Grote Geelpootruiter Zeeland

Gestart door ArjanH, oktober 18, 2010, 18:29:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

ArjanH

Ik heb begrepen dat de Grote Geelpootruiter van Zeeland vandaag al dan niet bewust is opgejaagd door wat al te enthousiaste vogelaars / twitchers. Indien dit het geval is geweest: het lijkt me dat dit dus absoluut niet de bedoeling mag zijn (hetgeen uiteraard ook geldt voor, zeker bij twitchers, wat minder tot de verbeelding sprekende soorten als Merel en Spreeuw).

Ben Wielstra

Ik heb juist begrepen dat dit niet het geval was.

Justin Jansen

Citaat van: ArjanH op oktober 18, 2010, 18:29:54 PM
Ik heb begrepen dat de Grote Geelpootruiter van Zeeland vandaag al dan niet bewust is opgejaagd door wat al te enthousiaste vogelaars / twitchers. Indien dit het geval is geweest: het lijkt me dat dit dus absoluut niet de bedoeling mag zijn (hetgeen uiteraard ook geldt voor, zeker bij twitchers, wat minder tot de verbeelding sprekende soorten als Merel en Spreeuw).
Wie is u?
M.v.g., Justin Jansen


zwarteleeuwerik

Citaat van: ArjanH op oktober 18, 2010, 18:29:54 PM
Ik heb begrepen dat de Grote Geelpootruiter van Zeeland vandaag al dan niet bewust is opgejaagd door wat al te enthousiaste vogelaars / twitchers. Indien dit het geval is geweest: het lijkt me dat dit dus absoluut niet de bedoeling mag zijn (hetgeen uiteraard ook geldt voor, zeker bij twitchers, wat minder tot de verbeelding sprekende soorten als Merel en Spreeuw).

als dit gebeurt is , is dit schandalig gedrag en beschamend !!
Erik vb.

maartenwielstra


Jurrien van Deijk

ik was er ook bij vandaag, en de vogelaars en twitchers bleven mooi op afstand.
Vriendelijke groeten,

Jurriën van Deijk

Rob Gordijn

Moet er nou bij elke zeldzaamheid weer iemand een topic openen over het mogelijk verstoren van zeldzaamheden (verhalen het liefst uit 3e hand, of afgeleid uit foto's).


Volgens mij weten we het nu toch allemaal wel?


Als je er bij staat moet je er vooral iets van zeggen en anders moet je lekker je mond houden,  achteraf help je die vogel (en vooral de mensen die nog onderweg zijn ;) )er ook niet meer mee!


Wel een gave vogel!

steenl

Citeerbij elke zeldzaamheid

Valt toch wel mee, Rob.  :angel:
Is de laatste tijd erg goed gegaan. 
Grote Gele unit was in ieder geval nog tot laat in beeld als ik zo naar de tijden van de waarnemingen kijk.

Edwin Russer

Al wordt er wel in onderstaande waarneming melding van gemaakt.

http://waarneming.nl/waarneming/view/50577854
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Tim de Boer

Er is inderdaad een vogelaar/fotograaf geweest die ietwat enthousiast was, waardoor de vogel 1 keeropvloog. Deze is hierop aangesproken en voor de rest verliep alles prima voor zover ik heb meegemaakt!
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

Rein Genuït

Alles verliep super, op een ding na, de vogel kwam zo verrekte dichtbij dat de vogelaars achteruit moesten  ;D .


Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

ArjanH

Citaat van: gordijnrob op oktober 18, 2010, 20:09:32 PM
Moet er nou bij elke zeldzaamheid weer iemand een topic openen over het mogelijk verstoren van zeldzaamheden (verhalen het liefst uit 3e hand, of afgeleid uit foto's).


Als daar aanleiding voor is, mag er mijns inziens in elk geval van verstoring (dus ook van de niet-zeldzaamheden die wat minder aandacht krijgen) zeker elke keer weer een topic voor geopend worden.

Peter Verhelst

Ik heb nog nooit zo'n opdringerige vogel meegemaakt. De vogel hield er totaal geen rekening mee of tie nog in je kijkerbeeld pastte of niet.......

Rikstar

bij de waarneming van peter meiningen wordt gesproken op herhaaldelijk opjagen! en meerdere vogelaars! dus zal denk ik een andere situatie zijn die jij hebt meegemaakt.

tevens, ik hoor wel steeds verhalen over betreffende vogelaars op het matje roepen (vriendelijk verzoeken de vogel niet te verstoren) maar we weten uit ervaring dat we 9 op de 10 keer (schatting) een grote bek terug krijgen, daardoor hebben veel vogelaars iets van, ik zeg er maar niks van want ik krijg toch alleen een grote bek terug.

