Hier alle reacties die bij de pol zijn geplaatst. Proberen we de discussie op een plaats te houden.
Heb je nog niet gestemd? De pol bereik je via onderstaande link.
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=100175.msg676439.html#msg676439 Ik mis de optie:
Nee, ik beschouw de huiskraai niet als exoot, hij is hier op eigen kracht gekomen. Weliswaar met behulp van door mensen gemaakte middelen, maar toch.
Slamenietdood! (mijn site over kleine beestjes)
Mijn waarnemingen
Het begrip 'exoot' is niet zo flexibel als bijvoorbeeld 'goede muziek'.
Ben Wielstra
Auteur van de bestseller 'The Duck Delusion'
Borneo, 2009: Getting to grips with the Bornean Ground Cuckoo
"Net" of "niet"? Er zijn in elk geval aardig wat verschillende definities in omloop - wat mogelijk verklaart waarom LNV huiskraai zowel als 'exoot' als 'inheems' beschouwt ...
Groet!
Vincent
ik heb hem al gezien, dus van mij mogen ze weg
www.jnm.nl Citaat
niet
Staat er toch?
Elke definitie van exoot komt neer op de (all dan niet bewuste) introductie van een soort door menselijk handelen in een gebied waar die soort van nature niet voor komt. Je kan wel een beetje kneden, maar zonder het deel 'door menselijk handelen' gewoon buiten beschouwing laat dan is er dus in weze geen definitie van exoot, een exoot bestaat dan niet. Op zich mag iedereen definieren wat een exoot is, maar een in de wetenschap gehanteerde definitie zal zeer stabiel zijn.
Het gebruik van 'inheems' voor de Huiskraai kan toch haast niet anders dan gebaseerd zijn op 'de Nederlandse lijst'? Het geeft aan dat die status niet alleen belachelijk is, maar ook nog eens 'gevaarlijk'.
Ben Wielstra
Vale Pijlen zijn de bom!
Mijn waarnemingen
Ok, wou even zeker weten dat het geen typo was. Volgens mij zijn de verschillende in omloop zijnde definities van 'exoot' (Google voor de grap eens) er precies de reden voor dat huiskraai die dubbele status heeft: Een heldere, eenduidige definitie kan inderdaad (per def...) niet overlappen met die van 'inheems'.
Groet!
Vincent
Jammer dat politieke besluitvorming zelden zo helder is als de wetenschap. Wetenschap streeft naar heldere definities en begrippen. De politiek doet vaak het omgekeerde.
Een paar boktorretjes, daar maken we ons druk om. Die moeten meteen weg.........
84.28.34.127
Met vriendelijke groet,
Wim Tegels
Daar weten we de echte schade van. Bovendien is daar ook grote economische schade! En dat boeit de politiek meer dan natuur.. Helaas
Thijs Fijen
Vogelwacht
Weten we de echte schade naar een paar boktorretjes? Zij vreten aan bomen, net zoals vele anderen. We weten niet eens of ze in Nederland zullen overleven en hoe groot hun populatie wordt. Zelfs als die groot wordt komt er maar een soortje bij op de lange lijst van plaaginsecten voor de boomkwekers.
Wat we wel weten is dat andere landen de grens voor onze boomkwekerijproducten mogelijk dichtgooien. En dit terwijl de grenzen van de landen van herkomst van dit torretje gewoon open blijven.
Helder beleid toch?
«
Laatste verandering: Vandaag om 10:06:32 door wimtegels »
84.28.34.127
Met vriendelijke groet,
Het is heel simpel: je weet pas of de schade aanzienlijk zal zijn als het al te laat is. Dus, waarom zou je het risico nemen? Wat is nu een goede reden om dit risico te nemen?
Ben Wielstra
Dat lijkt mij net zo simpel voor alle exoten...........
Of is dat weer te simpel?
84.28.34.127
Met vriendelijke groet,
Nee ik denk dat het zo simpel is. Dus wat is een goede reden om het risico te nemen?
Ben Wielstra
Ecologisch zie ik die niet. Politiek wel. Daarom zien we ook een verschil tussen min of meer aaibare soorten en andere soorten. De partij voor de Dieren maakt zich niet druk om de Aziatische boktor. Ik moet eens opzoeken of dat een dier is.....
84.28.34.127
Met vriendelijke groet,
Wim Tegels
Aaibaarheid is volgens mij inderdaad de enige reden dat de Huiskraai zo veel ophef veroorzaakt.
Ben Wielstra