opname- en afspeelapparatuur

Gestart door dupont, maart 17, 2010, 18:45:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

dupont

Eind van dit jaar verwachten wij (Lennaert Steen en ik) naar een mooi vogelland te gaan. Op dit moment heeft Panama onze voorkeur. Eén van de sleutels naar een lange vogelsoortenlijst is het gebruik van afspeelapparatuur. En wellicht ook van opnameapparatuur.

Op dit moment gebruik ik een mp-3-speler in combinatie met een kleine Radio-Shack-box voor het afspelen van geluiden. Dit werkt prima, ware het niet dat ik het lastig vind: MP3-speler aandoen, boxje aandoen, lange (breekbare!) kabel tussen beide. Je zult begrijpen dat ik op zoek ben naar een beter afspeelapparaat, liefst alles-in-één afspeelapparaat, dus inclusief geluidweergave op een ruim voldoende niveau. Budget: max. 150 euro, liefst minder natuurlijk.
Vraag 1: wie heeft bruikbare tips?
Vraag 2: is een dergelijk apparaat ook verkrijgbaar met ingebouwde opnamefunctie? Ik hoef geen superkwaliteit geluid; maar herkenbare opname voor eventuele latere identificatie of direct terug afspelen t.b.v. lokken van de vogel is voldoende.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties, bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

marcel123

misschien is het handig om rond te gaan neuzen in het forum wat over geluidsopnames gaat.

dupont

Dank je Marcel. Wat ik daar lees brengt mij nog niet echter verder. Bovendien vind ik de posts relatief oud (techniek gaat, zoals je weet, snel!). Gezien ons reisdoel (buitenland) verwacht ik op dit forumonderdeel wel goede reacties te krijgen.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

temmie

#3
afspelen: ipod nano + radioshack. Reservekabel (3.5mm man mini-jack naar 3.5mm man mini=jack) in vochtige/tropische omstandigheden wegens corrosie.

Opnemen: af en toe neem ik mijn gouwe ouwe Sennheisser ME66 + Tascam DR-1 mee, maar de laatste keer ging mijn Philips memo voice recorder mee icm een kleine stereo microfoon van Sony. De combinatie heeft mij toch minstens 20 soorten laten zien (200 keer proberen, dus in ongeveer 10% van de gevallen, hangt af van kwaliteit opname ~ achtergrondruis, afstand, en ook natuurlijk respons van de vogel zelf). Een voice recorder kost rond de 100-150 euro, is super compact, maar heeft natuurlijk hogere input-weerstand (ingangsimpedantie) dan een goeie solid state recorder. Het grootste voordeel haal je echter uit een goeie gerichte microfoon of een stereo met paraboolschotel.

Praktisch: door de radioshack heb ik een rekbare koord getrokken (2 gaatjes geboord achteraan), en die gaat dan aan mijn riem (hangt niet in de weg), of ik hang gewoon de kabel rond mijn nek die ipod en box verbind.

Het lijkt een gepiel, maar toch ben je beter af met opname en afspelen apart. Wil je het samen doen en in 1 keer goed, dan moet je even kijken bij Edirol, olympus e.d. Op deze site een mooie selectie.
Vooral bij opnemen zijn er nog wel verschillen in de opstartsnelheid tussen de verschillende apparaten. Hou hier rekening mee! Bij afspelen is ipod onklopbaar, indien je ze nog goed gesorteerd rangschikt gaat het supersnel. Indien nog meer vragen, laat maar komen!
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

JohanvantBosch

ik stuur je ook nog even een berichtje met een e-mailuitwisseling ove dit onderwerp. wie weet helpt het.