Help mee de Oehoe in Limburg te beschermen!

Gestart door Rene Janssen, mei 26, 2010, 12:50:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rene Janssen

Beste mensen,

Ik hoop via deze weg (nog meer) mensen te vinden die mij kunnen helpen met de inzameling van aangereden egels in Zuid- Limburg voor een onderzoek naar oehoes

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten is de oehoe een Europees streng beschermde soort, mede omdat die in de jaren '60 tot en met de jaren '80 sterk achteruit ging in zijn oorspronkelijke verspreidingsgebied door de toen gebruikte landbouwgiffen en PCB's. Dit verspreidingsgebied zijn gebieden waar stijlwanden voorkomen, zoals in de Eifel, maar ook in steengroeves. Na herintroductie blijkt deze populatie zich sterk uit te breiden, wat eind jaren '90 tot het eerste broedgeval leidde in Nederland.

Hierna zijn er steeds meer broedterritoria vastgesteld, waar al dan niet succesvol werd gebroed. Momenteel zijn er in Limburg zeven broedterritotia, in Zuid-Limburg blijft de teller steken op vier.

Dit komt waarschijnlijk mede omdat er de afgelopen 10 jaar al minstens 16 oehoes dood zijn gevonden of sterk verzwakt. Al deze verzwakte dieren vertoonde een vergelijkbaar beeld: keken glazig uit de ogen, waren zeer mager en ondanks een opname in Vogelasiel Opglabbeek, redde ze het niet. Zes van deze 16 vogels zijn ingestuurd voor analyse op doodsoorzaak, en drie daarvan konden geanalyseerd worden. Alle drie de dieren hadden zeer hoge concentraties PCB's (zie bijlage). PCB's zijn een soort weekmakers die in plastic lange tijd gebruikt werden, maar ook in electiciteitshuisjes werden gebruikt. Deze PCB's zitten in de grond, en worden door regenwormen opgenomen in hun vetweefsel. Deze wormen worden vervolgens opgegeten door egels, wat op zijn beurt weer stapelvoedsel voor de oehoe vormt. Wanneer een oehoe dan maar genoeg egels eet, hoopt het aantal milligrammen PCB's alleen maar op in de oehoe. Wanneer het dier dan broedt of weinig eten vindt en zijn vetreserves aanspreekt, dan gaan ze dood. Zo is er eind maart een vrouwtje oehoe dood gevonden op haar net. Dit dier is er vanaf gehaald voor PCB-onderzoek.

Om te onderzoeken waar deze PCB's vandaan komen, zijn allerlei milieu-dossiers onderzocht. Dit resulteerde er helaas niet in dat er locaties gevonden werden met verhoogde concentraties PCB's.
Doordat dit weinig opleverde, hebben we van de winter getracht meerdere oehoes te zenderen en te volgen om te onderzoeken middels telemetrie waar de dieren hun voedsel vandaan halen. We hebben een vrouwtje en een mannetje gevangen, en het blijkt dat het gebied waar ze jagen enorm groot is. Hierdoor is het moeilijk te weten te komen waar de PCB's zitten. Om dit beeld te verkleinen en daarmee de komende generaties oehoes te proberen te beschermen, wil ik graag egels verzamelen. Hiervoor kunnen we enkel dode egels gebruiken, het dood maken van levende egels gaat een beetje te ver.

Dit is dan ook de reden dat ik via deze weg mensen wil oproepen om aangereden egels uit de gemeenten Margraten, Maastricht, Gulpen-Wittem, Valkenburg en Meerssen te melden via waarneming.nl en/ of mij direct willen contacten.

Het handigst voor mij zou zijn dat jullie de egels in een plasticzak (of meerdere) in de vriezer doen met een etiketje van vindplaats (adres of amersfoortcoördinaten), vinder en vinddatum. Ik begrijp dat dit mogelijk niet zo prettig is om te doen. Je zou me dan ook enorm helpen wanneer jullie waarnemingen van dode egels aan mij zouden willen doorgeven en de egel aan de kant van de weg willen leggen door dit bijvoorbeeld te doen met een takje. Op die manier worden de egels geen hele "platjes", daar kan namelijk geen buikvet meer uit worden gehaald. Het dier in een plastic zakjes langs de kant van de weg in de berm achterlaten zou ook geweldig zijn.
Met enkel de waarneming doorgeven zou ik ook al heel gelukkig zijn!!!

Ik hoop dat we dit jaar vijftig egels verzamelen (niet voor de egels, maar zoveel worden er zeker doodgereden). Dat zou geweldig zijn, ik kijk uit naar jullie telefoontjes, SMS-jes en/ of mailtjes!

Alvast bedankt voor jullie hulp!


René Janssen
06-45454914
anomalus ( (a) ) gmail . com
René Janssen

laatvlieger

Als ik in die hoek dode egels tegenkom, hoor je het!

