 2 waarnemingen van afgelopen zaterdag staat iets soortgelijks in de toelichting bij de betreffende waarneming). Ik hoop dat de vogel nog ergens opduikt, gelet op het patroon zal de vogel vast nog wel ergens in de omgeving rondhangen. Ik ben namelijk ook nog steeds niet geweest  8)

Tja geef die mannen eens ongelijk,
Beest zit er al maanden dus iedereen heeft zijn kans ruim gehad en gezien de andere foto's is hij zeer goed benaderbaar.

We hebben van jou ondertussen al heel veel kunnen lezen. Mogen we jou nu dan ook wegpesten? Denk eens na!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Precies! Wegpesten mag alleen bij exoten  :angel:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Folkert Jan

Ik kan me niet voorstellen dat die mannen opzettelijk die geelpoot wilden verjagen, maar dat ze gewoon dichterbij wilden om een mooi plaatje te schieten. Daarin geef ik ze absoluut geen ongelijk.

Ik ben een natuurliefhebber en niet zozeer dierenvriend.
Ik geef om onze broedvogels, overwinteraars en doortrekkers. Ik vind biodiversiteit en gezonde broedpopulaties belangrijk.

Het lot van een individuele vogel die zo verdwaald is dat hij zich toch nooit zal voortplanten laat mij koud.
Het enige nut wat ik in deze individuele vogel zie is het plezier dat het twitchers, vogelaars en fotografen oplevert.
Alle twitchers hebben hun kans gehad. Zo ook de topfotografen met hun dure lenzen.

Nu is het wat mij betreft de beurt aan de vogelaars en de fotografen zonder dure lenzen die ook graag een mooie plaat willen.
Dat gehuil over verstoring gaat mij in dit soort gevallen veel te ver.

En Jeroen: je doet je best maar  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Het gaat deels om de verstoring van de soort voor de anderen, het individu maar ook om de andere vogels die erbij zitten. Je verstoort dus ook soorten in een bos als je gaat zoeken naar een Ruigpootuil (die hier wel broed!) Dan gaat het om inheemse soorten waar je omgeeft (of toch niet...)
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankw


Calidris Alba

Volgens mij is deze discussie al tientallen keren gehouden. Praat maar raak is die kant op >>>>
Daniël
Woonachtig in Colombia

joostheeremans

Citaat van: frankw op februari 01, 2011, 19:19:22 PM
Gehuil? FJ je bent echt kansloos!

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Ik denk dat je na dat RPU gelazer beter je mond kan houden over verstoringen en of dat al dan niet ernstig is.


edit: En ja, dat is een ad hominem...
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Jaap Denee

Citaat van: Calidris Alba op februari 01, 2011, 19:25:10 PM
Volgens mij is deze discussie al tientallen keren gehouden. Praat maar raak is die kant op >>>>


Eerst Folkert Jan even 'opvoeden', Daniel.  8)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

GijsB

doe dat dan wel in een apart topic, niet nodig om dat hier te doen
Gijs

frankw

Citaat van: dralion13 op februari 01, 2011, 19:33:53 PM
doe dat dan wel in een apart topic, niet nodig om dat hier te doen
Of bij een volgende twitch. Ik ben heel goed in  opvoeden. :police:

Folkert Jan

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 01, 2011, 19:19:07 PM
Het gaat deels om de verstoring van de soort voor de anderen, het individu maar ook om de andere vogels die erbij zitten. Je verstoort dus ook soorten in een bos als je gaat zoeken naar een Ruigpootuil (die hier wel broed!) Dan gaat het om inheemse soorten waar je omgeeft (of toch niet...)

