Slijmzwam in de bloempot

Gestart door Gert Kremer, februari 25, 2010, 16:54:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Ook in een bloempot met 3 bollen van uitgebloeide hyacinten dat op een tafeltje buiten stond, slijmzwammetjes gevonden. zowel op de bloembol als op de potgrond. Denk dat het ook een Didymium soort is.
Kan nog geen sterretjes vinden. Sporen vrij ruw. Buizen lijkt mij dik en gevuld met kalk.
Vruchtlichamen met en zonder steeltje.
Het plasmodium wat nog iets te zien was, is witgelig van kleur.
Gaat vanavond op de bus, richting Hans.
Maar ik hoor graag jullie mening.
De sporen lijken mij erg klein? de grootst gemeten maat was 5,6um.

Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

Hoi Gert,

Voor een Didymium heeft je vondst een erg glad oppervlak. De structuur op de 2e foto wijst ook niet in die richting en je hebt ook geen sterretjes gevonden. We horen wel wat het is, ik ben benieuwd, kan er nog geen geslacht bij bedenken. Als je materiaal genoeg hebt kun je dan meer detail van de kalkstructuur laten zien (wat meer naar de buitenkant of het materiaal iets meer uit elkaar drukken).
Groeten Marian

xenion

Citaat van: Gert Kremer op februari 25, 2010, 16:54:45 PM
Vruchtlichamen met en zonder steeltje.
Het kunnen ook best verschillende soorten door elkaar zijn, zie mijn eerdere topic over een bak met hyacinten.
Groeten,
Martin

Gert Kremer

Hallo Marian,

kalkstructuur laten zien
Nog een foto, maar veel vergroot hoor. ;)

Martin,
Kwamen jou hyacinten ook bij Albert Hein weg?  :P   
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

Hoi Gert,

Het ging me om je tweede foto, de mic. foto. De structuur herken ik niet.
Overigens is de sporenmaat van D. annulisporum 10 - 11 mu maar wel met flinke wratten.
We horen wel wat het wordt.
Groeten Marian

JelteV

#5
Ik denk dat ik de bloemetjes ook maar eens buiten ga zetten. Kan blijkbaar leuke dingen opleveren  :P . Ik ben benieuwd wat dit voor soort is...
En Marian, hoe kan je het kalk bij Didymium difforme zien?
Jelte Vredenbregt
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
12-25 jaar? Interesse in de natuur? ----> http://www.jnm.nl

xenion

Citaat van: Gert Kremer op februari 25, 2010, 19:45:32 PM
Martin,
Kwamen jou hyacinten ook bij Albert Hein weg?  :P   
Zou zomaar kunnen, zou ik moeten navragen (niet zelf gekocht)

Citaat van: Marian Jagers op februari 25, 2010, 20:02:07 PM
Overigens is de sporenmaat van D. annulisporum 10 - 11 mu maar wel met flinke wratten.
We horen wel wat het wordt.
Met nog een ander belangrijk kenmerk: de ring om de sporen, die ik op de foto's van Gert niet zie, maar je ziet de ring niet altijd even goed weet ik uit ervaring, even goed rondkijken in het preparaat Gert. Die soort heeft trouwens wel een vrij gladde structuur aan de buitenkant, en de de kristallen bij die soort zijn geen echte sterretjes: http://waarneming.nl/waarneming/view/46242534 Maar het kan ook gemakkelijk een andere soort (of geslacht) zijn.
Groeten,
Martin

Marian Jagers

Citaat van: xenion op februari 25, 2010, 22:11:55 PM
Met nog een ander belangrijk kenmerk: de ring om de sporen, die ik op de foto's van Gert niet zie, maar je ziet de ring niet altijd even goed weet ik uit ervaring, even goed rondkijken in het preparaat Gert. Die soort heeft trouwens wel een vrij gladde structuur aan de buitenkant, en de de kristallen bij die soort zijn geen echte sterretjes: http://waarneming.nl/waarneming/view/46242534 Maar het kan ook gemakkelijk een andere soort (of geslacht) zijn.
Door Jelte z'n opmerking de omschrijving van D. annulisporum maar wat beter gelezen en er staat inderdaad dat deze soort een gladde buitenzijde (kalk) heeft. D. difforme heeft dat ook (wel iets minder dan D. annulisporum). Maar de meeste Didymiums hebben opvallende kalkkristallen op de buitenwand. Voor Jelte een paar foto's gemaakt van de buitenwand van D. diforme en D. melanospermum. En voor Gert een paar mic. foto's van dezelfde soorten maar dan van het capillitium die bij beide uit dunne draden bestaan. Ze zijn bij de diverse soorten verschillend van vorm dus ook wat anders bij D. annulisporum. Ben benieuwd wat het wordt.

