Siberische Taling Almelo

Gestart door josberg, februari 03, 2010, 15:52:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Certhia

Citaat van: Maxberlijn op februari 09, 2010, 17:23:46 PM
Nog een leuk wetenswaardigheidje van Peter de Vries:

Dag Max,
Even over het mogelijke trekgedrag van Siberische Taling. Ik ken de mensen die regelmatig naar de Taimyr (Siberie) zijn geweest erg goed. Twee maal hebben die daar een langs vliegende Siberische Taling gehad. Helemaal zeker weten doe ik het niet maar ik dacht in augustus in westelijke richting. Ik zal dat navragen en ook achter de exacte datums zien te komen. Volgens mij vlogen de vogels beide keren samen met Wintertalingen. Ik kom hier nog op terug!
De exacte positie waar de vogels zijn gezien is  74° 7'49.92"N  86°43'33.78"E. Coördinaten kan je zo invoeren in Google Earth of Google maps.  Kijk ook in het de pdf die bij deze mail zit, en dan vooral de kaart op bladzijde 15. De plek waar die langs vliegende vogels zijn gezien ligt ongeveer bij het witte hokje met de 2.
Groet
Peter

Met een PDFje, maar ik weet niet hoe ik dat erbij moet zetten.

Groet Max




Daar komen onze rotganzen ook vandaan. Heb daar zelf helaas geen Siberische taling gezien en dit valt ook niet onder t normale verspreidingsgebied van de soort. Dus ook daar zeldzaam zou ik denken.


Groet


Marc

Edwin Russer

#241
Dit vond ik ook wel grappig om te lezen. Wat voor een afstanden, zoals geintroduceerde en veronderstelde escapes in het geval van Mandarijneend, nog kunnen afleggen.

Although not relating directly to Baikal Teal, the capacity of introduced (and presumably also escaped) wildfowl to wander has been shown, perhaps surprisingly, by Mandarin: a bird from St. James's park, London, was recovered in Hungary in 1931, two left Oslo, Norway, on 8th November 1962 and were shot together next day 900km away in Northumberland, England (BWP), and a male ringed in Berkshire in March 1986 travelled as far as Pskov, Russia (BTO News 176:6)." In 1996 the number of collections housing the species in the UK had increased to at least 38 (British Waterfowl Association 1996).
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Edwin Russer

Citaat van: Jaap Denee op februari 09, 2010, 18:01:51 PM
Citaat van: Maxberlijn op februari 09, 2010, 17:23:46 PM
Nog een leuk wetenswaardigheidje van Peter de Vries:

Dag Max,
Even over het mogelijke trekgedrag van Siberische Taling. Ik ken de mensen die regelmatig naar de Taimyr (Siberie) zijn geweest erg goed. Twee maal hebben die daar een langs vliegende Siberische Taling gehad. Helemaal zeker weten doe ik het niet maar ik dacht in augustus in westelijke richting. Ik zal dat navragen en ook achter de exacte datums zien te komen. Volgens mij vlogen de vogels beide keren samen met Wintertalingen. Ik kom hier nog op terug!
De exacte positie waar de vogels zijn gezien is  74° 7'49.92"N  86°43'33.78"E. Coördinaten kan je zo invoeren in Google Earth of Google maps.  Kijk ook in het de pdf die bij deze mail zit, en dan vooral de kaart op bladzijde 15. De plek waar die langs vliegende vogels zijn gezien ligt ongeveer bij het witte hokje met de 2.
Groet
Peter

Met een PDFje, maar ik weet niet hoe ik dat erbij moet zetten.

Groet Max



Hier dus: http://maps.google.com/maps?q=74%C2%B0+7'49.92%22N++86%C2%B043'33.78%22E&oe=UTF-8&ie=UTF8&hl=nl&ll=72.342464,87.363281&spn=30.5855,157.675781&t=h&z=3

Dan zit je al bijna in Almelo.  :)

Of deze, voor wat het waard is....

http://www.dutchbirding.nl/gallery.php?p=bigpic&gal=1&fid=2236&page=1
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Cygnus

#243
Hier nog wat informatie over de verspreiding en dichtheden van de Siberische Taling in Rusland (bron: www.biodat.ru). De grenzen van het broedgebied op beide kaartjes komen niet helemaal met elkaar overeen, er is dus enige onduidelijkheid over het exacte broedgebied. De plek waar de vogel(s) werden gezien in de Pyasiana delta ligt slechts circa 200 kilometer NW van het dichtsbijzijnde broedgebied van de soort. Dus op zich niet heel extreem en zeker geen aanwijzing voor vogels die op weg zijn naar ....
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jeroen Nagtegaal

Nee, is de aangrenzende gemeente.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Ik weet niet of dit al voorbij is gekomen:

   "Back in the 1960s and 1970s, Baikal Teal was considered a very difficult bird to keep
    and breed in captivity. Things have changed substantially and, in the 2001 census, it
    was the fifth most common waterfowl in captivity, based upon the number of keepers.
    Consequently, perceptions of the likelihood of escape may need to be revised for this
    species. Unfortunately, the age of the bird is not a particularly helpful pointer to its
    origins. Although first-year birds are the most likely vagrants, they are also the most
    likely to escape, since most adult waterfowl in breeding collections are pinioned.
    It is interesting, however, that 30% of European records have occurred during November."

M.J.Rogers and the Rarities Committee. Report on Rare birds in Great Britain in 2001 
http://www.bbrc.org.uk/2001RevA.pdf (pag 30)

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

jvdlaan

Rik Winters heeft het het meest treffend verwoord. Verder is het kaartje van Trinus ook weer duidelijk.
Of deze vogel nu wild is of niet, gezien het verspreidingsgebied is het peanuts voor zo'n vogel om hier te komen.

Klaas van Dijk

Citaat van: Edwin Russer op februari 09, 2010, 19:11:31 PMDit vond ik ook wel grappig om te lezen. Wat voor een afstanden, zoals geintroduceerde en veronderstelde escapes in het geval van Mandarijneend, nog kunnen afleggen.
hoi Edwin, Nederlandse Mandarijneenden kunnen ook een heel eind vliegen hoor. Zie http://www.frankmajoor.nl/indexmandarijneend1-nl.shtml
groetjes, Klaas

Ben Wielstra

CiteerRik Winters heeft het het meest treffend verwoord.

Nou wil ik niet eigenwijs zijn*, maar...

CiteerAch heerlijk: elke lijst heeft z'n juwelen en z'n bagger. Gewoonaanvaarden en tellen, al was het maar omdat we er anders nooit achtergaan komen hoe het nou met de verhouding wild en escapes zit(documenteer elke escape!). Zeker weten doen we het niet en gaan we ookniet; de rest is onderbuik.

Hier gaat het mis...

*haha gefopt, dat wil ik juist wel! >:D

HPM

Citaat van: Triturus op februari 09, 2010, 22:03:17 PM
CiteerRik Winters heeft het het meest treffend verwoord.

Nou wil ik niet eigenwijs zijn*, maar...

CiteerAch heerlijk: elke lijst heeft z'n juwelen en z'n bagger. Gewoonaanvaarden en tellen, al was het maar omdat we er anders nooit achtergaan komen hoe het nou met de verhouding wild en escapes zit(documenteer elke escape!). Zeker weten doen we het niet en gaan we ookniet; de rest is onderbuik.

Hier gaat het mis...

*haha gefopt, dat wil ik juist wel! >:D

;D
Als dat een manier is om de verhouding te bepalen is het denk ik toch effectiever om ze allemaal af te keuren.

--
Groeten, Herman van der Meer



Herman van der Meer

Tim de Boer

Feit is natuurlijk dat zo'n beest een raar gevoel geeft maar de papieren wel ok zijn, gelukkig hoef ik niet te beslissen ;) Filmpje van afgelopen donderdag; http://vimeo.com/9329966 Ben nog niet zo'n ster met het montageprogramma dus de rest moet nog volgen.
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk! http://www.njn.nl

wiegerp

Citaat van: Tim de Boer op februari 09, 2010, 22:13:57 PM
Feit is natuurlijk dat zo'n beest een raar gevoel geeft maar de papieren wel ok zijn, gelukkig hoef ik niet te beslissen ;) Filmpje van afgelopen donderdag; http://vimeo.com/9329966 Ben nog niet zo'n ster met het montageprogramma dus de rest moet nog volgen.


Mooi gedaan Tim! met Eels erbij wordt ie nog mooier! :duim:


gr Wieger

pwolf

Citaat van: peterlindenburg op februari 09, 2010, 14:04:06 PM
2) atypisch habitat: rand van een stadje, in het binnenland

Er zit zeker een onzekerheid in punt 1 en 2: natuurlijk zijn er hier ook vaak genoeg smienten, kuifeenden, slobeenden, etc etc die wel eens erg mak zijn of op een atypische plek zitten en natuurlijk zijn die dan niet ook ontsnapt. En aan de andere kant zijn siberische talingen in Japan soms ook niet schuw.
Maar als een siberische taling, waarvan het al hoogst onwaarschijnlijk is dat hij op eigen kracht hierheen is verdwaald, twijfel oproept dan lijkt het mij beter om het zekere voor het onzekere te nemen en de vogel niet te aanvaarden.

groet Peter Lindenburg

af en toe lijken we als vogelaars wel makelaars (Locatie! Locatie! Locatie!) maar ook Korea waar de vogel in best aardige aantallen voorkomt heeft een heleboel binnenland.

Discussie-technisch is de laatste zin een juweeltje: "Maar als een Siberische Taling, waarvan het al hoogst onwaarschijnlijk is dat hij op eigen kracht hierheen is verdwaald etc etc". Dat vette cursiefje is van mij en niet van Peter. Om hier even de Ben uit te hangen: leg me eens uit waar je dat nou vandaan haalt Peter? Als je argumenten zoekt, kijk in de onvolprezen Migration Atlas van de BTO kijken om te zien waar de Smienten, Krakeenden en Tafeleenden vandaan kunnen komen.

groeten, pim wolf
Pim Wolf, Vlissingen

peterlindenburg

Ik heb 'hoogst onwaarschijnlijk' geschreven omdat ik begrepen had uit dit topic dat er maar heel weinig aanvaarde gevallen zijn en nauwelijks waarnemingen tussen hier en het broedgebied ('al in India een dwaalgast'). Ik bedoelde dus niet te zeggen dat de Siberische taling de afstand niet zou kunnen afleggen, ik bedoelde te zeggen dat hij hoogst waarschijnlijk van dubieuze afkomst is. Intussen zijn er een aantal reacties geweest waaruit blijkt dat dat wel meevalt.

De Migration Atlas van de BTO heb ik niet, maar ik begrijp dat dat een aanrader is.
Ik weet dat vogels, eenden, bijzondere prestaties leveren die menselijk voorstellingsvermogen haast te boven gaan. De afstand die een Siberische taling moet afleggen van de westgrens van zijn broedgebied is dan niet eens zo extreem.






Bas vd Burg

Heeft iemand nog uitgezocht of een man Siberische Taling in deze tijd van het jaar een dergelijk prachtkleed kan hebben? Destijds is dit wel voor de Marmereend gedaan (het ruipatroon klopte toch niet helemaal voor een Marmereend in dat jaargetijde als ik het goed heb gelezen).

Ik heb gisteravond nog even gezocht op internet naar foto's van Siberische Taling, gemaakt in januari, maar kon weinig vinden. Wellicht niet gezocht met de juiste zoekwoorden.....

Misschien staat er nog iets over het ruipatroon in Cramp of Glutz?
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Max Berlijn

Peter,

In het eerder genoemde PDFje zie op een kaart de gevallen tot en met 2001 (uit mijn hoofd) van de soort over azie tot aan de WP grens. Veel stippen in het midden van Siberie, ook India en omgeving scoren veel. Jammer dat ik het kaartje niet kan oploden. Geef me anders je mail dan stuur ik het je.

Sibtaling kent ook veel "serieuze gevallen" in de USA (westkust), Alaska (niet verwonderlijk) en zelfs Hawai (hoe schrijf je dat..). Eigenlijk gelijk aan Bronskop eend (zie mijn stuk in DB hierover van jaren gelden) hoewel die volgens mij met minder gevallen vertegenwoordigd is. Vertroebeling door escapes is natuurlijk aanzienlijk maar er zijn dingen uit te herleiden. Sibtaling kent meer gevallen dan Bronskopeend. Bronskopeend kent geen (nagenoeg) bewezen gevallen in de WP, er is dus nog wat te doen.

Groet Max

PS: Zegt niks over de Almelo vogel natuurlijk.

PS2: Bas, Ja juist nu, op het net zie je overigens veel foto's van eerste winters (zoalsdie van IJdoorn, 2 ipv 3 sierveren)

Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Bas vd Burg

Citaat van: Maxberlijn op februari 10, 2010, 10:10:59 AM
Peter,

In het eerder genoemde PDFje zie op een kaart de gevallen tot en met 2001 (uit mijn hoofd) van de soort over azie tot aan de WP grens. Veel stippen in het midden van Siberie, ook India en omgeving scoren veel. Jammer dat ik het kaartje niet kan oploden. Geef me anders je mail dan stuur ik het je.

Sibtaling kent ook veel "serieuze gevallen" in de USA (westkust), Alaska (niet verwonderlijk) en zelfs Hawai (hoe schrijf je dat..). Eigenlijk gelijk aan Bronskop eend (zie mijn stuk in DB hierover van jaren gelden) hoewel die volgens mij met minder gevallen vertegenwoordigd is. Vertroebeling door escapes is natuurlijk aanzienlijk maar er zijn dingen uit te herleiden. Sibtaling kent meer gevallen dan Bronskopeend. Bronskopeend kent geen (nagenoeg) bewezen gevallen in de WP, er is dus nog wat te doen.

Groet Max

PS: Zegt niks over de Almelo vogel natuurlijk.

PS2: Bas, Ja juist nu, op het net zie je overigens veel foto's van eerste winters (zoalsdie van IJdoorn, 2 ipv 3 sierveren)

Ik kwam gisteren nog wel deze waarneming tegen van een Siberische Taling in Californië december 2005, met een staatje van andere gevallen in Californië: http://fog.ccsf.cc.ca.us/jmorlan/bate121205.htm

En voor een leuke fotocollectie zie ook orientalbirdimages.org: http://orientalbirdimages.org/birdimages.php?action=birdspecies&Bird_ID=175&Bird_Image_ID=716&Bird_Family_ID=65
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Citaat van: Bas vd Burg op februari 10, 2010, 10:06:33 AM
...
Misschien staat er nog iets over het ruipatroon in Cramp of Glutz?

Een pagina hogerop heb ik alles van Cramp gepost. Niets over rui.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Bas vd Burg

@ Herman. Thanx, heb over dat berichtje heen gelezen zo te zien.....
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Bas vd Burg

Op http://www.surfbirds.com/Rarities/baikal1201.html staat trouwens wel iets over het ruipatroon (afkomstig uit Lewington et al, 1991. A Field Guide to the Rare Birds of Britain and Europe):

"Moult
Lewington et al. state that after the 'post-juvenile moult has been completed (late in the first autumn-winter), the plumage seems to be exceptionally difficult to distinguish from the adult male'. It may prove impossible to age this bird, but is it really important? If it was an adult male coming out of eclipse, this may in itself be interesting due to the fact that its state of moult was less advanced than the Eurasian Teal around it: comparison with drake Eurasian Teal showed that adults were very much more advanced; whilst first-winter birds were very similar to the Baikal Teal, though perhaps a little more advanced.

Discussions with Peter Kennerley, who has extensive experience of Asian duck including Baikal Teal from Hong Kong and elsewhere in northeast Asia confirms that the majority of Anas sp. in east Asia, including Shoveler and Eurasian Wigeon appear to moult out of eclipse plumage up to four weeks later than their European counterparts. His earliest record of a full-plumage male Baikal Teal in Hong Kong is 8 December although there are records of birds in 'female-type' plumage in early November. Jackson (1991), however, states that Baikal Teal come out of eclipse by the end of October/early November."
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Guus Peterse

Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankw

Gisteren was 'ie nog vrijwel geheel open. 2e exemplaar? oh oh :'( ;)

Jeroen Nagtegaal

Of hij is aangesterk om naar een mooie plek te vliegen? Is de "ouwe" plek als bezocht?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

bertus2

volgens mij is ie vandaag nog niet op de bekende locatie gezien ofwel? het is maar een klein eindje vliegen voor het beest. wie weet heeft ie hier vorige week vrijdag ook wel vertoefd, toen hij de hele dag zoek was. misschien is er iemand in de gelegenheid om even te kijken op de bekende plek! schept wel duidelijkheid.

Groeten Bert
vriendelijke groet

Bert Haamberg

snwja3

Wietze Janse

Bas vd Burg

#266
Misschien even bij de waarnemer vragen hoe laat hij de vogel op die plas heeft waargenomen??

EDIT: ik heb kennelijk nog steeds moeite met GOED lezen  :rolleye:
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

bertus2

half drie heeft de waarnemer aangegeven, kan dus makkelijk
vriendelijke groet

Bert Haamberg

Edwin Russer

#268
Voor degene die nog wil gaan zoeken. Kreeg deze mail van de waarnemer.

De vogel was te zien op zo'n meter of 80. Het is best wel een lastige plek,
want de plas is overal omgaasd. Beste plek om het wak te overzien is aan de
zuidkant van de plas. Aan een weggetje dat leidt vanaf de Leemslagenweg naar de
weg langs het kanaal.
Daar kan je langs een groot bord "verboden toegang" enz. het wak redelijk
overzien. De vogel zwom in de luwte van de bosjes tussen veel andere eenden.

Als je nog een Slechtvalk voor je februarilijst of Overijssellijst wilt of
gewoon een mooie vogel wilt zien speur dan even mast 110 af. Zit ie daar
niet is 112 vaak ook een goede optie.

EDIT: zie net dat de vogel tot 13.30 op oude plek is gezien. Maar aannemen dat dit dezelfde vogel betreft.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Vincent Hart

Citaat van: Edwin Russer op februari 10, 2010, 19:16:13 PMHet is best wel een lastige plek, want de plas is overal omgaasd.
Voordat iemand 'm inkopt, de plas is afgesloten omdat 'ie gebruikt wordt als duikplas voor o.a. de plaatselijke brandweer: http://www.leemslagenplas.nl/
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers