Siberische Taling Almelo

Gestart door josberg, februari 03, 2010, 15:52:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jaap Denee

Citaat van: Edwin Russer op februari 08, 2010, 10:31:32 AM
Alles is al een keer gezegd, maar een mooi beestje is het dus wel.

http://www.surfbirds.com/cgi-bin/gallery/display.cgi?gallery=gallery11

Te gekke plaatjes inderdaad (hier dezelfde, voor als ze op Surfbirds straks naar de achtergrond verdwijnen: http://waarneming.nl/waarneming/view/46316651).

Wat betreft dat (a-)typische habitat en de kou: we (de twitchers) hebben deze winter sowieso erg mazzel met het weer. Baltimoretroepiaal op vetbollen in Oudorp, Oosterse tortel op voederplanken in Warga, Kleine Burrie ('bijna' Kumliens) in stedelijk gebied en Siberische taling op het enige nog open water langs een woonwijk. Was dit gelukt met een kwakkelwintertje? En zelfs al is hun aanwezigheid in die woonwijkjes in werkelijkheid niet te danken aan het koude weer, dan kunnen we -in dit geval- de kou toch op z'n minst als excuus misbruiken. Oeverloos doorbomen over tamheid heeft dan weinig zin, we hoeven slechts nog af te wachten wat de CDNA in al haar wijsheid beslist (tenzij iemand nog een leuke grap weet natuurlijk...).

Hopelijk blijft die eend niet tot in mei zitten.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Bas vd Burg

Citaat van: Jaap Denee op februari 08, 2010, 11:08:07 AM
Wat betreft dat (a-)typische habitat en de kou: we (de twitchers) hebben deze winter sowieso erg mazzel met het weer. Baltimoretroepiaal op vetbollen in Oudorp, Oosterse tortel op voederplanken in Warga, Kleine Burrie ('bijna' Kumliens) in stedelijk gebied en Siberische taling op het enige nog open water langs een woonwijk. Was dit gelukt met een kwakkelwintertje? En zelfs al is hun aanwezigheid in die woonwijkjes in werkelijkheid niet te danken aan het koude weer, dan kunnen we -in dit geval- de kou toch op z'n minst als excuus misbruiken. Oeverloos doorbomen over tamheid heeft dan weinig zin, we hoeven slechts nog af te wachten wat de CDNA in al haar wijsheid beslist (tenzij iemand nog een leuke grap weet natuurlijk...).

Hopelijk blijft die eend niet tot in mei zitten.

Haha die Jaap, maar inderdaad er duiken nu wel meer soorten op in "atypisch" habitat als gevolg van de winter (Grote Zaagbekken in lullige slootjes, Roerdompen die paalhoudingen aannemen staande op een fietspad, Nonnetjes in kanaaltjes). En weten jullie nog van die Stellers Eider in Flevoland in een wak, jaaaaaaaaaren geleden?? Zie  http://waarneming.nl/waarneming/view/40330319 Toch niet echt het biotoop waar je deze soort zou verwachten (of toch wel?)

Tuurlijk zie ik liever een Siberische Taling in een mooi ontoegankelijk natuurgebiedje op een wat grotere afstand (als maat voor "schuwheid"  ;D ) dan in een kanaal in Almelo, maar om nu gelijk te schermen met het gegeven dat de vogel in "atypisch habitat" zit en daarom ontsnapt zou zijn, vind ik persoonlijk wel wat kort door de bocht.

Laat de CDNA maar een uitspraak doen. Wordt de vogel aanvaard dan tel je 'em mee (of niet natuurlijk = je eigen keuze). En wordt de vogel niet aanvaard dan hebben we met z'n allen wel naar een mooie vogel staan kijken  :duim:
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jaap Denee

Citaat van: Bas vd Burg op februari 08, 2010, 11:27:48 AM
...Laat de CDNA maar een uitspraak doen. Wordt de vogel aanvaard dan tel je 'em mee (of niet natuurlijk = je eigen keuze). En wordt de vogel niet aanvaard dan hebben we met z'n allen wel naar een mooie vogel staan kijken  :duim:

Precies.

Ben nou al geweest, Bas, of ging je morgen pas?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee


Bas vd Burg

Citaat van: Jaap Denee op februari 08, 2010, 11:32:59 AM
Citaat van: Bas vd Burg op februari 08, 2010, 11:27:48 AM
...Laat de CDNA maar een uitspraak doen. Wordt de vogel aanvaard dan tel je 'em mee (of niet natuurlijk = je eigen keuze). En wordt de vogel niet aanvaard dan hebben we met z'n allen wel naar een mooie vogel staan kijken  :duim:

Precies.

Ben nou al geweest, Bas, of ging je morgen pas?

Jaap, ik ga morgen chauffeurtje spelen voor Ab Steenvoorden en ga ik eindelijk dat eendje met eigen ogen aanschouwen. Daarna naar die Oosterse Tortel en dan zie wel wel weer verder. Even lekker een dagje stikstofdioxide en fijn stof uitstoten enzo. Met het oog op de fouten in het VN-klimaatrapport lijkt me dat geen probleem  :angel:

Enne escape-twitching rules!!!! Jammer dat ik die sticker niet heb..........
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Herman van der Klis

Citaat van: Maxberlijn op februari 07, 2010, 09:09:07 AM
Luuk,

Vergeet de isotopen niet (nu twee maal bij Sibtaling met succes gebruikt) niet. Ik weet, niet iedereen is even enthausiast over deze methode, echter commissies gebruiken hem wel en zelfs de sceptische personen moeten toegeven dat het in eder geval een indicatie is van de herkomst. Een veer verzamelen van zo'n vogel (eend) is dus altijd zinvol.

Je kan het overigens eigenlijk (vooralsnog) alleen gebruiken bij jonge vogels omdat je dan eerste generatie veren hebt maar wie weet zou e het ook bij adulte recent afgedwaalde vogelskunnen gebruiken.

Groet Max

Max heb jij voor mij een linkje o.i.d. over de isotopentest.  Ik kan het even niet zo gauw vinden. Ik zou graag iets meer achtergrondinfo willen hebbeb over deze test.
Ik zit met een boel vragen.


mvg
Herman van der Klis
Herman van der Klis

Rikstar

Ik denk dat ik morgen er ook wel even langsga  (in de hoop dat de sloot niet is dichtgevroren?)
Al is het maar om de middelste bonte spechten eens goed te bekijken.

Citaat van: Bas vd Burg op februari 08, 2010, 11:59:22 AM
Citaat van: Jaap Denee op februari 08, 2010, 11:32:59 AM
Citaat van: Bas vd Burg op februari 08, 2010, 11:27:48 AM
...Laat de CDNA maar een uitspraak doen. Wordt de vogel aanvaard dan tel je 'em mee (of niet natuurlijk = je eigen keuze). En wordt de vogel niet aanvaard dan hebben we met z'n allen wel naar een mooie vogel staan kijken  :duim:

Precies.

Ben nou al geweest, Bas, of ging je morgen pas?

Jaap, ik ga morgen chauffeurtje spelen voor Ab Steenvoorden en ga ik eindelijk dat eendje met eigen ogen aanschouwen. Daarna naar die Oosterse Tortel en dan zie wel wel weer verder. Even lekker een dagje stikstofdioxide en fijn stof uitstoten enzo. Met het oog op de fouten in het VN-klimaatrapport lijkt me dat geen probleem  :angel:

Enne escape-twitching rules!!!! Jammer dat ik die sticker niet heb..........
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

ArjenDrost †

Citaat van: Herman van der Klis op februari 08, 2010, 12:26:26 PM
Max heb jij voor mij een linkje o.i.d. over de isotopentest.  Ik kan het even niet zo gauw vinden. Ik zou graag iets meer achtergrondinfo willen hebbeb over deze test.
Ik zit met een boel vragen.
Ik ben dan wel geen Max, maar ik denk dat je met dit artikel een heel eind moet komen... Nu alleen nog iemand vinden die Ibis heeft....

Jaap Denee

Zou je je bevindingen ook met ons willen delen, Herman?
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

HPM

Citaat van: ArjenDrost op februari 08, 2010, 12:44:52 PM
Citaat van: Herman van der Klis op februari 08, 2010, 12:26:26 PM
Max heb jij voor mij een linkje o.i.d. over de isotopentest.  Ik kan het even niet zo gauw vinden. Ik zou graag iets meer achtergrondinfo willen hebbeb over deze test.
Ik zit met een boel vragen.
Ik ben dan wel geen Max, maar ik denk dat je met dit artikel een heel eind moet komen... Nu alleen nog iemand vinden die Ibis heeft....

Via deze weg vond ik een vrije downloadsite voor het artikel in Ibis, hoewel er wel bij stond dat een password nodig is
http://www.migrate.ou.edu/pubwiki/index.php/Stable_Isotope_Papers

Hier is de directe link naar de pdf
http://migrate.ou.edu/products/pdfs/Fox%202007%20-%20moulting%20provenance%20of%20vagrant%20birds.pdf
4 pp, 113 Kb

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

lupokatja

Dat Ibis artikel is nogal mager, maar ik heb begrepen dat het laatste British Birds artikel meer achtergrond biedt:

Votier, Bowen & Newton 2009. Stable-hydrogen isotope analyses suggest natural vagrancy of Baikal Teal to Britain. BB 102(12): 697-699.
Harrop & McGowan 2009. Britain's first Baikal Teal. BB 102(12): 691-696.

Lutzen - strongly suggest you read the paper - it addresses the uncertainty in the data and acknowledges that the stable isotope (SI) analysis is not a strong a body of evidence as, say a ringing recovery.However on a balance of probabilities, given that we strongly suspected that Baikal Teal was occurring, the committee took a decision to add the species to the British list. We have no absolute proof of the origin of most of our vagrants.
van http://www.birdforum.net/showthread.php?t=158564

Zit met (enige) smart te wachten tot het nummer als back-issue beschikbaar komt, maar als iemand het mij als pdf kan sturen zou ik dat ook op prijs stellen.

Lutzen

HPM

   "By contrast, isotope analysis of Baikal Teal (Votier et al 2009) was relatively easy because
    of the vast differences in isotope signature between the low-rainfall far northeast Palearctic
    and the high rainfall west. It is also worth remembering that isotope signatures of feathers
    reflect the diet of the bird when it was growing its feathers. If a captive bird was fed on
    e.g. grain from eastern Europe, or on rats that had been fed on pellets made from grain from
    eastern Europe, then the bird would show a false signature suggesting east European origin. In
    short isotope analysis of feathers is not the silver bullet that most birders seem to think it
    is, but it can be useful in certain situations."

http://www.birdforum.net/showpost.php?s=b52e53262bfb1c098a89f2cc19892f5d&p=1708704&postcount=29

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

michel.wissink

Sinds 8:39 uur vanmorgen geen Sibta-waarneming meer ingevoerd! Is de vogel (weer) gevlogen of is het er echt zo rustig?

Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Bas vd Burg

Citaat van: michel.wissink op februari 08, 2010, 13:24:52 PM
Sinds 8:39 uur vanmorgen geen Sibta-waarneming meer ingevoerd! Is de vogel (weer) gevlogen of is het er echt zo rustig?

Ik hoop (en vermoed) het laatste........
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

michel.wissink

In beide gevallen ben ik benieuwd naar een eventueel verslagje van Jos.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

migratorius

Citaat van: lupokatja op februari 08, 2010, 13:01:10 PMZit met (enige) smart te wachten tot het nummer als back-issue beschikbaar komt, maar als iemand het mij als pdf kan sturen zou ik dat ook op prijs stellen.
Kan ik doen Lützen.

Een enigszins begrijpelijk artikel over stabiele isotopen is verschenen in American Birding:
http://www.aba.org/birding/v36n2p142.pdf

Ik heb er (toen die Deense Sib in het nieuws kwam) over gedacht een nederlandstalig artikel voor DB te schrijven: ik heb aardig wat materiaal verzameld en een start gemaakt. Ik kan me voorstellen dat doorwrochte artikelen in het Engels iedere niet-natuurwetenschapper ogenblikkelijk in slaap doen vallen/hoofdpijn bezorgen (waarschijnlijk ben je veel mensen al kwijt bij "isotopen"...). Het is lastig eenvoudig te brengen! Zou er (na het nodige redigeerwerk) toch interesse voor zijn?

JanHein

michel.wissink

#196
Citaat van: michel.wissink op februari 08, 2010, 13:24:52 PM
Sinds 8:39 uur vanmorgen geen Sibta-waarneming meer ingevoerd! Is de vogel (weer) gevlogen of is het er echt zo rustig?
Inmiddels enkele nieuwe waarnemingen ingevoerd, maar vooralsnog zonder tijdstip, dus helaas geen toegevoegde waarde over de eventuele verplaatsing van het beest.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

frankw

De vogel is iig op 2 verschillende plaatsen ingevoerd. Waar kan je overigens (het beste) de auto neer zetten? Bij Huize Almelo of 'in de wijk' aan de noord kant? Ik ga morgen toch maar eens kijken :duim:

Fred Visscher

http://waarneming.nl/waarneming/view/46319746

Zo gek is de lokatie van de taling nog niet dus!

Gr Fred Visscher
Gr Fred

Bas vd Burg

Citaat van: frankw op februari 08, 2010, 16:33:02 PM
De vogel is iig op 2 verschillende plaatsen ingevoerd. Waar kan je overigens (het beste) de auto neer zetten? Bij Huize Almelo of 'in de wijk' aan de noord kant? Ik ga morgen toch maar eens kijken :duim:

Dat vroeg ik mij ook al af. Parkeren bij het gemaal aan de Sluispad Zuidzijde, het bruggetje nemen dan dan het pad aan de zuidzijde van het kanaal aflopen? Of parkeren ergens aan de Sluispad Noordzijde. (En nee, heeft niks met luiheid te maken, voor het geval iemand daar over gaat beginnen  :) )
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: boomvalk op februari 08, 2010, 16:41:50 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/46319746

Zo gek is de lokatie van de taling nog niet dus!

Gr Fred Visscher

Dat heeft bijna een hoger escape gehalte... Bizar,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

:D Volgens mij is dat bij een zekere Gerd W. om de hoek, ophouden nu Gerd!  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankw

Ja, Gerd lacht zich een deuk; daar heb je ze weer ;D

Wel apart idd, maar ik rij er toch wel ff langs morgen, altijd een leuke soort voor het binnenland :angel:

frankneijts

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 08, 2010, 16:44:57 PM
Citaat van: boomvalk op februari 08, 2010, 16:41:50 PM
http://waarneming.nl/waarneming/view/46319746

Zo gek is de lokatie van de taling nog niet dus!

Gr Fred Visscher

Dat heeft bijna een hoger escape gehalte... Bizar,
Valt wel mee hoor... ziet er niet veel anders uit dan de ZW-Vaart bij Helmond en daar hebben we ook al, in niet-eens-zo-strenge winters, Eidereend, Zwarte Zee-eend en een soms wel erg makke (..) IJsduiker gehad....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

peterlindenburg

Volgens mij zit de noordzee ramvol met zwarte zeeeenden en is die toch een heel stuk dichterbij dan oost-siberie! Het lijkt wel of alles aangegrepen wordt om deze siberische taling wild te laten zijn, terwijl de kans toch echt het grootst is dat hij gewoon ontsnapt is.

Fred Visscher

Ik bedoelde dan ook meer dat het argument "vreemde lokatie"de prullenbak in kan,gezien alles mogelijk is,en dit ondanks de zeldzaamheid van een siberische taling.
Het gedrag en een eerdere waarneming in Hengelo zorgen ervoor dat deze vogel mij vooralsnog niet zo lokt.

Gr Fred
Gr Fred

Vincent Hart

Het lijkt mij nog best een hoofdpijn-beest voor de CDNA, juist omdat bijv. locatie en tamheid op beide manieren kunnen worden uitgelegd. Hoewel natuurlijk zeker niet onmogelijk, vind ik een vogelhouder die een volwassen woerd sibtaling niet leewiekt/kortwiekt en niet ringt, en vervolgens laat ontsnappen, ook nog helemaal geen vanzelfsprekend gegeven. Voor wat het waard is: Volgens buurtbewoners gisteren zit de vogel er al 'een week of vier'. Dezelfde buurtbewoners wezen 'm zonder moeite aan 'onwetende' voorbijgangers aan.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Edwin Russer

Als dit echt waar is, dan kun je deze vogel wel afvoeren of betreft dit een hoog gehalte van cynisme....

http://waarneming.nl/waarneming/view/46321901
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Vincent Hart

... Of bedoelt Berto met 'slagen' dat ie het toegeworpen brood juist wist te weerstaan?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jaap Denee

Citaat van: Edwin Russer op februari 08, 2010, 17:41:02 PM
Als dit echt waar is, dan kun je deze vogel wel afvoeren of betreft dit een hoog gehalte van cynisme....

http://waarneming.nl/waarneming/view/46321901

Wanneer slaag je? Als de test positief of negatief is?

EDIT: zie... dat typen met 2 vingers breekt me op. Vincent was me voor.  ;)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee