Hoe krijg je andere vogels in je tuin?

Gestart door joost van der Laan, oktober 25, 2010, 10:46:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Margreet Kwh

Citaat van: stefanhageman op januari 22, 2011, 13:06:09 PM
Vandaag tuinvogeltelling gedaan:
...
Nou die tuinvogeltelling is niet meer relevant er is nu 1 Huismus minder door een vrouw Sperwer! (nieuwe tuinsoort)
Twee nieuwe tuinsoorten op één dag!
Zo krijg je door tuinvogels te voeren, andere tuinvogels...
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Bart van Hoogstraten

Van 14:10 tot 14:40 mijn tuintelling gedaan:
In de eerste seconde:
-Vink;
-Keep;
-Groenling.
Voorts:
-Merel;
-Koolmees;
-Pimpelmees;
-Roodborst;
-Kauw;
-Ekster;
-Houtduif.
En als overvliegend ook meetelt nog een Kokmeeuw.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: stefanhageman op januari 22, 2011, 13:06:09 PM
Vandaag tuinvogeltelling gedaan:


Huismus
Ringmus (Nieuwe tuinsoort!)
Groenling
Vink
Heggenmus
Koolmees
Pimpelmees
Merel
Turkse Tortel
Kauw
Ekster


Nou die tuinvogeltelling is niet meer relevant er is nu 1 Huismus minder door een vrouw Sperwer! (nieuwe tuinsoort)
Twee nieuwe tuinsoorten op één dag!

Bijzondere tuintelling Stefan! Ik zou erg blij zijn met die dode euh... mus (tragi-komisch)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Stijn E.

Hee Stefan, das toevallig! Ik had het nog even gedacht, maar verwachten... nee. Toch zaten er vandaag ook bij mij ineens weer 2 Ringmussen in de tuin :) Eén keer had ik ze in de tuin, maar wie verwacht dan dat ze net op de dag van de tuinvogeltelling terugkomen? Ik niet  B)

En m'n complete telling:
Huismus 5
Koolmees 1
Merel 1
Pimpelmees 1
Roodborst 1
Spreeuw 2
Ringmus 2
Kokmeeuw 17
Stormmeeuw 1
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

jonas D

Citaat van: Stijn Eikelboom op januari 22, 2011, 20:10:43 PM
Hee Stefan, das toevallig! Ik had het nog even gedacht, maar verwachten... nee. Toch zaten er vandaag ook bij mij ineens weer 2 Ringmussen in de tuin :) Eén keer had ik ze in de tuin, maar wie verwacht dan dat ze net op de dag van de tuinvogeltelling terugkomen? Ik niet  B)

En m'n complete telling:
Huismus 5
Koolmees 1
Merel 1
Pimpelmees 1
Roodborst 1
Spreeuw 2
Ringmus 2
Kokmeeuw 17
Stormmeeuw 1

Heb je kokmeeuwen Tp of waren ze overvliegend?
Groeten,
Jonas

Stijn E.

Citaat van: jonas D op januari 22, 2011, 20:16:47 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op januari 22, 2011, 20:10:43 PM
Hee Stefan, das toevallig! Ik had het nog even gedacht, maar verwachten... nee. Toch zaten er vandaag ook bij mij ineens weer 2 Ringmussen in de tuin :) Eén keer had ik ze in de tuin, maar wie verwacht dan dat ze net op de dag van de tuinvogeltelling terugkomen? Ik niet  B)

En m'n complete telling:
Huismus 5
Koolmees 1
Merel 1
Pimpelmees 1
Roodborst 1
Spreeuw 2
Ringmus 2
Kokmeeuw 17
Stormmeeuw 1

Heb je kokmeeuwen Tp of waren ze overvliegend?

Beide, maar de overvliegende (uiteraard) niet geteld. De 17 vogels zaten op het dak van de buren dus die tel ik toch maar mee ;)
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

jonas D

Haha voor hetzelfde geld zaten ze op jouw dak he ;)
Ringmus heb ik nog nooit in de tuin gehad.
Groeten,
Jonas

Stijn E.

Citaat van: jonas D op januari 22, 2011, 20:19:54 PM
Haha voor hetzelfde geld zaten ze op jouw dak he ;)
Ringmus heb ik nog nooit in de tuin gehad.

Daarom  B)
En kan je nagaan hoe verbaasd ik was toen ik ze in de tuin had (ook vandaag weer)  :lol:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

stefanhageman

Citaat van: Stijn Eikelboom op januari 22, 2011, 20:10:43 PM
Hee Stefan, das toevallig! Ik had het nog even gedacht, maar verwachten... nee. Toch zaten er vandaag ook bij mij ineens weer 2 Ringmussen in de tuin :) Eén keer had ik ze in de tuin, maar wie verwacht dan dat ze net op de dag van de tuinvogeltelling terugkomen? Ik niet  8)

En m'n complete telling:
Huismus 5
Koolmees 1
Merel 1
Pimpelmees 1
Roodborst 1
Spreeuw 2
Ringmus 2
Kokmeeuw 17
Stormmeeuw 1


Ik was er heel blij mee en vond het vooral heel vreemd dat ze midden in de stad opdoken. Maar ach ik zal maar zeggen ze hebben vleugels en als de honger aan de man komt waarom dan niet de makkelijke manier kiezen en de stad ingaan. Die Sperwer zal ik de komende tijd wel vaker gaan zien. Maar hopen dat de Huismussenpopulatie er niet onder gaat lijden.(Nog een reden om nestkasten op te hangen! :) , ben overigens bezig de gemeente een stormvloed aan brieven aan het schrijven over de Huismussenpopulatie(geheel in de binnenstad verdwenen door renovaties) en een manier om geld te besparen op groen d.w.z. de modderranden om bomen te laten begroeien met onkruiden en eventueel naar smaak van bewoners in te zaaien met bloemen. Hier in de buurt gaat dat dit jaar al gebeuren  :)  )
Stefan Hageman


Bart van Hoogstraten

Citaat van: stefanhageman op januari 22, 2011, 20:59:23 PM
Maar hopen dat de Huismussenpopulatie er niet onder gaat lijden.

Euh... Sperwermoeders hebben ook jongen, Stefan. -> zonder de mens zou alles perfect in balans zijn!
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

stefanhageman

Daar ben ik het volledig mee eens en het zou ook niet uit hoeven maken als al die oude huizen hier in de buurt niet gerenoveerd zouden worden en elk gaatje dichtgemaakt zou worden. En dan breek ik mijn bek nog niet over die plantsoen medewerkers die 's zomers leuk met gif het onkruid komen verdelgen. (Waardoor het zaad niet tot ontwikkeling kan komen.) Maar ach misschien was de situatie van hiervoor wel te goed voor Mussen en was het een overpopulatie dat is het probleem met natuur in de stad. Je kunt het niet weten.


Ook nog ff mijn volledige telling toegepast aan de eerdere post.


Stefan Hageman


Timo Roeke

Vergeet niet dat mus, zonder de mens, lang zo niet succesvol was geweest. Ik weet niet of er zoiets bestaat als balans in de natuur (met of zonder mens). Al is het een romantisch idee :)

Jan vH

Ik heb daarnet ook even geteld. De resultaten waren niet echt fantastisch:
6 Huismus
1 Koolmees
1 Pimpelmees
1 Merel
Jan van Harten
Validator Plantengallen

diertjesvriend

ik zal de buurvrouw zo eens even vragen of ze de vogels in haar tuin al doorgegeven heeft want dat zijn dezelfde als in mijn tuin :P
weet ook eigenlijk niet of ik met tellen de voortuin zou doen of de achtertuin.
denk dat ik achtertuin maar doe en daarna checken of buurvrouw het al doorgegeven had, of kan je als buren los van elkaar doorgeven zonder dat de vogels dubbel worden ingevoerd en ze bij Sovon denken dat er veel meer vogels zijn dan er echt zijn?
(of denk ik weer te ingewikkeld)

Marina

Citaat van: Lotte op januari 23, 2011, 12:26:24 PM
i...of kan je als buren los van elkaar doorgeven zonder dat de vogels dubbel worden ingevoerd en ze bij Sovon denken dat er veel meer vogels zijn dan er echt zijn?
(of denk ik weer te ingewikkeld)

dat zullen ze bij Sovon toch wel doorhebben hopelijk?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

firecrest

Citaat van: Marina op januari 23, 2011, 18:44:52 PM
Citaat van: Lotte op januari 23, 2011, 12:26:24 PM
i...of kan je als buren los van elkaar doorgeven zonder dat de vogels dubbel worden ingevoerd en ze bij Sovon denken dat er veel meer vogels zijn dan er echt zijn?
(of denk ik weer te ingewikkeld)

dat zullen ze bij Sovon toch wel doorhebben hopelijk?
Je moet je postcode en je huisnummer invoeren, dus dat hebben ze dan wel door ;)

Margreet Kwh

Voeren heeft in elk geval resultaat wat betreft de tuinvogels. In de voortuin heb ik bijvoorbeeld een vetblok tegen de muur hangen, en daarop waren gisteren vier spreeuwen druk aan het fourageren, grappig om en om. Op de herrie kwam een staartmees af, die even zijn kopje om de hoek stak, een onverwachte nieuwe tuinsoort!
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

frankw

Ik had het er vanochtend nog over met Jeroen; als je meer vogels in je tuin wil moet je echt een vijver aanleggen! Inmiddels komen er dagelijks Sijzen, Putters en Kepen drinken. Plus al het andere 'stanaard' spul wat er dagelijks in mijn tuin zit. Ook het baden is een geweldig gezicht.

En kilo's voer, das ook van belang. (zwarte zonnebloempitten!)

Margreet Kwh

En als je tuin te klein is, helpt een oude pan met water ook al.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Wouter van der Ham

Citaat van: frankw op januari 28, 2011, 13:37:33 PM
Ik had het er vanochtend nog over met Jeroen; als je meer vogels in je tuin wil moet je echt een vijver aanleggen! Inmiddels komen er dagelijks Sijzen, Putters en Kepen drinken. Plus al het andere 'stanaard' spul wat er dagelijks in mijn tuin zit. Ook het baden is een geweldig gezicht.

En kilo's voer, das ook van belang. (zwarte zonnebloempitten!)

Idd, bij mij werken de zonnebloempitten ook erg goed. en bij onze tuin zit ook een schuur, daar licht bijna altijd water, er komen daar afentoe ook Putters en kepen op!
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

GijsB

vandaag voor het eerst dit jaar weer een keep in de tuin (deze winter al wel 2 keer eerder  gehad)

Eerste keer dat er een vrouwtje in de tuin zat, waren eerder alleen maar mannetjes

Heb zelf nooit mussen in de tuin, volgens mij heb ik vaker kepen in mn tuin dan huismussen)
Gijs

frankw

Het is echt net een dierentuin bij mij vandaag.. :rolleye:

Dierentuin Arnhem-zuid bood net op 1 moment (alles echt tp op de grond): 20 Sijzen, 10 Kepen, 20 Huismussen, 6 Vinken, 10 Spreeuwen 12 Mezen, 2 Tortels, 1 Houtduif en 3 Merels. Mijn tuin is 30-40m2.. O0

Robert V.T

Zonet zat er bij mij een middelste bonte specht in de tuin! Echt super kunnen bekijken op nog geen 7 meter afstand! Foerageerde op de vetbollen, ik heb nog wat plaatjes gemaakt door dubbelglas dus niet van topkwaliteit.
Groeten,

Robert van Tiel

stefanhageman

Ik heb op het moment een geringde Koolmees in de tuin(nog niet kunnen aflezen) en de Ringmussen zijn blijvertjes want ze zitten hier al een week! Ook weer een aantal Vinken(4 Vink, 2 Groenling), Mezen(6 Kool-, 4 Pimpel) , Huismussen (32), Heggenmus(1), Spreeuwen(4), Merel(1) en Kauwtjes(3).
Stefan Hageman


Fabian Meijer

Vandaag een prachtige mannetje Sperwer in de tuin. Zat een beetje suf uit het raam te staren toen ik hem zag zitten! Hij werd gepest door 3 Gaaien en kreeg even later twee tuinen verderop vermoedelijk een Huismus te pakken! Verder de afgelopen dagen heel veel Groenlingen en Huismussen, en 4 Kepen in de tuin.
Zie bijgevoegde foto van het mannetje Sperwer.

Botervlieg

Citaat van: frankw op januari 30, 2011, 09:39:12 AM
Het is echt net een dierentuin bij mij vandaag.. :rolleye:

Ik had precies dezelfde gedachte hier vandaag.

7 huismussen
3 vink
1 roodborst
6 stadsduiven
10 kauwen
1 kraai
3 eksters
2 merels
1 groenling
stuk of 20 kok- en zilvermeeuwen
3 koolmezen
2 pimpelmezen

joost van der Laan

CiteerIk heb op het moment een geringde Koolmees in de tuin(nog niet kunnen aflezen) en de Ringmussen zijn blijvertjes want ze zitten hier al een week! Ook weer een aantal Vinken(4 Vink, 2 Groenling), Mezen(6 Kool-, 4 Pimpel) , Huismussen (32), Heggenmus(1), Spreeuwen(4), Merel(1) en Kauwtjes(3).

Mooie foto's Stefan!  :duim:
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

GijsB

In eens na een paar weken niks weer heleboel vogels in mn tuin
2 kepen (nieuw record) een paartje merel, 5 vinken, huismus (eerste dit jaar :'( ) zooi groenlingen, houtduif

vanalles
Gijs

Robert V.T

#418
Bizar, er zitten opeens 4 boomklevers bij elkaar in echt een heel klein boompje in de tuin. :rolleye:
Ook de eerste zanglijster dit jaar in de tuin.
Groeten,

Robert van Tiel

jonas D

Eindelijk eens een ringmus in de tuin gezien :lol: en het waren er opeens zelfs 4 :rolleye:
Groeten,
Jonas