Hoe krijg je andere vogels in je tuin?

Gestart door joost van der Laan, oktober 25, 2010, 10:46:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Robert V.T

Ik woon inderdaad helemaal in het zuiden van limburg ;)
Groeten,

Robert van Tiel

joost van der Laan

Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Pieter van der Luit

Vorige week (en gisteren in het bijzonder) een superweek gehad voor tuinsoorten:
Eerst een Goudvink op één van de voederplaatsen, toen een houtsnip onder de dichte begroeiing waar de grond nog niet bevroren was, een jagende Blauwe Kiek (er zitten veel muizen in het veld hiernaast), twee Grote Zilvers en deze jongen: twitter.com/birdingholland

EDIT: ik zie dat ik al wat meer berichten geplaatst had, maar de foto staat hier: http://twitpic.com/3b0x8y

Hartelijke groet,

Pieter van der Luit
www.ineziatours.nl


Op reis met andere waarnemers? Opreismetwaarneming.nl

Robert V.T

Citaat van: Pieter van der Luit op november 29, 2010, 09:06:03 AM
Vorige week (en gisteren in het bijzonder) een superweek gehad voor tuinsoorten:
Eerst een Goudvink op één van de voederplaatsen, toen een houtsnip onder de dichte begroeiing waar de grond nog niet bevroren was, een jagende Blauwe Kiek (er zitten veel muizen in het veld hiernaast), twee Grote Zilvers en deze jongen: twitter.com/birdingholland

EDIT: ik zie dat ik al wat meer berichten geplaatst had, maar de foto staat hier: http://twitpic.com/3b0x8y



Gaaf hoor, zo'n velduil in je tuin! En de andere soorten zijn natuurlijk ook erg leuk.
Groeten,

Robert van Tiel

Folkert Jan

Citaat van: Pieter van der Luit op november 29, 2010, 09:06:03 AM
Vorige week (en gisteren in het bijzonder) een superweek gehad voor tuinsoorten:
Eerst een Goudvink op één van de voederplaatsen, toen een houtsnip onder de dichte begroeiing waar de grond nog niet bevroren was, een jagende Blauwe Kiek (er zitten veel muizen in het veld hiernaast), twee Grote Zilvers en deze jongen: twitter.com/birdingholland

EDIT: ik zie dat ik al wat meer berichten geplaatst had, maar de foto staat hier: http://twitpic.com/3b0x8y

Waar woon je dat je een velduil in je tuin hebt?  :o
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Pieter van der Luit

CiteerGaaf hoor, zo'n velduil in je tuin! En de andere soorten zijn natuurlijk ook erg leuk.

Ja, ik was er zelf ook errug blij mee....

@FJ: Oost-Groningen (de tuin grenst aan de akkers en de uil zat op de composthoop aan de rand van de tuin uit te kijken over akkers, op zoek naar muizen).
Het is overigens al de tweede uil in de tuin, eerder ook al Kerkuil.
Hartelijke groet,

Pieter van der Luit
www.ineziatours.nl


Op reis met andere waarnemers? Opreismetwaarneming.nl

Folkert Jan

Citaat van: Pieter van der Luit op november 29, 2010, 11:01:06 AM
CiteerGaaf hoor, zo'n velduil in je tuin! En de andere soorten zijn natuurlijk ook erg leuk.

Ja, ik was er zelf ook errug blij mee....

@FJ: Oost-Groningen (de tuin grenst aan de akkers en de uil zat op de composthoop aan de rand van de tuin uit te kijken over akkers, op zoek naar muizen).
Het is overigens al de tweede uil in de tuin, eerder ook al Kerkuil.

Ik heb alleen bosuil en wacht rustig op het steenuiltje.
Kerkuil moet ook wel kunnen met die oude verlaten paardenstal en schuurtjes in de tuin :P
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

joost van der Laan

Ik heb bij iemand anders in de tuin ook in Lemmer wel een kerkuil gezien, die overnachte in een boot die nog niet af was :P
Alle waarnemingen gedaan in Lemmer (Friesland) of in de buurt van Lemmer tenzij anders vermeld.

