Siberische Taling Almelo

Gestart door josberg, februari 03, 2010, 15:52:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Luuk Punt

Citaat van: meeuwissen op februari 07, 2010, 01:55:56 AM
Om nog even terug te komen op de wilde herkomst: het lijkt me heel moeilijk om bij soorten zoals de Siberische taling voor 100% vast te stellen dat deze afkomstig zijn van een wilde populatie. Siereenden zoals de Siberische taling (Baikal), Amerikaanse wintertaling, Bronskopeend, Kokardezaagbek enz worden gehouden en gekweekt, gekortwiekt, geleewiekt en geringd als het goed is. Zie hiervoor ook de site van Harteman.nl waarbij wordt betoogd dat de Siberische taling goed is te kweken in gevangenschap. Een gekortwiekte, geringde eend kan ook ontsnappen en wat gaat er dan gebeuren? Door mijn ervaring met een jarenlang onderzoek aan geringde kauwen, waarbij niet alleen een alumring werd omgelegd maar tegelijkertijd ook oerdegelijke 2-3 of zelfs 4 kleurringen weet ik dat ringen na een aantal jaren door slijtage verdwijnen. Met name kleurringen slijpen als het ware de metalen Vogeltrekring na verloop van jaren weg. Wij waren dan ook regelmatig genoodzaakt kauwen te herringen omdat ze na verloop van tijd als ongeringd individu door het leven dreigden te gaan.
Met name de meerjarige vogels onder de ontsnapte soorten zoals Siberische taling, Witoogeend, Kokardezaagbek om maar wat te noemen kunnen vroeg of laat als ongeringde vogel met gaaf kleed worden opgemerkt. Als ze dan ook nog eens hun oorspronkelijke tamheid hebben afgelegd komen ze aardig in de buurt van de wildvorm.
Het zou eens moeite lonen de kans te berekenen hoe snel ontsnapte soorten hun ring(-en) verliezen, vooral na een lang verblijf in het water. Van alle vogels uit de zgn. ontsnapte soortencategorie zal volgens altijd een bepaald percentage ongeringd zijn, als ze maar lang genoeg blijven leven.
En dan is de vraag: wat kan je daarmee. Ik heb mijn twijfels....
Guido Meeuwissen


We zullen er idd mee moeten leren leven dat bij "zwemvliezen" alleen met zekerheid kan worden vastgesteld dat ze van wilde komaf zijn als ze een ring uit gebied herkomst dragen. Bij de inmiddels aanvaarde vogel van Durgerdam heb ik net zo veel twijfels als bij de vogel van Almelo. Alleen bij Grote Canadese Ganzen twijfel ik nooit.  ;)
Hartelijke groet,

Luuk Punt

http://vogelpunt.wordpress.com/

Max Berlijn

Luuk,

Vergeet de isotopen niet (nu twee maal bij Sibtaling met succes gebruikt) niet. Ik weet, niet iedereen is even enthausiast over deze methode, echter commissies gebruiken hem wel en zelfs de sceptische personen moeten toegeven dat het in eder geval een indicatie is van de herkomst. Een veer verzamelen van zo'n vogel (eend) is dus altijd zinvol.

Je kan het overigens eigenlijk (vooralsnog) alleen gebruiken bij jonge vogels omdat je dan eerste generatie veren hebt maar wie weet zou e het ook bij adulte recent afgedwaalde vogelskunnen gebruiken.

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Vincent Hart

'Probleem' met de isotopen is natuurlijk wel dat als een beest 'de goeie' heeft, dat iets zegt over de herkomst van de betreffende vogel, en over de potentie van de soort hier op eigen kracht te komen, maar nog niets over andere individuen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Ben Wielstra

CiteerIk weet, niet iedereen is even enthausiast over deze methode

Ik denk dat dat wel mee valt hoor. Maar een beetje kritiek her en der is gezond. Je weet nu dat twee van de gevallen van SibTa waarschijnlijk van wilde herkomst zijn. Probleem is dat er zo veel ruis bij het signaal zit dat je moeilijk wat over losse gevallen kan zeggen.

bramborkent

Citaat van: Maxberlijn op februari 06, 2010, 23:06:59 PM

Weersomstandigeheden zorgen ervoor dat soorten zich anders gaan gedragen dan normaal soms uit nood, zoals de Zwarte Ibis van Noordwijk, het samenvallen van dit geval met de late najaars influx van ook onv. vogels in de UK is voor mij een te goede aanwijzing dat hij toch echt wild is, dus kijk uit met het verbinden van conclusies zeker op dit moment (waarbij alles nog is dichtgevroren)

Afgelopen vrijdag was het kanaal in Enschede weer helemaal ijsvrij (na vrijwel helemaal dicht te hebben gelegen), de zandwin- en recreatieplassen waren alweer voor ca. 25% ijsvrij. Ben benieuwd wat de SibTa gaat doen.

Verder is er in Hengelo vrij zeker iemand die af en toe wat eendjes kwijt raakt. Dat maakt de SibTa voor mij in ieder geval dubieus.
Zie:
Siberische Taling: http://waarneming.nl/waarneming/view/1163233
Kokardezaagbek: http://waarneming.nl/waarneming/view/42093448
Chileense Smient: http://waarneming.nl/waarneming/view/45858765

En misschien wel Witoogeend (in dezelfde plas de KoZa en de ChiSmi): http://waarneming.nl/waarneming/view/41714662





Vriendelijke groet,
Bram Borkent

Max Berlijn

Bram,

Kan jij mij helpen aan meer info over het geval van 2006 van de Sib Taling? Ik heb de waarnemer gemaild (al geruime tijd geleden) via waarn.nl maar nooit its gehoord. Mijn vraag is waarom hij hem op escape heeft gezet (ik begrijp kan de locatie zijn) en met name of de waarnemer heeft gezien of de vogel geringd was.

Thx, Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

frankcoenjaerts

Citaat van: Triturus op februari 07, 2010, 12:02:02 PM
Je weet nu dat twee van de gevallen van SibTa waarschijnlijk van wilde herkomst zijn.

Zijn deze 2 gevallen verder beschreven? Lijkt me interessant te weten hoe deze exx. zich gedroegen: algemene tendens hier op het forum is nl. dat de Almelose Sibtal zich wat tam gedraagt. Tam lijkt me een relatief begrip en voor veel noord-/oostelijke soorten geldt natuurlijk dat ze juist enorm goed benaderbaar zijn tengevolge van een gebrek aan negatieve ervaringen met de humane soort? Iemand een ref? (ik hoop niet dat ik er overheen gelezen heb, bijvoorbaat excuses dan !).
Met vriendelijke groeten,

Frank

wiegerp

Citaat van: frankcoenjaerts op februari 07, 2010, 15:32:25 PM
Citaat van: Triturus op februari 07, 2010, 12:02:02 PM
Je weet nu dat twee van de gevallen van SibTa waarschijnlijk van wilde herkomst zijn.

Zijn deze 2 gevallen verder beschreven? Lijkt me interessant te weten hoe deze exx. zich gedroegen: algemene tendens hier op het forum is nl. dat de Almelose Sibtal zich wat tam gedraagt. Tam lijkt me een relatief begrip en voor veel noord-/oostelijke soorten geldt natuurlijk dat ze juist enorm goed benaderbaar zijn tengevolge van een gebrek aan negatieve ervaringen met de humane soort? Iemand een ref? (ik hoop niet dat ik er overheen gelezen heb, bijvoorbaat excuses dan !).


Wat tam??   ???   je staat op een bruggetje en hij komt zo onder je door drijven..........(zie foto's)
Tam is idd een relatief begrip, maar dit zie ik een brilduiker of nonnetje (ook uit n-o) niet zo snel doen...
gr Wieger

Certhia

Citaat van: wiegerp op februari 07, 2010, 15:59:41 PM
Citaat van: frankcoenjaerts op februari 07, 2010, 15:32:25 PM
Citaat van: Triturus op februari 07, 2010, 12:02:02 PM
Je weet nu dat twee van de gevallen van SibTa waarschijnlijk van wilde herkomst zijn.

Zijn deze 2 gevallen verder beschreven? Lijkt me interessant te weten hoe deze exx. zich gedroegen: algemene tendens hier op het forum is nl. dat de Almelose Sibtal zich wat tam gedraagt. Tam lijkt me een relatief begrip en voor veel noord-/oostelijke soorten geldt natuurlijk dat ze juist enorm goed benaderbaar zijn tengevolge van een gebrek aan negatieve ervaringen met de humane soort? Iemand een ref? (ik hoop niet dat ik er overheen gelezen heb, bijvoorbaat excuses dan !).


Wat tam??   ???   je staat op een bruggetje en hij komt zo onder je door drijven..........(zie foto's)
Tam is idd een relatief begrip, maar dit zie ik een brilduiker of nonnetje (ook uit n-o) niet zo snel doen...
gr Wieger


Heb nonnetjes vrij recent nog op minder dan 10 meter gehad op de Grift bij De Blauwe Kamer. Zolang vogels maar naar jou toe komen ipv andersom kun je soms verbaasd staan te kijken hoe dicht bij ze durven komen.


Groet


Marc

Jarinka

Citaat van: Certhia op februari 07, 2010, 16:19:11 PMZolang vogels maar naar jou toe komen ipv andersom kun je soms verbaasd staan te kijken hoe dicht bij ze durven komen.
Klopt, zo heb ik Drieteenstrandloper afgelopen herfst al op 3 meter gehad, en vorige week Kramsvogel op 2 meter.
Zolang vogels alles zelf in de hand (vleugel) hebben, durven ze vrij veel.
Groeten, Jarinka Heijink

wiegerp

Citaat van: Jarinka op februari 07, 2010, 16:23:46 PM
Citaat van: Certhia op februari 07, 2010, 16:19:11 PMZolang vogels maar naar jou toe komen ipv andersom kun je soms verbaasd staan te kijken hoe dicht bij ze durven komen.
Klopt, zo heb ik Drieteenstrandloper afgelopen herfst al op 3 meter gehad, en vorige week Kramsvogel op 2 meter.
Zolang vogels alles zelf in de hand (vleugel) hebben, durven ze vrij veel.


Klopt wel voor sommige vogels...heb zelf al eens een juv. oeverzwaluw kunnen aaien  :o (voor ie weg vloog, zat in een kijkgat in de kijkhut in de Jan Durkspolder) en ook van bijv. morinelpevieren heb ik wel foto s gezien op minder dan 0.5 meter, maar.............
een sib taling op 2 meter zal t CDNA  minder indrukwekkend vinden ;)


gr Wieger

Jeroen Nagtegaal

Ach, je hebt toch ook wilde Smienten die op brood komen, dus waarom niet een Sib. Taling. Kan me goed voorstellen dat hij hongerig is na zo'n reis.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Guus Peterse

Vandaag vond ik de vogel overigens dan weer helemaal niet zo tam. Hield behoorljk afstand en was vooral 's morgens behoorlijk vliegerig. Ging er (met groepje wilde eenden, dat dan weer wel) al gauw vandoor als mensen maar een beetje in de richting kwamen.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

wiegerp


nou..op de foto s ziet ie er toch niet zo 'wild' uit! ;)



http://waarneming.nl/waarneming/view/46307705


meer...tam



gr Wieger

Thijs Fijen

Hij raakt gewoon gewend aan de vele mensen die met rare voorwerpen naar hem staren...
Thijs Fijen

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


Max Berlijn

CiteerZijn deze 2 gevallen verder beschreven? Lijkt me interessant te weten hoe deze exx. zich gedroegen

Frank goede vraag. De vogel van 1906 was geschoten (geen gegevens), de Deense vogel zat tussen wintertalingen. Zo ook het geval van Mimsmere Nov 2001 (aanvaard als wild niet bewezen). Wintertaling lijkt een goede "carrier species". In Japan en China zitten of met mega grote groepen op het midden van plassen om in de avond te vertrekken (als spreeuwen) om te foerageren op de akkers of rijstvelden. Ook zie je losse ex of kleine groepjes tussen andere grondeleenden in zowel moerassen of omboomde plassen (eigen ervaring).

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Hans Peterse

Citeer
nou..op de foto s ziet ie er toch niet zo 'wild' uit! ;)



http://waarneming.nl/waarneming/view/46307705


meer...tam




Ik zie alleen maar een dobberende eend, dat zegt mij niets over wild of niet. Of rusten wilde vogels nooit?

Hans

wiegerp

Citaat van: Hans Peterse op februari 07, 2010, 21:25:14 PM
Citeer
nou..op de foto s ziet ie er toch niet zo 'wild' uit! ;)



http://waarneming.nl/waarneming/view/46307705


meer...tam




Ik zie alleen maar een dobberende eend, dat zegt mij niets over wild of niet. Of rusten wilde vogels nooit?

Hans


He Hans..je hebt gelijk, hij is gewoon even in slaap gevallen........ :-X

Rob Halff

Tja, wat is tam? Het kanaal is misschien maar 40 a 50 meter breed. Als er dan vervolgens mensen staan met dikke lenzen van 500MM dan krijg je alles wat er zwemt beeldvullend op de plaat. Vind de vogel pas echt tam als hij bijvoorbeeld op brood af komt of uit je hand eet. Dat doet de vogel zeker niet, sterker nog hij reageert niet eens op mensen die brood staan te voeren.......

Klaas van Dijk

Citaat van: wiegerp op februari 07, 2010, 15:59:41 PM
Citaat van: frankcoenjaerts op februari 07, 2010, 15:32:25 PM(....) algemene tendens hier op het forum is nl. dat de Almelose Sibtal zich wat tam gedraagt. Tam lijkt me een relatief begrip en voor veel noord-/oostelijke soorten geldt natuurlijk dat ze juist enorm goed benaderbaar zijn tengevolge van een gebrek aan negatieve ervaringen met de humane soort? Iemand een ref? (ik hoop niet dat ik er overheen gelezen heb, bijvoorbaat excuses dan !).
Wat tam?? Je staat op een bruggetje en hij komt zo onder je door drijven..........(zie foto's). Tam is idd een relatief begrip, maar dit zie ik een brilduiker of nonnetje (ook uit n-o) niet zo snel doen... gr Wieger
hoi Wieger & anderen,
Tam / mak is een relatief begrip. Momenteel zitten er (in ieder geval in Noord-Nederland) hordes Meerkoeten en Wilde Eenden in wakken in het stedelijk gebied. Zodra je stopt met de fiets komen ze met man & macht op je afgerend. Want deze vogels hebben flink honger. Veel Meerkoeten kun je gewoon met de hand beetpakken. Niet-wilde vogels? Dat kun je rustig vergeten. Het is juist opvallend dat erg nauwelijks Soepeenden / 'soepige' eenden tussen de Wilde Eenden zitten & één van de Meerkoeten komt uit Polen. En zulke vogels zwemmen ook gewoon onder bruggetjes door etc. Eergister had ik bv ook opeens een mannetje Slobeend in de stadsgracht van Groningen. Wilde ook wel een hapje brood. Geldt trouwens ook voor Kuifeend. Ga maar eens tijdens een echt strenge winter naar Kopenhagen & daar de eendjes voeren. De Kuifeendjes kun je zo met de hand uit het water vissen. En uit de terugmeldingen blijkt dat ze flink ver in Rusland broeden.
Rotganzen op Schiermonnikoog kunnen in de loop van de winter vaak ook erg gewend raken aan mensen. maar weer niet in andere gebieden in Noord-Nederland waar op ganzen gejaagd wordt. En wat denk je van alle Kokmeeuwen die nu overal in de stadsparken zitten? Ook echte wilde vogels hoor die in alle landen rond de Oostzee broeden & jaarlijks in Nederland overwinteren. Tegelijk zijn er sterke individuele verschillen (bij bijvoorbeeld Kokmeeuw). Sommige geringde vogels staan steevast op enkele m naast mij, anderen blijven steevast op 10-20 m staan. M.i. is 'gedrag' op dit moment (dus tijdens dit strenge winterweer) erg lastig te gebruiken om te bepalen of de SibTal een wilde herkomst heeft of niet.

Iemand een idee of het een adult is of een eerste-winter? & waarom de vogel niet vangen (met wat voer), een mooie metalen Vogeltrekstation ring geven (wel van staal) èn wat monsters nemen om er isotopenonderzoek mee uit te voeren?

Groetjes, Klaas

gerdwichers8

Citaat van: Klaas van Dijk op februari 07, 2010, 22:49:47 PM
Citaat van: wiegerp op februari 07, 2010, 15:59:41 PM
Citaat van: frankcoenjaerts op februari 07, 2010, 15:32:25 PM(....) algemene tendens hier op het forum is nl. dat de Almelose Sibtal zich wat tam gedraagt. Tam lijkt me een relatief begrip en voor veel noord-/oostelijke soorten geldt natuurlijk dat ze juist enorm goed benaderbaar zijn tengevolge van een gebrek aan negatieve ervaringen met de humane soort? Iemand een ref? (ik hoop niet dat ik er overheen gelezen heb, bijvoorbaat excuses dan !).
Wat tam?? Je staat op een bruggetje en hij komt zo onder je door drijven..........(zie foto's). Tam is idd een relatief begrip, maar dit zie ik een brilduiker of nonnetje (ook uit n-o) niet zo snel doen... gr Wieger
hoi Wieger & anderen,
Tam / mak is een relatief begrip. Momenteel zitten er (in ieder geval in Noord-Nederland) hordes Meerkoeten en Wilde Eenden in wakken in het stedelijk gebied. Zodra je stopt met de fiets komen ze met man & macht op je afgerend. Want deze vogels hebben flink honger. Veel Meerkoeten kun je gewoon met de hand beetpakken. Niet-wilde vogels? Dat kun je rustig vergeten. Het is juist opvallend dat erg nauwelijks Soepeenden / 'soepige' eenden tussen de Wilde Eenden zitten & één van de Meerkoeten komt uit Polen. En zulke vogels zwemmen ook gewoon onder bruggetjes door etc. Eergister had ik bv ook opeens een mannetje Slobeend in de stadsgracht van Groningen. Wilde ook wel een hapje brood. Geldt trouwens ook voor Kuifeend. Ga maar eens tijdens een echt strenge winter naar Kopenhagen & daar de eendjes voeren. De Kuifeendjes kun je zo met de hand uit het water vissen. En uit de terugmeldingen blijkt dat ze flink ver in Rusland broeden.
Rotganzen op Schiermonnikoog kunnen in de loop van de winter vaak ook erg gewend raken aan mensen. maar weer niet in andere gebieden in Noord-Nederland waar op ganzen gejaagd wordt. En wat denk je van alle Kokmeeuwen die nu overal in de stadsparken zitten? Ook echte wilde vogels hoor die in alle landen rond de Oostzee broeden & jaarlijks in Nederland overwinteren. Tegelijk zijn er sterke individuele verschillen (bij bijvoorbeeld Kokmeeuw). Sommige geringde vogels staan steevast op enkele m naast mij, anderen blijven steevast op 10-20 m staan. M.i. is 'gedrag' op dit moment (dus tijdens dit strenge winterweer) erg lastig te gebruiken om te bepalen of de SibTal een wilde herkomst heeft of niet.

Iemand een idee of het een adult is of een eerste-winter? & waarom de vogel niet vangen (met wat voer), een mooie metalen Vogeltrekstation ring geven (wel van staal) èn wat monsters nemen om er isotopenonderzoek mee uit te voeren?

Groetjes, Klaas

Och, 'erg lastig' lijkt me een nòg relatiever begrip, en ook wat overtrokken want een beetje last zijn we wel gewend Klaas.
Trouwens aan het begin van dat landgoed is een hertenkampje, waar ik op mijn 4e levensjaar regelmatig eendjes stond te voeren (heus; met mijn papa), zijn ze 'm daar niet kwijt?

HPM

Als aanwijzing voor een ontsnapte vogel wordt een atypisch habitat gezien. Mede in dat licht vind ik
het vreemd dat er van deze Siberische taling nu bijna 10 pagina's met foto's op Waarneming staan
met al dan niet prachtige close-ups, maar geen enkele waarop iets behoorlijks is te zien van in welke
omgeving dat beest nou eigenlijk zit. Die foto's zouden daarom net zo goed in een dierentuin gemaakt
kunnen zijn. Dat geldt overigens niet alleen voor dit geval. Ik vind dat er zeker bij meer bijzondere
gevallen best eens wat meer aandacht voor documentatie van de omgeving zou mogen komen.

--
Groeten, Herman van der Meer


Herman van der Meer

Luuk Punt

Citaat van: HPM op februari 07, 2010, 23:28:27 PM
Als aanwijzing voor een ontsnapte vogel wordt een atypisch habitat gezien. Mede in dat licht vind ik
het vreemd dat er van deze Siberische taling nu bijna 10 pagina's met foto's op Waarneming staan
met al dan niet prachtige close-ups, maar geen enkele waarop iets behoorlijks is te zien van in welke
omgeving dat beest nou eigenlijk zit. Die foto's zouden daarom net zo goed in een dierentuin gemaakt
kunnen zijn. Dat geldt overigens niet alleen voor dit geval. Ik vind dat er zeker bij meer bijzondere
gevallen best eens wat meer aandacht voor documentatie van de omgeving zou mogen komen.

--
Groeten, Herman van der Meer


http://waarneming.nl/foto/view/1052075



Hartelijke groet,

Luuk Punt

http://vogelpunt.wordpress.com/

BramtK

Groeten,

Bram ter Keurs

HPM

Citaat van: Luuk Punt op februari 08, 2010, 06:51:49 AM
Citaat van: HPM op februari 07, 2010, 23:28:27 PM
Als aanwijzing voor een ontsnapte vogel wordt een atypisch habitat gezien. Mede in dat licht vind ik
het vreemd dat er van deze Siberische taling nu bijna 10 pagina's met foto's op Waarneming staan
met al dan niet prachtige close-ups, maar geen enkele waarop iets behoorlijks is te zien van in welke
omgeving dat beest nou eigenlijk zit. Die foto's zouden daarom net zo goed in een dierentuin gemaakt
kunnen zijn. Dat geldt overigens niet alleen voor dit geval. Ik vind dat er zeker bij meer bijzondere
gevallen best eens wat meer aandacht voor documentatie van de omgeving zou mogen komen.

--
Groeten, Herman van der Meer


http://waarneming.nl/foto/view/1052075

Zo ja. En nog een mooie foto ook.
Ideaal is het als het beest zelf een beetje herkenbaar op dergelijke foto's is te zien.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Bas vd Burg

De grote vraag is natuurlijk wat "atypisch habitat" nu eigenlijk is? En kan kan je bij dwaalgasten dit criterium goed gebruiken? Er zijn voorbeelden van soorten die toch wel op de meest rare plekken opduiken en niet alleen in Nederland.
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Guus Peterse

En, het is al vaker gezegd maar toch nog maar een keertje: wat voor waarde heeft dat in deze vorstperiode, als vermoedelijk alle 'typische habitat' is dichtgevroren.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2