Luizen

Gestart door huysse, september 10, 2006, 16:45:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

huysse

Het ging in eerste instantie om het Lieveheersbeestje maar de luizen zijn ook mooi.
Zo niet te benoemen denk ik?

Groet,
Marijke

huysse

#1
En wat is dat druppeltje aan z'n spriet? (of kijk je tegen de achterkant aan?)
Is dat dat spul waar mieren op af komen?

Marijke

gardensafari

Ja, dat druppeltje is de honingdauw waar mieren zo gek op zijn en waarvoor ze de luis verdedigen. Ik heb ergens gelezen dat bij een aanval op een luis het lieveheersbeestje in 80% van de gevallen succesvol is als de luis niet wordt beschermd en slechts in 30% van de gevallen als er wel mieren opzitten! Miscchien heb ik de percentatges mis, maar dan kan Kees mij wellicht verbeteren. Op de foto zie ik trouwens geen enkele mier.
Die honingdauw komt uit buisjes op het achterlijf. We kijken dus inderdaad tegen de achterkant aan. Deze buisjes worden sifonen genoemd. De lengte en plaatsing ervan schijnt te kunnen helpen bij het benoemen van bladluizen.
Ik waag me niet aan een determinatie.  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Stippen

CiteerIk heb ergens gelezen dat bij een aanval op een luis het lieveheersbeestje in 80% van de gevallen succesvol is als de luis niet wordt beschermd en slechts in 30% van de gevallen als er wel mieren opzitten! Miscchien heb ik de percentatges mis, maar dan kan Kees mij wellicht verbeteren.
Ik las dat de agressiviteit van de mieren samenhangt met de afstand van de luis tot het nest.  ;)
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

gardensafari

Zal wel weer. Lees ik ergens een leuke regel, wil de natuur er weer onderuit. Gek word je toch van die ongeprganiseerde bende die wij natuur noemen. Geluukig zullen wij in Nederland de natuur wel eens wat leren. We plannen gewoon waar we lepelaars en purperreigers willen hebben en laten ze het niet hun hun hoofd halen ergens anders heen te gaan.  :gap:  
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.