Groeten,

Joost van der Laan

Bart van Hoogstraten

De zaadetertjes hebben niet zo'n probleem bij strenge vorst, Merels wel -> fruit- en broodresten bevriezen immers. We hebben daarvoor een zak krenten in huis (die bevriezen niet, zijn bij strenge vorst dus nog eetbaar en ze zijn energierijk [suiker]) en gooien dagelijks een handvol in het merelhuis en op een omgekeerde terraskuip onder het afdak. Dat gaat erin als koek! Als je trouwens een merelhuis timmert -> ze hebben eigenlijk een hekel aan een dak boven het hoofd; je moet dit dus echt ruim uitvoeren (genoeg plaats dat ze gemakkelijk in en uit kunnen vliegen en overzicht hebben over het terrein rondom). We gooien het merelvoer dus bij voorkeur op open plekken, gebruiken dat merelhuis alleen bij sneeuwval of langdurige regen. Gaaien en Kauwen zullen je ook dankbaar zijn!
Heel vreemd is trouwens dat Merels geen rozijnen lusten, alleen krenten. (krenterige types  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Margreet Kwh

Met winters weer krijg je vaak wel andere vogels in je tuin, in elk geval meer.
In onze tuin staat een tuintafel met een onderblad. Daar heb ik net een fijngestampte vetbol op gelegd (sneeuwvrij) voor de grondpiepers.
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Marina

Bij ons zijn de rozijntjes altijd vrij snel op, wie ze eet weet ik dan niet.
Vanmiddag zag ik een vrouwtjesmerel van de havermout smikkelen.
Goedkope muesli zijn ze ook altijd gek op.

Vetbol fijnstampen vind ik wel een goed idee! Als het kouder wordt doen de eksters/kauwtjes/kraaien dat voor me, rukken een bol uit de boom, slopen het netje, en de kleine vogeltjes kunnen weer genoeg kruimels te eten vinden op de grond.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Bart van Hoogstraten

Was net bij de Makro -> muisvrije emmer met 30 vetbollen gekocht voor € 4,70. (en heb net even gekeken, er zat inderdaad geen muis bij!  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Marina

dat is jammer, ik moet van de week op visite bij een vogelhouder en die beestjes van 'm lusten wel eens wat anders dan die eeuwige eendagskuikens
Zucht... op zoek naar een niet-muisvrije emmer met vetbollen dus.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

stefanhageman

Vandaag een record aan Vinken van 8 tijdens mijn 2 uur tussenuur(ingeroosterd)....



Stefan Hageman


Stijn E.

Bij de Big Bazar van het weekend nog even 6 vetbollen voor één euro meegegapt (en dan uiteraard wel keurig betaald ;))  :blink:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Marina

Vetbolletje, leuk voor de mezen denk je dan.
Krijg je er ZO eentje.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Bart van Hoogstraten

Met de Kokmeeuwenstand is het momenteel niet al te best. Veel mensen denken van niet omdat ze er zoveel zien in de stad tegenwoordig, maar de realiteit in de vrije natuur is helaas anders... (en Kokmeeuwenmoeders krijgen ook kinderen...). Ik zou er blij mee zijn in mijn tuin!  :duim:
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Stijn Eikelboom op november 30, 2010, 18:21:50 PM
Bij de Big Bazar van het weekend nog even 6 vetbollen voor één euro meegegapt (en dan uiteraard wel keurig betaald ;))  :blink:
Zoals eerder genoemd zijn ze bij de Action 98ct/10 stuks. Hadden bij mij beide keren voldoende vooraad. Heb er nu ca. 150 op voorraad.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Marina

