Rondje Soest en een aantal slakken.

Gestart door Remco (en Violet), november 13, 2010, 21:03:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

Remco (en Violet)

Vanmiddag hebben we in Soest een aantal gebiedjes gelopen. Naast de vlindertjes (waar we eigenlijk een rondje voor gaan lopen) kwamen we ook wat andere diertjes tegen. Waaronder een aantal soorten slakken, maar ook dan kan onze nieuwsgierigheid het niet laten om te willen weten met welke soort we te maken hebben.
http://waarneming.nl/user/view/14902?q=&g=13&from=2010-11-13&to=2010-11-13&prov=0&z=1&sp=0&gb=0&cdna=0&f=0&m=K&q=&from=2010-11-13&g=7&to=2010-11-13&f=0&prov=0&z=1&m=K











Zijn de slakken op foto 1, 2 en 3 allen de Bos-wegslak - Arion silvaticus ?
Is foto 4 een Grote Glansslak - Oxychilus draparnaudi en foto 5 een Genaveld Tonnetje - Lauria cylindracea ?
Stom genoeg van de laaste geen foto gemaakt van het lichaam van de slak. Maar ja hij was ook wel erg klein.

Kan iemand ons bevestigen of verder helpen aan de juiste soorten?
Groeten (Violet en) Remco

www.vlinderseemland.nl/

Margreet Kwh

#1
Hallo Remco en Violet,

Leuke vondsten!

De eerste naaktslak weet ik niet.
Die tweede en derde naaktslak zijn wellicht Limacus flavus, vanwege de gelige kleur met de blauwe tentakels.
De vierde lijkt me ook Oxychilus Draparnaudi, prachtig paarsblauw lichaam.
De vijfde is zoals jullie al melden, een Lauria cylindracea, Genaveld tonnetje, een juveniele, ik tel vijf windingen, en de volwassenen kunnen er zes hebben. Een leuke vondst uit Soest. De laatste tijd wordt deze soort meer gevonden in Nederland en is al vaker op het forum en bij waarneming.nl gemeld.

Wacht nog op andere reacties, ik kan het mis hebben, en misschien krijg je nog een naam voor de eerste.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

dmsoes

Om de zoektocht wat te stimuleren: m.i. is geen van de genoemde soorten terug te vinden op de foto's..........

Groet,

Menno
ps: wel lastig als de grootte zo slecht is in te schatten als nu.

Remco (en Violet)

 :-\ Dan proberen we maar verder te zoeken. Zitten we wel een beetje in de richting of helemaal verkeerd ?
't is wel lastig zoeken op de sites, weinig sites met thumbs van de soorten. Maar we gaan ons best nog even doen.

Grootte is inderdaad lastig in te schatten vanaf de foto's.

Foto 1 + 2, zo'n 5 à 6 cm.
Foto 3, wat kleiner, zo'n 4 cm.
Foto 4 is ongeveer 1 cm.
Foto 5 een heel klein exemplaar van slechts een paar mm groot.
Zal nog een foto toevoegen waarop een deel van het blad te zien is waarop deze zat. Hierop is te zien dat het slakje niet veel groter is dan de middennerf van het blad. 
Groeten (Violet en) Remco

www.vlinderseemland.nl/

dmsoes

M.i. een aantal elementen van de typische fauna van de bossen van de Veluwe, Utrechtse Heuvelrug, etc.: Lehmannia marginata, Arion fuscus/subfuscus (anatomie noodzakelijk), Oxychilus alliarius (je had er aan moeten ruiken....) en Columella aspera.

Groet,

Menno

Remco (en Violet)

Dankjewel Menno,

Zelf waren we er niet uitgekomen. Een 'Groot slakkenboek' (als dat er is) hebben we niet en op internet verzand je al snel in de water/zeeslakken.

De slakken die we tegenkomen vinden we ook meer bij het speuren naar micro- en macrovlindertjes. Maar als we dan toch wat ander soort diertjes tegenkomen kunnen we het niet laten om ook meer daarover te weten te komen.

Zal in ieder geval de volgende keer als we een op de Oxychilus alliarius gelijkende soort tegenkomen er eens aan gaan ruiken. Dat is  maar weer iets dat je moet weten.
Groeten (Violet en) Remco

www.vlinderseemland.nl/

HPM

Menno, ik heb wel een 'groot' slakkenboek  maar ik ben zeker geen deskundige, dus ik vroeg me af hoe kun je op de foto's kan zien dat het een Columella is en niet bijvoorbeeld een Vertigo.
Herman van der Meer

Margreet Kwh

In afwachting van het antwoord, hier alvast wat plaatjes uit een al wat ouder boek, Elseviers Slakkengids, nog wel antiquarisch verkrijgbaar en in bibliotheken aanwezig, van M.P. Kerney & A.D. Cameron, uit 1980. Bewerkt door Edi Gittenberger.

Tekst + plaatjes van Columella aspera en Lauria cylindracea.
Wat vooral opvalt is de vorm van de mond (die niet zichtbaar is op de foto)

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

alegro

#8
Laten we maar eens alle in NL voorkomende, enigszins gelijkende soorten erbij pakken en zien hoe je tot een juiste determinatie komt:

Vertigo pusilla en V angustior zijn linksgewonden, dus die vallen zowiezo af.
Vertigo antivertigo en V moulinsiana leven in vochtig tot zeer vochtig milieu en hebben veel fijnere groeilijnen, die het huisje een bijna gladde indruk geven.
Blijven er 2 Vertigo soorten over die je op dergelijke plaatsen kunt verwachten. Vertigo substriata heeft duidelijke, regelmatige groeistreepjes (bijna ribjes) en valt dus ook af.
Vertigo pygmaea heeft juist veel fijnere groeilijnen en dus ook een bijna glad huisje.

Truncatellina cylindrica is piepklein, cylindrisch van vorm en heeft regelmatige groeistreepjes, zoals V. substriata.

Voor Lauria cylindracea geldt hetzelfde als voor V pygmaea. Bovendien heeft L cylindracea minder bolle windingen dan het afgebeelde exemplaar.

Pupilla muscorum houdt meer van droge, open terreinen en heeft een duidelijk tonvormig huisje.

Blijft over als medekandidaat Columella edentula. Die heeft een donker, groenig huisje, is meer cylindrisch van vorm en heeft veel fijnere groeistreepjes.

Zo zie je hoe je door het elimineren van mogelijke kandidaten op verschillende gronden uiteindelijk bij de juiste soort uitkomt.
Grüezi mitenand,
Arjan

dmsoes

Arjan bedankt! Nu maar hopen dat men overtuigd is.

Groet,

Menno

Margreet Kwh

Arjan, bedankt voor je uitgebreide argumentatie :duim:. Ik heb mij laten overtuigen. :angel:
Hierbij blijkt wel dat je de nodige ervaring moet hebben met die soorten. Een boek alleen is hierbij niet voldoende.

Margreet.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven