Hoe krijg je andere vogels in je tuin?

Gestart door joost van der Laan, oktober 25, 2010, 10:46:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jarinka

Citaat van: dralion13 op maart 16, 2011, 20:32:59 PM
Ik heb tegenwoordig een hele leuke staartmees in de tuin, die voor het raam aan het "bidden" was om daarna op de leuning van de stoel die voor het raam staat te landen, op 5 cm van het raam af. Ook zit hij wel eens op het raamkozijn naar binnen te kijken.
Foto's ;D
De Staartmees die ik vanmiddag zag zat erg ver weg en wilde zich niet laten fotograferen :(
Groeten, Jarinka Heijink

GijsB

Tja, pak je net je camera, komt je kat er aan lopen om voor het raam te gaan zitten mekkeren, weg staartmees, maar verwacht dat ie wel weer terug komt
(en ik had net een close-up voorzetlens erop zitten waardoor ik verder dan een meter toch niks scherp kon krijgen)
Gijs

Denro

Citaat van: Denro op maart 13, 2011, 12:35:18 PM
Das toevallig, ik keek vanochtend uit het raam en zag ook twee nijlganzen in de tuin! Ook een nieuwe tuinsoort  :duim:
Ik wacht nog op mijn eerste tjif van het jaar.
Citaat van: stefanhageman op maart 15, 2011, 20:26:19 PM
Vandaag een nieuwe tuinsoort de Keep en dat op het randje van de winter.
Nou wordt die helemaal mooi Stefan! Het is in dit geval niet een nieuwe tuinsoort maar de toevalligheden stapelen zich op   :o
Kijk maar eens bij mijn waarnemingen nl  ;D
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

snwja3

Citaat van: dralion13 op maart 16, 2011, 20:32:59 PM
Ik heb tegenwoordig een hele leuke staartmees in de tuin, die voor het raam aan het "bidden" was om daarna op de leuning van de stoel die voor het raam staat te landen, op 5 cm van het raam af. Ook zit hij wel eens op het raamkozijn naar binnen te kijken.

Doen ze vaker in het voorjaar, die verzamelen nu daar spinrag voor de nestbouw. Je moeder toch maar eens aanspreken dat ze ramen beter bijhoud!  ;)
Wietze Janse

GijsB

Zal weinig nut hebben  ;D
En alleen maar leuk dat de staartmeesjes zo dichtbij komen.
Vorig jaar hadden we ook een paartje staartmezen die een nest aan het bouwen waren in de tuin, maar die waren in eens verdwenen. Ook de merels hadden het nest verlaten toen mn kat een kijkje kwam nemen... (deze was nog bezig met een nest bouwen)
Iemand tips om mn katten uit de conifeer te houden? (Binnen houden is geen optie, deur staat open als het warm is)
Gijs

leonwillems@home.nl

~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Bart van Hoogstraten

Mijn super-de-luxe turbo-injectie high-performance voedersilo was leeg en ik was eigenlijk voornemens om nu te stoppen met voeren. Maar de Groenlingen zitten gewoon bij die lege silo te wachten tot ik hem weer bijvul. Dat heb ik dus nu toch weer gedaan. Zijn jullie ook nog steeds aan het voeren en zo ja of nee wat zijn jullie argumenten om dat al dan niet te doen?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Stijn E.

Citaat van: Bart van Hoogstraten op april 01, 2011, 17:03:56 PM
Mijn super-de-luxe turbo-injectie high-performance voedersilo was leeg en ik was eigenlijk voornemens om nu te stoppen met voeren. Maar de Groenlingen zitten gewoon bij die lege silo te wachten tot ik hem weer bijvul. Dat heb ik dus nu toch weer gedaan. Zijn jullie ook nog steeds aan het voeren en zo ja of nee wat zijn jullie argumenten om dat al dan niet te doen?

Ik voer nu alleen nog af en toe strooivoer, maar de silo, pindaketting en vetbollen zijn allemaal weer opgeruimd.
M'n argument(en)? Vogels kunnen zichzelf weer prima redden in de tijd, en voor jonge vogels is teveel vet niet goed. Uiteraard weten oudervogels prima wat ze hun jongen wel en niet kunnen geven, maar wat er niet hangt kan ook niet gevoerd worden dus zelfs een vogel die niet helemaal bij de les is (:P) kan het hier niet meer fout doen!
Dat ik nog strooivoer geef is meer voor mijn plezier  :angel:

Gelukkig is de 'voederboom' inmiddels een vertrouwd plekje geworden voor de Huismussen en Merels. Vandaag zat de Heggenmus er ook weer eens even en gisteren had ik ineens een mooi mannetje Sijs! Ooit had ik op een ochtend ineens een hele zwerm door de straat sjeezen en daar zie ik (ook vandaag bij de buren) nog steeds plukjes van langskomen :)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

GijsB

Het voer is nog niet op, dus ik blijf rustig doorvoeren.
De vetbolletjes die nog hangen eten ze maar lekker op en de pindasilo blijft iig ook nog hangen totdat hij leeg is, daarna zie ik wel weer
Gijs

frankw

Ik las hier ooit eens iets over smeltende vetbollen; ik heb het mee gemaakt... Ik had een hele mooie zelfgemaakte vetbol van 0.5 kilo en die licht nu gesmolten in de tuin door het weer van afgelopen week. :rolleye:

HPM

Citaat van: frankw op april 07, 2011, 09:43:09 AM
Ik las hier ooit eens iets over smeltende vetbollen; ik heb het mee gemaakt... Ik had een hele mooie zelfgemaakte vetbol van 0.5 kilo en die licht nu gesmolten in de tuin door het weer van afgelopen week. :rolleye:

Er bestaan dan ook niet voor niets zomervetbollen.
Herman van der Meer

Margreet Kwh

Een kennis van me fotografeerde een keer een uitlopende vetbol. Een soort hanging basket, grappig gezicht.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

frankw

Ik maak ze van puur rundervet wat overblijft bij het trekken van bouillon. Als je dit in de hand houdt begint het al te smelten. Ik had er dus op kunnen wachten O0 Nu is het voer voor de muizen.

GijsB

de vetbollen hier smelten niet, van echte action kwaliteit
Gijs

frankw

Die ik in de winkel koop smelten ook niet. 8)

Harm058

Citaat van: Stijn Eikelboom op april 01, 2011, 17:30:20 PM
(ook vandaag bij de buren) nog steeds plukjes van langskomen :)

Is de sperwer langsgeweest? ;) :P
Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


HPM

Citaat van: frankw op april 07, 2011, 18:41:12 PM
Die ik in de winkel koop smelten ook niet. 8)

Nee, die van mij ook niet. De vogels eten er dan ook niet van.  :)

Herman van der Meer

GijsB

Bij mij wel, spreeuwen en staartmezen vooral

de rest heeft een voorkeur voor pinda's
Gijs

Stijn E.

Citaat van: Harm058 op april 07, 2011, 19:11:58 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op april 01, 2011, 17:30:20 PM
(ook vandaag bij de buren) nog steeds plukjes van langskomen :)

Is de sperwer langsgeweest? ;) :P

;D Gelukkig niet... Al was een Sperwer in de tuin wel leuk geweest natuurlijk  ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

JWH

Hier zijn ze nog gek op het voer, en het gaat ons kapitalen kosten :D. Zo'n vetbolletje hebben ze in 2 uur op, voornamelijk door de mussen.
Jan Willem Hofstede - Apeldoorn
http://www.jwh-i.nl

joost van der Laan

wss 2 koolmezen aan het broeden in een nestkast die ik vergete was op te hangen  :blink:
hij stond daar gwn, ik kijk even naar binnen zie ik allemaal takjes enz
en later vloog ma koolmees er naar binnen terwijl pa zingend de wacht hield
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

GijsB

Geen broedvogels maar wel in mn tuin

Mijn tuin is de thuisbasis van 3 eenden (die al dagen de tuin niet uit zijn geweest) een stuk of 12 pimpelmezen (2 succesvolle nesten) vader grobo met kind en sinds vandaag ook een heggemus en een gemengd koppel huismus ringmus (denk ik dan, ik zie ze altijd tegelijk in de tuin achter elkaar aanvliegen en naast elkaar zitten op een tak). Kunnen huismus en ringmus hybridiseren?
Gijs

Jeroen Nagtegaal

#472
Citaat van: dralion13 op juni 08, 2011, 20:44:05 PM
Kunnen huismus en ringmus hybridiseren?
Kan wel, zijn er een paar van bekend. Echter wel zeer zeldzaam! Geven wel mooie vogels als hybride.
Zie dit filmpje, vanaf 2.12 http://www.youtube.com/watch?v=KISvBT-TLZM
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

GijsB

Die is wel nice :D
Ik zal mn ogen open houden
Gijs

Denro

#474
Perfect antwoord op de topicnaam:

Door  (tuin)vogels te laten hybridiseren  :P
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

GijsB

Ik weet niet of er een nestje gaat komen, maar het ziet er uit al een paartje (wel vreemd, op dat paartje na hebben alle vogels jongen (of hebben het geprobeerd, de eend heeft een ei in de tuin gelegd (midden op het gras) om er daarna niks bij te leggen))
Gijs

willemxd

Ik weet niet of dit wel een goede plek is om dit te posten maar ik weet niet waar anders: al een paar weekjes loopt hier een jonge merel rond ik zie hem elke dag, toen die was uitgevlogen zag ik hem en nu die een paar weken ouder is, Het leuke is dat ik hem met de dag groter zie worden en dat ie meer voor zelf zorgt  B)

jonas D

Citaat van: willemxd op juni 18, 2011, 11:48:30 AM
Ik weet niet of dit wel een goede plek is om dit te posten maar ik weet niet waar anders: al een paar weekjes loopt hier een jonge merel rond ik zie hem elke dag, toen die was uitgevlogen zag ik hem en nu die een paar weken ouder is, Het leuke is dat ik hem met de dag groter zie worden en dat ie meer voor zelf zorgt  B)

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=144364.50.html hier misschien?
Groeten,
Jonas

rudi

#478
voeder foutje:
vorige winter wilde ik de eksters wat lekkers geven en dacht ik leg een kippenei neer op de voerplaats...alle andere vogels bleven weg...geen goed idee dus...!!!
verder geef ik de merels rozijnen dat vinden ze lekker als ze de druif leeg hebben gegeten!
Ik voer op de grond en in struiken/bomen en op openplaatsen voor grotere vogels als meeuwen.
Veel veschillende vogels betekent ook op veel verschillende plaatsen voeren.
Wanneer beginnen? Ik leg ook nu nog af en toe wat zaad neer, want mensen hebben geen tafelkleed meer die uitgeschud wordt.Voornamelijk mussen eten dit op en 1 houtduif.
Ik heb aardbeien en bessen in de tuin maar er komt nooit een spreeuw of iets anders langs om het op te eten..van mij mag het!Dan eet ik ze zelf maar op ;D
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

GijsB

In de strook riet in de vijver achter mn tuin vandaag 3 kleine karekieten ontdekt (2 oudervogels en een jong, alleen geen gezang gehoord dit voorjaar (net eerste keer zang gehoord) ??? )

Ben benieuwt wat het nieuwe rietbeleid nog meer te bieden heeft (werd vroeger weg gehaald, sinds vorig jaar niet meer vanwege rietvogels, heeft dus al succes  ;D )
Gijs