Wel heeeel makkelijk om die uilen er weer bij te halen hoor  :duim:
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Folkert Jan

Citaat van: frankw op februari 01, 2011, 19:36:32 PM
Citaat van: dralion13 op februari 01, 2011, 19:33:53 PM
doe dat dan wel in een apart topic, niet nodig om dat hier te doen
Of bij een volgende twitch. Ik ben heel goed in  opvoeden. :police:

Ja laten we dan even praten, komt heel wat beter over dan op zon forum 
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: rnbflavour op februari 01, 2011, 19:36:38 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 01, 2011, 19:19:07 PM
Het gaat deels om de verstoring van de soort voor de anderen, het individu maar ook om de andere vogels die erbij zitten. Je verstoort dus ook soorten in een bos als je gaat zoeken naar een Ruigpootuil (die hier wel broed!) Dan gaat het om inheemse soorten waar je omgeeft (of toch niet...)
Wel heeeel makkelijk om die uilen er weer bij te halen hoor  :duim:
Klopt, moet je maar niet zo achterlijk zijn om dat gebied in te lopen vanwege eigenbelang.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

renesmid

 
FJ heeft geen passie en liefde voor vogels. FJ zegt dat hij geen dierenvriend is. FJ verzamelt dus alleen maar verschillende soorten voor op zijn lijstje.

Niets mis mee maar ga dan postzegels verzamelen!
René Smid

Folkert Jan

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 01, 2011, 19:39:26 PM
Citaat van: rnbflavour op februari 01, 2011, 19:36:38 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 01, 2011, 19:19:07 PM
Het gaat deels om de verstoring van de soort voor de anderen, het individu maar ook om de andere vogels die erbij zitten. Je verstoort dus ook soorten in een bos als je gaat zoeken naar een Ruigpootuil (die hier wel broed!) Dan gaat het om inheemse soorten waar je omgeeft (of toch niet...)
Wel heeeel makkelijk om die uilen er weer bij te halen hoor  :duim:
Klopt, moet je maar niet zo achterlijk zijn om dat gebied in te lopen vanwege eigenbelang.

Jij moet ook beter lezen jongen!
Had je geweten dat ik nergens een gebied ben ingelopen.
Dat andere groepjes recht onder die boom hebben gestaan kan ik niet helpen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

frankw

Citaat van: rnbflavour op februari 01, 2011, 19:37:18 PM
Citaat van: frankw op februari 01, 2011, 19:36:32 PM
Citaat van: dralion13 op februari 01, 2011, 19:33:53 PM
doe dat dan wel in een apart topic, niet nodig om dat hier te doen
Of bij een volgende twitch. Ik ben heel goed in  opvoeden. :police:

Ja laten we dan even praten, komt heel wat beter over dan op zon forum
Ik denk dat ik dan net zo over kom als op het forum alleen formuleer ik het dan iets minder 'subtiel', dus dat heeft weinig zin.

Folkert Jan

Citaat van: renesmid op februari 01, 2011, 19:40:09 PM

FJ heeft geen passie en liefde voor vogels. FJ zegt dat hij geen dierenvriend is. FJ verzamelt dus alleen maar verschillende soorten voor op zijn lijstje.

Niets mis mee maar ga dan postzegels verzamelen!

Waar kom jij nu ineens weer vandaan?
Niks beters te doen dan je hier in te mengen?

PS: Kun je Dutchbirdalerts.nl wel opzeggen en Postzegelalert opstarten  ;D
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jeroen Nagtegaal

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Folkert Jan

Citaat van: frankw op februari 01, 2011, 19:42:27 PM
Citaat van: rnbflavour op februari 01, 2011, 19:37:18 PM
Citaat van: frankw op februari 01, 2011, 19:36:32 PM
Citaat van: dralion13 op februari 01, 2011, 19:33:53 PM
doe dat dan wel in een apart topic, niet nodig om dat hier te doen
Of bij een volgende twitch. Ik ben heel goed in  opvoeden. :police:

Ja laten we dan even praten, komt heel wat beter over dan op zon forum
Ik denk dat ik dan net zo over kom als op het forum alleen formuleer ik het dan iets minder 'subtiel', dus dat heeft weinig zin.

Misschien, maar je zou mij dan een stuk beter begrijpen
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rikstar

beste mensen, wees alsjeblieft eens lief voor elkaar.
zonder de hele discussie te volgen wil ik hier welbij oproepen tot lievelijkheid :)
ieder heeft zo zijn eigen mening over het vogelen en sommige zijn daar wel/niet mee eens. maar om elkaar nou achtelijk/debiel etcetc te noemen gaat wel erg ver in een forum.
ik denk niet dat iedereen hoeft te weten wie wie niet mag etc.
zullen we het weer over zeldzaamheden gaan hebben?

