Motje 18cm - Antheraea sp./yamamai ? - Sarangan, Java, IDN

Gestart door Arp, november 22, 2011, 05:59:44 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Mijn eerste inzet voor deze was ooit Opodiphthera eucalypti - dan begrijp je hoe weinig ik van vlinders snap ;D

Ondertussen van Ingrid Altmann de tip gekregen dat Antheraea yamamai (Saturniidae, Saturniinae) er beduidend meer op lijkt, maar onder voorbehoud van eventuele dubbelgangers op Java.

Overigens geeft Markku Antheraea yamamai niet voor Java/IndonesiĆ«, maar een hele waslijst andere soorten wel ...  :o

Kan iemand van jullie het makkelijk maken?

Obs 61856787.

cc0/pd Arp
Antheraea cf. imperator ♀
Sarangan, Java
 

cc0/pd Arp
Antheraea cf. imperator ♀
Sarangan, Java
 

cc0/pd Arp
Antheraea cf. imperator ♀
Sarangan, Java
 

cc0/pd Arp
Antheraea cf. imperator
Sarangan, Java
 

cc0/pd Arp
Antheraea cf. imperator ♀
Sarangan, Java
 

cc0/pd Arp
Antheraea cf. imperator ♀
Sarangan, Java
 

cc0/pd Arp
Antheraea cf. imperator ♀
Sarangan, Java
 

cc0/pd Arp
Antheraea cf. imperator ♀
Sarangan, Java
 

Edit: Update voor naam ingewerkt op basis van berichten verderop hieronder.

Als ik op deze info van Moths of Borneo afga dan zou helferi een goede optie zijn - lijkt wat mij betreft mooi te passen. Wel schrijft hij op de pagina voor diehli:
CiteerTaxonomic notes. The assignation of females to this species must be treated as tentative; the characters given can only be tested through study of reared series of both sexes.
... dus de dames zijn niet zo eenvoudig kennelijk, maar die soort zou op Java niet bekend moeten zijn(?)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#1
Note to self ...  :blink:

Met behulp van de toffe website van de Paukstadt's vind ik nog wat opties:

Antheraea helferi borneensis Lijkt wat anders te zijn (lijnen op achtervleugel niet met wit afgezet, zwarte "ooglid" op auchtervleugel kleiner?). Is dat alleen voor de ondersoort borneensis. of maakt het heel de soort Antheraea helferi een minder goede kandidaat? Getoonde specimen ook niet van Java.

Antheraea diehli Lijkt optisch een goede mogelijkheid, maar er zijn geen aanwijzingen voor het voorkomen op Java(?)

Antheraea imperator lijkt een hele mooie optie en de zeer goed gelijkende dame op de site komt ook van Java.

Van de soorten die zij voor Java noemen is imperator in elk geval de enige die goed lijkt te passen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)