Hoofdmenu

welke zegge

Gestart door blame, oktober 02, 2010, 00:09:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

blame

foto is van van begin juni bij water in stedelijke omgeving. Ik dacht aan blaaszegge maar kwam er niet helemaal uit. Details, anders dan die op de foto staan, weet ik niet meer. Herkent iemand het zo?

Pieter Stolwijk

Blijft lastig, maar hier enige aandachtspunten.
1. De urntjes (en daarin de vruchtjes) lijken me plat (lensvormig), niet driehoekig. Dat zou dan betekenen dat het om een plant met tweestempelige bloemen gaat.
2. De aren zijn van verschillend geslacht
3. Er is meer dan een mannelijke aar.
Dan zijn de mogelijkheden beperkt. De beste kans maakt m.i. Scherpe zegge. Zwarte zegge is minder fors; Stijve zegge heeft grijzere bladen. Dan zijn er nog enkele zeldzame soorten, die ik voor het gemak uitsluit.

100% zekerheid kan ik je dus niet bieden, maar Blaaszegge is het zeker niet (algemene beeld)!

Veel succes met je floristen-carrière!


Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

bhendrikx

Zoals gezegd blijft lastig van foto. Lastig te zien wat het aantal stempels is. Ik ga even uit van 3 stempels. Het aantal is net niet te zien op de foto´s. Het gaat om de vorm van het nootje in het urntje en die zijn niet te zien. Scherpe lijkt me niet op basis van habitus. Deze heeft slankere aren die iets overhangen en langere schutbladen. Blijven m.i. een paar kanshebbers over snavelzegge, blaaszegge en moeraszegge. In het veld van grote afstand te onderscheiden maar bij een foto is de kleur lastig. Op basis van de breedte van de mannelijke aar houd ik het op moeraszegge. Ook de vorm van de urntjes pleit tegen snavel en blaaszegge. Deze soorten zijn ook minder waarschijnlijk in stedelijk gebied maar ja dat zegt ook niet alles...
Groeten Bart

Peter Apperlo

#3
Er is een gemakkelijk na te gaan verschil tussen scherpe zegge en zwarte zegge enerzijds en moeraszegge en oeverzegge anderzijds. Zelf vind ik deze vier nogal sterk op elkaar lijken. Het zijn nogal forse zeggen, ook zwarte zegge kan behoorlijk hoog worden.
Zowel scherpe als zwarte hebben een onderste schutblad dat met twee donkere oortjes de stengel omvat. Moeras en oever hebben dat niet. Ook na afsterven van het blad is dit kenmerk nog zichtbaar, haast nog beter zelfs. Ik heb er dit jaar speciaal op gelet omdat ik o.a. de verschillen wat betreft de aren, stempels, urntjes enz. niet altijd zo overtuigend vond.

mvg, Peter Apperlo

blame

Hartelijk dank. Komend seizoen de nieuwe kennis maar eens goed toepassen.

rapunzel

Citaat van: Peter Apperlo op oktober 02, 2010, 18:30:23 PM
Er is een gemakkelijk na te gaan verschil tussen Scherpe zegge en Zwarte zegge enerzijds en Moeraszegge en Oeverzegge anderzijds. Zelf vind ik deze vier nogal sterk op elkaar lijken. Het zijn nogal forse Zeggen, ook Zwarte zegge kan behoorlijk hoog worden.
Zowel Scherpe als Zwarte hebben een onderste schutblad dat met twee donkere oortjes de stengel omvat. Moeras en Oever hebben dat niet. Ook na afsterven van het blad is dit kenmerk nog zichtbaar, haast nog beter zelfs. Ik heb er dit jaar speciaal op gelet omdat ik o.a. de verschillen wat betreft de aren, stempels, urntjes enz. niet altijd zo overtuigend vond.

mvg, Peter Apperlo

Ik ga er van het voorjaar zeker opletten. Een nieuw kenmerk erbij is nooit weg.
Koos
Koos Ballintijn