Hoofdmenu

Pimpelmees

Gestart door ducheineWim, februari 03, 2010, 11:17:58 AM

Vorige topic - Volgende topic

ducheineWim

Al meer dan een week verschijnt er voor de ramen van ons huis een Pimpelmees. Die hangt dan fladderend voor het raam, zit op de vensterbank of hangt aan het hoekje van de muur naar binnen te kijken. Als ik thuiswerk zit ik aan mijn bureau vlak voor het raam. Ook dan hangt hij daar voortdurend fladderend voor of zit vlak voor het raam in de noteboom die daar staat naar mij te kijken. Zodra ik mijn camera pak verdwijnt hij. Ik heb tot nu toe een paar (slechte) foto's kunnen nemen. Soms hoor ik hem tegen een ander raam fladderen. Het lijkt ons dat hij naar binnen wil. Kent iemand dat verschijnsel? Zelfs nu ik dit typ vliegt/fladdert hij voordurend vlak voor mijn neus heen en weer. Vreemd gedrag. Te verklaren? Ik woon aan de buitenrand van een dorp in Zeeuws-Vlaanderen met grote tuin.

Wim
Wim Ducheine

frankw

Waarschijnlijk ziet 'ie z'n spiegelbeeld en wil 'ie 'die concurrent' weg jagen. Dit zie je ook wel eens bij Kwikstaarten en Merels etc.

Oenanthe

Citaat van: frankw op februari 03, 2010, 11:24:08 AM
Waarschijnlijk ziet 'ie z'n spiegelbeeld en wil 'ie 'die concurrent' weg jagen. Dit zie je ook wel eens bij Kwikstaarten en Merels etc.

Daar dacht ik eerst ook aan, maar die spiegelgevechten worden vooral in de broedtijd gevoerd, als vogels hun territorium verdedigen. Het lijkt me sterk dat een pimpelmees nu al territoriaal is.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

michel.wissink

Volgens mij is het territoriale gedrag al in volle gang; overal hoor ik immers zingende meesjes, schreeuwende merels, zelfs vechtende fazanthanen midden in de industrie  :o
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Jarinka

#4
Er is ook een merel (Gekke Gijs wordt hij genoemd) die het hele jaar door tegen een deur aanknalt.
Kees Moeliker heeft een boek (De Eendenman) geschreven over raar vogelgedrag.
In deze topic staan een aantal linkjes, hoofdstuk 15 (de preview) gaat over Gekke Gijs.
Groeten, Jarinka Heijink

Dutchbird

Het kan ook zijn dat de vogel in (de hoekjes van) het raamkozijn op zoek is naar insecten of spinnetjes (dit zie ik regelmatig bij de flats waarin ik woon, omdat een deel is bedekt met houten panelen, waar veel beestjes huizen).
Misschien heeft hij op deze wijze in het raam een "indringer" ontdekt (zijn spiegelbeeld).

N.B.: is het ook mogelijk dat de vogel een partner in zijn spiegelbeeld ziet - of gaat het altijd om een concurrent?  :-\

Groeten,
Caroline
Caroline Walta
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl
STORK - www.ooievaars.eu

gko

is daar verschil tussen dan?
met vr gr gkoopman

Dutchbird

Met een concurrent wil je je nestje niet delen - met een partner (meestal) wel  ;D .
Caroline Walta
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl
STORK - www.ooievaars.eu

BramtK

Haha, alles komt hier aan bod, ook de bloemetjes en de bijtjes.
Groeten,

Bram ter Keurs

Marina

Citaat van: BramtK op februari 03, 2010, 16:10:52 PM
Haha, alles komt hier aan bod, ook de bloemetjes en de bijtjes.
multifunctioneel forum, dit  ;D
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ducheineWim

Dat van dat spiegelbeeld zou wel kunnen denk ik. We hebben het  beestje niet zien pikken naar spinnetjes ed. Het lijkt wel of hij eerder naar ramen komt in een kamer waar wij aanwezig zijn. Misschien dat de aanwezigheid van licht binnen (mijn lamp boven mijn bureau is altijd aan als ik daar ben) meer weerspiegeling/spiegelbeeld geeft dan ramen zonder licht. Ik betwijfel eigenlijk of dat zo is, nu ik dit zo schrijf.... Feit is wel dat ik er nu zo'n 20 minuten zit en dat hij na 5 minuten alweer verscheen. Waarom blijft een beetje een vraag, maar het is wel grappig.

Wim
Wim Ducheine

Marina

Uhm misschien komt hij ook wel als jullie er niet zijn. Maar dan zie je het niet. Omdat je er niet bent.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

gko

Citaat van: Marina op februari 04, 2010, 11:18:20 AM
Uhm misschien komt hij ook wel als jullie er niet zijn. Maar dan zie je het niet. Omdat je er niet bent.

met recht multifunctioneel te noemen, nu weer met wat filosofie van de koude grond  ;)
met vr gr gkoopman

Marina

Citaat van: gko op februari 04, 2010, 12:50:09 PM
Citaat van: Marina op februari 04, 2010, 11:18:20 AM
Uhm misschien komt hij ook wel als jullie er niet zijn. Maar dan zie je het niet. Omdat je er niet bent.

met recht multifunctioneel te noemen, nu weer met wat filosofie van de koude grond  ;)
Ach jongen, je moest eens weten wat een mulitifunctionele filosoof ik ben  :angel:
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Marina

Maar even serieus, Wim, hoe weet je dat de vogel er niet is als jij er ook niet bent?
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

ducheineWim

We zullen nooit zeker weten of Pimpel er is als wij niet thuis zijn. Wel merken we dat hij voor ramen verschijnt van kamers waar licht brandt. Als ik aan mijn bureau zit (met licht) verschijnt hij daar onmiddellijk. En hij is te horen! Hij fladdert net tegen het raam aan; dat is goed te horen. En hij maakt een hoop geluidjes, een indringend getsjilp. Achter mij, aan de andere kant bvan de overloop is een slaapkamer. Enkele dagen geleden was ik daar aan het klussen, en verscheen hij daar, enkele ogenblikken nadat het licht was aangegaan. Die middag heeft hij alleen voor dat raam gehangen en geprobeert binnen te komen. Want dat denk ik dat hij wil. Gisterenochtend, toen ik nog even aan mijn bureau zat voor ik vertrok, waren ze met 2. De ene fladderend tegen het raam en naar binnenkijkend terwijl hij op het randje van het raam zat, en de andere hing aan de hoek van de muur naar binnen te kijken. Vanochtend deed ik het licht aan om 08.15 uur en om 08.19 u verscheen die Pimpel voor mijn neus. En ik hoor hem niet voor andere ramen. (Daar brandt ook geen licht). En nu zit de enen in de noteboom voor het raam op en neer te springen terwijl de andere voor mijn neus heen en weer fladderd.
Ik denk dus dat ze huisvesting zoeken. En als het licht aan is zien ze wellicht dat er best plaats is voor een gezin Pimpels. Ik ga in de noteboom een nestkastje ophangen. Wellicht dat dat het kraken van ons huis tegengaat. Voor je het weet nemen ze de zaak over. En wij passen niet in de noteboom.

Vreemde vogels...

Wim
Wim Ducheine

gko

Het kan natuurlijk ook dat het eventuele voedsel beter te zien is, met het licht aan.
met vr gr gkoopman

Marina

Zou kunnen, maar op dit moment zijn ze meer bezig met voortplanting en huisje zoeken dan met voedsel.
En de woningnood onder mezen kan erg groot zijn, het is altijd weer een heel gevecht om dat ene leuke nestkastje te bemachtigen.
Ik heb er eentje aan mn slaapkamerraam hangen, heb wel eens gezien dat een koolmees die het wilde kraken werd "weggedragen" door een horde pimpels.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Dutchbird

Tja, een nestkastje is ook zo saai - misschien hebben ze dit fimpje gezien: http://www.youtube.com/watch?v=O-DnTBeHwt4  ;D

Groeten,
Caroline

P.S.: wellicht een leuk experiment om te kijken wat er gebeurt als je het raam open zet... (komt de pimpelmees dan binnen kijken?)
Caroline Walta
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl
STORK - www.ooievaars.eu