Voor de rest meng ik me maar niet in deze discussie (A) 



Citaat van: Tim de Boer op oktober 18, 2010, 20:25:10 PM
Er is inderdaad een vogelaar/fotograaf geweest die ietwat enthousiast was, waardoor de vogel 1 keeropvloog. Deze is hierop aangesproken en voor de rest verliep alles prima voor zover ik heb meegemaakt!
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Marten Hornsveld

Vandaag werd de geelbeen opgejaagd door een Fazant. Helaas was de fazant niet van commentaar gediend en bleef gewoon luid schreeuwend dwars door het gebied lopen en vliegen. Dus het zijn niet alleen alle twitchers en fotograven die bij elke twitch vet arelaxed zijn maar nu ook de dieren!
Je zal maar een zeldzame vogel zijn!

De ervaring leert dat mensen die claimen ervaring te hebben met vervelende ervaringen tijdens het twitchen, geen ervaring hebben met wat er werkelijk in het veld gebeurd. Maar misschien bedoelde je 9 van de 10 keer GEEN grote bek terug krijgen? Dan heb ik niks gezegd  ;)

Gerard Troost

Volgens mij hebben de twitchers de vogel al van veel onheil verlost, getuige ook deze paar zinnen uit het het "ontdekkingsmailtje" van Mark

Citeer
Gelukkig vonden we hem even later weer terug op het buitendijkse slik aan de oostkant van de Wanteskuup. Daar foerageerde hij op het gemakje tussen Zwarte Ruiters en Tureluurs. Het werd toch nog even spannend toen een eerst stugge Vlaming per se op datzelfde stukje slik kokkels wilde gaan spitten, gelukkig draaide hij bij en ging verderop op zoek naar kokkels. Weer even later begonnen wandelaars inclusief hond via een piertje het slik op te lopen, de ruiters begonnen al zenuwachtig te doen. Gelukkig konden we met een van pas komende hondenfluit en een hoop gebrul en gezwaai de mensen op andere ideeen brengen

ps: ik wordt altijd wel een beetje bedroeft van mensen dit topics openen zonder te laten weten wie ze zijn... Hoe moeilijk is het om een onderschrift te maken?
ps2: de vogel kwam tot ~5 mtr naar me toelopen, waar kan ik de vogel aanklagen, ik voelde me erg verstoord!
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Henk Bertus

Ik dacht altijd dat gepassioneerde vogelaars dichtbij de vogels willen zijn?

Die geelpootruiter is genetisch toch ten dode opgeschreven. De kans dat die weer terug komt in amerika is erg klein te schatten (Beetje gutfeeling dit oke).

Van een vestoord dier kan je net zo goed genieten. Een beetje verstoren voor een mooie plaat is toch best te verantwoorden. Volgens het categorisch imperiatief zou de vogel kunnen verstoren tot die er dood bij neervalt als je verkregen genot maar groter is dan zijn ellende. Zeker met een groep twitchers is het genot vele male groter dan de stress voor het dier!

Ik zie dus geen ethische bezwaren aan een beetje verstoring van zeldzaamheden voor zover zoiets uberhaupt veel gebeurt er worden veel meer dieen onbewust verstoord terwijl mensen het redelijkerwijs wel zouden kunnen weten en dus volgens de flora en faunawet in overtreding zijn.

ArjenDrost †

**Pakt de cola en de chips erbij en gaat er eens goed voor zitten**


:)

HPM

Citaat van: Henk Bertus op oktober 19, 2010, 21:32:30 PM
Ik dacht altijd dat gepassioneerde vogelaars dichtbij de vogels willen zijn?

Die geelpootruiter is genetisch toch ten dode opgeschreven. De kans dat die weer terug komt in amerika is erg klein te schatten (Beetje gutfeeling dit oke).

Van een vestoord dier kan je net zo goed genieten. Een beetje verstoren voor een mooie plaat is toch best te verantwoorden. Volgens het categorisch imperiatief zou de vogel kunnen verstoren tot die er dood bij neervalt als je verkregen genot maar groter is dan zijn ellende. Zeker met een groep twitchers is het genot vele male groter dan de stress voor het dier!

Ik zie dus geen ethische bezwaren aan een beetje verstoring van zeldzaamheden voor zover zoiets uberhaupt veel gebeurt er worden veel meer dieen onbewust verstoord terwijl mensen het redelijkerwijs wel zouden kunnen weten en dus volgens de flora en faunawet in overtreding zijn.

Bravo, hierbij is dus vastgesteld dat verstoren mag, desnoods tot de vogel er dood bij neervalt, zolang je er maar plezier aan beleeft. De tijd van ziekteen op plezierjagers zal dus ook wel voorbij zijn.
Herman van der Meer

HansP

Mooie post van Henk Bertus. Eerste post, direct bedoeld om een beetje te stoken? Dat werkt geloof ik. Kansloze post.
Helaas wordt dit soort posts serieus genomen door sommige mensen (ik doel niet direct op jou Herman). Populistische reacties om het eigen argument te versterken.

Ik probeer het geloof ik nog 1 keer.

