Gieten, 7 vragen

Gestart door Christina Roland, september 08, 2006, 22:19:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Christina Roland

Ik begin al het nodige te leren, maar ik heb over de wandeling van vandaag ook weer 7 vragen. 6 soorten op hout, 1 amaniet.

Om te beginnen, rook als zure melk, en ik heb even met het puntje van mijn tong mijn vinger aangeraakt: het smaakt ook als zure melk. Zat op een stronk van naaldhout, behoorlijk groot (breedte > 20cm)



De tweede soort was gewoon mooi, en viel op omdat hij sterk naar anijs ruikt en smaakt. Op een afgezaagde omgevallen beuk:





Christina

kvb

De eerste lijkt sterk op de teervlekkenzwam. Die heeft ook van die uitscheiding en groeit op naaldhout. Het is echter geen mooi exemplaar.

Kik

Cees Veenema

Geen mooi exemplaar inderdaad en waar heb je van geproefd Christina ?
het lijkt wel of er een hond ..............   ..................  heeft.
Groet,

Cees

Christina Roland

CiteerGeen mooi exemplaar inderdaad en waar heb je van geproefd Christina ?
het lijkt wel of er een hond ..............   ..................  heeft.
:wacko:

Neuh het was geen hondedinges. Het waren mooie guttatiedruppels. :P

Ik proef altijd uiterst voorzichtig, zakdoekje of schoongeveegde vingertop tegen de zwam en dan tippen op de tong. Pas als ik dan geen uitgesproken bittere of zure smaak tegenkom proef ik eventueel een stukje, wat ik nooit doorslik. Ik weet wel dat het geen kwaad kan, maar ik hou er zelf niet van.

Stukjes proef ik alleen van paddestoelen waarvan er heel veel staan, of als er al 1 omgevallen/afgerukt is. Verder heb ik altijd een flesje water in de hand als ik proef, ook plantjes. De zwam zag er aangebrand uit, voor een deel al oud, maar vooral links zat een stuk wat nog mooi was.

Even als toelichting op de foto: het leek een beetje op een gordeltje van boompuist en dit is een foto van de bovenkant.
Christina

a.houter

#4
De kaaszwam is ws Oligoporus tephroleucus, de Asgrauwe kaaszwam. Is bekend van beuken en berken.
Toevallig had ik die gisteren ook in handen, en deze rook ook in eerste instantie naar anijs, als je alng bleef ruiken ging die geur over in meelachtig.
;)

Overigens is de enige overeenkomst van foto 1 met Teervlekkenzwam de kleur van de druppels, verder lijkt hij er in geen enkel opzicht op...zeer dubieus, helaas :(  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci

Christina Roland

Citeer
Overigens is de enige overeenkomst van foto 1 met Teervlekkenzwam de kleur van de druppels, verder lijkt hij er in geen enkel opzicht op...zeer dubieus, helaas :(
Mijn eerste ingeving bij foto 1 was boompuist, en dan kloppen ook de druppels wel. Kan het gewoon een groot exemplaar zijn, een oude waarbij er 3 tegen elkaar gegroeid zijn en zo lijken op iets anders?
Christina

a.houter

Zou best kunnen, ik vond gisteren ook een groepje van minstens zes stuks heel dicht bij elkaar. Niet onmogelijk dus.
;)  
@ndré
Admin. Paddestoelen
----------------------------------
Disclaimer
----------------------------------
Ondanks alle aan de samenstelling van dit bericht bestede zorg, kan ik geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor eventuele directe dan wel indirecte schade voortvloeiende uit enig gebruik van dit bericht, de opgenomen links en attachements.

This message is provided "as is" without warranty of any kind. In no event shall I be liable for any loss of profits, loss of business, loss of life, loss of use or data, interuption of business, or for indirect, special, inci