Siberische Taling Almelo

Gestart door josberg, februari 03, 2010, 15:52:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Steven Wytema

Hij zit er nog (met commentaar, voor wat het waard is  :angel: )
http://waarneming.nl/waarneming/view/46824697

*heeft de Geijsel- & IJdoornvogel al*
Steven Wytema


Certhia

Toch maar tijd voor een D-categorie. Zijn we gelijk klaar met al dat geëmmer!


M



jvdlaan

Dan begint het geëmmer pas echt, want wat stop je in die categorie en wat zijn je criteria? - oftewel, waarom wel bv Sibtaling en niet Sneeuwuil (want inmiddels begint het aantal ontsnapte sneeuwuilen ook een beetje de spuigaten uit te lopen).

Maar goed daar hebben we al zo vaak al over gediscusieerd en dat zal tot het einde der tijden blijven voortduren.

Certhia

Jan, ik zit slechts met modder te gooien. Ik weet dat een D-cat niet gaat helpen. Baal slechts dat die drijfsijs daar nog steeds rondhangt.


Groet


Marc

Steven Wytema

#394
Citaat van: jvdlaan op maart 16, 2010, 15:19:12 PM
Dan begint het geëmmer pas echt, want wat stop je in die categorie en wat zijn je criteria?

Fingerspitzengefühl!!
Eén van de hardste criteria die je je maar kan wensen  8) ;) .

Maar het kán natuurlijk net zoals de BBRC:


CiteerWhere there is reasonable doubt that the species has ever occurred in a wild state or where the record relates to a tide-line corpse, the species is admitted to category D. If captive origin is highly probable, the species is placed in Category E
HEERLIJK, die woorden reasonable en probable!
Steven Wytema


Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Tukkerbird

Ik kwam op PBase deze foto nog tegen,de vogel mooi vliegend.
http://www.pbase.com/upupa/image/121894882

Wat een bijzondere eend,zelfs vogelaars uit Zweden komen er op af ;D

jvdlaan

Citaat van: Certhia op maart 16, 2010, 15:25:44 PM
Jan, ik zit slechts met modder te gooien. Ik weet dat een D-cat niet gaat helpen. Baal slechts dat die drijfsijs daar nog steeds rondhangt.


Groet


Marc

Inderdaad Marc, dwaalgasten moeten nu eenmaal niet te lang blijven, maximaal 1 weekend en dan 30 jaar niet meer. En daarnaast mogen Sibtalingen alleen maar ver weg (Ezumakeeg, Saeftinge, Jaap Deensgat, Oostvaardersdijk) zitten. ;D

RikWinters

Ze trekken toch pas in mei weg...  ;D

groet, Rik

Steven Wytema

Citaat van: Maxberlijn op februari 18, 2010, 17:42:36 PM
Beste Allemaal,

Het lijkt er op alsof je nu zelfs discussies moet herhalen binnen een topic?

Zie hier mijn reactie over de leeftijd van de IJdoorn vogel van een week geleden:

Rik dat is niet juist. Inderdaad is er in de literatuur hier geen uitspraak over te vinden en is het onderscheid tussen ad en eerste jaars vogel in het voorjaar erg moeilijk. Daarom is hij niet als eerste jaars vogel aanvaard. Laat onverlet dat de vogel nog niet geheel uitgekleurd was en aan beide kanten een sierveer miste. Dit zou beter op een jonge vogel passen dan op een oudere man (zie bijv. hoe mooi de vogel van Almelo er nu bij zit) Conclusie, te weinig bewijs voor aanvaarding als eerste jaars vogel dus niet als zodanig aanvaard, laat onverlet dat het wel een eerste jaars vogel kan zijn en de (te zachte) aanwijzing daarvoor is het onbreken van de sierveer.

Als je foto's van de IJdoorn vogel naars Almelo legt vind ik de IJdoorn vogel (in Mei) minder in "top" broedkleed dan Almelo (en zoals ik ze ken uit azie, de adulten dan). Ik was toen nog stemmend commissielid en mijn stem heeft het toen niet gehaald als bewijs van eerste zomer, maar ik blijf de mening houden. Ik heb er redelijk wat gezien in azie en met meer dan gemiddelde belangstelling bekeken.