Verder hoop ik dat jullie ons op de hoogte houden van het onderzoek.
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

maartenwielstra

En ik neem volgende week mijn schraapset mee naar Gulpen-Wittem. Goed initiatief René. Echt een treurig verhaal.

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

Oenanthe

Hoe de situatie in Limburg is weet ik niet maar als milieukundige heb ik uit Zuid Holland nog nooit een bodemonderzoek onder ogen gehad waarin een sterk verhoogde concentratie PCB's werd aangetoond. Ze worden in ons land ook al lang niet meer toegepast. Ik ben dus erg benieuwd of het onderzoek van prooidieren de opname door oehoes kan verklaren. Of PCB's cumuleren in de voedselketen, zoals aangetoond bij DDT, weet ik niet.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rene Janssen

#5
Dag Maarten, Maarten, Bram en Wouter,


Bedankt voor jullie hulp! Ik hoop dat we er met z'n allen genoeg kunnen inzamelen om het vlakdekkend te krijgen!


@ oenanthe: Hier in Limburg blijkt het dus ook niet uit bodemonderzoeken naar voren te komen. Echter, het komt wel in de voedselpiramide terecht! Het is bekend dat PCB's goed accumuleren via o.a. regenwormen die het in de grond opdoen, waarna het wordt opgenomen in het vetweefsel van dieren enz. Deze regenwormen worden gegeten door buizerds en egels, en die op hun beurt weer door oehoes.


René
René Janssen

Oenanthe

In de jaren 80 werd een verband gesuggereerd tussen de achteruitgang van de zeehond in de Waddenzee en de aanwezigheid van PCB's. De zeehond is er inmiddels aardig bovenop en over PCB's horen we uit die hoek nooit meer iets. Kunnen regenwormen niet op de aanwezigheid van PCB's worden onderzocht?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rene Janssen

Dag Maarten,

Een PCB-analyse is niet goedkoop. Wanneer je een groot gebied wil onderzoeken, kan je het beste dode oehoe's analyseren  :angel: . Maar nu willen we dus een fijnere dekking om te kijken waar zij die PCB's opdoen. Jaap Mulder geeft in een literatuurstudie het volgende aan als home range van een egelterritorium:
"In onze contreien moeten we rekening houden met home ranges van 5 tot 50 ha voor de mannetjes, 2 tot 20 ha. bij de vrouwtjes en 2 tot 12 bij de subadulte egels, waarbij de kleinere home ranges vooral te vinden zijn in de beste egelgebieden: dorpen met veel groen en grasvelden."

Door egels te verzamelen, verzamelen we in één keer de geaccumuleerde PCB's van honderden en/ of duizenden wormen. Dat gaat dan wel wat sneller dan overal wormen "vandaan" scheppen...

Helaas heeft mijn vriezer de afgelopen 7 dagen geen egels meer gekregen...

Wie-o-wie vindt ze in deze contreien?  8)



René


PS: Hier de link over egels:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/kennisplein/6/5/65205/12_0-264%20dl%2027%20DWW.pdf
René Janssen

BramtK

Citaat van: Oenanthe op mei 27, 2010, 20:49:55 PM
Hoe de situatie in Limburg is weet ik niet maar als milieukundige heb ik uit Zuid Holland nog nooit een bodemonderzoek onder ogen gehad waarin een sterk verhoogde concentratie PCB's werd aangetoond. Ze worden in ons land ook al lang niet meer toegepast. Ik ben dus erg benieuwd of het onderzoek van prooidieren de opname door oehoes kan verklaren. Of PCB's cumuleren in de voedselketen, zoals aangetoond bij DDT, weet ik niet.

Over bodemonderzoeken is natuurlijk wel het een en ander te doen geweest.
Groeten,

Bram ter Keurs

Rene Janssen

Wat bedoel je? Ik ben zeer benieuwd!

René
René Janssen

BramtK

Ach, de mogelijkheid bestaat dat bodemadviesbureaus in het verleden wellicht een beetje hebben gesjoemeld met de uitslagen van hun bodemonderzoeken (ook wel fraude geheten) om de winstmarges te maximaliseren. In ieder geval is één bedrijf om die reden veoordeeld. Zie bijvoorbeeld http://www.milieufocus.nl/nieuws/bodem/grootschalige-fraude-in-wereld-van-bodemanalyse.html. Maar ik kom hiermee iets te veel in de eigen werksfeer, dus ik houd mij verder afzijdig. Ik hoop van harte dat je meer Egels vindt, René.
Groeten,

Bram ter Keurs

Rene Janssen


Tja, als alleen al een PCB- monster 900 euro kost, is het goedkoper een getal uit je duim te zuigen en het geld op te strijken... Echt niet normaal!!! Ik weet zeker dat de getallen van die oehoes niet uit de duim zijn gezogen en echt zijn geanalyseerd!



