wilde eend met blauwe snavel

Gestart door mabeline, maart 16, 2010, 12:48:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

mabeline

Zondag heb ik in madestein (den haag) een aantal van deze eenden gezien.
Is de blauwe snavel een afwijking die vaker voorkomt of zijn het hybrides?
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

frankmeer

Frank van der Meer

mabeline

ok dankjewel!
en hoe wordt de blauwe snavel veroorzaakt, is daar iets over bekend?
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

gjcaspers

De blauwe snavel wordt veroorzaakt door het ontbreken van geel pigment. Dit is een verliesmutatie die los staat van de andere kleurmutatie die deze eend heeft, "donkerwildkleur", waarbij o.a. de bruine borstkleur ontbreekt.
Groet,
Gert-Jan Caspers

frankmeer

Een blauwe snavel als dit komt geregeld voor bij Soepeenden, let er maar eens op.
Frank van der Meer

mabeline

beide erg bedankt voor de heldere antwoorden, toch weer wat geleerd :duim:
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana

Herman van der Klis

Citaat van: gjcaspers op maart 16, 2010, 13:41:32 PM
De blauwe snavel wordt veroorzaakt door het ontbreken van geel pigment. Dit is een verliesmutatie die los staat van de andere kleurmutatie die deze eend heeft, "donkerwildkleur", waarbij o.a. de bruine borstkleur ontbreekt.

Hoe kom je aan dat verhaal Gert-Jan ?
De snavel  bij wt is  geelachtig en niet echt groen. Bovendien zou de kop ook blauw moeten kleuren
( groen - geel = blauw ) bij jouw voorgestelde kleurmutatie , toch of niet ?

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

gjcaspers

De snavel van wildkleur woerd Wilde Eend heeft toch een duidelijk groengele tint?
De gele kleur komt door de depositie van carotenoiden in de huid, dat staat los van de veerkleur. De exacte werking bij eenden weet ik niet; hoe het bij kippen werkt kun je hier lezen:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2265484/
Groet,
Gert-Jan Caspers

Herman van der Klis

Citaat van: gjcaspers op maart 16, 2010, 14:45:02 PM
De snavel van wildkleur woerd Wilde Eend heeft toch een duidelijk groengele tint?
De gele kleur komt door de depositie van carotenoiden in de huid, dat staat los van de veerkleur. De exacte werking bij eenden weet ik niet; hoe het bij kippen werkt kun je hier lezen:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2265484/

Inderdaad de huid is een bekend verhaal. De okergele snavelverkleuring naar blauw is mij niet helemaal duidelijk. Verlies van beta caroteenexpressie in de snavel, vergelijkbaar bij de kippenhuid ?  Tja , kan er niets zinnigs over bedenken , omdat in een huid toch een geheel andere celpolariteit anwezig is dan in een hard gehoornde snavel.

mvg

Herman van de Klis
Herman van der Klis

gjcaspers

Okergeel? Waar haal je dat nou weer vandaan? Ik had het over GROENgeel.
Anyways, ik heb inmiddels een referentie over witte versus gele snavel en huid bij de gedomesticeerde vorm van de Wilde Eend opgeduikeld:

R.D. Crawford, Poultry breeding and genetics. Elsevier, Amsterdam (1990).
p.387
CiteerWhite skin and bill (Y). In breeds like the Pekin and White Campbell the presence of xanthophylls in the diet causes yellow pigment to be laid down in the bill and skin. The Aylesbury, however, possesses a gene which prevents the deposition of yellow pigment in these areas. The Aylesbury has orange shanks and feet but the rest of the skin and bill are pink or white.
Rendel (1940) reported that the gene responsible for white bill and skin was dominant and autosomal. Since no symbols were presented in Rendel's paper it is suggested that Y and y+ be used. The presence or absence of dark melanic pigment in the bill and legs of some breeds is due to the action of plumage color genes such as C+, R and E. Some of these genes are completely epistatic to the Y locus in these areas.
Groet,
Gert-Jan Caspers

mabeline

interessant om te lezen allemaal, iedereen bedankt voor de hulp en het meedenken :)
Bedankt voor het kijken en/of reactie

Met vriendelijke groet Diana