Groeten Marian

JelteV

Bedankt Marian. Ik vroeg me af of het witte peridium van D. difforme kalk was.
Jelte Vredenbregt
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
12-25 jaar? Interesse in de natuur? ----> http://www.jnm.nl

Gert Kremer

Marian kijk en geef je mening svp. op de foto's.

Nou dat viel tegen, ik wil niet zeggen dat ik sterretjes zag.  :rolleye:
Nannenga-Bremekamp: pag. 364.
Didymium trachysporum (Grofsporige kristalkopje)?
Capillitium-draden schaars, tamelijk dik, vertakt en verbonden tot net, licht purper, soms met verdikkingen.
Sporen plaat X, figuur 12. grote donkere wratten, soms onderbroken.
Oppervlakte is wel ruw en geeft wat kleur door.
Er zit nog materiaal op de binnenkant van de bloempot.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Marian Jagers

#10
Hoi Gert,

Het is voor mij een onbekende soort en het determineren laat ik graag aan Hans over. D. trachysporum heeft wel grote wratten op de sporen maar je geeft een kleinere maat aan. Maar ik vind het mooi dat je met betere gegevens komt. Zo leer je steeds weer nieuwe kenmerken kennen. Als je meer sporen uit het materiaal wil kwijtraken kun je het in alcohol leggen. En dan heel voorzichtig met je prepareernaald op je materiaal drukken. De sporen gaan er uit.
Groeten Marian

Gert Kremer

Hoi Gert,
Hoe vreemd maar interessant het kan verlopen in de slijmzwammenwereld zie je hier maar weer eens.
Ook jij hebt op het buitenste vlies van een hyacintbol de slijmzwam Didymium annulisporum gevonden die ik voorlopig "Ringspoorkristalkopje" noem. Proficiat met deze tweede vondst voor Nederland en volgens de literatuur zeldzaam in Europa of toch algemeen op hyacintbollen?
De sporen zijn donkerbruin en bezet met flinke donkere wratten die ver uit elkaar staan. De meeste sporen hebben een donkere ring, de zogenaamde kiemspleet, die om de sporen heen loopt.
De soort is beschreven in Die Myxomyceten, band 2, Neubert e.a., p.96.
Met dank voor het toesturen wordt deze in mijn herbarium opgenomen onder Hooff 9353 tenzij je hem terug wilt ontvangen.

Groeten, Hans

Net geen Goud.... ;D   :P
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

JelteV

Gert, gefeliciteerd! Die van Martin zullen ook wel van de Albert Heijn komen :)
Jelte Vredenbregt
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
12-25 jaar? Interesse in de natuur? ----> http://www.jnm.nl

xenion

Zilver is ook mooi, gefeliciteerd Gert!
Groeten,
Martin

Marian Jagers

Ja mooi Gert, dus toch D. annulisporum :duim:
Groeten Marian

Ismael

Nou probeer het nog maar een keertje
(had gisteren al gereageerd) . Ik heb ook wat slijmzwammetjes gevonden op hyacintenbollen. Het  is natuurlijk niet te zeggen of het ook die soort is, maar toevallig is het wel. Vaak is het met zeldzame soorten zo dat ze dan plotseling overal opduiken. De zwammetjes inmiddels afgeven aan Dini, waarna Marian ze ook ontvangt. Ben benieuwd, foto's volgen
Groeten Ismaël Wind

JelteV

Alle berichten van gisteren zijn verwijderd... Leuk. Ik heb ook hyacinten aangeschaft bij Albert Heijn. Ik ben benieuwd of er bij mij ook iets op komt.
Jelte Vredenbregt
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
12-25 jaar? Interesse in de natuur? ----> http://www.jnm.nl

Ismael

Groeten Ismaël Wind

Ismael

#18
maar vast wat foto's uit het wild
Groeten Ismaël Wind

JelteV

De sporangia zitten denk ik onderaan, zodat ze op een zo vochtig mogelijke plek zitten bij de potgrond.
Jelte Vredenbregt
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
12-25 jaar? Interesse in de natuur? ----> http://www.jnm.nl

xenion

Citaat van: Ismael op maart 03, 2010, 20:20:02 PM
maar vast wat foto's uit het wild
Lijkt erg veel op de groeiwijze van die van mij... Ik ben benieuwd!
Groeten,
Martin

JelteV

Ismaël, waren de hyacinten al uitgebloeid of was de bol nog 'levend'?
Jelte Vredenbregt
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
12-25 jaar? Interesse in de natuur? ----> http://www.jnm.nl

Gert Kremer

Citaat van: JelteV op maart 03, 2010, 20:54:05 PM
Ismaël, waren de hyacinten al uitgebloeid of was de bol nog 'levend'?

maakt niks uit, mijn uitgebloeide bollen stonden buiten, afgesneden. nu staan ze binnen en tussen de bollen op de worteltje van de compost zitten nu ook slijmers  :P 
Nog even en dan wordt het weer oogsten. :angel:
Maar... soms denk ik dat het ook nog een soort tussen zit. (wat een gezwam  :D   :rolleye:
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Mijne waren in knop/bloei toen ik de slijmzwammen vond, ik heb afgelopen weekend materiaal uit de pot in een kweekbakje gedaan, eens kijken of ze opgekweekt kunnen worden.
Groeten,
Martin

Marian Jagers

Citaat van: Ismael op maart 03, 2010, 20:20:02 PM
maar vast wat foto's uit het wild

Inmiddels ga je wel voor de poedelprijs  :P

Verdere gegevens komen nog, ik moet nog wat mic. foto's uitzoeken
Groeten Marian

Gert Kremer

Marian,
Ben zeer benieuwd naar je foto's.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

xenion

Citaat van: Marian Jagers op maart 03, 2010, 21:24:13 PM
Citaat van: Ismael op maart 03, 2010, 20:20:02 PM
maar vast wat foto's uit het wild

Inmiddels ga je wel voor de poedelprijs  :P

Verdere gegevens komen nog, ik moet nog wat mic. foto's uitzoeken
Heb je een bosje bloemen van Ismael gehad? ;)
Groeten,
Martin

Marian Jagers

#27
Nee, inmiddels veel te nieuwsgierig!
en dus een vergelijkend warenonderzoekje gedaan bij Intratuin. Het hele huis staat nu vol hyacinten (grapje). Die van Ismaël kan er nog wel bij.

Didymium Annulisporum op hyacintenbol
Intratuin Enschede 03-03-2010
Macroscopische gegevens:
Aan de onderzijde van de bol, verspreid zijn een aantal vruchtlichamen te zien, tot 0,8 mm dia. Halfbolvormig, zittend, Kleur wit/grijzige kalk, buitenzijde vrij glad, geen zichtbare hypothallus. Als je een vruchtlichaampje openbreekt zie je dat het sporenpoeder heel donkerbruin (zwart) is. Columella ontbreekt, capillitumdraden stralend vanuit de bodem naar het peridium.
Microscopische gegevens:
Het peridium bestaat uit 2 lagen. De buitenste met kristallen (geen sterretjes), de binnenste, heel dun en kleursloos ligt tegen de buitenlaag aan. Capillitiumdraden weinig vertakt, helderbruin, bruin tot ongekleurd, soms zijn verdikkingen op de draden te zien. De bodem bestaat uit kristallen. Sporen (door de mic.) bruin met onregelmatig verspreid, grote donkere wratten. Ze hebben een opvallende kiempore en er is vaak een dunne lijn op te zien. Sporenmaat 9 - 11 mu. In de preparaten zitten ook veel grotere sporen. De afwijkende sporenmaat kan een gevolg zijn van groeistoornis.

Gedetermineerd met "Die Myxomyceten Deutschlands" deel 2.
In het boek van Nannenga staan de technische woorden uitgelegd.

Bijgaand diverse foto's. De derde foto heeft een te bruine kleur.
Groeten Marian

xenion

Pff, dat ding wordt nog algemeen! Gefeliciteerd Marian!

Ik vind het leuk om te zien waar een beetje aandacht voor die soort hier op het forum toe kan leiden, in een maand 3 (waarschijnlijk 4) keer een soort gevonden die daarvoor nog onbekend voor Nederland was! Wie gaat de soort nog meer vinden?
Groeten,
Martin

JelteV

Marian, heel slim om alle hyacinten te bekijken bij Intratuin. Dat ga ik ook doen, er zit vast ook wel iets tussen. En met de poedelprijs ben ik ook blij ;D
Jelte Vredenbregt
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
12-25 jaar? Interesse in de natuur? ----> http://www.jnm.nl