Mandarijneend Almelo - hybride of vrouw in mannenkleed ?

Gestart door Birdison, april 04, 2010, 20:08:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

Birdison

Na een 1e vergeefse speurtocht naar de SibTa in Almelo 5/02 j.l., vond ik dit eendje op het Kanaal Almelo - Nordhorn. Het was laat en het regende dus erg beste foto's waren niet te maken. Lijkt op het eerste gezicht een Mandarijneendwoerd, maar met veel wit op de kop.
Zou dit ook een Mandarijnvrouw in "mannenkleed" zijn, zoals in Arnhem of is het misschien een hybride ?
R.C.Grootenboer (Birdison = World Birdwatch)

Jeroen Nagtegaal

Mijn indruk is een leucistische man, maar had graag meer foto's gezien.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

tekenaar

voor zover ik weet zijn van mandarijneenden geen hybriden bekend (grote uitzondeing onder de eenden!), wat verband houdt met een afwijkend chromosoomaantal van mandarijneenden.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Toine

Citaat van: tekenaar op april 25, 2010, 20:49:30 PM
voor zover ik weet zijn van mandarijneenden geen hybriden bekend (grote uitzondeing onder de eenden!), wat verband houdt met een afwijkend chromosoomaantal van mandarijneenden.

Er is echter toch een hybride met een Mandarijneend bekend; Mandarijneend x Bergeend:



gjcaspers

Citaat van: Toine op mei 14, 2010, 12:41:24 PM
Citaat van: tekenaar op april 25, 2010, 20:49:30 PM
voor zover ik weet zijn van mandarijneenden geen hybriden bekend (grote uitzondeing onder de eenden!), wat verband houdt met een afwijkend chromosoomaantal van mandarijneenden.

Er is echter toch een hybride met een Mandarijneend bekend; Mandarijneend x Bergeend:



Deze is al eerder op het forum aan de orde gekomen; volgens Jörn Lehmhus was dit een Carolina-eend x Bergeend.
Groet,
Gert-Jan Caspers

Johnny de Zeeuw

#5
Ik heb ooit eens een mandarijneend x wilde eend gefotografeerd in een vaart in m'n woonplaats. Hier heb ik hem.
gr

Jarinka

Waarom denk je dat dat Mandarijneend x Wilde Eend is? Lijkt me gewoon een Soepeend.
Groeten, Jarinka Heijink

stefanhageman

Lijkt mij ook gewoon een Soepeend....
Hoogstens is het een Kwakertje(een gedomesticeerd ras van de Wilde Eend) door de kleine snavel.
Stefan Hageman


Jan vH

Inderdaad een (veel voorkomende) variant van de Soepeend.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

gjcaspers

Citaat van: Johnny de Zeeuw op mei 18, 2010, 22:47:42 PM
Ik heb ooit eens een mandarijneend x wilde eend gefotografeerd in een vaart in m'n woonplaats. Hier heb ik hem.
gr
Dit is een hybride Carolina-eend x Soepeend. Let maar op de snaveltekening, het matje in de nek en de lange staart.
Groet,
Gert-Jan Caspers

Johnny de Zeeuw

#10
In deze vaart zaten destijds ook altijd 3 mandarijneenden 2 man 1 vrouw en had nooit een carolinaeend gezien vandaar dat ik hier mandarijn x wilde eend van had gemaakt. De groene kop kon m.i. nog wel van wilde komen, maar snaveltekening doet inderdaad naar carolinaeend neigen.
bedankt,
gr. Johnny 

Jan vH

Citaat van: gjcaspers op mei 19, 2010, 20:34:45 PM
Citaat van: Johnny de Zeeuw op mei 18, 2010, 22:47:42 PM
Ik heb ooit eens een mandarijneend x wilde eend gefotografeerd in een vaart in m'n woonplaats. Hier heb ik hem.
gr
Dit is een hybride Carolina-eend x Soepeend. Let maar op de snaveltekening, het matje in de nek en de lange staart.
Nu zie ik ook wel verschillen met Soepeend. Stom.  :-\
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Timo Roeke

Beetje late reactie maar ik heb de vogel afgelopen weekend nog gezien in Almelo. Volgens mij is het een leucistische man. Ik zal de volgende keer mijn camera meenemen. Voor de Almeloers onder jullie. Hij zit in het kanaal naast de Gravenallee bij de brug waar je oversteekt recht tegenover de graaf. En ik heb hetzelfde dier ook wel eens gezien rondom het griekse restaurant in het centrum. Bij de oude hoge schoorsteen.

Toine

Ik woon vlakbij Almelo, kan wel eens gaan kijken. Heb je voor mij de coordinaten waar je 'm hebt gezien? (Dan kan ik er met mijn navigatie heen). Ik ben zelf niet bekend in Almelo.