Siberische Taling Almelo

Gestart door josberg, februari 03, 2010, 15:52:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

HansP

Ik open de pagina's leesplezier!

Citaat van: Edwin Russer op februari 13, 2010, 21:39:24 PM
[Het slechte gevoel wat ik dus steeds heb gehad is na vanavond, zoals het er nu naar uitziet, wel uitgekomen.

Nou heb ik de discussie op zowel Dutchbirding en Waarneming.nl redelijk goed gevolgd, maar deze opmerking snap ik niet. Wat is er nu uitgekomen? Dat ie wild is? Of dat het een escape is? M.i. is er nog niets veranderd. Zoals Nils van Duivendijk al op Dutchbirding zegt: die beschadiging kan ie ook in Korea hebben opgelopen. Of misschien iets genuanceerder: een eventuele beschadiging daar zegt niets over ringen.

Laat even duidelijk zijn dat ik niet per se probeer deze vogel op een lijst te krijgen (heb de IJdoorn-vogel al), maar ik laat mij graag leiden door feiten en door gezamenlijk afgesproken regeltjes. De feiten die ik nu zie, gaan volgens mij niet in tegen de regeltjes van het CDNA. En of je hem zelf telt.....dat mag je lekker zelf bepalen.
Groet,
Hans Pohlmann

Edwin Russer

#331
Citaat van: HansP op februari 13, 2010, 21:50:19 PM
Ik open de pagina's leesplezier!

Citaat van: Edwin Russer op februari 13, 2010, 21:39:24 PM
[Het slechte gevoel wat ik dus steeds heb gehad is na vanavond, zoals het er nu naar uitziet, wel uitgekomen.

Nou heb ik de discussie op zowel Dutchbirding en Waarneming.nl redelijk goed gevolgd, maar deze opmerking snap ik niet. Wat is er nu uitgekomen? Dat ie wild is? Of dat het een escape is? M.i. is er nog niets veranderd. Zoals Nils van Duivendijk al op Dutchbirding zegt: die beschadiging kan ie ook in Korea hebben opgelopen. Of misschien iets genuanceerder: een eventuele beschadiging daar zegt niets over ringen.

Laat even duidelijk zijn dat ik niet per se probeer deze vogel op een lijst te krijgen (heb de IJdoorn-vogel al), maar ik laat mij graag leiden door feiten en door gezamenlijk afgesproken regeltjes. De feiten die ik nu zie, gaan volgens mij niet in tegen de regeltjes van het CDNA. En of je hem zelf telt.....dat mag je lekker zelf bepalen.

Hans, de laatste dan. Je kunt het niet bewijzen, dat is het probleem, en lees dit dan maar.

2.6 Wilde versus niet-wilde herkomst
Indien de CDNA een positieve uitspraak heeft gedaan over de identificatie van een geval, zal worden
gekeken of het geval geen betrekking heeft op een vogel van een niet-wilde herkomst. Als er
aanwijzingen of gegronde vermoedens bestaan dat de vogel van niet-wilde herkomst is, dan wordt
een dergelijk geval afgewezen. Het vermoeden van een niet-wilde herkomst kan op (één van) de
volgende criteria zijn gebaseerd:

de vogel vertoont een voor een wilde vogel van de betreffende soort afwijkend gedrag

de vogel vertoont een verdachte slijtage aan het verenkleed, een voor de soort atypische rui of
vreemde vergroeiingen aan poten en/of snavel, zoals extreem lange nagels

de vogel bevindt zich in een atypisch habitat

de vogel draagt een verdachte ring of andere toevoeging of merktekens die in gevangenschap zijn
aangebracht (leren veter, leren kopkap)
De status van een soort wordt bepaald door het vermogen van deze soort om in onze contreien af te
dwalen. Dit wordt bepaald aan de hand van het voorkomen van de soort in omringende landen en de
vergelijkbaarheid van verspreiding en dispersievermogen met soorten waarvan de wilde status in
Nederland of Europa niet ter discussie staat. Het aantal exemplaren van de betreffende soort in
gevangenschap wordt niet als criterium gehanteerd voor de status. Bij een uitspraak over de status
van het geval zijn er twee uitspraken mogelijk:
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jeroen Nagtegaal

Er wordt nu vanuit gegaan dat dit een beschadiging is, maar als we kijken naar de poten van Wilde eenden, of Wintertalingen zien die er niet net zo uit?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HansP

Edwin, ik zou ik je post wat irritatie kunnen lezen, maar ik hoop dat niet het geval is. Zou jammer zijn namelijk aangezien er volgens mij met open vizieren geforumd wordt. Mocht je je toch op de één of andere manier door mij onheus bejegend voelen: allesbehalve mijn bedoeling.

Maar om toch inhoudelijk te reageren:
de vogel vertoont een verdachte slijtage aan het verenkleed, een voor de soort atypische rui of
vreemde vergroeiingen aan poten en/of snavel, zoals extreem lange nagels
Ik ben er niet uit of de poten (zie de collage van Michel Veldt hier:http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=8&fid=2309&page=1) nou beschadigd zijn, of dat het een kwestie van perspectief is.

Edit: Krijg het VET niet uit.
Groet,
Hans Pohlmann

HJDT

Feit is dat bij de linkerpoot de inkeping (weet even niet hoe ik dit anders moet noemen) net boven de tenen wat dieper is dan bij de rechterpoot, het weefsel erboven zou litteken weefsel kunnen zijn. Wat dit betekent?? Zeg het maar. . . .
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Rein Genuït

En lijkt het ook niet zo dat de achterteen ontbreekt bij de rechterpoot, of zie ik dat verkeerd?
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Jeroen Nagtegaal

Een Krak en een Wilde eend met ook "hapjes" uit de enkel.

Ingmar van der Brugge
http://waarneming.nl/waarneming/view/46246516


Marianne Slot
http://waarneming.nl/waarneming/view/46292342
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Certhia

Het is geen beschadiging en gewoon het knikpunt van de voet. Niks aan de hand, of liever gezegd voet.  ;D


Groet


Marc

Jaap Denee

Inderdaad. Op de detail foto's van Michel is niets van een beschadiging te zien.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

HansP

Jaap, ouwe pillendraaier: als we jou toch niet hadden: waar waren we dan?
http://www.youtube.com/watch?v=3HrSN7176XI
Groet,
Hans Pohlmann

Certhia

Oh en op de compilatiefoto van Michel zie je op de linkerboven foto gewoon de achterteen van de rechterpoot.
Fijn hoor. Deze vogel is gewoon smetteloos! Zoals al gezegd, een juweeltje.  ;)


Marc

Jaap Denee

Citaat van: HansP op februari 13, 2010, 22:31:20 PM
Jaap, ouwe pillendraaier: als we jou toch niet hadden: waar waren we dan?
http://www.youtube.com/watch?v=3HrSN7176XI

Ah, je hebt het VET-knopje gevonden zie ik...

Hahaha.... Goeie clip en dat haar van die gast!  :-X Als ik een keer je föhn mag lenen, Hans, dan kan ik het ook wel een keer zo doen.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

RikWinters

Met zulke foto's van de poten zou je bijna verwachten dat je de afdruk van de verloren siberische ring nog zou kunnen lezen ('Moskwa 234159')...

groet, Rik

HansP

Jaap, gewoon bij de volgende goeie soort je hoofd uit het raam van die dikke Volvo van je steken. Is het geregeld.
Zorg ik voor de muziek.
Groet,
Hans Pohlmann

Jaap Denee

Dat is ook zo. Dit soort muziek heb jij liggen... Maar dat is een deal: ik steek mijn kop uit m'n portierraampje en jij gaat bij de eerstvolgende harde twitch Rick Astley staan draaien.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

HansP

Prima! Doen we. Ik kijk er al naar uit!
Groet,
Hans Pohlmann

Jaap Denee

Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Jaap Denee

Ik hoop niet dat je iedereen met dat Rick Astley-linkje van je hebt weggejaagd, Pohlmann. Het was zo'n levendig topic...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

HansP

Dat komt door de ringen. 5 gekeurde ringen om precies te zijn.
Sven kickt ass!
Groet,
Hans Pohlmann

Jaap Denee

Houdt het jou tegen? Maar ik moest ook even kijken. Het was te gek...


Waar blijft Hikso a.k.a. Sokhi eigenlijk om ons op de vingers te tikken?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Thijs Fijen

Niet te veel whiskey drinken jongens ;)
Thijs Fijen

Steven Wytema

ja, of anders http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?board=12.0.html !!!

Overigens leuke discussie om na te lezen na een weekje Sneeuwvinken & Notenkrakers.
Ik ben vanochtend maar naar een andere eend gegaan.

