Siberische Taling Almelo

Gestart door josberg, februari 03, 2010, 15:52:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Edwin Russer

#300
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2


Edwin Russer

#302
Citaat van: Gerben Mensink op februari 12, 2010, 17:59:58 PM
Citaat van: Edwin Russer op februari 12, 2010, 14:55:51 PM
Stof om over na te denken....

http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=2278&page=zoek

Hoezo, staat hier dan wat nieuws in?

Ik had de post van Max van gisteravond nog niet gelezen, maar je kunt toch nu niet meer met droge ogen gaan beweren dat na een paartje in Hengelo, ondanks vier jaar geleden, er opeens een wilde vogel in Almelo opduikt. Goed, geen ringen gezien, maar dat zegt allemaal niets. Ook al is het vier jaar later, dan blijft het wel verdacht dat er dan een vogel bij Almelo opduikt. Wie zegt niet dat deze vogels ook nog eens gebroed hebben, allemaal escapes of daarvan afstammend. Ik denk dat in het verleden eerdere gevallen van eenden zijn afgewezen waarvan in de buurt collecties werden gehouden. Over de wildheid kun je ook twisten en als je deze test leest, na de broodtest, is dat bijna lachwekkend....

http://waarneming.nl/waarneming/view/46361045

EDIT: vorige week vrijdag was ik daar ook en vlogen alle Wilde Eenden bij benadering op zeker vijftig meter op. Ook Kuif, -en Tafeleenden zwommen snel weg.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

HansP

Het is hemelsbreed 12,5 km van Genseler naar de plek in Almelo. Ook is het vier jaar later.

Ik durf met droge ogen te stellen dat ik het opvallend vind dat, mocht dit dezelfde vogel betreffen of jongen daarvan, dat er in de tussenliggende periode of het omliggende gebied nog nooit een andere waarneming van een Sibta is gedaan.

Ik blijf ook van mening dat er (in ieder geval gevoelsmatig) een verschil zit tussen een Sibta tussen wilde eenden die bewezen ongeringd is en een paartje Sibta dat op een tuinvijver zit, waarvan nooit gezien is of deze vogels al dan geen ringen had.

En waar ik me ook over verbaas: waarom is de afstand bij de Sibta wel een argument om escape te bewijzen, terwijl ik dat bij de Witkopeend nergend gelezen heb. Daar stond ik gisteren op 15 meter naast. Dat is me bij de Sibta niet gelukt!
Groet,
Hans Pohlmann

Certhia

Citaat van: HansP op februari 12, 2010, 19:46:40 PM
Het is hemelsbreed 12,5 km van Genseler naar de plek in Almelo. Ook is het vier jaar later.

Ik durf met droge ogen te stellen dat ik het opvallend vind dat, mocht dit dezelfde vogel betreffen of jongen daarvan, dat er in de tussenliggende periode of het omliggende gebied nog nooit een andere waarneming van een Sibta is gedaan.

Ik blijf ook van mening dat er (in ieder geval gevoelsmatig) een verschil zit tussen een Sibta tussen wilde eenden die bewezen ongeringd is en een paartje Sibta dat op een tuinvijver zit, waarvan nooit gezien is of deze vogels al dan geen ringen had.

En waar ik me ook over verbaas: waarom is de afstand bij de Sibta wel een argument om escape te bewijzen, terwijl ik dat bij de Witkopeend nergend gelezen heb. Daar stond ik gisteren op 15 meter naast. Dat is me bij de Sibta niet gelukt!


Plus dat het argument geen hout snijdt aangezien elke escape die kan vliegen ongeveer overal in NL op kan duiken. Geloof me, Nederland is heel heel heel erg klein. M.a.w. door de vogels van Hengelo 4 jaar geleden zou dan ook de vogel van IJdoorn verdacht zijn.
Ik blijf er bij dat wat voor dit geval geldt, net zo goed geldt voor de vogel van IJdoorn.

