Ennomos-soort

Gestart door gardensafari, september 06, 2006, 16:34:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

gardensafari

Vandaag zat deze Ennomos op de buitenmuur bij de buitenlamp. Even gevangen en wat foto's gemaakt. Maar bij het bekijken van deze foto's werden de vraagtekens in mijn ogen groter, want ik kom er niet helemaal uit welke het is.
Ik heb er tot dusverre twee gehad in de tuin:
1 Ennomos autumnaria, de Iepentakvlinder. Deze is dat niet, want het is een mannetje en mannetjes Iepentakjes zijn gevlekt en hebben gereduceerde lijntjes.

2 Ennomos alniaria, de geelschouderspanner. Die is het denk ik ook niet, want deze is lang niet geel genoeg qua beharing en bovendien verloopt de buitenste dwarslijn veel rechter dan bij E. alniaria

Dus een nieuwe soort voor de tuin. Gelet op de effen kleur, de twee lijnen waarvan vooral de buitenste bijna kaarsrecht verloopt doen mij dan denken aan de gehakkelde spanner Ennomos erosaria. Het enige bruikbare alternatief lijkt de geelblad te zijn, maar die is zeldzaam en heeft volgens mij de buitenste lijn niet zo kaarsrecht. Qua kleur staat er wel eentje in Waring (Ja, ik heb nu ook de Nederlandse versie, een feest!).

Wat denkt het forum?





Alvast bedankt voor het meedenken!
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Elachista

Groet,
Tymo

gardensafari

Citeererosaria  :P
Is dat eigenlijk het antwoord op de cryptische vraag: lied gezongen door de liefdesgod?

Bedankt Tymo. Ik dacht het al wel een beetje, maar geen soort komt op mijn site zonder een 2nd opinion. Bovendien zijn die Ennomossen toch best wel een beetje lastig. Vandaag nog naar aanleiding van een opmerking van Frans Vermeer de mierenleeuw op mijn site (die stond daar sinds 2000, toen ik nog iets meer amateur en slordiger was) hernoemd.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Elachista

Alniaria heeft altijd een erg kanariegele beharing
Erosaria is helemaal egaal, lichtgelig tot oranjekleurig
Fuscantaria heeft een brede donkere band over de uiteinde van de bovenvleugels
Autumnaria lijkt op alniaria, qua "drukke" tekeningen op de vleugels, maar mist het kanariegele lijfje weer
Quercinaria heeft altijd wat smallere banden over de vleugels, niet een goed kenmerk, lijkt idd op erosaria - maar bij erosaria worden de banden aan de bovenvleugelrand breder.  
Groet,
Tymo

gardensafari

Prima overzicht en bijna nog beter dan in de Nederlandse Waring. Daarin staat overigens dat erosaria een zeldzame soort is in zowel Nederland en België. Misschien aanpassen in de database? Ik neem tenminste aan dat we voorlopig de eerste jaren deze Nederlandse Waring wel tot bijbel van de macro's kunnen maken?

Ondertussen ben ik erg blij met mijn derde Ennomos-soort in de tuin. Nog twee te gaan.... En waar ik woon moet quercinaria ook een keertje lukken.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Elachista

Inderdaad is erosaria wel een ongewoon beestje, echt zeldzaam weet ik niet.
Vorig jaar ving ik ook een exemplaar, en dit jaar mijn eerste autumnaria voor mijn Beetsterzwaag-lijst.
Hoe dan ook zijn het mooie vlinders.

Groet,
Tymo

gardensafari

#6
En prima te fotograferen (de Selenia-soorten ook trouwens). Je kunt ze overdag zelfs een beetje hanteren.
Voor leken lastig in de boekjes te vinden overigens, want ze doen zo op het eerste oog niet erg spannerachtig aan. Echte lastposten wat dat betreft, net als halmuiltjes en snuituilen...
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.