Siberische Taling Almelo

Gestart door josberg, februari 03, 2010, 15:52:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

migratorius

Citaat van: Alwin van Lubeck op februari 04, 2010, 18:02:25 PMWie neemt er een geweer mee?
Daar heb je bij een volwassen vogel niets aan, want die kan net zo goed al een paar jaar in Europa (of misschien zelfs Twente, hahaha) rondhangen. Bovendien vermoed ik dat-ie sowieso wel helemaal uitgeruid is (met wat Siberische eclipsveren was het misschien nog te doen geweest). Alleen Ben W. maak je denk ik echt blij met een geweer.

JanHein

Ben Wielstra

Ik zou dat eendje geen veer willen krenken. Hij maakt toch voor prachtig discussievoer? In Almelo is altijd wat te doen.

Bas vd Burg

Citaat van: Edwin Russer op februari 04, 2010, 16:58:17 PM
Citaat van: Thijs Fijen op februari 04, 2010, 16:03:29 PM
Bart-Jan en Gerben hebben natuurlijk wel beide gelijk (volgens mij dan). Het is en blijft een gevoelskwestie. Criteria wijzen op wild, gevoel wijst misschien op escape.. Maar je kan natuurlijk ook in een dwaalgast geloven..

Gevoel, daar doet volgens mij het CDNA niet aan. Het gaat om de criteria. Dus gewoon, Bas e.a. naar de vogel gaan kijken als je een lijstje bijhoudt :)

Tuurlijk geloof ik in "dwaalgasten" maar ik moet wel zeggen dat een Oosterse Tortel,  Baltimore Troepiaal, Kaspische Plevier of Taigastrandloper mij toch wat meer doen dan een Siberische Taling...... En lijstjes bijhouden doe ik ook. Maar mijn "kattukse jaarlijst" vind ik toch wel wat leuker dan mijn NL-lijst opkrikken met een Siberische Taling.

Overigens zal ik heus wel naar die sibtaling gaan, daar ben ik wel eerlijk in. Wordt op z'n vroegst dinsdag vrees ik
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Max Berlijn

#33
Beste allemaal,

Wederom gaan we de discussie opnieuw voeren en nu over de Sibtaling. De einduitkomst zal zijn dat je er niet uitkomt.

Citeer
Het isotopenverhaal toont nog steeds niet aan of de vogel hierheen is gekomen op eigen kracht of dat hij illegaal hierheen is vervoerd. Of gebeurt dat laatste erg weinig? Zijn er gevallen bekend van Schiphol of de havens van illegaal transport van wilde sibtalingen?
Ik vraag me ook af of bijvoorbeeld Duitsland of Polen meer gevallen zou moeten hebben om het patroon van echte oostelijke dwalers te ondersteunen.
In de nieuwe editie van Collins staat een zinnetje waarin de herkomst van alle Siberische Talingen 'arguably' wordt betwijfeld. Is dat alweer achterhaald, of zijn de Engelsen voorzichtiger?


Peter commissies denken daar anders over, in beide landen is de soort tot A status verheven en de balg uit de UK stamt uit begin 1900 dus vliegtuigen en snelle vervoermiddelen van eerste jaars vogels hadden ze toen nog niet. Wel opmerkelijk dat van de twee gecheckte balgen/vangsten op isotopen beide naar dezelfde herkomst lijken te wijzen met een eeuw ertussen.

Betreffende de toename. Die is er, de overwinterende groepen in Korea lijken groter te worden en ook worden ze in China in de winter ontdekt gelijk aan Zuid Korea (ik heb er ooit 4000 gezien op een plek waar ze voorheen schaars waren (Yangcheng nabij Sjanghai zie mijn verslag op lauwersmeer.com). De vogel van Durgerdam zat er na een winter met een klein influxje van gevallen in de WP (zie artikel in DB)

Betreffende dit speciefieke ex: Ik was er vandaag op de vogel is eigenlijk niet veel aan te merken alleen de plek spreekt niet tot enige verbeelding en je zou verwachten dat hij wel beter gezelschap onderweg tegen zou moeten komen (Wintertalingen zoals in Mimsmere UK) dan de Wilde eenden waarmee hij nu optrekt maar in dezelfde vaart zag ik Grote Zaagbek, Tafel en Kuifeend dus....zucht... :rolleye: :rolleye:

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Justin Jansen

#34

Quote Max
Peter commissies denken daar anders over, in beide landen is de soort tot A status verheven en de balg uit de UK stamt uit begin 1900 dus vliegtuigen en snelle vervoermiddelen van eerste jaars vogels hadden ze toen nog niet.
....