RikWinters

Nou als je wild broeden van sibtalingen veronderstelt zou het wel fijn zijn als daar (ergens in Europa) aanwijzingen voor zouden zijn -ik ken ze niet, maar hoor er graag van! En na vier jaar zonder enige waarneming in de tussentijd zie ik graag ook een verhaal waarom het dezelfde vogel zou zijn: niet om te zaniken hoor, maar omdat ik denk dat beoordelingen zelden zo lastig zijn als dit soort gevallen en heldere argumenten en harde informatie de beste basis vormen.

groet, Rik

Certhia

En om deze er nog maar eens bij te halen, want hij werd eerder lacherig van de hand gewezen gezien deze waarneming natuurlijk geacht werd slecht licht te werpen op de IJdoorn vogel.


http://waarneming.nl/waarneming/view/1104631


Een kippe-eindje van Durgerdam, nietwaar?




Marc

Edwin Russer

@ Hans, geen tussentijde waarnemingen zegt niet zoveel. Wie gaat er nu in dit soort kanaaltjes of slootjes elke week zoeken? Dus dat zegt niet zoveel. Ik neem ook nooit de moeite om bij achter in het park de slootjes af te gaan zoeken, zou ik eigenlijk wel moeten doen 8)  De Witkopeend op 15 meter op een zo goed als bevroren plas, of niet? De Sibta was volgens anderen wel makkelijker te benaderen, zelfs wandelaars met loslopende honden die vlakbij voorbij liepen, zie de waarnemingen.

@ Marc, ben ik je met eens dat beide gevallen gelijk zouden moeten getrokken. Alleen zat de vogel 'gevoelsmatiger' op een betere plek, was de vogel daardoor 'gelukkig' niet te benaderen, in de goede tijd zoals dat mooi heet, snel vertrokken in mei en na een periode met meerdere gevallen in de WP, waarvan, volgens artikel DB, de meesten ook betwist kunnen worden.

@ Rik, zomer 2008, een bewezen broedgeval in het wild van een Kokar bij Mijdrecht, daarvoor en daarna meerdere waarnemingen in Nederland waarvan je de herkomst kunt betwijfelen, nog meer broedgevallen? Ben het met je eens dat er geen broedgeval van Sib. Taling is vastgesteld, wie weet komt dat nog wel eens boven water. Het is alleen om aan te geven dat niets onmogelijk is in de buurt van een tuinvijver bij een waterwildcollectie, maar dat harde informatie wel wenselijk is, dat ben ik dus met je eens. We zien wel wat de toekomst brengt.

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

HansP

#308
Citaat van: Edwin Russer op februari 12, 2010, 20:27:59 PM
@ Hans, geen tussentijde waarnemingen zegt niet zoveel. Wie gaat er nu in dit soort kanaaltjes of slootjes elke week zoeken? Dus dat zegt niet zoveel. Ik neem ook nooit de moeite om bij achter in het park de slootjes af te gaan zoeken, zou ik eigenlijk wel moeten doen 8)  De Witkopeend op 15 meter op een zo goed als bevroren plas, of niet? De Sibta was volgens anderen wel makkelijker te benaderen, zelfs wandelaars met loslopende honden die vlakbij voorbij liepen, zie de waarnemingen. 

Ik denk dat er in Almelo en omgeving voldoende vogelaars zijn die af en toe eens een slootje/kanaaltje checken. Bovendien is het een geliefd wandelgebied waar veel mensen (niet-vogelaars, beetje-vogelaars en vogelaars) nog wel eens komen. Een dergelijke rare eend was al eerder opgevallen. En dat er in het tussenstuk tussen Hengelo en Almelo alle slootjes gechecked worden: dat klopt waarschijnlijk. Maar daarmee kan je zowel niet zeggen dat ie er wel was als dat ie er niet was.