Om weer enigszins on-topic te komen sluit ik me aan bij de 'standaard-inkeping-ook-bij-andere-eenden-te-zien' groep. Ook al heb ik de Durgerdam (en de Geijsel) vogel al  ;D .
Steven Wytema


Klaas van Dijk

even aan het zoeken geweest in de digitale goudmijn van Euring, en waarempel een terugmelding in Europa van Anas formosa, zie http://www.euring.org/edb/species-maps/sp01830.htm kan best ook wel zijn dat deze terugmelding ergens is gepubliceerd. groetjes, Klaas

Cygnus

Citaat van: Klaas van Dijk op februari 14, 2010, 18:49:21 PM
even aan het zoeken geweest in de digitale goudmijn van Euring, en waarempel een terugmelding in Europa van Anas formosa, zie http://www.euring.org/edb/species-maps/sp01830.htm kan best ook wel zijn dat deze terugmelding ergens is gepubliceerd. groetjes, Klaas
Ja die was mij ook al eens opgevallen. Deze vogel is geringd in Duitsland (niet ver van de Nederlandse grens) en teruggemeld in Zweden. Waarschijnlijk een vogel geringd door Olaf Geiter in het kader van zijn Neozeon project. Ik zal eens proberen te achterhalen wat de details zijn.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Justin Jansen

Citaat van: Maxberlijn op februari 10, 2010, 10:10:59 AM
PS2: Bas, Ja juist nu, op het net zie je overigens veel foto's van eerste winters (zoalsdie van IJdoorn, 2 ipv 3 sierveren)
Wat is je bron voor het laatste? (dat van die sierveren dus...)
M.v.g., Justin Jansen


frankw

#356
Citaat van: Jaap Denee op februari 13, 2010, 23:33:22 PM
Ik hoop niet dat je iedereen met dat Rick Astley-linkje van je hebt weggejaagd, Pohlmann. Het was zo'n levendig topic...
Het was wel even schrikken Jaap ,maar na 4 dagen durf ik de computer iig weer aan te zetten en voorzichtig rond te kijken op internet, dus dat is een positief teken denk ik. 8)

Overigens had ik t vroeger al eens gezien, dus dat litteken op mijn ziel had ik al.  :)

Certhia

Citaat van: Justin Jansen op februari 17, 2010, 20:46:37 PM
Citaat van: Maxberlijn op februari 10, 2010, 10:10:59 AM
PS2: Bas, Ja juist nu, op het net zie je overigens veel foto's van eerste winters (zoalsdie van IJdoorn, 2 ipv 3 sierveren)
Wat is je bron voor het laatste? (dat van die sierveren dus...)


Ja daar ben ik ook erg nieuwsgierig naar.


Marc

Bas vd Burg

Citaat van: Certhia op februari 17, 2010, 21:11:27 PM
Citaat van: Justin Jansen op februari 17, 2010, 20:46:37 PM
Citaat van: Maxberlijn op februari 10, 2010, 10:10:59 AM
PS2: Bas, Ja juist nu, op het net zie je overigens veel foto's van eerste winters (zoalsdie van IJdoorn, 2 ipv 3 sierveren)
Wat is je bron voor het laatste? (dat van die sierveren dus...)


Ja daar ben ik ook erg nieuwsgierig naar.


Marc

Hoi Marc, zie ook de reactie van Rik Winters op pagina 10 van dit topic
Citaat van: RikWinters op februari 12, 2010, 09:43:51 AM
Nog even een reactie op Max mbt de leeftijd van de IJdoorn-vogel: in het stukje in DB over dat geval wordt niets gezegd over de leeftijd van de vogel, idem CDNA-jaarverslag(!) 2006. Dat is eigenlijk ook niet te verwachten, omdat leeftijdsbepaling grofweg na afloop van het eerste kalenderjaar volgens diverse bronnen niet of nauwelijks meer te doen is -zoals eerder al is aangehaald. De twee in plaats van drie sierveren maakte de vogel van IJdoorn individueel herkenbaar, maar dat had niets met de leeftijd van doen. (Uit het isotopenartikel over de deense vogel is op te maken dat die vogel een ruicontrast had in de staart, wat misschien wel het beste leeftijdskenmerk is; dat contrast heeft de vogel van Almelo volgens mij niet en bij die van IJdoorn zijn de foto's niet goed genoeg om dat te kunnen beoordelen)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Certhia

Dank je Bas, maar hier staat nog niet in waar anderen vandaan hebben dat een 1kj per se 2 sierveren zou moeten hebben. Verder ben ik helemaal met Rik eens.


Groetjes


MArc