René

Hierbij voordat de link kwijt raakt:
Grootschalige fraude in wereld van bodemanalyse
Een grootschalige fraude in de wereld van bodemanalyse is opgerold. Een erkend bodemadviesbedrijf heeft dertien jaar lang rapporten over bodemanalyses vervalst. Het bedrijf kan inmiddels zijn werkzaamheden niet meer uitoefenen.

De vervalste rapportages zijn onder meer gebruikt voor verklaringen dat de grond schoon is. Het bedrijf heeft tegen de VROM-IOD toegegeven dat het rapportages over monsters en analyserapporten heeft vervalst. Het ging per jaar om ongeveer 150 laboratoriumrapporten.'Het bedrijf handelde niet in opdracht', zei een woordvoerder van de VROM-Inspectie. Het vermoeden bestaat dat het goedkoper was om rapporten "in elkaar te flansen" dan om echte bodemanalyses uit te voeren. De woordvoerder wilde vrijdag niet zeggen om welk bedrijf het gaat. (Inmiddels is in diverse media het Vughtse bedrijf Bodemstaete genoemd, red.)

Bron
[/color]De TelegraafBrabants Dagblad
René Janssen

leonwillems@home.nl

René, er is me iets niet duidelijk, nl. : namens (of voor) welke organisatie wordt dit onderzoek verricht?

alvast dank voor je toelichting!

???
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

JohanvantBosch

Citaat van: Rene Janssen op mei 28, 2010, 12:18:56 PM

Tja, als alleen al een PCB- monster 900 euro kost, is het goedkoper een getal uit je duim te zuigen en het geld op te strijken... Echt niet normaal!!! Ik weet zeker dat de getallen van die oehoes niet uit de duim zijn gezogen en echt zijn geanalyseerd!



René

Hierbij voordat de link kwijt raakt:
Grootschalige fraude in wereld van bodemanalyse
Een grootschalige fraude in de wereld van bodemanalyse is opgerold. Een erkend bodemadviesbedrijf heeft dertien jaar lang rapporten over bodemanalyses vervalst. Het bedrijf kan inmiddels zijn werkzaamheden niet meer uitoefenen.

De vervalste rapportages zijn onder meer gebruikt voor verklaringen dat de grond schoon is. Het bedrijf heeft tegen de VROM-IOD toegegeven dat het rapportages over monsters en analyserapporten heeft vervalst. Het ging per jaar om ongeveer 150 laboratoriumrapporten.'Het bedrijf handelde niet in opdracht', zei een woordvoerder van de VROM-Inspectie. Het vermoeden bestaat dat het goedkoper was om rapporten "in elkaar te flansen" dan om echte bodemanalyses uit te voeren. De woordvoerder wilde vrijdag niet zeggen om welk bedrijf het gaat. (Inmiddels is in diverse media het Vughtse bedrijf Bodemstaete genoemd, red.)

Bron
De Telegraaf
Brabants Dagblad

Tja... wel een beetje off topic. Ging dit wel over PCB-analyses? Of over andere analyses...

BramtK

Even voor de duidelijkheid, mijn reactie was naar aanleiding van Maarten zijn observatie over bodemrapporten in een bepaalde provincie en het voorkomen van PCB's in die rapporten. Ik heb alle geloof in de analyses die jij noemt, René.
Groeten,

Bram ter Keurs

JohanvantBosch

Citaat van: BramtK op mei 28, 2010, 13:12:25 PM
Even voor de duidelijkheid, mijn reactie was naar aanleiding van Maarten zijn observatie over bodemrapporten in een bepaalde provincie en het voorkomen van PCB's in die rapporten. Ik heb alle geloof in de analyses die jij noemt, René.
Bram, dat snapte ik. MIjn off topic opmerking ging vooral over mijn eigen bijdrage die daarop doorvroeg, niet over jouw reactie.  ;D

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

Jeroen Nagtegaal

Ik zal er de komende tijd eens op gaan letten. Aan exemplaren elders uit Limburg hebben jullie niets?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Klaas van Dijk

Citaat van: Oenanthe op mei 28, 2010, 09:11:54 AMIn de jaren 80 werd een verband gesuggereerd tussen de achteruitgang van de zeehond in de Waddenzee en de aanwezigheid van PCB's. De zeehond is er inmiddels aardig bovenop en over PCB's horen we uit die hoek nooit meer iets.
hoi Maarten en anderen,

Zie bv http://www.waddensea-secretariat.org/news/documents/bird-eggs2004/WSE-18-cont-eggs-(01.03.05).pdf en http://www.waddensea-secretariat.org/news/documents/bird-eggs2001/WSE-11-cont-eggs.pdf voor informatie over recente monitoringsgegevens uit eieren uit de Waddenzee. Mocht de link niet werken, kijk dan maar eens op http://www.waddensea-secretariat.org/TMAP/wse11/wse11.html en op http://www.waddensea-secretariat.org/TMAP/wse18/wse18.html

Vriendelijke groeten,

Klaas van Dijk

Rene Janssen

Dag Jeroen,


Momenteel zijn de dode oehoes vooral in het zuiden gevonden... en de drie die geanalyseerd zijn en de PCB's in zijn gevonden, komen uit het zuiden. Vandaar dat we in deze regio nu egels verzamelen!


René
René Janssen

Timo Roeke

Kwam dit weekend wel twee dode egels tegen bij een kasteeltje bij Valkenburg, telt dat ook? Vlakbij een restaurant waar je in de 'grotten' kunt eten. Voor het parkeerterrein.

Rene Janssen

Citaat van: Timo Roeke op mei 30, 2010, 16:50:26 PM
Kwam dit weekend wel twee dode egels tegen bij een kasteeltje bij Valkenburg, telt dat ook? Vlakbij een restaurant waar je in de 'grotten' kunt eten. Voor het parkeerterrein.

Dag Timmo,

Kun je me laten weten waar die lag of hem NU even invoeren? Dan ga ik hem meteen ophalen voor de vriezer! Alle egels (levende dan net niet) zijn meer dan welkom!!! Mijn nummer is (06)-45 45 49 14 . Ik verneem graag van je!

Ik heb er net weer één opgehaald die Leon Willems meldde! Het gaat dus de goede kant op!

http://waarneming.nl/soort/view/390?from=2010-04-18&to=2010-05-18&species=390&prov=11&akt=0&maand=0&os=1&from=2010-04-18&to=2010-08-12&maand=0&prov=11&os=0&os=1

Vooral egels van de westkant van de Maas blijven zeer schaars. Heeft iemand enig idee hoe dit komt?


René
René Janssen

Jeroen Nagtegaal

De westkant van de maas is maar een heel klein deel, wellicht is dat de reden?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

leonwillems@home.nl

rene, volgens mij doelt Timo op het kasteel Geulzicht bij Geulhem, daar ligt Caverne de Geulhem.
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Rene Janssen

Dag Timo, Leon en Jeroen,

@ Timo: Bedankt voor het doorgeven en je hulp bij het ter plekke zijn. Helaas heb ik hem uiteindelijk niet kunnen vinden, al stond ik wel in de goede bocht.
Zou jij die waarneming nog in kunnen voeren?

@ Leon: Bedankt voor je ingeving in eerste instantie: hierdoor wist ik de goede richting, het bleek idd. daar te zijn, in de bocht bij Geulzicht waar nu een antiquair zit.

@ Jeroen: Tot 1 aug 2009 he ik bekeken, maar daar zit geen enkel verkeersslachtoffer bij, terwijl er wel veel mensen wonen... Nou ja, we gaan het zien!

Ik wacht in spanning of we de 50 gaan halen!

René
René Janssen

Timo Roeke

Spijtig dat je ze niet gevonden hebt. Erg vreemd want je zat inderdaad in de goede bocht. Kan het niet zijn dat ze zijn meegenomen door roofdieren of kraaien? Baalde er van dat ik ze niet kon meenemen in een zakje maar ik stond daar in driedelig pak met een aantal buitenlandse gasten van het bedrijf. Als ik daar vervolgens dode dieren ga verzamelen dan kan dat wat vreemd overkomen.

Succes bij je verdere zoektocht!

leonwillems@home.nl

ja, die denken dan dat je in nederland zelf je eten nog moet verzamelen...

;D 
~ Keep a green tree in your heart and perhaps a singing bird will come ~

Rene Janssen

whahaha,


het zou kunnen dat er een vos, das of steenmarter mee aan de haal is geweest. Jammer; ze lag in het gebied waar we de oehoe naar toe hebben gevolgd!



René
René Janssen

Rene Janssen

Dag mensen,

Bij deze even een korte update:
De afgelopen twee weken zijn is er maar een enkele egel de vriezer in gegaan. Gelukkig dat er weer een egel in Heer was gevonden, één van de weinigen in het oehoe gebied Meerssen, Maastricht, Valkenburg en Margraten.

Bijgevoegd een kaartje met het gebied waar we nog steeds dode egels van zoeken. Ik hoop dat jullie (bij een bezoek aan het altijd mooie Limburg) ze kunnen doorgeven!

Bedankt!


René
René Janssen

Jeroen Nagtegaal

Zelf in Midden-limburg een kleine 10 gevonden de afgelopen weken, echt geen interesse? Ik heb ze helaas geen van allen ingevoerd.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com