En de Witkopeend: ik was er donderdag. Toen was de plas voor het grootste deel nog open. Dat beest had alle ruimte om op een ander deel te gaan zwemmen. Net als de Kuifeenden en de Tafeleenden waar ie tussen zwom. Waarmee ik maar wil zeggen dat wilde eenden (Kuif, tafels, witkoppen en sibta's) best benaderbaar kunnen zijn in deze uitzonderlijke, winterse omstandigheden. Maar daarom niet direct een escape hoeven te zijn.
Groet,
Hans Pohlmann

HJDT

#309
Ik heb lang niet alle foto's gezien en weet dus ook niet of dit al eerder door anderen op de foto is gezet maar vandaag heb ik, samen met enkele anderen, de vogel op het ijs zien staan en daarbij kunnen vaststellen dat beide poten ringvrij zijn. Een foto daarvan staat hier: http://waarneming.nl/waarneming/view/46370225

Vandaag gedroeg het beest zich schuw en reageerde vooral op honden. Ook de aanwezigen op de wal werden goed in de gaten gehouden.  De taling werd (vaak als enige) behoorlijk zenuwachtig als hij, door onrust in de groep eenden, "gedwongen" werd dichter langs ons heen te zwemmen dan hij uit zichzelf deed, ook al zaten we stil en laag bij de grond (voor wie nu denkt dat ik dit schrijf omdat ik graag wil dat deze vogel aanvaard word: ik heb er juist belang bij dat dat niet gebeurt want ik heb de IJdoorn vogel, haha).

Groeten Michel
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Klaas van Dijk

Citaat van: RikWinters op februari 12, 2010, 19:58:36 PMNou als je wild broeden van sibtalingen veronderstelt zou het wel fijn zijn als daar (ergens in Europa) aanwijzingen voor zouden zijn -ik ken ze niet, maar hoor er graag van! groet, Rik
In ieder geval niet in Duitsland, zie bv het zeer grondige "Nichtheimische Vogelarten (Neozoen) in Deutschland, Teil I: Auftreten, Bestände und Status" uit 2008, geschreven door Hans-Günther Bauer & Friederike Woog en verschenen in Vogelwarte 46: 157–194. Moet ook online staan.
----------
In tabel 2 staat een gigawaslijst van 'in Deutschland festgestellten Neozoen ohne (bekannte) Brutnachweise' met daarin onder andere: Kanadapfeif-, Fahl-, Sichel-, Spitzschwanz-, Anden-, Gluck-, Chilepfeif-, Dunkel-, Philippinen-, Augenbrauen-, Halbmond-Loffel-, Silber-, Kastanien-, Blauflugel-, Bahama-, Rotschnabel-, Hottentotten-, Zimt-, Kaploffel-, Schopfente (Anas americana, A. capensis, A. falcata, A. georgica, A. flavirostris, A. formosa, A. sibilatrix, A. rubripes, A. luzonica, A. superciliosa, A. rhynchotis, A. versicolor, A. castanea, A. discors, A. bahamensis, A. erythrorhyncha, A. hottentotta, A. cyanoptera, A. smithii, A./Lophonetta specularioides).
--------------
Groetjes, Klaas EN DAAR IS DIE ROTTIGE /FONT] WEER; NIET TE VERWIJDEREN. RAAR HOOR, HET LUKT ME OOK STEEDS MAAR NIET OM DE NAAM HIKSO GOED TE TYPEN; HET WORDT STEEDS SOKHI. LIGT VERMOEDELIJK AAN DE DIGITALE WILDERNIS?[/font]

snwja3

#311
Sokhi vond ik al leuk, maar Hikso ligt ook goed in de mond. Die houen we d'rin.
Maar pas op hoor, je hebt zo een embargootje an je broek!  ;)
Wietze Janse

Rob Halff

#312
@ Edwin (en de rest) de twee vogels van de tuinvijver van Genseler waren maar 1 dag aanwezig! Daarna is er nooit meer iets van ze vernomen...zo'n fraaie eend valt toch echt wel op dacht ik zo, mocht hij daar in de tussentijd nog rondgezwommen hebben. Tevens wonen daar in de omgeving genoeg vogelaars van bijv. een plaatselijke vogelwerkgroep die regelmatig hun 'rondje' maken om vogels te kijken....lijkt me dus sterk als ze de vogels wel gezien hebben in die tussen ligende jaren maar niet gemeld hebben.

Laten we maar niet over broeden gaan hebben en eventueel jongen die groot gebracht zijn, mijn mening is dat dat echt wel opgevallen moet zijn door iemand. Overigens is er nog geen enkel bewezen broedgeval van Sib Taling in Europa, dus dat zou nog zeldzamer zijn dan een sollitaire vogel die ergens opduikt.

Tuurlijk zie ik ook liever een vogel op grote afstand zoals de Ijdoorn vogel, want dan kan je mooi niet zien of hij goed te benaderen is omdat het een afgesloten gebied betreft...(misschien was die vogel wel net zo goed te benaderen als de Almelo vogel) het liefst nog na 1 dag weer weg en in de trektijd....deze vogel zit in de winter met vorst, heeft totaal geen trekdrang, zit in een nog open stuk kanaal (de rest is nagenoeg bevroren in de omgeving) en is goed te benaderen (mede door de vorst zoals bij vele andere vogels op dit moment) naar mijn mening; geen enkel verschil met de Ijdoorn vogel, status van beide vogels is gewoon hetzelfde! Alleen bij beide gevallen zit een ander verhaal aan vast, andere tijd en andere weersomstandigheden...

Laat het CDNA maar beslissen (ben zeer benieuwd wat de uitkomst wordt) maar deze vogel heeft naar mijn mening nog steeds goede papieren!

Vriendelijke groet,

Rob

p.s. mocht de vogel afgewezen worden, dan mogen naar mijn mening ook meerdere aanvaarde gevallen van bijv. Bronskopeend nog wel eens goed onder de loep genomen worden.



Jaap Denee

Jullie slaan elkaar nu wel heel hard om de oren....

;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

Citaat van: Jaap Denee op februari 13, 2010, 16:41:58 PM
Jullie slaan elkaar nu wel heel hard om de oren....

;)

Precies, ik probeer dat beest er vanaf te krijgen, terwijl de ander.... :)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Rob Halff

@ Edwin, waar probeer je hem vanaf te krijgen? Staat hij er al op dan? Gelukkig zit jij niet in de CDNA.... B)

Certhia

Ik denk dat Edwin de vogel van Durgerdam ervan af wil krijgen.  ;D

Edwin Russer

Citaat van: Rob Halff op februari 13, 2010, 18:33:45 PM
@ Edwin, waar probeer je hem vanaf te krijgen? Staat hij er al op dan? Gelukkig zit jij niet in de CDNA.... 8)

Touche ;)  Maar de uitkomst laat zich wel raden, toch?
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

En ik ga er nu mee stoppen. Het blijft, vrees ik, een welles-nieties verhaal. En dan kun je tot het oneindige doorgaan. Dat kost nu mij teveel energie. Ik ga nu mijn focus richten op de Spelen en straks naar Svencouver kijken. Veel plezier nog met het eendje.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Bas vd Burg

Hey Edwin, beetje flauw dat je de handdoek in de ring gooit. Ik snap jou ommezwaai niet zo heel goed, in eerdere berichten was je gematigd positief en ging je aardig tekeer toen je de soort dipte. Tuurlijk blijf erbij dat ik de vogel ook liever op een andere locatie had willen zien, maar is hier nu echt sprake van atypisch gedrag? Ikke niet weten, jij wel?

O ja, vogels kijken is nog steeds een spelletje hoor  ;D  En het is en blijft een mooie vogel wat een leuke aanwinsti is voor welk lijstje dan ook (NL-lijst/escape-lijst)
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jaap Denee

Jullie hebben inmiddels de opmerking van Nils op dutchbirding.nl onder de foto van Michel gelezen? Een beschadigde linker poot...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Rein Genuït

Citaat van: Jaap Denee op februari 13, 2010, 20:32:08 PM
Jullie hebben inmiddels de opmerking van Nils op dutchbirding.nl onder de foto van Michel gelezen? Een beschadigde linker poot...

oei...  :-\
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

HansP

Zeg Denee, zit je lekker te stoken? Boefje! ;D
Moet je het laatste zinnetje er ook ff bij zetten!
Groet,
Hans Pohlmann

HPM

Citaat van: rlhgenuit op februari 13, 2010, 20:41:38 PM
Citaat van: Jaap Denee op februari 13, 2010, 20:32:08 PM
Jullie hebben inmiddels de opmerking van Nils op dutchbirding.nl onder de foto van Michel gelezen? Een beschadigde linker poot...

oei...  :-\
Dat zei dat beest ook toen het over het hek klom en met zijn ring
achter het prikkeldraad bleef hangen.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Jarinka

Citaat van: HPM op februari 13, 2010, 20:56:42 PM
Citaat van: rlhgenuit op februari 13, 2010, 20:41:38 PMoei...  :-\
Dat zei dat beest ook toen het over het hek klom en met zijn ring
achter het prikkeldraad bleef hangen.
Iedereen weet toch dat vogels niet kunnen praten ;D? Behalve Pino dan...
Groeten, Jarinka Heijink

Jaap Denee

Citaat van: HansP op februari 13, 2010, 20:55:12 PM
Zeg Denee, zit je lekker te stoken? Boefje! ;D
Moet je het laatste zinnetje er ook ff bij zetten!

Moeten?  ;)  Wat mij betreft kan Nils dat laatste zinnetje beter weg laten...
Alleen de constatering van de beschadiging is al voldoende voor weer pagina's lang leesplezier.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Edwin Russer

#328
Citaat van: Bas vd Burg op februari 13, 2010, 20:28:54 PM
Hey Edwin, beetje flauw dat je de handdoek in de ring gooit. Ik snap jou ommezwaai niet zo heel goed, in eerdere berichten was je gematigd positief en ging je aardig tekeer toen je de soort dipte. Tuurlijk blijf erbij dat ik de vogel ook liever op een andere locatie had willen zien, maar is hier nu echt sprake van atypisch gedrag? Ikke niet weten, jij wel?

O ja, vogels kijken is nog steeds een spelletje hoor  ;D  En het is en blijft een mooie vogel wat een leuke aanwinsti is voor welk lijstje dan ook (NL-lijst/escape-lijst)

Hey Bas,

Klopt helemaal, maar toen waren de berichten nog redelijk positief. Ik baalde dus ook als een stekker dat de vogel die bewuste dag min of meer werd opgepest en ik dat hele  :-X eind voor niets had gereden. Na die dag werden de berichten steeds slechter, de vogels van Hengelo en met de brood,-en wandeltest als ultiem hoogtepunt, had ik helemaal geen geloof meer in dit beest. Het slechte gevoel wat ik dus steeds heb gehad is na vanavond, zoals het er nu naar uitziet, wel uitgekomen. Vogels met verdachte beschadigingen maken bijna geen kans of eigenlijk helemaal geen kans bij de commissie. Het zit wellicht in de familie, want mijn broer had vier jaar geleden een knalharde maildiscussie met het CDNA om de vogel van Durgerdam die hij betrok bij de vogels die vlak daarvoor bij Durgerdam waren gezien, zie eerdere linkjes. Goed, dit is echt het laatste wat ik erover zeg en ga nu echt naar Svencouver kijken.

Hier nog een linkje naar de foto.

http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=2300&page=zoek

http://waarneming.nl/fotonew/1/1058471.jpg
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Rein Genuït

Citaat van: Jaap Denee op februari 13, 2010, 21:27:19 PM
Citaat van: HansP op februari 13, 2010, 20:55:12 PM
Zeg Denee, zit je lekker te stoken? Boefje! ;D
Moet je het laatste zinnetje er ook ff bij zetten!

Moeten?  ;)  Wat mij betreft kan Nils dat laatste zinnetje beter weg laten...
Alleen de constatering van de beschadiging is al voldoende voor weer pagina's lang leesplezier.

Daar verheug ik mij ook al op  ;D
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/