Citaat van: Bart van Hoogstraten op november 30, 2010, 18:41:58 PM
Met de Kokmeeuwenstand is het momenteel niet al te best. Veel mensen denken van niet omdat ze er zoveel zien in de stad tegenwoordig, maar de realiteit in de vrije natuur is helaas anders... (en Kokmeeuwenmoeders krijgen ook kinderen...). Ik zou er blij mee zijn in mijn tuin!  :duim:
Nee ik ben niet gek op meeuwen, daar kom ik eerlijk voor uit. Geef mij maar zwarte vogels.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

GijsB

meeuwen zijn juist vet ;D

op school altijd stuk brood binnen in de vensterbank leggen, de meeuwen komen dan op het raam af vliegen om dan daarna snel te remmen en te gaan zitten op een randje bij het raam  ;D
Gijs

frankw

Bij de Aldi zijn de vetbollen weer in de aanbieding. Ik begreep 60 voor € 10,-.

Denro

Citaat van: frankw op december 01, 2010, 12:35:21 PM
Bij de Aldi zijn de vetbollen weer in de aanbieding. Ik begreep 60 voor € 10,-.

Frank, In het Spijkerkwartier heb je een Action  ;)
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Stijn E.

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op november 30, 2010, 18:53:27 PM
Citaat van: Stijn Eikelboom op november 30, 2010, 18:21:50 PM
Bij de Big Bazar van het weekend nog even 6 vetbollen voor één euro meegegapt (en dan uiteraard wel keurig betaald ;))  :blink:
Zoals eerder genoemd zijn ze bij de Action 98ct/10 stuks. Hadden bij mij beide keren voldoende vooraad. Heb er nu ca. 150 op voorraad.

Goed dat je het zegt, vergeet ik steeds  :rolleye:
Hartelijke groet, Stijn
      Blog

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Denro op december 01, 2010, 17:39:12 PM
Citaat van: frankw op december 01, 2010, 12:35:21 PM
Bij de Aldi zijn de vetbollen weer in de aanbieding. Ik begreep 60 voor € 10,-.

Frank, In het Spijkerkwartier heb je een Action  ;)
Maar ook op het Industrieterrein. Overigens heb ik de pinda's nog niet goedkoper gevonden dan bij de Jumper. Uitgezonderd de 25kg vanuit België.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

frankw

Ik kan hier in de omgeving nog steeds geen zwarte zonnebloempitten vinden.. Jeroen, kan jij mij nog een zak leveren?

Die bollen van de Aldi lijken mij overigens dezelfde als die van Jumper, niet de beste kwaliteit..
Bij de slager bij mij in de buurt heb ik nu wel rundervet gevonden voor € 3,- per kilo in tegenstelling tot de €3,- per 250gram elders, daarmee maak ik mn eigen mega vetollen.

frankw

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 01, 2010, 20:25:54 PM
Citaat van: Denro op december 01, 2010, 17:39:12 PM
Citaat van: frankw op december 01, 2010, 12:35:21 PM
Bij de Aldi zijn de vetbollen weer in de aanbieding. Ik begreep 60 voor € 10,-.

Frank, In het Spijkerkwartier heb je een Action  ;)
Maar ook op het Industrieterrein.
Waar?

Jeroen Nagtegaal

Zie www.action.nl.

Voorheen waren de Aldi-vetbollen gele netjes en van goed kwaliteit. Dit jaar niet?

Ik moet sowieso nog een keer voer voor de schooltuin gaan halen. Dan zal ik kijken of ik meteen een zak voor je kan meenemen. Dit kan nog even duren. Op school hebben we net geen 100kg voer in voorraad.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Botervlieg

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op december 01, 2010, 20:59:16 PM
Voorheen waren de Aldi-vetbollen gele netjes en van goed kwaliteit. Dit jaar niet?



Ik neem gele netjes waar ;)

Over de kwaliteit durf ik niets te zeggen.

Robert V.T

Bij ons maakt de kwaliteit niet veel uit, de vogels eten net zoveel van de betere kwaliteit vetbollen als van de slechtere.
Groeten,

Robert van Tiel

Marina

lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682