Hoofdmenu

Larve (aas)kever?

Gestart door Harsbijtje, februari 04, 2010, 23:35:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Harsbijtje

Kan het zijn dat dit een Aaskeverlarve is en is er eventueel
een soortnaam aan te geven?
B.v.d.

Arp

#1
Hoi Albert,

In elk geval een Silphinae lijkt me. Sinds kort heb ik een kopietje van de pagina's voor de larven van Silphidae uit FHL en als ik daar even oppervlakkig doorheen blader zou ik inzetten op Oiceoptoma thoracica, maar de foto's die bij Frank Kohler als Silpa tristis worden gepresenteerd (foto1, foto2) lijken ook wel op jouw beest maar lijken dan weer niet op de beschrijving/tekeningen voor die soort in FHL (het halsschild met donkere vlek middenin de lichte rand is volgens FHL diagnostisch voor Oiceoptoma) ...  :rolleyes:

Ik ga het eens bij Frank aankaarten - zou goed zijn om te weten of hun tristis-larven daadwerkelijk zijn uitgekweekt.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#2
Frank heeft de foto van de O. thoracica-larve aangepast. Die andere S. tristis klopt natuurlijk wel - ik heb scheel zitten kijken en kennelijk twee keer dezelfde foto bekeken :rolleyes:

Het lijkt me gezien de sleutel van FHL en de reactie van Frank dat je hem wel als Oiceoptoma thoracica weg kunt zetten.

Correctie/bevestiging door keverkenners van harte welkom ;)

P.S. Ter referentie hier op het forum: Het dier van Albert betreft deze waarneming.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

#3
Albert,

Vind je het een probleem om deze in te voeren (als "Larve")?  Zou leuk zijn voor de fotoverzameling van deze soort.

Dank!

P.S. Ah, sorry ... was al ingevoerd destijds natuurlijk. Nu nog de goede soortnaam erbij ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Harsbijtje

Door keverkenner bevestigd (zie onderstaande link; AL INGEVOERD)
bij commentaar en door mij de waarneming aangepast.

Arp

Helemaal toppie, bedankt Albert  :duim:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)