     

       
  • Dit soort discussies duiken elke keer op en zijn zelden gebaseerd op eigen waarnemingen. Ik zou het op prijs stellen als alleen eigen meldingen van onjuistheden worden gepost. Dat scheelt al een boel onrust van alle kanten van de discussie.
  • Dit soort zaken blijven uitzonderingen. De meeste vogelaars/twitchers/ringers/trektellers/etc hebben echt het beste voor met de vogel. Ga dus eerst eens uit van het goede in hen, zonder direct een oordeel te vellen.
  • Volgens mij (nee, dat weet ik zeker) zijn de meeste vogelaars mensen waarmee prima te praten valt. Als er dus iets aan te merken is op hun gedrag, zijn ze daar ook prima op aan te spreken. Een fout maken kan, erop aanspreken moet, de opmerking accepteren moet ook.
  • Als mensen toch niet mochten luisteren naar opmerkingen: zoek wat ondersteuning. Je bent zelden alleen bij een twitch en je bent ook zelden de enige die zich niet lekker voelt bij hetgeen er gebeurt. Als de 'overtreder' door meerdere personen wordt aangesproken en dan nog niet luistert, dan ben je een hork
  • Horken mogen publiekelijk (naam, foto, etc) aan de schandpaal worden genageld. Dat zel hem/haar leren. MAAR: aleen nadat hij er op aangesproken is en dus niet heeft geluisterd.
  • vast nog wel wat, maar dat kan ik zo niet bedenken.
Groet,
Hans Pohlmann


Gerard Troost

Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

zwarteleeuwerik

Citaat van: HansP op oktober 19, 2010, 22:21:20 PM
Ik probeer het geloof ik nog 1 keer.

       

         
  • Dit soort discussies duiken elke keer op en zijn zelden gebaseerd op eigen waarnemingen. Ik zou het op prijs stellen als alleen eigen meldingen van onjuistheden worden gepost. Dat scheelt al een boel onrust van alle kanten van de discussie.
  • Dit soort zaken blijven uitzonderingen. De meeste vogelaars/twitchers/ringers/trektellers/etc hebben echt het beste voor met de vogel. Ga dus eerst eens uit van het goede in hen, zonder direct een oordeel te vellen.
  • Volgens mij (nee, dat weet ik zeker) zijn de meeste vogelaars mensen waarmee prima te praten valt. Als er dus iets aan te merken is op hun gedrag, zijn ze daar ook prima op aan te spreken. Een fout maken kan, erop aanspreken moet, de opmerking accepteren moet ook.
  • Als mensen toch niet mochten luisteren naar opmerkingen: zoek wat ondersteuning. Je bent zelden alleen bij een twitch en je bent ook zelden de enige die zich niet lekker voelt bij hetgeen er gebeurt. Als de 'overtreder' door meerdere personen wordt aangesproken en dan nog niet luistert, dan ben je een hork
  • Horken mogen publiekelijk (naam, foto, etc) aan de schandpaal worden genageld. Dat zel hem/haar leren. MAAR: aleen nadat hij er op aangesproken is en dus niet heeft geluisterd.
  • vast nog wel wat, maar dat kan ik zo niet bedenken.


heb ik niets aan toe te voegen ! :duim:
Erik vb.

Max Berlijn

Is de plek waar de vogel vanavond is terug gevonden (in een sloot) ver van de originele plek/sloot?

Ik wil vrijdag of zaterdag proberen. Dank

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

mdevries

Zoals ik heb begrepen werd de vogel gewoon gezien in DE sloot onderaan de dijk die parallel loopt aan de 's Gravenhoekinlaag. Zeg maar de oude plek. Verder leek de vogel de rietkraag op te zoeken om te gaan rusten/slapen.
Mark de Vries


Max Berlijn

Okay, was die tussendoor onvindbaar?, weinig mensen? onoverzichtelijke sloot?

Dank voor de info.

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Rein Genuït

Zal vast iets met hoog of laag water te maken hebben, zondag hoog om 18.00 uur vogel om kwart over vier gevonden
maandag hoog om 13.00 vogel om half twaalf gevonden. Tijden van gisteren en vandaag weet ik niet maar zijn vast wel ergens te vinden op het net. Sloot is overzichtelijk genoeg.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Luuk Punt

Van kwart over elf tot een uur of één gezocht met Bertus en Frank. In die periode zeker acht auto's met vogelaars in het gebied, waaronder Pim Stins, Michel Veldt, Brenda Veen en nog heel aantal andere bekenden.
Hartelijke groet,

Luuk Punt

http://vogelpunt.wordpress.com/

Albert de Jong

Citaat van: mdevries op oktober 20, 2010, 19:39:14 PM
Zoals ik heb begrepen werd de vogel gewoon gezien in DE sloot onderaan de dijk die parallel loopt aan de 's Gravenhoekinlaag. Zeg maar de oude plek. Verder leek de vogel de rietkraag op te zoeken om te gaan rusten/slapen.

Sorry, dit gaat helemaal niet over deze oeroude discussie maar hebben jullie ook de neiging om die ADHD-vogels onder de reactie van Mark te determineren? Ik denk aan bruine kiek.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Gerard Troost

Citaat van: Albert de Jong op oktober 20, 2010, 23:02:11 PM
jullie ook de neiging om die ADHD-vogels onder de reactie van Mark te determineren? Ik denk aan bruine kiek.

Nee, maar ik vind Nachtzwaluw wel leuk .. ;)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen