Siberische Taling Almelo

Gestart door josberg, februari 03, 2010, 15:52:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

luc hoogenstein

Citaat van: Certhia op april 03, 2010, 10:58:35 AM
Citaat van: Martijn Bot op april 03, 2010, 09:59:02 AM
Citaat van: Timo Roeke op april 02, 2010, 23:29:13 PM
Dus opnieuw feest in metropool Almelo. Morgen maar even kijken. Moet toch nog langs foto Boom in het centrum om te kijken naar een nieuwe kijker. Misschien meteen maar even testen om de hoek. Nog een MiBo gespot trouwens? Even offtopic maar ik welk deel van het bos heb ik het meest kans op de MiBo? Bij het water of het mausoleum van de graaf?
http://bigbirdingblog.blogspot.com
:-\


En dan wordt ie ook nog aanvaard. 't zit ook niet mee. :)

Ik ben gisteren ook langs het beestje gegaan (uitstekend excuus om je te drukken tijdens de verplichte paasrituelen bij de schoonfamilie :angel: ), en hoewel ik waarschijnlijk tot het kamp der sceptici behoor moet ik toegeven dat de vogel mij niet overtuigd heeft dat het een escape betreft. Erg alert en schuw, niet zoals je zou verwachten van een collectiebeest. Het hierboven door Martijn beschreven "landgedrag" heb ik ook gezien, en enige nuance is op zijn plaats: het dier was niet zomaar aan de wandel. Integendeel, hij was aan het foerageren op eikels (net zoals wilde eenden dat onder andere doen). Het zou interessant zijn om te weten of dit natuurlijk gedrag is: doet de soort dit ook in zijn natuurlijke verspreidingsgebied, of is het aangeleerd gedrag (al dan niet overgenomen van wilde eenden of geleerd van de andere eendjes uit de waterwildcollectie). Het natuurlijke foerageergedrag vond ikzelf eigenlijk een positief punt: ik ben ervan overtuigd dat de afgelopen maanden de nodige oude broden in het water zijn gemikt daarzo om de sibta te lokken (de wilde eenden kwamen iig enthousiast op me af zwemmen, maar helaas). Hieronder een bewijsplaatje van het verorberen van een eikel.

groet,
Luc


Vincent Hart

Hmm, heb ergens gelezen (kan alleen dat 'ergens' niet zo snel weer terugvinden) dat wilde sibs ook eikels eten.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


luc hoogenstein

Even gechecked in de HBW: Bij Food and feeding staat de volgende zinssnede: "..also on foot, looking for acorns in woods..". Oftewel: gewoon natuurlijk gedrag.

groet,
Luc

jvdlaan

#424
Citaat van: luc hoogenstein op april 05, 2010, 17:42:44 PM
Even gechecked in de HBW: Bij Food and feeding staat de volgende zinssnede: "..also on foot, looking for acorns in woods..". Oftewel: gewoon natuurlijk gedrag.

groet,
Luc

Zat net hetzelfde te typen, maar toen verscheen die roze balk dat iemand anders iets had toegevoegd.

Maar goed, ik was toch bezig:
Feeds by dabbling from water surface, head-dipping and upending and on foot, looking for acorns in woods and for grain and seeds by motorways at night.

Dus als een Twentse vogelaar 's nachts de vogel ziet op een vluchtstrook, dan nog is dat normaal gedrag!

Rob Halff

Hmmmmm......interessant verhaal! Werpt naar mijn mening toch weer nieuw licht op de zaak.... ;)

JohanvantBosch

Ja... dit zou een ontsnapte vogel echt nooooiiiiiit doen....  ;D >:D

HPM

Citaat van: JohanvantBosch op april 05, 2010, 19:13:58 PM
Ja... dit zou een ontsnapte vogel echt nooooiiiiiit doen....  ;D >:D

Net zo min als ontsnapte fokzeugen natuurlijk nooit eikels zullen eten.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Edwin Russer

Dus als een Twentse vogelaar 's nachts de vogel ziet op een vluchtstrook, dan nog is dat normaal gedrag.

Precies, zoals ik ooit een juveniele Vorkstaartmeeuw op de vluchtstrook aan de Oostvaardersdijk bijna plat reed 8)  Ik wilde die vogel fotograferen toen mijn broer, middels een oerschreeuw, er mij op wees dat de vogel bijna onder m'n wiel zat.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Guus Peterse

Grappig, dit. Ik was lang een gematigd gelovige maar bij die foto van Martijn dacht ik eerlijk gezegd: einde verhaal. Maar dat moet ik nu toch weer herzien. Als dit inderdaad natuurlijk foerageergedrag is, tsja, dan kunnen wij dat natuurlijk onmogelijk als argument voor niet-wilde herkomst gebruiken.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

JohanvantBosch

Citaat van: JohanvantBosch op april 05, 2010, 19:13:58 PM
Ja... dit zou een ontsnapte vogel echt nooooiiiiiit doen....  ;D >:D
Precies!

;D

Guus Peterse

#431
De vraag is natuurlijk niet of een ontsnapte vogel het nooit zou doen, maar of een wilde vogel het nooit zou doen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

luc hoogenstein

Citaat van: JohanvantBosch op april 05, 2010, 20:29:45 PM
Citaat van: JohanvantBosch op april 05, 2010, 19:13:58 PM
Ja... dit zou een ontsnapte vogel echt nooooiiiiiit doen....  ;D >:D
Precies!

;D

Maar Johan, ben je nu jezelf aan het citeren :rolleye: ?

Guus verwoordt het juist, dat was ook mijn gedachte.

Luc

Timo Roeke

Wat een soap... gaat het CDNA er nog naar kijken? In 2006 hebben ze nog een Siberische Taling in Hengelo afgekeurd. Zij kunnen ons vast voorzien van het verlossende woord. Wellicht komen we er dan eindelijk achter of er een Twentse eendenhouder met een grote doos popcorn dit forum volgt.

meeuwissen

Bezien met de Escape-bril:
Op de site van Aviornis vermeldt een (oud)persbericht dat in 2008 een broedende Baikal (Siberische) taling werd gestolen bij watervogelfokker Jan Harteman in Lienden (Rhenen) inclusief de eieren. De Taling was geboren in 2006, geringd en als opvallend kenmerk: kan vliegen. Gestolen talingen en hun nakomelingen worden mogelijk niet geringd en kunnen uiteraard ontsnappen.
De site Aviornis geeft nogal wat informatie over Siberische talingen, zo wordt o.m. geadviseerd Baikal-talingen te huisvesten met grotere eendensoorten, zodat geen kruisingen kunnen ontstaan met andere talingsoorten. Overigens, als je je wilt aanmelden als lid moet je aanklikken op de afbeelding van de Siberische talingwoerd, het verenigingembleem, populair eendje!
Na 15 pagina's tekst ben ik nog steeds niet overtuigd dat het Almelose talinkje uit Siberie komt. Ik denk dat we het dichter bij huis moeten zoeken.
Guido

Jeroen Nagtegaal

Het zou leuk zijn als Jan Harteman weer op het forum kwam... Hij kan ons vast wel weer wat vertellen over de gehouden soorten!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

Citaat van: luc hoogenstein op april 05, 2010, 20:51:07 PM
Citaat van: JohanvantBosch op april 05, 2010, 20:29:45 PM
Citaat van: JohanvantBosch op april 05, 2010, 19:13:58 PM
Ja... dit zou een ontsnapte vogel echt nooooiiiiiit doen....  ;D >:D
Precies!

;D

Maar Johan, ben je nu jezelf aan het citeren :rolleye: ?

Guus verwoordt het juist, dat was ook mijn gedachte.

Luc
Dat was mijn gespleten persoonlijkheid aan het werk, denk ik....  :-X
Verkeerde stukje bericht gedelete, ik wilde Herman citeren... O0

Justin Jansen

Sinds 23 april niet meer gezien, zou de vogel dan toch weer terug naar de kooi zijn gevlogen/gelopen, of gewoon niet zijn gezien omdat niemand er is geweest (zie alleen nog een waarneming van 24 april uit het gebied)?
M.v.g., Justin Jansen


Rob Halff

Het is trektijd toch Justin?  ;) haha

Timo Roeke

Ik kom er nog regelmatig maar hij is er niet meer....

Jeroen Nagtegaal

Is ie dan toch eindelijk gepakt door een Vos...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Folkert Jan

zit nu toch in duitsland? of das weer een andere
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Jan Harteman

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op april 19, 2010, 23:17:29 PM
Het zou leuk zijn als Jan Harteman weer op het forum kwam... Hij kan ons vast wel weer wat vertellen over de gehouden soorten!

Tja wat wil je weten? De baikaltaling (Sib. taling) is een van de meest gekweekte watervogelsoorten in liefhebberskringen (het is tenslotte ook een van de mooiste). Ik denk dat je in NL toch al gauw over enkele honderden )duizenden?) exemplaren praat die we samen houden en kweken. Dat zou ik eens moeten nakijken of ik daar getallen over kan vinden.

Aangezien er vlak naast mijn volières ook eikenbomen staan, vallen er wel eens eikels door het net in de volière. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik mijn talingen nog niet eerder eikels heb zien eten. Maarja, de voerbak staat dagelijks gewoon  gevuld met andere lekkere zaden en speciaal watervogelvoer. Dus waarom zou je zulke enorme eikels opeten als je hakklare brokjes krijgt voorgeschoteld? Daarentegen kan ik me prima voorstellen dat ze best wel eikels zullen eten, er zijn veel meer eendensoorten die dit van nature eten. En het is echt niet zo dat ze, omdat ze dan toevallig in NL zijn geboren, ineens geen eikels meer zouden lusten.

Het bericht over de diefstal van verschillende vogels heb ik trouwens later moeten herzien; vermoedelijk betrof het een roofdiertje op 4 pootjes, want ik heb nog wat restanten terug gevonden... maar dat terzijde.

Jeroen Nagtegaal

Aangezien ze veel gehouden mag ik ook aannemen dat ze ook makkelijk kweken?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Timo Roeke

Die in Duitsland is een ander. Ze zijn volgens mij nog tegelijkertijd gezien.

Jan Harteman

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 09, 2010, 09:36:38 AM
Aangezien ze veel gehouden mag ik ook aannemen dat ze ook makkelijk kweken?

Ja hoor, het zijn eenvoudige eenden om te kweken, zoals eigenlijk alle talingen.
Er zijn sowieso nog maar weinig eendensoorten die men als "moeilijk" bestempeld.

Rob Halff

De vogel van Duitsland is niet tegelijk gezien met onze vogel. Die in Duitsland is maar 1 dag aanwezig geweest en wel op 4 Mei, onze vogel is na 23 April niet meer gezien...

Het lijkt er wel op dat het twee verschillende vogels betreffen omdat onze vogel 3 sierveren heeft en het duitse exemplaar 2 sierveren (of hij moet er in de tussen tijd 1 verloren zijn, of de derde is niet zichtbaar op de foto op www.club300.de dat kan natuurlijk ook!)

Max Berlijn

Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

ArjanH

Citaat van: Max Berlijn op december 09, 2010, 21:52:13 PM
Gaat toch echt aantoonbaar beter met de soort in de wereld.

http://www.birdlife.org/globally-threatened-bird-forums/2010/11/baikal-teal-anas-formosa-request-for-information/

Groet Max


Dat is goed nieuws. Wanneer er, zoals in 2009, meer dan een miljoen exemplaren zijn geteld in Zuid Korea, moeten er vermoedelijk ook populaties aanwezig zijn in bijvoorbeeld Noord-Korea. Net als een land als Birma uiterst ontoegankelijk maar in Birma is nog niet zo lang geleden een behoorlijke populatie Gurney's Pitta's ontdekt (qua aantallen overigens in de verste verte niet te vergelijken met de Siberische Taling). Toch een soort die tot voor kort als 1 van de zeldzaamste ter wereld werd beschouwd. Zeker in deze landen maar ook in zeer afgelegen en ondoordringbare gebieden valt dus nog wel het een en ander te ontdekken.