Siberische Taling Almelo

Gestart door josberg, februari 03, 2010, 15:52:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Luuk Punt

Citaat van: rlhgenuit op februari 06, 2010, 20:46:10 PM
Citaat van: Bas vd Burg op februari 06, 2010, 20:43:19 PM
Citaat van: Rob Halff op februari 06, 2010, 20:27:14 PM
@ Rein: idd de vogel zit niet in een atypisch habitat, maar aan de andere kant, waar moet de vogel anders zwemmen als alles in de wijde omgeving bevroren is?? Het kanaal is het enige open water, vandaar dat er ook Grote Zaagbekken en andere eenden in zwemmen.

Natuurlijk zie ik ook liever een vogel in de Putten tussen de Wintertalingen op net z'on grote afstand van de waarnemers als de vogel van Durgerdam. Waarom? Nou dan kan je tenminste niet zien of de vogel tam is of niet. Want dat is bij de Durgerdam vogel niet met zekerheid uitgesloten. Misschien was dat beest wel net zo tam als de Almelo vogel!

Gelukkig eet deze vogel niet uit de hand, en zijn er in deze winter periode meer vogels tammer dan normaal dus een kans dat deze vogel aanvaard gaat worden is nog steeds aanwezig.

hoewel ik nog niet ben geweest vind ik dat rob wel een punt heeft. doet me denken aan de jufferkraanvogel die heel wat jaartjes geleden werd ontdekt in het lauwersmeer (jaar van de lachmeeuw als ik het me goed herinner). Die jufferkraan zat toen op grote afstand in de vlinderbalg leek ongeringd en iedereen blij. De vogel vloog op en werd later teruggevonden op het wad buitendijks. Helaas was de vogel tot op 3 meter benaderbaar en droeg zelfs een heel klein ringetje. Bleek typisch geval van "jammer volgende keer beter)

Jammer dat dat bij de Durgerdam vogel niet meer is vast te stellen  ;)


Precies, blijkbaar is het een pré als een vogel na een dag weer weg is. We maken elkaar wijs dat hij wild is, want hij was immers na een dag alweer op weg naar Siberië, want het is tenslotte een .........
Hartelijke groet,

Luuk Punt

http://vogelpunt.wordpress.com/

Vincent Hart

Citaat van: rlhgenuit op februari 06, 2010, 20:38:08 PM@ Rob en Marc, natuurlijk snap ik ook wel dat de vogel niet in een a typisch habitat zit als alles is dicht gevroren, maar het feit dat de vogel zeker niet schuw is, gezien de foto's en verschillende commentaren, en ook het feit dat er in 2006 een paartje in de buurt gezien is pleiten niet erg voor de vogel. Dat de schuwheid van de Durgerdam vogel niet is vastgesteld is natuurlijk ook een feit. Maar gelukkig was ik daar toevallig wel in de buurt  ;D .
Blijf ik me afvragen waarom een paartje op 15km afstand 4 jaar eerder, een escape zo vreselijk veel aannemelijker maakt dan een paartje op 6km afstand (betonnen muurtje-Geijsel), 6 weken eerder. Had dat paartje van Almelo trouwens foute ringen?

* slaat handen over oren en zingt 'Ik hoor het lekker toch niet!!' *
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Ben Gaxiola

Citaat van: rlhgenuit op februari 06, 2010, 20:38:08 PM
Citaat van: rlhgenuit op februari 06, 2010, 17:23:37 PM
begrijp me goed ik speel het spelletje ook mee  :D . Maar een klein beetje geloofwaardig moet het wel blijven en bij deze heb ik toch wel m'n twijfels, een hoog parkgehalte zullen we maar zeggen plus de eerdere waarneming van een paartje in de buurt  ;) geeft mij toch het gevoel dat er in de buurt ergens een kooi heeft open gestaan.

@ Rob en Marc, natuurlijk snap ik ook wel dat de vogel niet in een a typisch habitat zit als alles is dicht gevroren, maar het feit dat de vogel zeker niet schuw is, gezien de foto's en verschillende commentaren, en ook het feit dat er in 2006 een paartje in de buurt gezien is pleiten niet erg voor de vogel. Dat de schuwheid van de Durgerdam vogel niet is vastgesteld is natuurlijk ook een feit. Maar gelukkig was ik daar toevallig wel in de buurt  ;D .

Rein,

Dat er in maart 2006 een paartje is gezien pleit eerder tegen de vogel van Durgerdam (nog geen 2 maanden er na), dan tegen deze vogel (bijna 4 jaar er na)....
Ben Gaxiola

gerdwichers8

Zojuist kwam ik uit de super, met zo'n kippetje voor morgen, in mijn kip palava. Indien mensen mij berispen dat ik niet zo'n bioindustrieel slachtoffer mag maken, weet ik bij dezen een prima alternatief.
Een echte scharreltaling!

Jaap Denee

Citaat van: Luuk Punt op februari 06, 2010, 20:50:25 PM
Citaat van: rlhgenuit op februari 06, 2010, 20:46:10 PM
Citaat van: Bas vd Burg op februari 06, 2010, 20:43:19 PM
Citaat van: Rob Halff op februari 06, 2010, 20:27:14 PM
@ Rein: idd de vogel zit niet in een atypisch habitat, maar aan de andere kant, waar moet de vogel anders zwemmen als alles in de wijde omgeving bevroren is?? Het kanaal is het enige open water, vandaar dat er ook Grote Zaagbekken en andere eenden in zwemmen.

Natuurlijk zie ik ook liever een vogel in de Putten tussen de Wintertalingen op net z'on grote afstand van de waarnemers als de vogel van Durgerdam. Waarom? Nou dan kan je tenminste niet zien of de vogel tam is of niet. Want dat is bij de Durgerdam vogel niet met zekerheid uitgesloten. Misschien was dat beest wel net zo tam als de Almelo vogel!

Gelukkig eet deze vogel niet uit de hand, en zijn er in deze winter periode meer vogels tammer dan normaal dus een kans dat deze vogel aanvaard gaat worden is nog steeds aanwezig.

hoewel ik nog niet ben geweest vind ik dat rob wel een punt heeft. doet me denken aan de jufferkraanvogel die heel wat jaartjes geleden werd ontdekt in het lauwersmeer (jaar van de lachmeeuw als ik het me goed herinner). Die jufferkraan zat toen op grote afstand in de vlinderbalg leek ongeringd en iedereen blij. De vogel vloog op en werd later teruggevonden op het wad buitendijks. Helaas was de vogel tot op 3 meter benaderbaar en droeg zelfs een heel klein ringetje. Bleek typisch geval van "jammer volgende keer beter)

Jammer dat dat bij de Durgerdam vogel niet meer is vast te stellen  ;)


Precies, blijkbaar is het een pré als een vogel na een dag weer weg is. We maken elkaar wijs dat hij wild is, want hij was immers na een dag alweer op weg naar Siberië, want het is tenslotte een .........

Nog even door redeneren en we sturen straks "die fotografen" het veld in, de modder door en op de vogel af om te zien of hij wel netjes op tijd weg vliegt. We noemen dat dan de Birdpix-test.

"Meneer, wilt u als de sodemieter terugkomen op het pad?!" "Nee, ik ben bezig met de Birdpix-test" "Oh, pardon, dan is het goed..."
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Luuk Punt

Citaat van: Jaap Denee op februari 06, 2010, 21:00:26 PM
Citaat van: Luuk Punt op februari 06, 2010, 20:50:25 PM
Citaat van: rlhgenuit op februari 06, 2010, 20:46:10 PM
Citaat van: Bas vd Burg op februari 06, 2010, 20:43:19 PM
Citaat van: Rob Halff op februari 06, 2010, 20:27:14 PM
@ Rein: idd de vogel zit niet in een atypisch habitat, maar aan de andere kant, waar moet de vogel anders zwemmen als alles in de wijde omgeving bevroren is?? Het kanaal is het enige open water, vandaar dat er ook Grote Zaagbekken en andere eenden in zwemmen.

Natuurlijk zie ik ook liever een vogel in de Putten tussen de Wintertalingen op net z'on grote afstand van de waarnemers als de vogel van Durgerdam. Waarom? Nou dan kan je tenminste niet zien of de vogel tam is of niet. Want dat is bij de Durgerdam vogel niet met zekerheid uitgesloten. Misschien was dat beest wel net zo tam als de Almelo vogel!

Gelukkig eet deze vogel niet uit de hand, en zijn er in deze winter periode meer vogels tammer dan normaal dus een kans dat deze vogel aanvaard gaat worden is nog steeds aanwezig.

hoewel ik nog niet ben geweest vind ik dat rob wel een punt heeft. doet me denken aan de jufferkraanvogel die heel wat jaartjes geleden werd ontdekt in het lauwersmeer (jaar van de lachmeeuw als ik het me goed herinner). Die jufferkraan zat toen op grote afstand in de vlinderbalg leek ongeringd en iedereen blij. De vogel vloog op en werd later teruggevonden op het wad buitendijks. Helaas was de vogel tot op 3 meter benaderbaar en droeg zelfs een heel klein ringetje. Bleek typisch geval van "jammer volgende keer beter)

Jammer dat dat bij de Durgerdam vogel niet meer is vast te stellen  ;)


Precies, blijkbaar is het een pré als een vogel na een dag weer weg is. We maken elkaar wijs dat hij wild is, want hij was immers na een dag alweer op weg naar Siberië, want het is tenslotte een .........

Nog even door redeneren en we sturen straks "die fotografen" het veld in, de modder door en op de vogel af om te zien of hij wel netjes op tijd weg vliegt. We noemen dat dan de Birdpix-test.

"Meneer, wilt u als de sodemieter terugkomen op het pad?!" "Nee, ik ben bezig met de Birdpix-test" "Oh, pardon, dan is het goed..."


Hahaha, wellicht kunnen we daar een rooster voor opzetten. "Zeg Luuk, ga je morgen mee een dagje vogelen? Nee, ik kan niet, ik heb verstoringsdienst."
Hartelijke groet,

Luuk Punt

http://vogelpunt.wordpress.com/

Guus Peterse

Ach, ik ga morgen gewoon een paar mooie middelste bonte spechten twitchen bij Almelo.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Rein Genuït

Citaat van: Ben Gaxiola op februari 06, 2010, 20:56:27 PM
Citaat van: rlhgenuit op februari 06, 2010, 20:38:08 PM
Citaat van: rlhgenuit op februari 06, 2010, 17:23:37 PM
begrijp me goed ik speel het spelletje ook mee  :D . Maar een klein beetje geloofwaardig moet het wel blijven en bij deze heb ik toch wel m'n twijfels, een hoog parkgehalte zullen we maar zeggen plus de eerdere waarneming van een paartje in de buurt  ;) geeft mij toch het gevoel dat er in de buurt ergens een kooi heeft open gestaan.


@ Rob en Marc, natuurlijk snap ik ook wel dat de vogel niet in een a typisch habitat zit als alles is dicht gevroren, maar het feit dat de vogel zeker niet schuw is, gezien de foto's en verschillende commentaren, en ook het feit dat er in 2006 een paartje in de buurt gezien is pleiten niet erg voor de vogel. Dat de schuwheid van de Durgerdam vogel niet is vastgesteld is natuurlijk ook een feit. Maar gelukkig was ik daar toevallig wel in de buurt  ;D .

Rein,

Dat er in maart 2006 een paartje is gezien pleit eerder tegen de vogel van Durgerdam (nog geen 2 maanden er na), dan tegen deze vogel (bijna 4 jaar er na)....

Ik zou zeggen oordeel zelf http://waarneming.nl/waarneming/view/1163233 of http://waarneming.nl/waarneming/view/1104631 als ik zou moeten kiezen als ik erheen zou willen  8)
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

gerdwichers8

Een drumstick zonder ring?

"Nee, nee dat hoort zo!"

Jaap Denee

Citaat van: gerdwichers8 op februari 06, 2010, 21:13:56 PM
Een drumstick zonder ring?

"Nee, nee dat hoort zo!"

Kom op, Gerd, met een drumstick heb je de tibia te pakken. Een ring zit om de tarsus.
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Ben Gaxiola

Citaat van: rlhgenuit op februari 06, 2010, 21:06:31 PM
Citaat van: Ben Gaxiola op februari 06, 2010, 20:56:27 PM
Citaat van: rlhgenuit op februari 06, 2010, 20:38:08 PM
Citaat van: rlhgenuit op februari 06, 2010, 17:23:37 PM
begrijp me goed ik speel het spelletje ook mee  :D . Maar een klein beetje geloofwaardig moet het wel blijven en bij deze heb ik toch wel m'n twijfels, een hoog parkgehalte zullen we maar zeggen plus de eerdere waarneming van een paartje in de buurt  ;) geeft mij toch het gevoel dat er in de buurt ergens een kooi heeft open gestaan.


@ Rob en Marc, natuurlijk snap ik ook wel dat de vogel niet in een a typisch habitat zit als alles is dicht gevroren, maar het feit dat de vogel zeker niet schuw is, gezien de foto's en verschillende commentaren, en ook het feit dat er in 2006 een paartje in de buurt gezien is pleiten niet erg voor de vogel. Dat de schuwheid van de Durgerdam vogel niet is vastgesteld is natuurlijk ook een feit. Maar gelukkig was ik daar toevallig wel in de buurt  ;D .

Rein,

Dat er in maart 2006 een paartje is gezien pleit eerder tegen de vogel van Durgerdam (nog geen 2 maanden er na), dan tegen deze vogel (bijna 4 jaar er na)....

Ik zou zeggen oordeel zelf http://waarneming.nl/waarneming/view/1163233 of http://waarneming.nl/waarneming/view/1104631 als ik zou moeten kiezen als ik erheen zou willen  8)

Rein,

Leg even uit wat je bedoelt, want mij ben je kwijt...  :rolleye:

Ben Gaxiola

Rein Genuït

De waarneming van Driemond komt nou niet erg geloofwaardig over, de beste man kan voor mijn part, roodschoudertalingen o.i.d. gezien hebben want uit niets blijkt dat het idd Sib Talingen geweest zijn! En de andere
waarneming spreekt voor zich lijkt me.
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Rob Halff

Mij ben je ook even kwijt Rein. Het feit blijft natuurlijk dat de vogel van Durgerdam maar twee maanden na de waarneming van het paartje bij Hengelo opdook. Deze vogel duikt pas vier jaar na dato op! Het meest voor de hand liggend is dan dat de vogel van Durgerdam 1 van de vogels van Hengelo betrof...!

Rein Genuït

#133
Als jullie goed tussen de regels door gelezen hebben pleit ik voor geen van beide vogels en wie weet is dit misschien wel een en dezelfde vogel (Durgerdam en Almelo), ze kunnen een jaar of 14 worden dus...  :)

p.s. het blijft zo een leuk spelletje  ;D
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

Pim

@ Rein: Gelukkig hebben jullie daar in de buurt nog wel een hele wilde zwarte ibis zitten (die ook gek op speeltuinen is overigens).
Wanneer wordt het eindelijk eens lente...... ;)
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Rein Genuït

#135
Citaat van: Pim op februari 06, 2010, 21:48:34 PM
@ Rein: Gelukkig hebben jullie daar in de buurt nog wel een hele wilde zwarte ibis zitten (die ook gek op speeltuinen is overigens).
Wanneer wordt het eindelijk eens lente...... ;)

Ook daar ben ik hartstikke blij mee, zie hem bijna elke door de weekse dag  ;D  ongeringd, gaaf in het pak en lekker tam  :duim:
Coming soon! Something profound and Interesting in this space! Stay tuned!

Groet, Rein

Kijk ook eens op mijn blog

https://keeponbirding.blogspot.nl

of naar mijn foto's

https://www.flickr.com/photos/reinder_genuit/

michel.wissink

#136
Citaat van: Jaap Denee op februari 06, 2010, 18:49:14 PM


EDIT: ... en een stapje achteruit natuurlijk. Puur voor het effect.

Bedankt voor de tip; ik zal er de volgende keer op letten. Feit was dat ik op het bruggetje bij het gemaal stond, waar de taling vlak onder kwam dobberen.
Sorry dat ik onbedoeld zo dichbij kwam...  :-\

Edit: foto is overigens niet uit een mobiel (want dat las ik ook nog ergens), maar uit een semi-compact.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Certhia

Citaat van: guusp op februari 06, 2010, 21:05:37 PM
Ach, ik ga morgen gewoon een paar mooie middelste bonte spechten twitchen bij Almelo.


Ja die waren de moeite alleen al waard!


Marc

Jan Zwaaneveld

Gisteren kon de taling niet echt beschuldigd worden van overdreven tamheid. Toen ik aankwam stond er iemand brood in het water te gooien, daar kwamen wilde eenden en meerkoeten als een speer op af, maar de sibtaling leek er alleen maar nerveus van te worden en bleef op respectabele afstand aan de overkant van het water. Daarna was er nog het voorval met de fotografen, waardoor hij op de wieken ging. Verder waren de aanwezige kuif- en tafeleenden even benaderbaar - of beter - dan de taling. Ik vond de vogel in ieder geval niet opmerkelijk tam, of tammer dan de andere aanwezige eenden. Voor wat het waard is.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Vincent Hart

Misschien handig voor de ramptoeristen van morgen, inclusief anti-insluittip:
http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=18821&page=1
Dankzij Michel weten we dat we gewoon op het bruggetje kunnen gaan staan en dat hebben een aantal van ons recent geoefend  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: Jan Zwaaneveld op februari 06, 2010, 22:09:38 PM
Gisteren kon de taling niet echt beschuldigd worden van overdreven tamheid. Toen ik aankwam stond er iemand brood in het water te gooien, daar kwamen wilde eenden en meerkoeten als een speer op af, maar de sibtaling leek er alleen maar nerveus van te worden en bleef op respectabele afstand aan de overkant van het water. Daarna was er nog het voorval met de fotografen, waardoor hij op de wieken ging. Verder waren de aanwezige kuif- en tafeleenden even benaderbaar - of beter - dan de taling. Ik vond de vogel in ieder geval niet opmerkelijk tam, of tammer dan de andere aanwezige eenden. Voor wat het waard is.

Dat lijkt me niet veel waard, want dat is bij mij in de gracht ook. De Kuifeenden durven nauwelijks
in de buurt van een broodgooier te komen, terwijl de Wilde eenden en Koeten er op af vliegen.
Wil dat zeggen dat alleen die Kuifeenden wild zijn en de eenden en koeten ontsnapt zijn?

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

michel.wissink

Citaat van: vincenthart op februari 06, 2010, 22:15:34 PM
Dankzij Michel weten we dat we gewoon op het bruggetje kunnen gaan staan en dat hebben een aantal van ons recent geoefend  ;)

Moet ik wel benadrukken dat de taling naar mij toe kwam; niet andersom...
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Guus Peterse

Citaat van: HPM op februari 06, 2010, 22:18:31 PMDat lijkt me niet veel waard, want dat is bij mij in de gracht ook. De Kuifeenden durven nauwelijks in de buurt van een broodgooier te komen, terwijl de Wilde eenden en Koeten er op af vliegen. Wil dat zeggen dat alleen die Kuifeenden wild zijn en de eenden en koeten ontsnapt zijn?
Maar het was toch niet de bedoeling hiermee aan te tonen dat de taling ontsnapt zou zijn, denk ik?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Vincent Hart

Tja, je kunt het ook zien als aldanniet gewend zijn gevoerd te worden. En dat richting bruggetje zwemmen weer als gewend zijn aan mensen. Ik ga mee met Guus: Mibootje kijken en dan vanuit puur esthetisch oogpunt het eendje nog even doen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: guusp op februari 06, 2010, 22:24:08 PM
Citaat van: HPM op februari 06, 2010, 22:18:31 PMDat lijkt me niet veel waard, want dat is bij mij in de gracht ook. De Kuifeenden durven nauwelijks in de buurt van een broodgooier te komen, terwijl de Wilde eenden en Koeten er op af vliegen. Wil dat zeggen dat alleen die Kuifeenden wild zijn en de eenden en koeten ontsnapt zijn?
Maar het was toch niet de bedoeling hiermee aan te tonen dat de taling ontsnapt zou zijn, denk ik?

Schuwheid wordt hier toch als aanwijzing voor een wilde herkomst gezien?

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Vincent Hart

Klinkt misschien als mierenn... maar volgens mij gaat het erom dat 'overdreven tamheid' als aanwijzing voor niet-wilde herkomst gezien wordt (bijv. door CDNA). Op brood afkomen zou betekenen dat het beest mensen gewend is, zoals koeten en wilde eenden. Gebrek aan schuwheid - zolang ie niet op schoot komt zitten - hoeft nog niet op iets anders te duiden dan onbekendheid met mensen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Max Berlijn

#146
Even een dagje niet achter het forum en ik zie dat jullie je best hebben gedaan.

Zoals ik al aangaf, je komt er niet uit met die status, tevens zal de toekomst op de NL lijst afhangen van wat hij gaat doen in de komende maanden. Ik hoop dat plaatselijke vogelaars toch eens gaan checken hoe lang hij gaat blijven. Tamheid van soorten (in het algemeen) is een moeilijk begrip. Zo hoorde je niemand (alleen maar ooo's en aaa's) bij de over mijn schoen kruipende Woestijngrasmus van Scheveningen, probeer dat maar eens met de soort in de UAE (vorig jaar geprobeerd, no chance).

Weersomstandigeheden zorgen ervoor dat soorten zich anders gaan gedragen dan normaal soms uit nood, zoals de Zwarte Ibis van Noordwijk, het samenvallen van dit geval met de late najaars influx van ook onv. vogels in de UK is voor mij een te goede aanwijzing dat hij toch echt wild is, dus kijk uit met het verbinden van conclusies zeker op dit moment (waarbij alles nog is dichtgevroren)

Al met al volgen dit geval en we zien wel wat er gebeurt.

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

gerdwichers8

Citaat van: Jaap Denee op februari 06, 2010, 21:18:06 PM
Citaat van: gerdwichers8 op februari 06, 2010, 21:13:56 PM
Een drumstick zonder ring?

"Nee, nee dat hoort zo!"

Kom op, Gerd, met een drumstick heb je de tibia te pakken. Een ring zit om de tarsus.

Ja, ja, maar ik probeer leuk te zijn, dan mag het allemaal wat schever...trouwens, er zat bij mij  geen ring om de drumstick.

..maar wat de objectiviteit  van Max betreft..het houdt de taling wel wat levender, maar zijn status mag van mij het vriesvak in. Ach, wie ben ik.

meeuwissen

Om nog even terug te komen op de wilde herkomst: het lijkt me heel moeilijk om bij soorten zoals de Siberische taling voor 100% vast te stellen dat deze afkomstig zijn van een wilde populatie. Siereenden zoals de Siberische taling (Baikal), Amerikaanse wintertaling, Bronskopeend, Kokardezaagbek enz worden gehouden en gekweekt, gekortwiekt, geleewiekt en geringd als het goed is. Zie hiervoor ook de site van Harteman.nl waarbij wordt betoogd dat de Siberische taling goed is te kweken in gevangenschap. Een gekortwiekte, geringde eend kan ook ontsnappen en wat gaat er dan gebeuren? Door mijn ervaring met een jarenlang onderzoek aan geringde kauwen, waarbij niet alleen een alumring werd omgelegd maar tegelijkertijd ook oerdegelijke 2-3 of zelfs 4 kleurringen weet ik dat ringen na een aantal jaren door slijtage verdwijnen. Met name kleurringen slijpen als het ware de metalen Vogeltrekring na verloop van jaren weg. Wij waren dan ook regelmatig genoodzaakt kauwen te herringen omdat ze na verloop van tijd als ongeringd individu door het leven dreigden te gaan.
Met name de meerjarige vogels onder de ontsnapte soorten zoals Siberische taling, Witoogeend, Kokardezaagbek om maar wat te noemen kunnen vroeg of laat als ongeringde vogel met gaaf kleed worden opgemerkt. Als ze dan ook nog eens hun oorspronkelijke tamheid hebben afgelegd komen ze aardig in de buurt van de wildvorm.
Het zou eens moeite lonen de kans te berekenen hoe snel ontsnapte soorten hun ring(-en) verliezen, vooral na een lang verblijf in het water. Van alle vogels uit de zgn. ontsnapte soortencategorie zal volgens altijd een bepaald percentage ongeringd zijn, als ze maar lang genoeg blijven leven.
En dan is de vraag: wat kan je daarmee. Ik heb mijn twijfels....
Guido Meeuwissen

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2