Informatie over ringen en ringverslagen

Gestart door firecrest, mei 06, 2010, 16:37:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

firecrest

Citaat van: joost van der Laan op september 29, 2010, 07:42:25 AM
CiteerJa, dat is waar! Nog 4 weekjes wachten en dan weer een weekje hard vogelen   En ook ringen 
En daarna nog 2 zondagen ringen en dan is het winter en zijn er geen vogels meer 

dus in de herfsvakantie toch? dan mag ik dus mischien.
In de herfstvakantie inderdaad! Dan zijn we met een groep vogelaars en gaat er dus weer veel ontdekt worden ;)


Suzie

Citaat van: lonnie20 op september 28, 2010, 20:46:54 PM
In de herfstvakantie ga ik naar schiermonnikoog met de JNM, dan moet ie ook wel lukken. (Helaas niet naar Vlieland...)
Dan zie ik je daar, lonnie!
Suzie Kuipers, 19 jaar

Tussen de 12 en 25? JNM.NL

Lonnie Bregman

Citaat van: Suzie op september 29, 2010, 19:21:41 PM
Citaat van: lonnie20 op september 28, 2010, 20:46:54 PM
In de herfstvakantie ga ik naar schiermonnikoog met de JNM, dan moet ie ook wel lukken. (Helaas niet naar Vlieland...)
Dan zie ik je daar, lonnie!

Ja ik zie het. Leuk!
Groeten, Lonnie Bregman

jesse zwart

morgen weer ringen met Lars, dus morgenmiddag weer een sappig verhaal !
Jesse Zwart

Wouter van der Ham

Citaat van: Suzie op september 29, 2010, 19:21:41 PM
Citaat van: lonnie20 op september 28, 2010, 20:46:54 PM
In de herfstvakantie ga ik naar schiermonnikoog met de JNM, dan moet ie ook wel lukken. (Helaas niet naar Vlieland...)
Dan zie ik je daar, lonnie!

Dan zie je mij daar ook ;)
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Lonnie Bregman

Citaat van: wouteren3 op oktober 03, 2010, 16:21:03 PM
Citaat van: Suzie op september 29, 2010, 19:21:41 PM
Citaat van: lonnie20 op september 28, 2010, 20:46:54 PM
In de herfstvakantie ga ik naar schiermonnikoog met de JNM, dan moet ie ook wel lukken. (Helaas niet naar Vlieland...)
Dan zie ik je daar, lonnie!

Dan zie je mij daar ook ;)

Maar jij zit toch bij die midden/zuid?
Groeten, Lonnie Bregman

Wouter van der Ham

Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Lonnie Bregman

Geeft niet, ik kom je vast nog wel eens tegen! :)
Groeten, Lonnie Bregman

firecrest

Vanochtend weer vroeg op de parkeerplaats.
We waren vandaag maar met 4 man...
De Zanglijster kwamen al in hoge aantallen over, overal klonk gepiep.
Onderweg werd afgesproken dat zodra er een spannende piep van Texel kwam, wij weg gingen en de anderen moesten opruimen.
Daartegenover stond echter dat als die piep er niet kwam, wij moesten opruimen...
In het stikkedonker werden de neten opgezet en ving ik mezelf in een net waarvan ik dacht dat het nog niet open stond, maar dat stond het dus wel...
Ook het snippenveld ging open, je weet maar nooit....
Om 7:15 stonden alle mistnetten open en enkele minuten later waren we vangklaar.
Tijdens het opzetten van de netten was al duidelijk dat het duin vol zat met vogels.
Terwijl het langzaam licht werd, werd steeds meer trek waarneembaar.
In de schemering vlogen veel lijsters en tikten overal Roodborsten.
De eerste ronde langs de mistnetten leverde 60 vogels op.
Niets leuks helaas. Wel was het leuk dat het snippenveld vol hing met lijsters.
In het allerlaatste netje hing dan toch iets leuks: een Keep.
Tijdens het ringen werd duidelijk dat er zeer goede trek was.
We zagen o.a. een groep van 120 Kauw, 10-tallen Veldleeuweriken, 2 Boomleeuwerik, enkele Kolganzen en veel Graspiepers.
De vogels zaten hoog, het gras was nat en niets reageerde op het geluid... Vreselijk vangweer...
Gelukkig brak de zon al snel door waardoor het gras droog werd, maar de trek iets afnam.
De 2e ronde was ook goed met een Keep en een prachtige Sijs!
De Sijs was nog een nieuwe handsoort voor mij...
We besloten om de Keep en de Sijs in een kooitje op het haagnet te zetten.
We kregen wel wat reactie, maar helaas erg weinig. Niet zoals vroeger...
Er kwamen steeds meer soorten langs op trek met o.a. Zwarte Mees, Pimpelmees, Gaai, Rietgors en veel Kepen!
Na lang wachten werd eindelijk ook de eerste Graspieper van de dag geslagen.
Met de mistnetten ging het echter minder, door de harde wind gingen de netten bol staan.
Rondom de netten zaten echter nog een hoop vogels, veel Roodborsten, Goudhanen en mezen.
De vogels vlogen tegen het net aan en vlogen er zo weer uit, vreselijk...
Toch hadden we per ronde nog zo'n 10 vogels, waaronder nog een Sijs!
Op slag ging het steeds beter en vingen we totaal 11 Graspiepers en 2 Veldleeuweriken.
Ook de vinkachtigen reageerden beter.
Na even wachten hadden we opeens 6 Kepen en 2 Vinken op het haagnet.
Meteen dichtgeslagen en naar buiten gerend!
Daar zag ik echter iets verschrikkelijks: alles vloog het net uit...
Er zat een gat in het haagnet waar zelfs een kudde Zeearenden door kon ontsnappen...
Vloekend gooide ik het net weer open en liet ik de Keep en de Sijs maar gaan, die hadden ook geen zin meer...
Om 1 uur keken we nogmaals naar Dutchbirdalerts. De conclusie was hard: wij moesten opruimen... (stelletje amateurs daar >:D )
De laatste ronde hadden we toch nog iets dat leuk leek: een Gaai!
Hij was echter niet zo leuk, bloedende handen hield ik er aan over...
Nog even richting de lucht kijken met o.a. 3 Boertjes, 2 Slechtvalk, een Smelleken en 2 Bruine Kiek.
Daarna waren we weer klaar met onze laatste officiële zaterdag van het jaar.
Morgen weer!
Foto's staan op: http://picasaweb.google.nl/vuurgoudhaan/VRSVanLennep2010#

Wouter van der Ham

Vind jij Blonde Ruiter, Baardgrasmus, Bonapartesstrandloper, Verschillende Bladkoningen, Kleine Goudplevier spec, Zwarte ooievaar, Grote Pieper en Ortolaan Voor amateurs?
Wouter van der Ham

Tussen de 11 en 25 jaar? www.JNM.nl

Jos Welbedacht

Er is expres met de piepjes gewacht zodat Lars mocht opruimen  8) . De "lekkere" soorten van Texel kwamen volgens mij na een uur of 1 pas, zeker die Baardgrasmus.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

firecrest

Vanochtend kwam ik bijna mijn bed niet uit, phoe wat was het weer vroeg!
Toch maar opgestaan en weer richting ringstation, al was de vogelradar niet hoopgevend...
Net als gister stonden we weer in het stikkedonker op de parkeerplaats.
We waren niet alleen, rondom ons zaten tientallen konijnen en 1 vos.
Bij de eerste netten hoorden we overal lijsters wegvliegen.
Gister waren het vooral Zanglijsters, vandaag had ik het idee dat het meer Koperwieken waren.
Ik besloot het snippenveld maar weer uit te zetten voor de lijsters.
Terwijl ik het gebied inliep zag ik 3 Waterrallen en 1 Waterhoen wegvliegen, en uiteraard een hoop lijsters.
De netten werkten niet mee, en bij het laatste net begon het al te schemeren.
Toen ik klaar was zag ik in het 1e snippennet de eerste vangsten zitten: een Waterral en een Merel!
Ik wilde nog even Bokje draaien, maar de accu was niet vervangen...
Uitgaande dat de andere netten wel waren opgezet liep ik richting hut, maar daar was nog niemand.
Alle netten gingen moeizaam waardoor we pas in de verre schemering klaar waren en veel lijsters hebben gemist.
De slagnetten gingen gelukkig beter en lagen meteen klaar.
De zon was nog niet op of de eerste pieper besloot te gaan zitten.
Meteen een lokker dus!
Daarna meteen de eerste ronde gelopen. Het was merkbaar druk in het duin. In een klein meidoornstruikje telde ik 8 zwartkoppen en overal zaten Roodborsten te tikken en lijsters te piepen.
Er hingen zo'n 50 vogels in de netten. Het snippenveld deed het het best: een Grote Lijster, 2 Koperwieken en 12 Zanglijsters en 4 Merels!
De Grote Lijster was weer de eerste sinds afgelopen winter, een leuke vangst dus.
Terwijl de vogels werden weggeringd hield ik de lucht in de gaten en begon ik me langzaam af te vragen waarom ik niet op trektelpost Parnassia stond... Goede trek van Kauwen, Veldleeuwerikken, Vinken, Graspiepers en Spreeuwen. Leuk waren 2 Boerenzwaluwen, een Beflijster die even tp zat en een rare gors die zo'n 5 seconden tp zat... De vogels zaten erg hoog, maar de Leeuweriken lieten zich werkelijk uit de lucht vallen! Tot zo'n 5 meter boven de grond, dan stegen ze weer op en vlogen rondjes boven de netten. De groep werd snel groter en na een tijdje vloog er dan weer een groep van een stuk of 50 ex. weg. Wat later op de ochtend kwamen ze eindelijk naar de grond. We hebben nu een stukje zandvlakte waar nog een slagnet gaat komen en zodra de Leeuweriken naar de grond kwamen gingen ze daar zitten... Net als de Witte Kwikstaarten en Graspiepers vorige week... Langzaam begonnen de vogels dan wat te lopen en als er dan eindelijk 1 het net opliep werden ze meteen geslagen. Het liep niet lekker vandaag met die Leeuweriken...
In de lucht kwamen steeds meer lijsters. Veel Zanglijsters, maar ook erg veel Koperwieken. Ook Sijsjes, Vinken, Kepen en Spreeuwen kwamen erg goed door. De 2e ronde leverde dan ook weer een hoop vogels op, waaronder 10 Koperwieken in het snippenveld! Ik besloot even op het duin te gaan staan om wat vogeltrek te kijken. De roofvogels begonnen te vliegen met vooral veel Sperwers en Buizerden. Ook de zangvogels vlogen nog steeds goed. Een Boompieper kwam luidroepend over, een late, maar helaas met een normale roep...
De 3e ronde kwamen de soorten op gang. De mezen en Goudhanen waren weer overal te horen en een Vuurgoudhaan hing in het net.
Bij de hijsnetten was het een drukte van vinkachtigen, maar die lieten zich niet goed vangen. Slechts 3 Kepen en 2 Vinken hadden het net gevonden. Rondom zaten vooral Kepen, veel Vinken, enkele Groenlingen en wat Sijsjes.
In de hut bleek dat 1 van de Goudhanen al een ring had. En niet zomaar een ring: een Estonia ring! Een Goudhaan uit Estland dus!
Op slag konden we nog wat Leeuweriken en 1 Graspieper vangen. De vermoeidheid sloeg echter ook toe. Ondanks dat er nog veel vogels vlogen besloten we maar op te ruimen. De netten hoefden gelukkig niet met de Engelse methode maar konden gewoon worden dichtgeschoven omdat André om 4 uur ging ringen. De laatste ronde hingen er nog zo'n 20 vogels in de netten.
Uiteindelijk weer een geslaagde dag! De zeldzaamheid bleef uit, die bleef waarschijnlijk wachten tot André kwam...
Foto's staan weer op: http://picasaweb.google.nl/lars.buckx/VRSVanLennep2010#

firecrest

Citaat van: jw90_online op oktober 10, 2010, 00:08:03 AM
Er is expres met de piepjes gewacht zodat Lars mocht opruimen  8) . De "lekkere" soorten van Texel kwamen volgens mij na een uur of 1 pas, zeker die Baardgrasmus.
Die soorten kwamen inderdaad pas laat, rond een uur of 3 geloof ik?
Het zijn ook niet echt soorten om meteen in de auto te springen en naar Texel te gaan.
We hadden meer hoop op een Roodoogvireo of een Blauwstaart ;)

Fabian Meijer

#253
Gaaf hoor Lars!
Vandaag ook een zeer leuk dagje met heeeeel veel mezen. Het leek een ware invasie! Ik weet de totalen nog niet (EDIT: Nu wel). We hebben 86 Pimpelmezen en 45 Koolmezen gevangen! Ze bleven in de netten vliegen terwijl ik ze er nog uit stond te halen!
Verder ook 3 zwarte mezen, 1 ad man sijs (nieuwe handsoort) en 6 goudhaantjes + 2 ijsvogels waren ook wel leuk. Al met al een soortenrijk dagje.

Leuk op de foto's is te zien:

Goudhaantje 1e kalenderjaar mannetje: het kruintje is nog geel maar daaronder zie je al enkele oranje veren -> mannetje

Zie voor meer foto's van oa. sijsje : www.fabianmeijer.blogspot.com

firecrest

Gaaf Fabian, al die mezen.
Wij hadden er ook wel wat overvliegend en de laatste ronde wat in de netten.
Misschien gewoon veel te vroeg weggegaan...
Leuk die IJsvogel! Daar heb ik er pas 2 van in mijn handen gehad...

Jarinka

Wauw, die IJsvogel! Toch vind ik ze jagend en zittend mooier... :P
Groeten, Jarinka Heijink

firecrest

Vanochtend weer vroeg op de parkeerplaats. Het was prachtig helder en overal klonk het geluid van Koperwieken en Zanglijsters. Bij de netten was het ook druk. Ik had het hijsnet nog niet opengeschoven of er vloog al een lijster in, maar ik had het net nog niet beneden of de lijster was er al weer uit... Op het snippenveld verstoorde ik een Waterral die krijsend wegvloog. De netten van het snippenveld zaten compleet verdraaid en waren slecht opgeruimd. Ik was een half uur bezig met 6 netten, normaal doe ik een minuut per net... Uiteindelijk stonden de netten, maar de schemering was al begonnen, we hadden dus al wat lijsters misgelopen...

Bij de hut bleek dat de rest van de netten al waren opengezet. Het was nog vrij donker, maar de eerste lijsters waren duidelijk te zien. De vogels kwamen van grote hoogte op de boxen bij de mistnetten gevallen.
Het was nog te vroeg voor geluiden op het slag, dus besloot ik voor de grap heel zacht, zodat het het geleid bij de mistnetten niet verstoorde, Merel op te zetten. Binnen 2 minuten zaten er 8 Merels in de boom achter de slagnetten en rondom klonk allemaal reactie van Merels. Snel maar weer uitgezet, in de hoop dat ze zich richting de mistnetten zouden verplaatsen.
Doordat het nog steeds helder was werd het al snel licht en begonnen ook de eerste Vinken te vliegen.
We besloten de eerste ronde vroeg te lopen, om zo veel mogelijk lijsters te vangen, voordat ze weer uit de netten zouden vliegen.
Het was erg druk bij de mistnetten. Merels vlogen in en uit de netten. Ze bleven eigenlijk alleen in het snippenveld echt goed hangen. Daar hing het dan ook meteen vol, ondanks dat 1 net niet goed was opengeschoven. In 5 mistnetten hingen zo'n 10 Merels en een Kramsvogel! De eerste dit najaar. Verder hingen er wat Roodborsten en Zwartkoppen en 2 Winterkoninkjes.
Op slag was het moeilijk kiezen met veel geluiden en maar 3 boxen... Ik koos voor Grote Pieper/IJsgors, Veldleeuwerik/Graspieper en Boomleeuwerik/Geelgors. Het geluid stond nog niet aan of 2 Boomleeuweriken vielen letterlijk uit de lucht bovenop de box. Snel het net dichttrekken, tenminste, dat was de bedoeling. Het net was echter vastgevroren... Ook voor het eerst dit najaar: grondvorst, en dus bevroren slagnetten. Balen!
Snel de slagnetten ontdooid en opnieuw geprobeerd wat te vangen.
De vogels reageerden goed op het geluid, maar wilden niet gaan zitten. We begrepen er niets van. De vogels leken te gaan landen en vlak voor ze op de grond zaten vlogen ze opeens weer verschrikt omhoog en snel weg. Toen er eindelijk een Graspieper ging zitten, werd het mysterie opgelost. Een vos kwam met een noodvaart uit de struiken en rende op de pieper af. Zowel vos als pieper verdwenen onder het slagnet. De vos sprong er echter verschrikt onderuit, en ook de Graspieper wist daardoor te ontsnappen.
Tussen het vangen door werd ook de lucht afgespeurd voor de landtrek. Tussen groepen Vinken, lijsters en Kramsvogels dook opeens een Boerenzwaluw op! De vogel vloog met een noodvaart recht over de hut richting het warme zuiden. Een late, erg gaaf. Even later vloog ook een Grote Lijster over, ook leuk.
Tijdens de 2e ronde langs de mistnetten werd ook een Grote Pieper luidroepend waargenomen. Helaas reageerde de vogel niet op het geluid...
Jeroen Breidenbach had s'ochtends op Parnassia geteld en kwam ook even langs op het ringstation. De piepers en de leeuweriken kwamen eindelijk een beetje naar de grond en we vingen uiteindelijk 7 Veldleeuweriken en 6 Graspiepers.
De volgende ronde langs de slagnetten leverde de soort van de dag op: een Beflijster! Een prachtige adulte vrouw! Ook een mooie man Goudvink had het net gevonden, geen verkeerde ronde dus!
Er gingen ook steeds meer roofvogels op trek. Veel Buizerden en Sperwers. Na een tijdje kwam er weer een buizerdachtige langsgevlogen en zei lachend tegen Jesse: ' Is het geen Rode Wouw'. Jesse reageerde: 'Hij heeft wel een gevorkte staart'. Ik begon te lachen, maar zag dat Jesse toch wel serieus bleef. Ik besloot ook maar te kijken en had opeens een prachtige Rode Wouw in de kijker!
Zo ging het ook met de Izabeltapuit. Dat wordt nog wat over een week op Vlieland. Ik zeg gewoon bij elk vogeltje wat ik zie: 'Is dat geen Amerikaantje?'. Dan gaat het nog leuk worden :P
Na een tijdje dook er opeens een Torenvalk op een Graspieper op het slagnet. Helaas kreeg Jesse het voor elkaar om de vogel mis te slaan. Eerder op de ochtend hadden we ook al een hoop piepers en leeuweriken gemist door gaten in de slagnetten, dus we besloten de netten te gaan boeten. Binnen een half uur zagen de slagnetten er al een stuk beter uit en was het grootste deel van de gaten dicht.
Hierna gingen Robert en mijn vader naar huis, Jesse, Jeroen en ik bleven om nog wat vogels te vangen.
Dit lukte, want de volgende ronde langs de slagnetten leverde een mooie Zwarte Mees op! Een prachtig beestje, al hadden we hem eerst compleet niet gezien...
We besloten ook de rallennetten alvast uit te zetten. Dit ging goed, tot het laatste net: net zo'n ramp als eerder op het snippenveld... Ze zouden een cursus netten opruimen moeten geven...
Daarna de mistnetten sluiten.
Toen we klaar waren liepen we langs het haagnet, waar een Vink verschrikt opvloog...
Even later ging de Vink weer zitten en werd zowaar het haagnet weer eens dichtgeslagen. Maar aan het gevloek even later te horen, was het geen succesvolle slag... Toch 4 Vinken kunnen vangen, een mooi resultaat voor de vinkenbaan van tegenwoordig, zonder lokkers zoals vroeger.

In het duin rondom het gebied liepen continu mensen, ondanks dat dit streng verboden gebied is...
Hopelijk laten ze de netten wel staan...
Inmiddels is het weer donker en heeft Jesse waarschijnlijk de eerste vogels weer binnen. Hopelijk wordt het een goede nacht...


Foto's van vandaag staan op: http://picasaweb.google.nl/lars.buckx/VRSVanLennep2010#
Je moet wel een stuk naar beneden scrollen, het wordt een steeds langere bladzijde...

HPM

Citaat van: firecrest op oktober 17, 2010, 19:58:21 PM
[...] Snel het net dichttrekken, tenminste, dat was de bedoeling. Het net was echter vastgevroren... Ook voor het eerst dit najaar: grondvorst, en dus bevroren slagnetten. Balen!
[...]
Een goede les: op dit soort ochtenden voor je begint altijd even de slagnetten losschudden of een keertje dichttrekken.
Herman van der Meer

firecrest

Citaat van: HPM op oktober 17, 2010, 20:45:30 PM
Citaat van: firecrest op oktober 17, 2010, 19:58:21 PM
[...] Snel het net dichttrekken, tenminste, dat was de bedoeling. Het net was echter vastgevroren... Ook voor het eerst dit najaar: grondvorst, en dus bevroren slagnetten. Balen!
[...]
Een goede les: op dit soort ochtenden voor je begint altijd even de slagnetten losschudden of een keertje dichttrekken.
Ja, dat doen we normaal ook inderdaad. Vandaag hadden we dit echter niet zo verwacht, mistnetten en autoruiten waren niet bevroren.
Volgende keer beter...


Wat is er trouwens gebeurd met het foto's uploaden? De kwaliteit is een stuk minder dan enkele weken geleden...

Yeronimo

Het was een leuke dag.
Lars, Jesse, Han en Robert bedankt!
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

GijsB

Citaat van: firecrest op oktober 17, 2010, 20:47:28 PM


Wat is er trouwens gebeurd met het foto's uploaden? De kwaliteit is een stuk minder dan enkele weken geleden...

misschien ruimtebesparing?

zoals je weet zit het op de servers momenteel wat moeilijk qua ruimte, het is, wat mij betreft, dan ook een beetje dubbel om de foto's hier ook te uploaden als je het ook al op picasa hebt gedaan, linkje tussen  kan toch ook?
Gijs

firecrest

Het zal inderdaad wel ruimtebesparing zijn ja.
Ik plaats meestal hier nog wat foto's van de leukste soorten, omdat de kwaliteit hier beter was. Maar nu helaas niet meer, dus is ook niet meer nodig.


Inderdaad een leuke dag Jeroen. We hebben toch iets verkeerd gedaan met de rallennetten, ze hebben maar 3 rallen, een Watersnip en een Veldleeuwerik gevangen...

Yeronimo

Citaat van: firecrest op oktober 18, 2010, 19:34:06 PM
Het zal inderdaad wel ruimtebesparing zijn ja.
Ik plaats meestal hier nog wat foto's van de leukste soorten, omdat de kwaliteit hier beter was. Maar nu helaas niet meer, dus is ook niet meer nodig.


Inderdaad een leuke dag Jeroen. We hebben toch iets verkeerd gedaan met de rallennetten, ze hebben maar 3 rallen, een Watersnip en een Veldleeuwerik gevangen...

Dat is mager, ik denk dat het eerder aan de hoeveelheid gaten erin lag. Op zich stonden de netten allemaal goed voor mijn gevoel.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

firecrest

Citaat van: Yeronimo op oktober 20, 2010, 02:49:16 AM
Citaat van: firecrest op oktober 18, 2010, 19:34:06 PM
Het zal inderdaad wel ruimtebesparing zijn ja.
Ik plaats meestal hier nog wat foto's van de leukste soorten, omdat de kwaliteit hier beter was. Maar nu helaas niet meer, dus is ook niet meer nodig.


Inderdaad een leuke dag Jeroen. We hebben toch iets verkeerd gedaan met de rallennetten, ze hebben maar 3 rallen, een Watersnip en een Veldleeuwerik gevangen...

Dat is mager, ik denk dat het eerder aan de hoeveelheid gaten erin lag. Op zich stonden de netten allemaal goed voor mijn gevoel.
Ja, klopt. Het is gewoon een slechte treknacht geweest...
De hoeveelheid gaten viel geloof ik nog wel mee...

firecrest

Vanochtend was het weer even wennen, 5 uur op!
Het miezerde wat buiten en toen we om 6 uur op de parkeerplaats stonden begon het zelfs wat te regenen.
Toch hoorden we overal roepjes van Koperwieken, er was dus wel trek!
Bij het eerste net aangekomen kwam er een kabaal uit het bosje bij het net en vlogen er zo'n 20 lijsters uit het kleine bosje.
We besloten eerst de hijsnetten op te zetten, zodat daar wat lijsters in konden vliegen.
Bij de netten waar lijstergeluid opstond hadden we een record wegvliegers, zo'n 100 vogels vlogen uit de struiken.
Ik dacht eerst aan een groep Spreeuwen, maar de vogels maakten Merel en Koperwiek geluid...
Tijdens het opzetten van het Snippenveld vloog er ook nog een Houtsnip weg, wat een drukte!
Toen alle netten stonden liep ik nog even terug naar de hijsnetten.
Voor mij uit vlogen wat lijsters die in het hijsnet vlogen, maar er ook meteen weer uit waren.
Uiteindelijk had ik 3 Merels, 2 Koperwieken en 2 Kramsvogels in de 2 hijsnetten.
Toen ik bij de hut kwam lagen de slagnetten al klaar.
Het schemerde nog een beetje en ik besloot nog even lijsters op te zetten.
Vanuit het niets zat de baan opeens vol met Merels!
Ze liepen overal, maar vooral naast het net.
Uiteindelijk hadden we in een slag met 2 slagnetten 7 Merels!
De eerste ronde was ook druk met lijsters. Helaas bleef het grootste deel niet in de netten zitten.
Het resultaat waren netten vol Merelveren, maar zonder vogels....
Het snippenveld deed het wel goed, de 4 netjes hadden de meeste vogels!
Waaronder 3 Waterrallen, 4 Spreeuwen en een hoop lijsters.
Halverwege de eerste ronde riep Jesse opeens: 'Ik heb een zakje met een groot slot nodig!'
'Weer een Blauwstaart?' was mijn reactie.
'Nee, 2 Sibtjiffen' reageerde Jesse.
De vogels zagen er inderdaad erg spannend uit, erg grijs.
Helaas zijn ze toch de boeken in gegaan als 2 Scandinavische Tjiffen, ook leuk!
De vogels hadden wat te veel groen op de mantel, maar toch erg spannend, zie ook de foto's.
Ook hadden we een opvallend gele Tjiftjaf, bijna Fitis-achtig.
De trek was ook niet normaal. 100-en, waarschijnlijk zelfs 1000-en Veldleeuweriken.
Kleine puntjes in de lucht vielen naar beneden op het geluid en vormden niet normaal grote groepen.
Het nadeel van deze grote groepen is dat ze niet naar de grond komen...
Verder veel Vinken en Houtduiven.
Op telpost Parnassia hadden ze ook goede trek en hadden ze zelfs een Sporenkievit overvliegend :rolleye:
Ook vlogen er hoog groepen ganzen en wolken van 100-en Spreeuwen.
Op slag kwam opeens een Grote Liijster uit het niets zitten.
Nog voordat ik het doorhad en wilde gaan slaan, lieten ze een Merel los.
De Merel vloog al alarmerend over de Grote Lijster heen en beide vogels verdwenen weer....
Iets later kwamen eindelijk de leeuweriken naar de grond.
Kleine groepjes tot 10 stuks kwamen wel richting de grond, helaas waren deze groepjes erg schaars.
Na een tijdje hadden we 2 vogels op slag en enkele naast slag.
Normaal zijn het dan roofvogels die de vogels op slag wegjagen, maar dit keer waren het 5 Knobbelzwanen die op enkele meters hoogte over de slagnetten vlogen...
Iets later was het wel een roofvogel die de leeuweriken weg joeg, maar wel een mooie: een Ruigpootbuizerd.
Deze Ruigpootbuizerd bleef rondhangen en voorkwam dat wij nog meer leeuweriken aan de grond kregen.
Het was niet de enige roofvogel rondom het ringstation.
Een geringde Roodborst mocht weer van zijn vrijheid gaan genieten, maar de vogel was het raam nog niet uit of er scheerde een Sperwer langs het raam die de vogel pakte...
Bij de mistnetten zaten nog een hoop vogels, maar per ronde hadden we nog maar rond de 10 vogels.
Wel leuk was een groepje Staartmezen en enkele Barmsijsjes.
Om 3 uur werden we afgelost door André, die vannacht gaat 'snippen'.
Een mooie geslaagde dag dus!
Overigens hadden we ook nog een opvallend grote Winterkoning (zie foto's) en 3 opvallend grote Koperwieken (zie foto's), mogelijk IJslanders...

Foto's staan op: http://picasaweb.google.com/lars.buckx/VRSVanLennep2010#

firecrest

Vanochtend stonden we weer om 7:00 op de parkeerplaats. Iets te laat eigenlijk... Het was erg mistig, pikdonker en 3 graden. Niet de meest ideale vangomstandigheden. Een deel van de mistnetten is al opgeruimd voor de winter, de resterende 200 meter net werden opgezet. Tijdens het opzetten vlogen minstens 3 Houtsnippen weg. Verder was het erg stil in het duin. Dat kwam omdat het verkeerde nachtgeluid was opgezet... Hierdoor hadden we het eerste rondje ook maar 1 vogel: een Merel... Door de mist hingen er ook drupppels in de mistnetten waardoor ze zichtbaar waren voor de vogels.
Op de slagnetten ging het niet veel beter. Het geluid van IJsgors, Sneeuwgors, Geelgors en Graspieper draaide. Alleen de laatste soort reageerde, maar door de mist was het gras nat en kwamen ze niet zitten.
Aan het geluid te horen was er goede trek van ganzen, met name Kolganzen, maar verder was er erg weinig trek. Rond 11 uur begon de mist een beetje weg te trekken en begonnen de vogels te vliegen. We waren toen echter aan het opruimen... De laatste ronde hadden we wel nog een Grote Barmsijs en een Vink. Toen we terugkwamen bij de slagnetten zaten er opeens 2 Graspiepers op het inmiddels wat drogere gras! 1 ex werd gevangen, de andere ontsnapte door een gat in het net, maar ging op het slagnet ernaast zitten en werd alsnog gevangen ;D In totaal slechts 21 vogels gevangen...
We waren nog niet binnen of er zat weer een Graspieper op slag! Daarna nog even puur IJsgors gedraaid, maar helaas geen reactie... Inmiddels is André weer op het ringstation. Hij gaat vannacht snippen vangen. Hopelijk zijn de Houtsnippen blijven zitten.

Op de terugweg nog even langs de Rosse Franjepoot. De vogel liep(!) langs het slik van een boerenslootje. Foto's volgen op waarneming.nl.

Lonnie Bregman

Ik ben het topic kwijt waar je het kon melden als je ringen had afgelezen, dus post ik het hier:

Vandaag bij Krommenie m'n eerste 3 halsbanden afgelezen. Donkergroene van Grauwe ganzen:
Y-HN (geringd bij de Westbroekplas bij Velserbroek)
S-TT en S-83 (geringd bij het Zwanenwater)

Ook vloog er een Grote zilverreiger over.
Groeten, Lonnie Bregman

firecrest

Citaat van: lonnie20 op november 26, 2010, 16:59:54 PM
Ik ben het topic kwijt waar je het kon melden als je ringen had afgelezen, dus post ik het hier:

Vandaag bij Krommenie m'n eerste 3 halsbanden afgelezen. Donkergroene van Grauwe ganzen:
Y-HN (geringd bij de Westbroekplas bij Velserbroek)
S-TT en S-83 (geringd bij het Zwanenwater)

Ook vloog er een Grote zilverreiger over.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=130310.0.html

Wel leuke aflezingen!

Lonnie Bregman

Citaat van: firecrest op november 26, 2010, 17:03:42 PM
Citaat van: lonnie20 op november 26, 2010, 16:59:54 PM
Ik ben het topic kwijt waar je het kon melden als je ringen had afgelezen, dus post ik het hier:

Vandaag bij Krommenie m'n eerste 3 halsbanden afgelezen. Donkergroene van Grauwe ganzen:
Y-HN (geringd bij de Westbroekplas bij Velserbroek)
S-TT en S-83 (geringd bij het Zwanenwater)

Ook vloog er een Grote zilverreiger over.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=130310.0.html

Wel leuke aflezingen!

Ja dat is 'em! Maar nu is het al te laat. ::)
Groeten, Lonnie Bregman

firecrest

Vandaag mijn eerste vangdag van 2011.
Om 9 uur hadden we 4 slagnetten klaargelegd.
Het was mistig, dus we hoopten op een paar Bonte Strandlopers.
Helaas was het geluid slecht.
De grote box op de heuvel had een kabelbreuk en was dus ook niet bruikbaar.
Op de 2 geluidsbronnen die ik had koos ik voor Bonte Strandloper en Bontbekplevier.
Ondanks de problemen met het geluid hadden we toch binnen 2 minuten 3 Bontjes rondvliegend.
Maar zoals het altijd gaat met Bontjes cirkelden ze een paar rondjes laag boven de netten en vlogen ze daarna weer door naar noord.
We haven de hoop niet op en binnen 10 minuten hadden we weer 2 Bontjes rondvliegend boven de slagnetten.
Na wat spelen met het geluid lukte het om de vogels aan de grond te krijgen!
Na een Veldleeuwerik waren dit de 2e en 3e geringde vogels van dit jaar!
Binnen een half uur hadden we nog een groepje van 2 en een groepje van 3 stuks overvliegend.
Ook kwamen er 2 Wulpen overvliegen maar het geluid was niet hard genoeg om de vogels te bereiken.
Iets later kwam er een Wulp recht over de hut. De vogel reageerde op het geluid maar na een rondje boven de netten vloog de vogel weer verder.
Langzaam begon er meer zicht te komen en trok de mist weg.
Vanuit het noorden kwamen groepjes Veldleeuweriken, Graspiepers en lijsters.
Vanuit het zuiden kwamen Kleine Mantels, Witte Kwikstaarten en opnieuw een Bontje.
Zonder rondjes te draaien ging de vogel in een keer zitten.
3 Bonte Strandlopers, een mooi resultaat!
De mist was nu helemaal weg en in plaats van Bonte Strandloper zette ik Veldleeuwerik/Witte Kwikstaart op.
Binnen 10 seconden zat er een Witte Kwikstaart boven op de box!
Na een half uurtje vingen we ook 2 Veldleeuweriken en zo hadden we toch een geslaagde dag.
Ik wilde het geluid uitzetten om op te gaan ruimen, toen er ineens een Bontbekplevier uit de lucht kwam en ging zitten.
Een nieuwe handsoort voor mijn vader (ik had er al 2 :blink:).
Het was een prachtige adult man.
Een mooie afsluiter van de succesvolle dag.

De eerste foto's voor 2011 zijn ook gemaakt!
Zie: https://picasaweb.google.com/lars.buckx/VRSVanLennep2011#