Is geen argument al in 1500 werden levende beesten uit Indonesie geimporteerd in Nederland, waarschijnlijk al eerder. D'r hebben zelfs levende Dodo's op de Mauritskade rondgelopen. En Fazant en Mandarijneend beide uit de hoek van Sib Taling hebben al een hele lange geschiedenis in Europa.
M.v.g., Justin Jansen


Max Berlijn

Klopt alleen beide waren eerste jaars vogels. dat is voor een geval in 1906 wel erg kras om te worden gevangen, getransporteerd en vervolgens te ontsnappen in een najaar in die periode....

Groet Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Justin Jansen

Citaat van: Maxberlijn op februari 04, 2010, 20:57:06 PM
Klopt alleen beide waren eerste jaars vogels. dat is voor een geval in 1906 wel erg kras om te worden gevangen, getransporteerd en vervolgens te ontsnappen in een najaar in die periode....

Groet Max
Denk je dan dat ie in zijn eentje werd getransporteerd........
M.v.g., Justin Jansen


Max Berlijn

#37
eeeh help even? Transport duurde toch redelijk lang in die periode zou ik zeggen (als dat er al was vanuit Siberie, niet echt een plek waar veel handel gedreven mee werd).

Fazant en Mandarijneend komen uit streken waar handel mee gedreven werd, bijv Japan. De Sibtaling van 1906 kwam van noordelijker (Siberie) net als de juv van Denemarken 2005 (waarbij je jou theorie in dat tijdsbeeld mogelijk wel zou kunnen verdedigen).

Ik denk dat het makkelijker is om de isotopen theorie op zich omver te schoppen, hetgeen al eerder gedaan/geopperd/geprobeerd is door sommige in een ander topic) dan de gevangen/ontsnap theorie op een vogel van 1906 uit Siberie.

Trouwens wordt in het artikel in BB (2009 dec) uitvoerig gesproken over het voorkomen in gevangenschap teruggaand tot ver in 1800.

Groeten Max
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Vincent Hart

Die sibtalingen van begin vorige eeuw kunnen natuurlijk ook uit een (toenmalig) overwinteringsgebied gekomen zijn dat wel op een handelsroute lag - lijkt me ook logischer dat collectievogels uit vroeger eeuwen zijn gevangen in overwinteringsgebieden dan in Sib. Hoe dan ook, het Almelose beest heeft voor een sibtaling redelijke papieren en omdat ik zo'n  :-X ben geweest om de 2006 vogel op nog geen uur fietsen van huis niet te doen, weet ik waar ik (helaas niet eerder dan) zondag ben ...
Na twee woonwijktwitches in ieder geval weer 'es een mega net buiten de bebouwde kom - als iemand die graag buiten is heb ik vorig weekend toch wel erg genoten van de schitterende Sittardse Kollenberg  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Justin Jansen

Citaat van: Maxberlijn op februari 04, 2010, 21:32:14 PM
eeeh help even? Transport duurde toch redelijk lang in die periode zou ik zeggen (als dat er al was vanuit Siberie, niet echt een plek waar veel handel gedreven mee werd).

Fazant en Mandarijneend komen uit streken waar handel mee gedreven werd, bijv Japan. De Sibtaling van 1906 kwam van noordelijker (Siberie) net als de juv van Denemarken 2005 (waarbij je jou theorie in dat tijdsbeeld mogelijk wel zou kunnen verdedigen).

Ik denk dat het makkelijker is om de isotopen theorie op zich omver te schoppen, hetgeen al eerder gedaan/geopperd/geprobeerd is door sommige in een ander topic) dan de gevangen/ontsnap theorie op een vogel van 1906 uit Siberie.

Trouwens wordt in het artikel in BB (2009 dec) uitvoerig gesproken over het voorkomen in gevangenschap teruggaand tot ver in 1800.

Groeten Max
In het zelfde artikel (BB 2009) gaat men toch ook zover om alleen maar mei gevallen te aanvaarden (van horen zeggen)?

Handel werd er met de hele wereld gedreven, oa. de Duitsers hadden zelfs diverse handelsposten in China (Tsjintau, Chefsou o.i.d.). Veel spul w.o.  Siberische Talingen kwamen zo hier terecht levend of dood. Enkele dode Siberische Talingen van 1900 uit China liggen in Steijl bijvoorbeeld samen met een Chinese Kuifstern. Veel van die missieposten stuurden ook levende vogels in grote partijen op, leverde namelijk extra geld op. De vogelwet werd niet voor niets een keer in het leven geroepen. 
M.v.g., Justin Jansen


Max Berlijn

Mei gevallen?? nee hoor gewoon najaar, winter en vroeg voorjaar.

Ik wil best geloven dat er Sibtalingen in 1906 verhandeld werden en eerder ook, maar nogmaals, een eerste jaars vogel met isotopen uit Siberie moet dan dus in een aantal maanden, gevangen zijn, verhandeld zijn waar dan ook in Azie met mensen die hem naar de UK transporteren en dan moet de vogel ontsnappen (na aankomst) om vervolgens geschoten te worden. Dan kan volgens mij niet in een najaar in 1906, het lijkt me al een hele opgave in de huidige tijd.

Groet Max

PS: Ik zo me kunnen voorstellen dat je wel wat beschadigingen aan een vogel zou moeten zien na een geschiedenis als boven, zie de balg, ziet er perfect uit.
Max Berlijn
Oud archivaris CDNA zie: https://observation.org/user/lifelist/10891 voor mijn belangrijke waarnemingen buiten NL + https://www.instagram.com/maxberlijn/ voor my Holarctic photo's.

Gerben Mensink

Om de documentatie voor het indienen zo compleet mogelijk te krijgen zou het mooi zijn als er iemand in slaagt om de gespreide vleugels van de Sibta helemaal scherp op de foto te krijgen. Misschien een mooie uitdaging voor de komende dagen.
groet,
Gerben Mensink

Thijs Fijen

Thijs Fijen

Gerben Mensink

Klopt, maar de armpennen mogen nog wat beter. Ik ben dan ook wel een kniesoor  ;)
groet,
Gerben Mensink

Thijs Fijen

Nu worden er echter geen foto's gemaakt.. Vogel is om 9 uur opgevlogen naar west en sindsdien nog niet teruggevonden.. dooi?
Thijs Fijen

dupont

Hoorde van Lennaert Steen het oeroude verhaal: een fotograaf die te dichtbij kwam. Helaas onbekend wie, anders kon ik die persoon stevig verbaal toespreken; de bastard! ;D
Veel mensen die de vogel vanmorgen daardoor gedipt hebben. Dank u!!
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Rutger

Weten we in ieder geval dat ie echt een beetje schuw was  ;D . Rot voor degenen die er nog graag heen wilden; ik was er gelukkig gisteren al. Die fotografen ook altijd he...
Met vriendelijke groet,

Rutger Wilschut



Birding Basterds! Find or Fail!

Bas vd Burg

Citaat van: dupont op februari 05, 2010, 13:56:59 PM
Hoorde van Lennaert Steen het oeroude verhaal: een fotograaf die te dichtbij kwam. Helaas onbekend wie, anders kon ik die persoon stevig verbaal toespreken; de bastard! ;D
Veel mensen die de vogel vanmorgen daardoor gedipt hebben. Dank u!!

en bedankt :'(
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

HPM

Citaat van: dupont op februari 05, 2010, 13:56:59 PM
... anders kon ik die persoon stevig verbaal toespreken;...! ;D

Een beetje fysiek toespreken zou misschien effectiever zijn. :)

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Steven Wytema

Citaat van: Thijs Fijen op februari 05, 2010, 13:50:23 PM
Nu worden er echter geen foto's gemaakt.. Vogel is om 9 uur opgevlogen naar west en sindsdien nog niet teruggevonden.. dooi?
Neeee, gewoon terug naar de vijver in het stadspark (hemelsbreed 800m).
Of z'n kooitje... dat beest moet toch ooit eens gevoerd worden?

Speaking of which: kan Jan Harteman ons misschien vertellen waar die taling wel op af komt?

(PS natuuuuurlijk is dit mijn enorme objectieve standpunt en heeft het helemaaaaal niks te maken met dat ik de Geijsel & Durgerdam-vogel al heb)
Steven Wytema


Bas vd Burg

Citaat van: scwytema op februari 05, 2010, 15:17:54 PM
(PS natuuuuurlijk is dit mijn enorme objectieve standpunt en heeft het helemaaaaal niks te maken met dat ik de Geijsel & Durgerdam-vogel al heb)

Smiley vergeten, Steven??  ;D
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Jaap Denee

Citaat van: HPM op februari 05, 2010, 15:00:46 PM
Citaat van: dupont op februari 05, 2010, 13:56:59 PM
... anders kon ik die persoon stevig verbaal toespreken;...! ;D

Een beetje fysiek toespreken zou misschien effectiever zijn. :)

--
Groeten, Herman van der Meer

Een 'beetje' fysiek toespreken... Is dat met de vlakke hand?

Maar bekijk het positief, Bas (en anderen): niemand van jullie wilde er ècht heen (ik kan zondag pas/ik kan dinsdag pas) en nu is het probleem misschien wel opgelost. Toch blijven het klootzakken...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Steven Wytema

Citaat van: Bas vd Burg op februari 05, 2010, 15:27:12 PM
Citaat van: scwytema op februari 05, 2010, 15:17:54 PM
(PS natuuuuurlijk is dit mijn enorme objectieve standpunt en heeft het helemaaaaal niks te maken met dat ik de Geijsel & Durgerdam-vogel al heb)

Smiley vergeten, Steven??  ;D
;D
Steven Wytema


Bas vd Burg

Citaat van: Jaap Denee op februari 05, 2010, 15:28:59 PM
Maar bekijk het positief, Bas (en anderen): niemand van jullie wilde er ècht heen (ik kan zondag pas/ik kan dinsdag pas) en nu is het probleem misschien wel opgelost. Toch blijven het klootzakken...

Nou Jaap, ik wil er op zich wel heen hoor (ik geef wel toe dat het bij mij wat minder begon te kriebelen toen de soort werd doorgegeven als bijv bij Kaspische Plevier) maar dinsdag is voor mij pas de eerste mogelijkheid om te gaan ivm allerlei andere verplichtingen op werk en thuis. Ach en misschien duikt de vogel morgen wel weer gewoon op en lullen we nergens meer over........
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012


Edwin Russer

Ik was er vanmorgen ook voor jan lul en baal als een stekker en met mij nog een flink aantal vogelaars, o.a. een jongen met de trein uit Sliedrecht. Ik wil niet insinueren, maar als ik deze plaatjes zie en het tijdstip van fotograferen heb ik zo mijn bedenkingen... Ik was er rond half negen en toen was de vogel al wegggevlogen.

In ieder heel veel dank aan de fotograaf, wie het ook is geweest >:(

http://waarneming.nl/soort/view/802?from=2010-02-05&to=2010-02-05
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

Jan Zwaaneveld

Citaat van: Edwin Russer op februari 05, 2010, 15:46:46 PM
Ik wil niet insinueren, maar als ik deze plaatjes zie en het tijdstip van fotograferen heb ik zo mijn bedenkingen... Ik was er rond half negen en toen was de vogel al wegggevlogen.

In ieder heel veel dank aan de fotograaf, wie het ook is geweest >:(

http://waarneming.nl/soort/view/802?from=2010-02-05&to=2010-02-05

Aangezien mijn plaatje hier ook bij staat, wil ik hierbij benadrukken dat die van respectabele afstand is genomen (en flink is gecropt) en dat de vogel daar beslist niet van is opgevlogen.
Ik was er al erg vroeg en heb de vogel nog mooi kunnen zien en heb alleen een paar record shots gemaakt van een veilige afstand.
De vogel werd op een gegeven moment aan beide zijden van het water benaderd door vier fotografen (twee aan elke kant). Dat was niet zo handig, want toen vloog de hele groep eenden inclusief sibtaling op en verdween richting west. Ik ben daarna weggegaan, omdat ik de vogel al fraai had gezien. Ik kan me de frustratie voorstellen, ik kwam ook met de trein uit Leerdam en dat is een pokke-eind.
Lekker vogelen (mijn vogelblog)

Jaap Denee

Citaat van: Bas vd Burg op februari 05, 2010, 15:41:52 PM
Citaat van: Jaap Denee op februari 05, 2010, 15:28:59 PM
Maar bekijk het positief, Bas (en anderen): niemand van jullie wilde er ècht heen (ik kan zondag pas/ik kan dinsdag pas) en nu is het probleem misschien wel opgelost. Toch blijven het klootzakken...

Nou Jaap, ik wil er op zich wel heen hoor (ik geef wel toe dat het bij mij wat minder begon te kriebelen toen de soort werd doorgegeven als bijv bij Kaspische Plevier) maar dinsdag is voor mij pas de eerste mogelijkheid om te gaan ivm allerlei andere verplichtingen op werk en thuis. Ach en misschien duikt de vogel morgen wel weer gewoon op en lullen we nergens meer over........


Hey Bas... 't was een plaagstootje.  :)  Maar ik hoop uiteraard voor je dat het lukt.

@ Edwin: ik begrijp je frustratie, maar of deze suggestie verstandig is? De volgende keer gewoon een uur eerder opstaan en er -met de vlakke hand- bovenop slaan. Geweld lost verbazingwekkend veel op tegenwoordig.  ;)

@ Jan: wat is er gebeurd met de sociale controle waar we onze mond altijd zo vol van hebben?!
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

migratorius

Citaat van: scwytema op februari 05, 2010, 15:17:54 PM
Speaking of which: kan Jan Harteman ons misschien vertellen waar die taling wel op af komt?
Nou, aangezien ik ook een JH ben doe ik maar een duit in 't zakje: Siberische Talingen in gevangenschap eten blijkbaar vaak ganzenpoep. Dat is in de UK een reden geweest om een vogel af te wijzen.

JanHein

Edwin Russer

Citaat van: Jaap Denee op februari 05, 2010, 16:37:23 PM
Citaat van: Bas vd Burg op februari 05, 2010, 15:41:52 PM
Citaat van: Jaap Denee op februari 05, 2010, 15:28:59 PM
Maar bekijk het positief, Bas (en anderen): niemand van jullie wilde er ècht heen (ik kan zondag pas/ik kan dinsdag pas) en nu is het probleem misschien wel opgelost. Toch blijven het klootzakken...

Nou Jaap, ik wil er op zich wel heen hoor (ik geef wel toe dat het bij mij wat minder begon te kriebelen toen de soort werd doorgegeven als bijv bij Kaspische Plevier) maar dinsdag is voor mij pas de eerste mogelijkheid om te gaan ivm allerlei andere verplichtingen op werk en thuis. Ach en misschien duikt de vogel morgen wel weer gewoon op en lullen we nergens meer over........


Hey Bas... 't was een plaagstootje.  :)  Maar ik hoop uiteraard voor je dat het lukt.

@ Edwin: ik begrijp je frustratie, maar of deze suggestie verstandig is? De volgende keer gewoon een uur eerder opstaan en er -met de vlakke hand- bovenop slaan. Geweld lost verbazingwekkend veel op tegenwoordig.  ;)

@ Jan: wat is er gebeurd met de sociale controle waar we onze mond altijd zo vol van hebben?!

Hey Jaap,

Die suggestie heeft in ieder geval wel het trieste verhaal opgeleverd dat er een paar zgn. fotografen dat beest hebben ingesloten en vervolgens opgepest hebben. Dat is helaas wel de realiteit en daar kan ik ontzettend pissig over worden, en met mij nog een paar twitchers die de vogel van Durgerdam hebben gemist. Voor een eend zal ik nooit eerder opstaan, zelfs bij de Oosterse Tortel kwam ik wat later op mijn dooie gemakkie aanrijden. En die vlakke hand slaan, dat doe ik alleen op andere plekken 8)
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2