Informatie over ringen en ringverslagen

Gestart door firecrest, mei 06, 2010, 16:37:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jarinka

Leuk verhaal :). Ook een mooi horloge trouwens ;) :P.
Groeten, Jarinka Heijink

firecrest

Citaat van: Jarinka op augustus 13, 2010, 19:49:12 PM
Leuk verhaal :) . Ook een mooi horloge trouwens ;) :P .
Die hand is niet van mij hoor ;)  Ik fotografeer met macro van 300 mm lens, dus ik sta altijd 10 meter van de vogel af :P


Vanavond werd ik opgehaald daar André. Samen de netten uitgezet en op slag even Witgat gedraaid. Na een tijdje kwam er een Watersnip uit het niets en ging naast het vijverslagnet zitten. De vogel bleef maar zitten, en na een half uur liep ik langzaam naar buiten. Toen ik op 5 meter afstand was vloog de snip op en ging zo'n 10 meter verder op het slootnet zitten. Het was een makkelijke prooi en André sloeg het net dicht. Ik zag voor mijn neus het vijvernet dicht slaan terwijl de Watersnip vanaf het slootnet weg vloog... Niet alleen ik kan dus het verkeerde net dicht slaan... Verder de hele avond niets gezien. In  de mistnetten nog enkele vogels. Voor morgen heb ik maar weer wat leuk geluid opgezet, Snor, Grote Karekiet, Bonte Vliegenvanger. Alleen kom ik er net achter dat in het bandje van de Snor en Grote Karekiet op de achtergrond ook Kleine Karekiet is te horen. Op ons ringstation draaien we geen geluid van Klekarren om dagen van 100+ karren te voorkomen en ons juist op de andere dingen te concentreren zoals Nachtegalen en Sprinkhaanzangers. Hopelijk doen de Kleine Karekieten oordopjes in als ze gaan vliegen vannacht... Morgen gaan we in ieder geval weer ringen, het zal wel een mooie 100+ dag worden. Hopelijk ook met iets leuks erbij!

sjonnoh

Citaat van: firecrest op augustus 13, 2010, 23:21:15 PM
Hopelijk ook met iets leuks erbij!
nu je het zo zegt, heb je ook soms wel eens "ongewenste" gasten in die netten zoals zoogdieren?
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

firecrest

Citaat van: sjonnoh op augustus 13, 2010, 23:29:17 PM
Citaat van: firecrest op augustus 13, 2010, 23:21:15 PM
Hopelijk ook met iets leuks erbij!
nu je het zo zegt, heb je ook soms wel eens "ongewenste" gasten in die netten zoals zoogdieren?
We hebben af en toe een konijn die de onderste baan kapot maakt. Ook een keer een Damhert die dwars door een net heen liep... Verder een keer een Wezel die we met stevige handschoenen aan moesten verwijderen. Soms tijdens het rallen vangen we een Vleermuis en in mei tijdens het Kwartelen soms Veenmollen (die reageren op geluid van Nachtzwaluw). Ook een keer een dood Konijn in de bovenste baan van het net gehad! Waarschijnlijk gepakt door een roofvogel en dat de roofvogel weer ontsnapt is.

sjonnoh

zo dan, had wel wat minder verwacht maar schijnbaar heb je er redelijk vaak een ander dier in!
en veenmollen? blijven zelfs die dan in die netten verstrikt?
met de groeten van de zeeuwse vogels en insecten,
Johnny Rommens

Mijn fotos
Mijn observado fotos


~het zit hem niet alleen in de kwaliteit, maar ook op hoe het diertje erop staat~

firecrest

#185
Vanochtend stonden we weer in alle vroegte op het ringstation. Het was een prachtige ochtend, geen wolkje aan de lucht en een licht oostenwindje. De verwachtingen waren hoog en de netten waren al snel open geschoven. Op slag begon ik met een mixje van Witgat/Groenpoot en Bontbekplevier/Gele Kwikstaart. Er was trek van Boompiepers en Blauwe Reigers. Blauwe Reigers kwamen in groepen van 5, 4, 2, 4, 1, 1. Boompiepers vlogen de hele ochtend. Na een tijdje zag ik opeens wat bewegen op het vijvernet. Er bleek een Witgat te zitten!  We hadden hem helemaal niet zien landen! Daarna kwam er een Groenpootruiter over, helaas vloog de vogel hard door naar zuid. De eerste ronde viel wat tegen, 30 vogels met vooral karekieten en wat Nachtegalen. De trek was nog steeds op volle gang, de eerste Gele Kwikstaarten kwamen door maar reageerden niet op geluid en ook wat Graspiepertjes vlogen richting het zuiden. Tijdens het ringen zagen we opeens wat uit de lucht vallen. Het bleek een Groenpootruiter te zijn die in 1 keer op het slootnet dook. Leuk al die steltjes! Daarna de 2e ronde. Ik had een nieuw bandje voor Boompieper gemaakt en hoopvol op het hijsnet gezet. Met succes, want in het hijsnet hingen 6 Boompiepers! Hoopvol ging ik kijken of het misschien een nieuw jaarrecord is, maar blijkbaar vingen ze vroeger alleen in het voorjaar al meer dan 100 Boompiepers... Verder was ook deze ronde erg rustig, het ging niet de 150+ dag worden waar ik op gehoopt had... Maar je hoeft ook geen 150 vogels te vangen om iets leuks te vangen bedacht ik toen. En dat werd bevestigd in de volgende ronde! Een Sperwergrasmus hing in het net! De tweede dit jaar in Nederland! Een leuke vangst, de soort van de dag.
De zwaluwen begonnen langzaam te vliegen en ook de roofvogels kwamen op gang. Na een tijdje hadden we zo'n 10 Boerenzwaluwen op het draadje van het haagnet zitten en nog ongeveer 50 er vlak boven in de lucht. Maar toen kwam er opeens een Havik in volle vaart op af en waren de zwaluwtjes weg. Dit kenmerkte de middagvangst: veel zwaluwen maar steeds werden ze weggejaagd door rovers. Totaal hebben we toch nog 14 Boerenzwaluwen gevangen. Ook 2 Oeverzwaluwen op de draad gehad... In totaal hebben we 8 Torenvalken, 12 Sperwers, 2 Havik, 4 Buizerd,1  Boomvalk en een Bruine Kiekendief op trek gehad. Verder nog leuk op trek was een Kleine Bonte Specht die recht over de ringershut kwam vliegen. De leukste vangst van vandaag was een Boerenzwaluw die de hut binnen kwam vliegen en met een vlindernetje werd gevangen. Het was een rare dag, maar toch weer erg leuk!
Morgen weer, al zullen we dan niet veel zangvogels vangen door de harde wind. Misschien wat steltjes...
Meer foto's van de Sperwergrasmus staan op: http://picasaweb.google.nl/vuurgoudhaan/VRSVanLennep2010#

Rickschonewille

Om jaloers van te worden Lars! Erg gaaf!


stefanhageman

Stefan Hageman


firecrest

Gisterochtend was mijn vader al vroeg op omdat hij moest ringen in Flevoland, vandaag sliepen we dus wat langer. Om half 6 waren we op de parkeerplaats en om 6 uur stonden de netten open. Het was erg rustig in het duin en naast 100-en Kokmeeuwen was er geen trek. De wind was al redelijk hard en het was zwaar bewolkt. Terwijl ik het laatste netje openschoof vloog er al een vogel het net in: een Bonte Vliegenvanger! Geen verkeerde eerste soort. Mijn vader en Robbert gingen de eerste ronde lopen terwijl ik het slag in de gaten hield. Ik speurde de hemel af op zoek naar trek, maar ik kon niets vinden. Bij de mistnetten koos ik voor het geluid van Tuinfluiter en Bonte Vliegenvanger. Toen ik klaar was keek ik weer richting de slagnetten. Ik zag iets bewegen op het slootnet: een Witgat! Snel sloeg ik het net dicht! Bij het net aangekomen trof ik 3 Witgatten aan! Een mooie slag en een leuk begin van de dag. De eerste 4 vogels waren van leuke kwaliteit! In de mistnetten vingen we onder anderen nog 3 Bonte Vliegenvangers (totaal dus 4), 2 Gekraagde Roodstaarten en een Putter. Tijdens het ringen kwam er een Goudplevier overgevlogen. De vogel reageerde op het geluid, maar een Havik zorgde ervoor dat de vogel niet ging zitten. Iets later doken er opeens 3 Groenpootruiters op de vijver. 1 ex. liep naar het slootnet. Een halve minuut later volgde ook een tweede ex. Bang voor de Havik besloot ik voor 2 Groenpoten te gaan en de laatste maar te laten vliegen. 5 steltlopers, een geslaagde steltloperdag! Het kon niet op, want iets later reageerde er 3 Regenwulpen. De vogels vlogen rondjes boven het slagnet maar wilden niet zitten. Uiteindelijk vlogen ze toch weg. Iets later volgde opnieuw een Goudplevier. Dit ex. ging na enkele rondjes meteen zitten, een halve meter naast het slagnet... Iets later kwam er opnieuw een Goudplevier over. Deels aangelokt door het geluid en deels door onze levende dummie dook de vogel naar beneden. Dit ex. dook gelukkig wel goed, mooi op slag! Steltloper nummer 6! De wind nam echter toe en de steltlopers namen snel af. Een Groenpootruiter kwam nog over zonder op het geluid te reageren, net als 3 Regenwulpen. Ik begon geluid van zwaluwen te spelen, maar helaas kreeg ik geen reactie. Er vlogen ook nauwelijks zwaluwen... Het begon nu echt te stormen en er verschenen ook wat druppels. Mijn vader en Robbert gingen de mistnettten sluiten terwijl ik weer op het slag-gedeelte gericht was. In de lucht vlogen enkel nog meeuwen. Enkele Roodborsttapuitjes waren aan het spelen. Na een tijdje dook er iets raars op tussen de Roodborsttapuitjes: een Paapje! Snel zette ik het geluid op. De vogel reageerde er op maar wilde niet naar de grond komen en ook niet naar het hek op het haagnet. Na een tijdje was ik de vogel al weer kwijt... Een ongeringde Bonte Vliegenvanger ging op het hek rondom het ringstation zitten. Toen de vogel weg vloog zag ik iets drinken op het vijvernet. Zonder verder te kijken sloeg ik het net dicht en liep richting het net om er waarschijnlijk een Kneu onder uit te halen. Toen ik bij het net kwam verbaasde ik me dat er 2 vogels ondder het net zaten, en verbaasde ik me al helemaal dat het geen Kneutjes waren, maar Roodborsttapuiten. Dat dacht ik tenminste bij de eerste vogel, maar bij de 2e vogel werd ik opnieuw verbaasd: een Paapje! Het bleek een eerste kalenderjaar vrouwtje te zijn. Een prachtig beestje! Tot nu toe de mooiste vogel dit jaar! Alles bij elkaar was het toch weer een geslaagde dag!
Meer foto's op: http://picasaweb.google.nl/vuurgoudhaan/VRSVanLennep2010#

Fabian Meijer


GijsB

Ik ga morgen vogels ringen in de eemshaven ;D
Gijs

firecrest

Citaat van: dralion13 op september 11, 2010, 18:27:56 PM
Ik ga morgen vogels ringen in de eemshaven ;D
Succes :duim:  Het weer lijkt helaas niet zo best te worden...

GijsB

klopt, had een mailtje gemist, wordt afgelast :-\
Gijs

Lonnie Bregman

Groeten, Lonnie Bregman

firecrest

#195
Gisteravond kwamen Peter de Rouw en een ringer uit Limburg, Ruud van Dongen.
We zouden vandaag naar het ringstation gaan.
Mijn vader wilde echter niet, het zou namelijk volgens de voorspellingen gaan regenen.
Uiteindelijk is het ons toch gelukt om hem over te halen.


De wekker stond om 5:15 en om 6:15 waren we op de parkeerplaats van Parnassia.
Jesse Zwart was er ook, en de netten waren snel open geschoven.
Het was zwaar bewolkt en regende licht, de wind was redelijk.
De verwachtingen waren niet echt hoog, maar je weet maar nooit...
Het eerste net was wel hoopvol: 5 Zwartkoppen en een Roodborst.
De andere netten deden het ook redelijk en totaal hadden we de eerste rondde toch 27 vogels.
Rond het ringstation scharrelde er ook van alles in de struiken: Fitis, Tjiftjaf, Tuinfluiter en Roodborsttapuit.
Tijdens het ringen doken er opeens 3 kwikstaarten op: Grote Gele Kwikstaarten.
Er waren 2 slagen voor nodig, maar uiteindelijk hadden we ze alle 3!
Hadden we toch nog een leuke 'soort van de dag', dachten we.
De 2e ronde was ook leuk. 20 vogels inclusief een Sperwergrasmus!
Toch nog een 'echte' 'soort van de dag' en alweer de 16e dit najaar!
De 3e ronde werd 'de soort van de dag' opnieuw aangepast: een Kleine Bonte Specht hing in het net!
Een prachtig beestje! De 3e dit najaar. Met ook nog eens 10 'gewone' vogels was de dag eigenlijk al compleet!
Maar in de 4e ronde werd de Kleine Bonte Specht weer overtroffen: een Draaihals!
Geweldige vogeltjes! Tijdens het ringen draait een Draaihals altijd continu met zijn kop rond, bizar om te zien!
De 5e ronde was alweer de laatste ronde voor ons, aangezien André de baan over zou nemen.
Er zaten ook niet veel vogels meer in de netten. Wel een rare karekiet, zo omschreef Ruud 'de vogel'.
Terug bij de hut begonnen de piepers en zwaluwen een beetje te reageren.
Terwijl ik de eerste 2 Graspiepers sloeg kwam Jesse vertellen dat we een Struikrietzanger hadden.
Ik dacht dat het een grap was en haalde lachend de Graspiepers onder het net vandaan.
Toen ik de vogels naar het ringersgedeelte van de hut bracht zag ik echter 4 zenuwachtige gezichten.
Bladerend in enkele boeken en druk aan het meten waren ze bezig. De temperatuur was (door de spanning) zo'n 10 graden gestegen.
Misschien was er toch echt iets aan de hand?
Dit werd bevestigd toen Arnoud van den Berg werd gebeld: we hadden een Struikrietzanger gevangen!
Arnoud kwam al snel, samen met zijn assistenten Marcel Haas en Lucien Davids.
De vogel werd gefotografeerd en gedocumenteerd. Ook André was op tijd om de vogel nog even te zien.
De vogel riep nog een keer, maar Arnoud heeft het niet kunnen opnemen.
Bij het loslaten verdween de vogel meteen in de struiken, maar liet zich daarna nog even zien.
Een prachtige soort! De 2e voor VRS van Lennep en 'de soort van de dag' van 12 september 2010!
Tijdens het fotograferen hebben er ook veel Graspiepers op de slagnetten gezeten, maar we hadden wat anders te doen.
Uiteindelijk nog een 3e Graspieper gevangen, die het totaal aantal vogels op 71 bracht.
André vangt nog door en gaat komende nacht samen met Jesse vangen.
Wie weet wat dat nog gaat opleveren in deze spannende tijden...
Foto's van vandaag staan op waarneming.nl en op http://picasaweb.google.nl/vuurgoudhaan/VRSVanLennep2010#



Robertmeer

Super Lars!
Wat een gave soorten met als klapper een Struikrietzanger.


CiteerDe foto werd gefotografeerd en gedocumenteerd.
;D
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Jarinka

Ach, maar een Struikrietje?
Ik heb vandaag een zwerm zeer zeldzame Pimpelmezen kwetterend in de tuin gehad ;D
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Leuk hoor, Lars  :duim:

Alleen wat die vervaging nu nog toevoegt ...  :-\
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

firecrest

Citaat van: Vincent Hart op september 12, 2010, 17:21:20 PM
Leuk hoor, Lars  :duim:

Alleen wat die vervaging nu nog toevoegt ...  :-\
Kilometerhokvervaging doe ik meestal automatisch om de plek van het ringstation geheim te houden.
Vind je het heel erg?


Gaaf Jarinka, dat is inderdaad veel bijzonderder! :duim:


Ik heb het aangepast Robert, ik was zo enthousiast aan het schrijven ;)

Jarinka

Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Citaat van: firecrest op september 12, 2010, 17:25:51 PM
Citaat van: Vincent Hart op september 12, 2010, 17:21:20 PM
Leuk hoor, Lars  :duim:

Alleen wat die vervaging nu nog toevoegt ...  :-\
Kilometerhokvervaging doe ik meestal automatisch om de plek van het ringstation geheim te houden.
Vind je het heel erg?
Tuurlijk niet, alleen helpt het niet echt als je het niet bij alle ingevoerde vangsten doet, natuurlijk ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

jonas D

Groeten,
Jonas

GijsB

leuke vangst ;D
hij heeft wel een teek bij zn rechter oog
Gijs

firecrest

Citaat van: dralion13 op september 12, 2010, 19:14:56 PM
leuke vangst ;D
hij heeft wel een teek bij zn rechter oog
Dat zag ik ook inderdaad. Te klein om met het blote oog te zien, maar op de foto duidelijk te zien.
Hopelijk krijgt hij/zij geen lyme...


@Vincent: alle vangsten vervagen is wel heel veel werk. Zeldzame vangsten worden het meest bekeken en die zet ik dan liever op km-hok vervaging.
Als mensen echt moeite gaan doen komen ze inderdaad wel achter de plek. Gelukkig hebben we daar duinwachters voor.
Er bij zetten dat het gebied niet vrij toegankelijk is, is natuurlijk ook een optie, maar ik vond dit zo wat beter.


@ Jarinka: ik vond het juist maar een zielige Merel. Al zijn veren op zijn kop verloren... Gelukkig zie je de eerste nieuwe veren al weer groeien!

Jarinka

Citaat van: firecrest op september 12, 2010, 19:19:21 PM@ Jarinka: ik vond het juist maar een zielige Merel. Al zijn veren op zijn kop verloren... Gelukkig zie je de eerste nieuwe veren al weer groeien!
En Vincent vindt "'lelijk' is daar geen groot genoeg woord voor ;)"
Grappig hoe objectief beoordelingen zijn :).
Groeten, Jarinka Heijink

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

MarcelHaas

Wel leuk als je bij Arnoud thuis bent en je krijgt de kans deze vogel te bezoeken. Wel een stuk lastiger dan mijn eerdere Struikriet die zong... (juni 1996, Limburg), maar wel erg leerzaam!

Ik kom Lars ook overal tegen tegenwoordig  ;D


bram ubels

Heerlijke dag hoor lars! Gefeliciteerd!

12 september schijnt vaker een goede dag te zijn....   http://www.trektellen.nl/trektelling.asp?telpost=365&site=0&land=1&taal=1&datum=20030912  12 september 2003!!

sic...

Groets
Handsoortenlijst: 140

Rickschonewille

 :o  Om jaloers van te worden.. Gefeliciteerd Lars!!