Grote Geelpoot zit er in ieder geval nog...... Amen
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

dupont

Ik ben tegen bewuste verstoring van iedere soort, daarbij opmerkend dat ik vroeger in mijn jeugdige enthousiasme wellicht ook een keertje over een grens ben gegaan.
In ieder geval: laten we het tof houden, peace...  O0
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Jeroen Nagtegaal

Rik, FJ heeft een reputatie die niet al te best is. Zie oa. topics over meeuwen, RPU, Kleine Alken etc...
Hij ziet dit helaas zelf nog niet in.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

renesmid

 
Lees toch eens goed wat je schrijft FJ. Vind je het raar dat je daar heftige reacties op krijgt?

En dan moet jij beter begrepen worden? Jij begrijpt jezelf niet eens. Jij bent geen vogelliefhebber maar iemand die zijn lijstje belangrijk vindt!

Nogmaals: niets mis mee maar wat jij allemaal uitkraamt is voor een liefhebber de omgekeerde wereld!
René Smid

Rob Halff

#27
Citaat van: rnbflavour op februari 01, 2011, 19:13:06 PM
Ik kan me niet voorstellen dat die mannen opzettelijk die geelpoot wilden verjagen, maar dat ze gewoon dichterbij wilden om een mooi plaatje te schieten. Daarin geef ik ze absoluut geen ongelijk.

Ik ben een natuurliefhebber en niet zozeer dierenvriend.
Ik geef om onze broedvogels, overwinteraars en doortrekkers. Ik vind biodiversiteit en gezonde broedpopulaties belangrijk.

Het lot van een individuele vogel die zo verdwaald is dat hij zich toch nooit zal voortplanten laat mij koud.
Het enige nut wat ik in deze individuele vogel zie is het plezier dat het twitchers, vogelaars en fotografen oplevert.
Alle twitchers hebben hun kans gehad. Zo ook de topfotografen met hun dure lenzen.

Nu is het wat mij betreft de beurt aan de vogelaars en de fotografen zonder dure lenzen die ook graag een mooie plaat willen.
Dat gehuil over verstoring gaat mij in dit soort gevallen veel te ver.

En Jeroen: je doet je best maar  :duim:

Alle twitchers hebben nu hun kans gehad? Hoe kom je daar nou bij? Wat een onzin! Ik ken genoeg mensen die er nog naar toe willen en ook nog onder de groep 'twitchers' vallen, alleen zijn ze er nog niet aan toe gekomen. Het is ook niet echt naast de deur als je van ver komt.

Dichterbij gaan om een mooi plaatje te krijgen heeft meestal verstoring tot gevolg, dat strookt dus niet helemaal met je zin dat het enige nut van jou is dat deze individuele vogel plezier oplevert bij vogelaars, fotografen en twitchers.

Dat het nu de beurt is aan fotografen zonder dure lenzen, slaat natuurlijk helemaal nergens meer op.

Folkert Jan

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 01, 2011, 19:56:52 PM
Rik, FJ heeft een reputatie die niet al te best is. Zie oa. topics over meeuwen, RPU, Kleine Alken etc...
Hij ziet dit helaas zelf nog niet in.

Meeuwen, ja dat gaat wel eens lelijk, maar daar vergaat de wereld niet door
RPU zoals eerder gezegd. Daar zijn valse beschuldigingen gemaakt en er is van een mug een olifant gemaakt.
Kleine Alken, tja wat was daar het probleem nu eigenlijk? Leek mij toch redelijk normaal: Een beginner ziet 200 kleine alken. Er heerst ongeloof en wantrouwen bij mensen. Vervolgens bevestigen andere waarnemers deze waarneming en is het klaar toch?

En een reputatie op basis van een forum, lekker boeiend. Als je in real life persoonlijk wil gaan zijn krijg je van mij alle ruimte, maar op een forum mag je je beperken tot de inhoud.

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

#29
Mag hier verder, wel graag inhoudelijk. Modder gooien kan buiten (wel koud nu) ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers