Geheim rapport van SOVON over de huiskraai/Huiskraaien, wat moeten we ermee?

Gestart door Klaas van Dijk, februari 01, 2010, 21:16:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ben Wielstra

Als je die vergelijking maakt dan doe je vermoeden dat Wilders wel een punt heeft.

Over de onzinredenering dat de Huiskraai aangepast is aan verplaatsing met schepen: evengoed is de Halsbandparkiet aangepast aan de verplaatsing via kooien en is het gewoon natuurlijke selectie dat er zo veel soorten uitsterven.

Ook ik ben voor een multicultivogelsamenleving. Daarom neem ik de bedreiging daarvan serieus.

Klaas van Dijk

Citaat van: Triturus op maart 07, 2010, 12:33:26 PM
Citeer(1): Van de Huiskraai wordt wel de wetenschappelijke naam vermeld (=Corvus splendens), maar van de Mens (=Homo sapiens)niet. Dat houdt dan voor mij al in dat Mens en Huiskraai niet alsgelijkwaardige organismen in een ecosysteem worden behandeld.Christenen hebben ook zo'n gewoonte (de Mens is 'anders'), maar ergvreemd dat het Journal of Avian Biology ook een dergelijkeniet-ecologische benadering / visie heeft gekozen.
Maar hoe ver wil je hier in gaan Klaas? Als de mens simpelweg deel is van het ecosysteem, alles wat zij doet 'de natuur' is, dan is dus ook meteen alles geoorloofd. Dan had de discussie over Huiskraaien schieten niet gevoerd hoeven te worden, evenals discussies over het verwijderen van het tropisch regenwoud enzovoorts.
hoi Ben,

gewoon net zo ver totdat Mens ook als onderdeel van het ecosysteem wordt gezien en niet als een 'wezensvreemd' element. En dan kun je natuurlijk prima een discussie voeren over destastreuze effecten van de Mens op het verdwijnen van het tropisch regenwoud. En ook allerlei andere effecten van dispersie van organismen als gevolg van de activiteiten / dispersie van Mens etc. Toevallig zat ik een aantal dagen geleden nog even te lezen in de Britse ringatlas, en daarin hebben ze het (bv.) wel over 'deliberately taken by Man'. En de makers van de Britse ringatlas hebben al wat langer door dat de Mens een belangrijke rol speelt bij het genereren van terugmeldingen. Want (1) zonder ringers vliegen er geen geringde vogels rond, maar (2) zonder melders komen er nooit terugmeldingen.

En, hoe ver staat het met de plannen om dit jaar alle broedgevallen van Huiskraai in de wijde regio van Hoek van Holland grondig in kaart te brengen?

Groetjes, Klaas

wimtegels

De pol is inmiddels gesloten. En met 109 stemmen kun je dit geen representatief onderzoek noemen. Toch geeft het denk ik een aardig beeld. Voor zover de uitkomst te vergelijken is met de uitkomst van een represenatief onderzoek ligt er een goede verklaring voor de besluiteloosheid over de exotenproblematiek.

43,1 % wil eerst meer onderzoek voordat de huiskraai uit ons ecosysteem gehaald wordt.
29,3 % vind dat alle exoten uit het systeem gehaald moeten worden.
nog eens 16,5 % vind dat we dat nu in ieder geval met de huiskraai moeten doen.
11% vind dat we exoten moeten accepteren.

Het totaal van de voorstanders van het verdwijnen van de huiskraai zonder verder onderzoek is 45,8 %.

Als je hier iets mee moet, dan staken de stemmen behoorlijk. En aangezien verder onderzoek voor de politiek een goede reden is om nog geen besluit te hoeven nemen.........
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Rikstar

hehehe, je kunt het ook anders zien:  dat 54.1 % voor de huiskraai is (A)
zoals iedereen kan opmerken liggen de percentage behoorlijk dicht bij elkaar. Zal dus inderdaad nog een heftig discussiepunt gaan worden denk ik.

Citaat van: wimtegels op maart 19, 2010, 15:46:44 PM
De pol is inmiddels gesloten. En met 109 stemmen kun je dit geen representatief onderzoek noemen. Toch geeft het denk ik een aardig beeld. Voor zover de uitkomst te vergelijken is met de uitkomst van een represenatief onderzoek ligt er een goede verklaring voor de besluiteloosheid over de exotenproblematiek.

43,1 % wil eerst meer onderzoek voordat de huiskraai uit ons ecosysteem gehaald wordt.
29,3 % vind dat alle exoten uit het systeem gehaald moeten worden.
nog eens 16,5 % vind dat we dat nu in ieder geval met de huiskraai moeten doen.
11% vind dat we exoten moeten accepteren.

Het totaal van de voorstanders van het verdwijnen van de huiskraai zonder verder onderzoek is 45,8 %.

Als je hier iets mee moet, dan staken de stemmen behoorlijk. En aangezien verder onderzoek voor de politiek een goede reden is om nog geen besluit te hoeven nemen.........
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Ben Wielstra

Citeergewoon net zo ver totdat Mens ook als onderdeel van het ecosysteem wordt gezien en niet als een 'wezensvreemd' element. En dan kun je natuurlijk prima een discussie voeren over destastreuze effecten van de Mens op het verdwijnen van het tropisch regenwoud. En ook allerlei andere effecten van dispersie van organismen als gevolg van de activiteiten / dispersie van Mens etc.

Dus eigenlijk precies hetzelfde doen als nu, maar voor de sier een wetenschappelijke naam geven als de mens (Homo sapiens) genoemd wordt? Geen redelijke H. sapiens zal betwisten dat hij/zij en zijn/haar soortgenoten aap / zoogdier / tetrapood / chordaat / eukaryoot / organisme is. Ik zie niet wat het aan dit soort discussies zal veranderen.

Citeerzoals iedereen kan opmerken liggen de percentage behoorlijk dicht bij elkaar. Zal dus inderdaad nog een heftig discussiepunt gaan worden denk ik.

Dus als 50% of meer in god A gelooft dan is het bestaan van god A daarmee aangetoond?


Klaas van Dijk

En ondertussen al iemand de nesten cq. aantallen territoria cq. aantallen broedparen in kaart gebracht?

Net gelezen in het meest recente nummer van Limosa dat in 2006 3 broedparen werden vastgesteld (inclusief twee niet volledig gedocumenteerde broedgevallen) en in 2007 1 broedpaar (tabel 1 op pagina 3). In tegenstelling tot veel andere zeldzame soorten (zie tabel 1) wordt geen uitspraak gedaan over een schatting van het totaal aantal broedparen in Nederland in beide jaren. En een uitspraak over de volledigheid van de tellingen ontbreekt ook.

De lopende tekst (pagina 18) maakt verder nog gewag van waarnemingen van groepen Huiskraaien in februari.

Groetjes, Klaas

HPM

Huiskraaien zijn niet om te inventariseren, Klaas. Die zijn om op levenslijsten te zetten tijdens een patatje oorlog en om te bediscussiëren.  ;)

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Rikstar

zie ik daar wat humor bij Herman? :P  Nee, maar even serieus, het lijkt mij juist goed dat deze vogels nauwkeurig worden geintenvariseerd en jaarlijks word bijgehouden hoeveel broedparen en de eventuele broedreproductie wat eruit voorkomt.

Citaat van: HPM op mei 07, 2010, 11:27:08 AM
Huiskraaien zijn niet om te inventariseren, Klaas. Die zijn om op levenslijsten te zetten tijdens een patatje oorlog en om te bediscussiëren.  ;)

--
Groeten, Herman van der Meer
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

HPM

Het is hier al vaker opgemerkt dat het vreemd is dat niet bekend is hoeveel er precies zijn en hoeveel
en waar ze broeden. Bijna 1300 waarnemingen ingevoerd en kennelijk wil niemand van die waarnemers
een beetje moeite doen om meer te weten te komen. Zelfs de exotenbestrijders willen die moeite
kennlijk niet nemen. Je zou dat humor kunnen noemen.

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Rikstar

Zoals ik al ook al eerder opmerkte, als ik er de tijd voor had, het potje geld ervoor was en ik in de buurd woonde had ik met alle plezier onderzoek naar willen doen ;)

Citaat van: HPM op mei 07, 2010, 12:54:56 PM
Het is hier al vaker opgemerkt dat het vreemd is dat niet bekend is hoeveel er precies zijn en hoeveel
en waar ze broeden. Bijna 1300 waarnemingen ingevoerd en kennelijk wil niemand van die waarnemers
een beetje moeite doen om meer te weten te komen. Zelfs de exotenbestrijders willen die moeite
kennlijk niet nemen. Je zou dat humor kunnen noemen.

--
Groeten, Herman van der Meer
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Klaas van Dijk

Citaat van: Rikstar op mei 07, 2010, 13:41:28 PMZoals ik al ook al eerder opmerkte, als ik er de tijd voor had, het potje geld ervoor was en ik in de buurt woonde had ik met alle plezier onderzoek naar willen doen.
Citaat van: HPM op mei 07, 2010, 12:54:56 PM
Het is hier al vaker opgemerkt dat het vreemd is dat niet bekend is hoeveel er precies zijn en hoeveel en waar ze broeden. Bijna 1300 waarnemingen ingevoerd en kennelijk wil niemand van die waarnemers een beetje moeite doen om meer te weten te komen. Zelfs de exotenbestrijders willen die moeite kennlijk niet nemen. Je zou dat humor kunnen noemen.
Tja, Noord-Nederland is ver verwijderd van de Randstad. In het verleden (nu trouwens nog steeds wel) waren flinke aantallen Noord-Nederlandse vogelaars betaald broedvogels aan het karteren (vaak weidevogels) in de Randstad en in zuidelijke provincies als Limburg en Brabant. Kennelijk omdat er niemand uit die regionen dit soort werk wilde / kon doen?

Maar een beetje in je eigen buurt rondfietsen met een kaart en nesten / broedgevallen van Huiskraaien noteren is niet zo ingewikkeld. Zelf onlangs weer een groot deel van de stad Groningen afgefietst om alle kolonies Roeken in kaart te brengen en de nesten hiervan te tellen. Gewoon de jaarlijkse monitoring voor Sovon (en ook al alles digitaal ingevoerd). En zo zijn er hopen vogelaars in den lande die gewoon onbetaald broedvogels tellen en de info aan Sovon doorgeven. Maar dus kennelijk niet aldaar in de buurt?

En een stapje verder is om wat broedbiologisch onderzoek uit te voeren. Is ook niet echt moeilijk bij Huiskraai en kun je ook prima als vrijwilliger doen hoor. Kijk maar wat alle WRN-ers allemaal wel niet doen. En net ook het nieuwste nummer van Drentse Vogels ontvangen. Staat ook bomvol met gedegen artikelen over allerlei soorten van broedvogelonderzoek, en bijna uitsluitend allemaal uitgevoerd door amateurs.

De 'exotenbestrijders' zitten volgens mij achter een buro.

Groetjes, Klaas

Mark Zevenbergen

Mochten er nog mensen willen tellen (nesten bedoel ik in dit geval)....... Er vliegen nog steeds adulten met brood richting villawijk, dus die zullen nog wel jongen op het nest hebben.....

grts Mark

meeuwissen

Volgens de laatste berichten gaat het slecht met de huiskraai; afnemende aantallen. Jammer en het waren er al zo weinig. Kennelijk gedijen de nestjongen niet goed op aangebracht voedsel zoals brood, patat en ander ongezond afval. Het door LNV opgeblazen (exoten-) probleem lost zich nu vanzelf op.
Gaan we nu weer vlijtig en verstandig verder met de veel zinvollere bescherming van akkervogels zoals patrijs, grauwe gors, grauwe kiekendief. Klinkende resulaten dit jaar en waar voor je belastinggeld.
Guido

Gerard Troost

lees ook eens rustig dit door: http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=133342.360 volgens mij valt het nog wel mee met het zichzelf oplossend vermogen van de Huiskraai
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

ArjanH

Citaat van: HPM op mei 07, 2010, 11:27:08 AM
Huiskraaien zijn niet om te inventariseren, Klaas. Die zijn om op levenslijsten te zetten tijdens een patatje oorlog en om te bediscussiëren.  ;)

--
Groeten, Herman van der Meer


In mijn geval betrof het een broodje krabsalade.

HPM

Herman van der Meer

HPM

Citaat van: ArjanH op augustus 08, 2011, 21:29:05 PM
Citaat van: HPM op mei 07, 2010, 11:27:08 AM
Huiskraaien zijn niet om te inventariseren, Klaas. Die zijn om op levenslijsten te zetten tijdens een patatje oorlog en om te bediscussiëren.  ;)

--
Groeten, Herman van der Meer


In mijn geval betrof het een broodje krabsalade.

Volgens de laatste berichten zijn sinds dit voorjaar bij het Vispaleis ook huiskraaisateetjes te verkrijgen.


Herman van der Meer

ArjanH

Citaat van: HPM op augustus 08, 2011, 21:38:10 PM
Citaat van: ArjanH op augustus 08, 2011, 21:29:05 PM
Citaat van: HPM op mei 07, 2010, 11:27:08 AM
Huiskraaien zijn niet om te inventariseren, Klaas. Die zijn om op levenslijsten te zetten tijdens een patatje oorlog en om te bediscussiëren.  ;)

--
Groeten, Herman van der Meer


In mijn geval betrof het een broodje krabsalade.

Volgens de laatste berichten zijn sinds dit voorjaar bij het Vispaleis ook huiskraaisateetjes te verkrijgen.


;D

Sjouke Scholten

Met Vriendelijke Groeten,

Sjouke Scholten
Bakkeveen




Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen