Lonchoptera lutea ?

Gestart door Robert Heemskerk, februari 03, 2010, 17:30:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

hi vliegenforum,

Vanmiddag dit vliegje in het Amsterdamse bos gezien.
Ik dacht aan een Lonchoptera lutea.
Aan de vleugeltekening is het geslacht te bepalen, dacht ik mij te herinneren..  :P ?
Klopt dat?

groet, Robert

Robert Heemskerk

Het is L. lutea.

Inmiddels bevestigd op diptera.info.

groet, Robert

javanerkelens

Leuk!
Er blijken maar 7 soorten tot nu toe in Nederland te zijn, zou leuk zijn om ze alle 7 op de foto te kunnen krijgen.
Zou er ook een piep klein tabelletje zijn van Lonchopteridae...?
Groet,
Joke (van Erkelens)

nielsyese

In Dipterologica Bohemoslovaca Vol. 4 staat een sleutel van Bartak. (Die heb ik overigens zelf niet).
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

javanerkelens

CiteerIn Dipterologica Bohemoslovaca Vol. 4 staat een sleutel van Bartak.
Ik krijg hem niet te pakken op het internet... :-\
Lukt het iemand anders...?
Groet,
Joke (van Erkelens)

Robert Heemskerk

Ik kom ook niet verder tot deze informatie:
(van Diptera.info)

Barták, M., 1986. Ceskoslovenskédruky celedi Lonchopteridae (Diptera) [The Czechoslovak species of Lonchopteridae (Diptera)]. – Dipterologica Bohemoslovaca 4: 61-(69).

Joris Menten

Er is ook een deeltje in de serie van The Royal Entomological Society Handbooks:
Smith, K.G.V. (1969). "Lonchopteridae" (Print). Handbooks for the Identification of British Insects (London: Royal Entomological Society of London) 10 (2ai): 9.
Lijkt uitverkocht, maar is vaak wel op universteitsbibioltheken in te zien/te copieren. In België determineerde ik L. lutea (overgrote meerderheid), L. bifurcata (die denk ik op habitus niet te onderscheiden is van lutea, wel onder de bino of heel goeie detailfotos) en L. tristis (die wat groter/grijzer is).

Joris

javanerkelens

Als ik weer eens naar Amsterdam ga, dan zal ik bij het NEV even kijken of ze daar wat hebben liggen!
Heb nog meer op mijn verlanglijstje staan, dus zet ik die er even weer bij op.
Mocht ik nog wat leuks tegenkomen van Lonchopteridae, dan zal ik kijken of ik deze kan copieren en eventueel hier ook kan plaatsen.
Verwacht geen Key van tientallen blz. ..dus moet te doen zijn.
Ook leuk voor iemand die eens wil beginnen met het determineren van vliegjes, zonder direct "gek" te worden...ha ha

Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Joris Menten

Ik weet niet of het in Nederland bestaat, maar in België heb je zoiets als interbibliothekair leenverkeer. Je kan zo in je plaatselijk bibliotheek boeken ontlenen die eender waar in Belgie in een universiteits- of openbare bibliotheek zitten. Duurt wel even maar is kosteloos. Nu ja, in de NEV bibliotheek zou dit toch ook moeten zitten. Als ik eens tijd heb scan ik de mijne ook wel even - is inderdaad slecht enkele paginas (stuur me een pb met email adres als je een copie wil). Het enige probleem met deze groep is dat L lutea zeer algemeen en talrijk is. Slechts zelden vind je een andere soort. (Voor de geintereseerden: ik heb onlangs ook een trichoceridae [wintermuggen] tabel gescand, stuur ook maar een pb als je die wil - ook een leuke hobby voor de winter). Joris

javanerkelens

Ik heb je dan even een PB gedaan...
Groet,
Joke (van Erkelens)

Louis.Boumans

#10
Ik heb het Britse boekje thuis maar zit nu op m'n nwe werkplek in Oslo. Ik kan wel eens kijken of ze het hier in de bibliotheek hebben; ik heb echter zelf nog geen bibliotheekkaart om iets aan te vragen.

In Nederland heb ik door door het gras te slepen tientallen L. lutea en bifurcata verzameld, maar nooit iets anders. Wel in de Italiaanse Alpen gezien: op met mos begroeide keien in de spatzone van grote beken zag ik daar een grote donkere soort Lonchopteridae. Misschien dat je in Nederland ook langs beken moet zoeken om een van de andere soorten te vinden.

Lonchoptera bifurcata is over het algemeen parthenogenetisch, maar er bestaan gelovik seksuele populaties in Zuid Engeland ofzo. Wat betreft het dimorfisme van de vleugeladering: alleen de vrouwtjes hebben een gesloten cel aan de achterkant van de basale helft van de vleugel, zoals ook op deze foto te zien.

javanerkelens

Ik zal maar geen grapjes maken over...Knackebröd en Blikeupener (Noordse woord voor blikopener volgens een oud comediant Fons Jansen)  :-X   ;D  (Zit je nog steeds tussen de dozen of zit je al lekker ingericht in Oslo.)
Jan Willem heeft nog wel een exemplaar van de Key liggen voor mij.!
Of Joris moet nog terugmailen met iets leuks...


Nu nog wachten op ....het voorjaar en zal dan proberen om wat exemplaren te vangen.
Groet,
Joke (van Erkelens)

javanerkelens

Ik heb inmiddels een exemplaar mogen ontvangen van Jan Willem!
Waarvoor dank!
Groet,
Joke (van Erkelens)

Joris Menten

#13
OK goed - ik had geen tijd om iets te scannen dit WE ... Overigens kan je ook wel Lonchopteridae in de winter vangen hoor. Joris

javanerkelens

CiteerOverigens kan je ook wel Lonchopteridae in de winter vangen hoor.

Brrrrr........ik wacht graag nog even, is mij nu net effe te koud!  ;D
Groet,
Joke (van Erkelens)