Groet Max
volgens mij zijn we uitgediscusieerd jongens.
http://waarneming.nl/waarneming/view/46892617

(niet dat het er veel toe doet bij ontsnapte vogels, maar toch ;) )
Steven Wytema


Certhia

Citaat van: scwytema op maart 20, 2010, 21:33:58 PM
Citaat van: Maxberlijn op februari 18, 2010, 17:42:36 PM
Beste Allemaal,

Het lijkt er op alsof je nu zelfs discussies moet herhalen binnen een topic?

Zie hier mijn reactie over de leeftijd van de IJdoorn vogel van een week geleden:

Rik dat is niet juist. Inderdaad is er in de literatuur hier geen uitspraak over te vinden en is het onderscheid tussen ad en eerste jaars vogel in het voorjaar erg moeilijk. Daarom is hij niet als eerste jaars vogel aanvaard. Laat onverlet dat de vogel nog niet geheel uitgekleurd was en aan beide kanten een sierveer miste. Dit zou beter op een jonge vogel passen dan op een oudere man (zie bijv. hoe mooi de vogel van Almelo er nu bij zit) Conclusie, te weinig bewijs voor aanvaarding als eerste jaars vogel dus niet als zodanig aanvaard, laat onverlet dat het wel een eerste jaars vogel kan zijn en de (te zachte) aanwijzing daarvoor is het onbreken van de sierveer.

Als je foto's van de IJdoorn vogel naars Almelo legt vind ik de IJdoorn vogel (in Mei) minder in "top" broedkleed dan Almelo (en zoals ik ze ken uit azie, de adulten dan). Ik was toen nog stemmend commissielid en mijn stem heeft het toen niet gehaald als bewijs van eerste zomer, maar ik blijf de mening houden. Ik heb er redelijk wat gezien in azie en met meer dan gemiddelde belangstelling bekeken.

Groet Max
volgens mij zijn we uitgediscusieerd jongens.
http://waarneming.nl/waarneming/view/46892617

(niet dat het er veel toe doet bij ontsnapte vogels, maar toch ;) )


Precies, ik zag een hoop rode kaartjes vandaag.   ;D

Timo Roeke

Vogels mij is de vogel inmiddels vertrokken. Kan hem al twee dagen niet meer vinden. Zit nu enkel een Dodaars.

Rob Halff

Dat zou mooi zijn, het is immers al bijna April...overigens is de vogel op 28-03 voor het laatst gemeld/gezien. Het valt me op dat bij de waarnemingen op 27-03 alle waarnemers bij aanvullende info gezet hebben dat de vogel erg schuw was. Misschien heeft dat er mee te maken dat hij nu (hopelijk) echt weg is...!?

HPM

Citaat van: Rob Halff op maart 30, 2010, 15:16:17 PM
Dat zou mooi zijn, het is immers al bijna April...overigens is de vogel op 28-03 voor het laatst gemeld/gezien. Het valt me op dat bij de waarnemingen op 27-03 alle waarnemers bij aanvullende info gezet hebben dat de vogel erg schuw was. Misschien heeft dat er mee te maken dat hij nu (hopelijk) echt weg is...!?

Misschien was dat wel een andere!  >:D

--
Groeten, Herman vander Meer
Herman van der Meer

Martijn Bot

Loop ik vanmiddag (2-4) in het Gravenbos te zoeken naar Mibo's, word ik ineens voorbij gelopen door een eend...

HPM

Citaat van: Martijn Bot op april 02, 2010, 21:20:01 PM
Loop ik vanmiddag (2-4) in het Gravenbos te zoeken naar Mibo's, word ik ineens voorbij gelopen door een eend...

Dan moet je ook maar een beetje doorlopen  :)

Maar wel een merkwaardige waarneming! Verdacht.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Timo Roeke

Dus opnieuw feest in metropool Almelo. Morgen maar even kijken. Moet toch nog langs foto Boom in het centrum om te kijken naar een nieuwe kijker. Misschien meteen maar even testen om de hoek. Nog een MiBo gespot trouwens? Even offtopic maar ik welk deel van het bos heb ik het meest kans op de MiBo? Bij het water of het mausoleum van de graaf?

Edwin Russer

#408
Citaat van: Martijn Bot op april 02, 2010, 21:20:01 PM
Loop ik vanmiddag (2-4) in het Gravenbos te zoeken naar Mibo's, word ik ineens voorbij gelopen door een eend...

Zou hij dan toch naar zijn baasje zoeken?  >:D
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Martijn Bot

Citaat van: Timo Roeke op april 02, 2010, 23:29:13 PM
Dus opnieuw feest in metropool Almelo. Morgen maar even kijken. Moet toch nog langs foto Boom in het centrum om te kijken naar een nieuwe kijker. Misschien meteen maar even testen om de hoek. Nog een MiBo gespot trouwens? Even offtopic maar ik welk deel van het bos heb ik het meest kans op de MiBo? Bij het water of het mausoleum van de graaf?
http://bigbirdingblog.blogspot.com
:-\

Certhia

Citaat van: Martijn Bot op april 03, 2010, 09:59:02 AM
Citaat van: Timo Roeke op april 02, 2010, 23:29:13 PM
Dus opnieuw feest in metropool Almelo. Morgen maar even kijken. Moet toch nog langs foto Boom in het centrum om te kijken naar een nieuwe kijker. Misschien meteen maar even testen om de hoek. Nog een MiBo gespot trouwens? Even offtopic maar ik welk deel van het bos heb ik het meest kans op de MiBo? Bij het water of het mausoleum van de graaf?
http://bigbirdingblog.blogspot.com
:-\


En dan wordt ie ook nog aanvaard. 't zit ook niet mee. :)

Ben Wielstra

En weer een eend ontmaskerd. Ga zo door Martijn! Zitten er bij die Kleine Topper geen Mibo's?

Jan vH

Zou wel erg bijzonder zijn. En je wilt toch niet vertellen dat die paar honderd Toppers ook ontsnapt zijn?
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Vincent Hart

Ik zal je een geheimpje verklappen over Ben, Jan: Hij kan niet zo goed tegen eenden en ganzen (oh, en huiskraaien). Verder best een aardige vent hoor ...  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bas vd Burg

Citaat van: vincenthart op april 03, 2010, 22:55:16 PM
Ik zal je een geheimpje verklappen over Ben, Jan: Hij kan niet zo goed tegen eenden en ganzen (oh, en huiskraaien). Verder best een aardige vent hoor ...  ;)

Nou ik denk zelf dat Ben een afkeer heeft tegen bepaalde soorten waterwild (lees: Kuifzaagbekken  ;D ), maar zelf vermoed ik dat zelfs hij voor een Brilzee-eend of Koningseider zijn bed uitkomt haha
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Vincent Hart

Ja, zo is ie dan ook wel weer ... Fijne Pasen, Ben!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


Timo Roeke

Heb de eend vandaag ook voor het eerst gezien. Laatste keer dat ik er was, was hij gevlogen. Hoe kan je bij dit soort vogels nou zeggen of hij wild is of niet? Bestaan er commissies die over dit soort gevallen een oordeel uitbrengen? Op internet staan nu veel verschillende verhalen. De een zegt dat het geen escape is en de ander wel. Voor een niet expert als mijzelf is het nu totaal onduidelijk wat waarheid, voorgevoel of aanname is.

Zijn eendenhouders verplicht al hun eenden te ringen? Aangezien dit exemplaar (wat ik van andere vogelaars heb gehoord) geen ring draagt. Is het normaal dat een zeldzaam soort als dit zo lang te zien is op een locatie? Past er bepaald gedrag bij een escape? Bij sommigen is deze eend erg mak terwijl hij bij anderen (inclusief bij mij) ontzettend schuw is. In zijn totaliteit erg frustrerend voor de 'opnieuw beginnende' vogelaar. Het was in ieder geval mijn eerste mooie vogel die ik met mijn nieuwe verrekijker heb gezien.

Jeroen Nagtegaal

Hallo Timo,

Eigenlijk staan alle antwoorden op de 9 pagina's in dit topic.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jan vH

9? Bij mij zijn het 14 pagina's!

Het is in ieder geval zo dat het niet met zekerheid te zeggen is of hij wilt is of niet. Alle waarnemingen van zeer zeldzame vogels worden in Nederland beoordeeld door het CDNA. Daar letten ze o.a. op de tamheid, ringen, tijd van het jaar...

Bij 'gewone' vogelaars is er behoorlijk wat discussie over deze vogel, want hij zit er nu eigenlijk net iets te lang, en eigenlijk ook een beetje op de verkeerde plek (zo vlakbij een stad). Maar het is niet het verkeerde seizoen, en hij draagt geen ringen...

Zeg maar als er iets niet klopt in mijn samenvatting.
Jan van Harten
Validator Plantengallen