Geheim rapport van SOVON over de huiskraai/Huiskraaien, wat moeten we ermee?

Gestart door Klaas van Dijk, februari 01, 2010, 21:16:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ben Wielstra

Volgens die gedachtengang zou je Bruine Ratten die zeevogelkolonies uitroeien hun gang moeten laten gaan.

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Triturus op februari 02, 2010, 19:46:13 PM
Volgens die gedachtengang zou je Bruine Ratten die zeevogelkolonies uitroeien hun gang moeten laten gaan.
En Vossen die de boot pakken...

Lijkt mij dat er toch echt iets gedaan mag worden, gezien de overlast in andere landen.
Zelf heb ik het ook niet zo op exoten, maar bestrijding dient wel goed en georganiseerd te gebeuren.
Mijn motto is dan wat exoten betreft, Alle exoten naar de klote!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Rikstar

Ik zou het inderdaad ook wel weten :P
maar realiseer je wel dat je ook iemand moet hebben met een ringvergunning als je ringonderzoek wilt doen.

Citaat van: Klaas van Dijk op februari 02, 2010, 19:20:52 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 02, 2010, 17:20:37 PMIs het niet iets voor Sovon om deze beesten te (laten) ringen, enkele jaren te volgen en vervolgens conclusies te trekken? Wellicht is er wel constante uitwisseling met andere havens en gaan solitaire vogels trekken naar locaties waar er meerderde zitten. Overigens zou ik niet vreemd opkijken als het aantal hoger dan 50 blijkt te liggen! Eventueel kan er dan bij het vangen DNA onderzoek gedaan worden om zo enig familieverband vast te stellen.

Ik zou het wel weten als ik op fietsafstand van HvH zou wonen.

Groetjes, Klaas
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

dupont

Dan zeg ik: alle malloten naar de kloten! Haha.
Ik snap de vergelijking met de Bruine Rat wel, maar dat is minimaal één graadje erger, Ben. Die horen vernietigd te worden.
Maar welke overlast veroorzaakt die Huiskraai nu in Nederland? En plaats dat in het licht van vergelijkbare soorten als Zwarte Kraai of wellicht zelfs Raaf.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Rikstar

Maar ratten doden hele populaties meeuwen/sterns e.d.
dat doen huiskraaien niet.

Citaat van: Triturus op februari 02, 2010, 19:46:13 PM
Volgens die gedachtengang zou je Bruine Ratten die zeevogelkolonies uitroeien hun gang moeten laten gaan.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

Klaas van Dijk

Citaat van: dupont op februari 02, 2010, 19:42:20 PMIk begrijp weinig van deze discussie. Als ik goed geinformeerd ben dan heeft de Huiskraai zich door middel van meeliften op schepen in vele havensteden gevestigd. Wat dat betreft is de Huiskraai net zo'n pionier als de mens sinds de 15e eeuw per schip heeft gedaan. Inmiddels zijn alle rassen en godsdiensten over de hele wereld verspreid, en over het algemeen gaat dit best aardig (malloten uitgezonderd). Dan vraag ik mij af in welk licht wij het recht denken te hebben om deze pionier in ons land uit te roeien! Een pro-Huiskraai-fundamentalist. Ofwel: blijf er met je handen van af!
David, ik ben het volkomen met je eens. Zeker omdat ik kortgeleden nog in Jemen ben geweest. Huiskraai komt hier uitsluitend in & rond steden langs de kust voor. Daarnaast moet van geval tot geval nauwkeurig onderzocht worden of zo'n nieuwkomer echt wel 'schade' aanricht. Zie de indianenverhalen rond bv Nijlgans & Halsbandparkiet. En wat is de 'schade' die Huiskraai (in Nederland) aanricht? En wie bepaalt wat deze 'schade' is?

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Rikstar op februari 02, 2010, 19:53:08 PM
Maar ratten doden hele populaties meeuwen/sterns e.d.
dat doen huiskraaien niet.
nog niet....
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 02, 2010, 19:18:00 PM
... Of zijn er juvenielen en nesten bekend?

Aangenomen wordt jaarlijks 2 broedgevallen in HvH en in 2004/2005 een mogelijk broedgeval in Solleveld.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: HPM op februari 02, 2010, 19:57:50 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 02, 2010, 19:18:00 PM
... Of zijn er juvenielen en nesten bekend?

Aangenomen wordt jaarlijks 2 broedgevallen in HvH en in 2004/2005 een mogelijk broedgeval in Solleveld.

--
Groeten, Herman van der Meer
Is dit een aaname of zijn er bewijzen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 02, 2010, 19:59:48 PM
Citaat van: HPM op februari 02, 2010, 19:57:50 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op februari 02, 2010, 19:18:00 PM
... Of zijn er juvenielen en nesten bekend?

Aangenomen wordt jaarlijks 2 broedgevallen in HvH en in 2004/2005 een mogelijk broedgeval in Solleveld.

--
Groeten, Herman van der Meer
Is dit een aaname of zijn er bewijzen?

Als ik het goed begrijp op basis van voedselvluchten en alarm

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Klaas van Dijk

Citaat van: Rikstar op februari 02, 2010, 19:49:51 PMIk zou het inderdaad ook wel weten. Maar realiseer je wel dat je ook iemand moet hebben met een ringvergunning als je ringonderzoek wilt doen.
hoi Rik, zelfs zonder ringvergunning is er nog heel wat te ontdekken en te beschrijven. Lees het Sovon-rapport maar eens door. Wat is er momenteel bekend over de Huiskraai in Nederland? Uit de afgelopen tien jaar ofzo? Slechts een stapel losse waarnemingen & wat anecdotische zaken (hap/snap verzameld).

Wat eten ze? Waar eten ze? Wat voeren ze hun jongen? Hoeveel broedparen zijn er? Hoeveel eieren leggen ze, wat is het broedsucces? Wanneer broeden ze? Waar? Maken ze ieder jaar een nieuw nest? Etc.

Tuurlijk, met ringen (en kleurringen!!) is veel meer te bereiken, want dan kun je individuen (beter) volgen. En ik denk dat de kans groot is dat zoiets wel degelijk ook lukt!

Groetjes, Klaas

Johnny de Zeeuw

ik kom regelmatig in hoek van holland want ik woon er vlak bij. Maar het is zeer moeilijk in te schatten hoeveel het er precies zijn. Ze zitten namelijk door verspreid door de hele hoek ongeveer in het gebied begin hoekse pier, hoekse duin, schelpweg, centrum hoek van holland en het spoor en de berghaven. en ze zitten nooit allemaal bij elkaar.  Ik denk dat de enige manier is om ze goed te tellen de dieren te ringen. anders kan je er gewoon niet achter komen. Daartussen ligt een park daar broeden ze ergens, nesten van die beesten opsporen is niet te doen. Heb er overigens nog nooit een gezien. wel eens naar gezocht.
gr johnny

Herman van der Klis

Citaat van: dupont op februari 02, 2010, 19:42:20 PM
Inmiddels zijn alle rassen en godsdiensten over de hele wereld verspreid, en over het algemeen gaat dit best aardig.........


Oh ja ,is dat zo ?
Ben bang dat je verstoken bent geweest van nieuws en  geschiedenis .

mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

Jeroen Nagtegaal

http://waarneming.nl/soort/photos/261?from=1980-01-01&to=2010-02-02&os=0&os=1&sex=&id_kleed=5&id_akt=0
Foto's van Juv. exemplaren. Iemand die dit kan bevestigen/ontkrachten. Ik zit nog niet echt in de kenmekren voor leeftijd bij kraaien.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Ben Wielstra

CiteerIk snap de vergelijking met de Bruine Rat wel, maar dat is minimaal één graadje erger, Ben. Die horen vernietigd te worden.
Maarwelke overlast veroorzaakt die Huiskraai nu in Nederland? En plaats datin het licht van vergelijkbare soorten als Zwarte Kraai of wellichtzelfs Raaf.

En waarom is de Bruine Rat dan erger? Als het een natuurlijk proces zou zijn (waar ik het niet mee eens ben) jammer dan.

En nogmaals, het gaat er niet om wat de Huiskraai nu veroorzaakt, maar wat de Huiskraai zou kunnen gaan veroorzaken. Waarom het risico nemen en niet die 27 (of iets meer of iets minder) beesten afschieten. Dat staat in geen verhouding met waar je aan zou moeten beginnen als de populatie zo blijft groeien. En hoe staat het in verhouding tot die 70 tot spetters gereden Meerkoeten?

Een vorm van overlast die Huiskraai zou kunnen veroorzaken is concurrentie met die sterk gelijkende soorten Zwarte Kraai en Raaf.

HPM

Citaat van: Johnny de Zeeuw op februari 02, 2010, 20:23:43 PM
ik kom regelmatig in hoek van holland want ik woon er vlak bij. Maar het is zeer moeilijk in te schatten hoeveel het er precies zijn. Ze zitten namelijk door verspreid door de hele hoek ongeveer in het gebied begin hoekse pier, hoekse duin, schelpweg, centrum hoek van holland en het spoor en de berghaven. en ze zitten nooit allemaal bij elkaar.  Ik denk dat de enige manier is om ze goed te tellen de dieren te ringen. anders kan je er gewoon niet achter komen. Daartussen ligt een park daar broeden ze ergens, nesten van die beesten opsporen is niet te doen. Heb er overigens nog nooit een gezien. wel eens naar gezocht.
gr johnny

Zie http://waarneming.nl/soort/maps/261?from=2008-02-02&to=2010-02-02&grid=1000&prov=9&only_valid=0
Overigens heb ik er jaren geleden (ik denk voorjaar 1998) eens een paar op de spoorbaan tussen Vlaardingen en Schiedam zien zitten.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

rinsevdvliet

Van: http://www.vwgdenhaag.nl/verslagen/waarnemingen_03.htm:

De Huiskraaien van Hoek van Holland ondernemen steeds meer pogingen om hun areaal uit te breiden. Vanaf 16 april 2003 werden maximaal vier vogels gezien in Ockenburg, Den Haag, waar bij een paar zelfs nestbouw en voedseloverdracht werd waargenomen. Tegelijkertijd werden elders op Solleveld - bij de watertoren van Monster - nog eens twee vogels gezien. In mei waren de vogels van Ockenburgh echter verdwenen (er was nog een losse waarneming op de 10e), zodat er van een broedgeval geen sprake was. Tot 28 mei waren er nog wel af en toe meldingen van een exemplaar rondom de watertoren.

Zowel in 2004 als in 2005 waren er waarnemingen rond Den Haag, waarbij ook park Ockenburg weer werd bezocht, maar werd geen broedpoging meer ondernomen.

dupont

Citaat van: Herman van der Klis op februari 02, 2010, 20:31:02 PM
Citaat van: dupont op februari 02, 2010, 19:42:20 PM
Inmiddels zijn alle rassen en godsdiensten over de hele wereld verspreid, en over het algemeen gaat dit best aardig.........


Oh ja ,is dat zo ?
Ben bang dat je verstoken bent geweest van nieuws en  geschiedenis .

mvg

Herman van der Klis

Dacht het niet. Maar het is net als met de Huiskraai: in welk perspectief wil je het zien?!
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Vincent Hart

CiteerRisico-assessment
• Wat zijn de mogelijke introductiewijzen voor de binnenkomst van de Huiskraai in Nederland?
• Hoe waarschijnlijk is het dat de Huiskraai zich permanent vestigt in Nederland en wat zijn de
meest risicovolle gebieden?
• Hoe zal de huidige populatie van de Huiskraai in Nederland zich in de toekomst ontwikkelen?
• Hoe omvangrijk is de schade die de Huiskraai in zijn huidige verspreidingsgebied toebrengt en
welke schade valt in Nederland te verwachten als de Huiskraai zich tot invasieve exoot
ontwikkelt?
Risico-management
• Welke mogelijkheden zijn er om nieuwe introducties van de Huiskraai te voorkomen?
• Welke mogelijkheden zijn er om de reeds in Nederland aanwezige Huiskraaien te elimineren?
• Welke mogelijkheden zijn er om de huidige huiskraaipopulatie te beheren, zodanig dat verdere
verspreiding en schade minimaal zijn?
Je zou voor de grap eens moeten proberen een artikel met zo'n onderzoeksopzet (eerste vraag uitgezonderd) bij een wetenschappelijk tijdschrift in te leveren. LNV is een veel en veel grotere bedreiging voor de natuur in NL dan die huiskraaien ooit zullen worden. Jammer, Sovon. Overigens begrijp ik uit de medewerking van Hisko dat als ik waarnemingen van huiskraai op wrn.nl invoer, er een reeele kans is dat ik daarmee ongevraagd meehelp aan het uitroeien van de huiskraai in Nederland? Dat zal ik maar niet meer doen dan.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

dupont

Citaat van: Triturus op februari 02, 2010, 20:45:31 PM
CiteerIk snap de vergelijking met de Bruine Rat wel, maar dat is minimaal één graadje erger, Ben. Die horen vernietigd te worden.
Maarwelke overlast veroorzaakt die Huiskraai nu in Nederland? En plaats datin het licht van vergelijkbare soorten als Zwarte Kraai of wellichtzelfs Raaf.

En waarom is de Bruine Rat dan erger? Als het een natuurlijk proces zou zijn (waar ik het niet mee eens ben) jammer dan.

En nogmaals, het gaat er niet om wat de Huiskraai nu veroorzaakt, maar wat de Huiskraai zou kunnen gaan veroorzaken. Waarom het risico nemen en niet die 27 (of iets meer of iets minder) beesten afschieten. Dat staat in geen verhouding met waar je aan zou moeten beginnen als de populatie zo blijft groeien. En hoe staat het in verhouding tot die 70 tot spetters gereden Meerkoeten?

Een vorm van overlast die Huiskraai zou kunnen veroorzaken is concurrentie met die sterk gelijkende soorten Zwarte Kraai en Raaf.

Maar Ben, het is toch een geweldig fenomeen dat zo'n inteligente vogel zich door middel van bewust meeliften op een boot weet te verspreiden?! En dat niet één keer maar diverse keren. Dat gedrag zit de soort klaarblijkelijk zijn genen (lijkt mij wild gedrag); dat kun je toch niet moedwillig afstraffen? Ik vind dat heel wat anders als ontsnapte kooivogels als Nijlgans, Canadese Gans, Halsbandparkiet of Kokardezaagbek (sorry Max). Die kwamen hier (99,...%) niet vanzelf.
Met vriendelijke groeten,

David Uit de Weerd

Jeroen Nagtegaal

Is wel bewezen dat ze bewust en actief schepen opvliegen? Of komt het doordat de plaatstrouw zijn (en dus niet of nauwelijks trekken en alleen in havens afstappen), op boten terecht komen en in leven kunnen blijven doordat het alleseters zijn?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

HPM

Citaat van: rinsevdvliet op februari 02, 2010, 20:59:24 PM
Van: http://www.vwgdenhaag.nl/verslagen/waarnemingen_03.htm:

De Huiskraaien van Hoek van Holland ondernemen steeds meer pogingen om hun areaal uit te breiden. Vanaf 16 april 2003 werden maximaal vier vogels gezien in Ockenburg, Den Haag, waar bij een paar zelfs nestbouw en voedseloverdracht werd waargenomen. Tegelijkertijd werden elders op Solleveld - bij de watertoren van Monster - nog eens twee vogels gezien. In mei waren de vogels van Ockenburgh echter verdwenen (er was nog een losse waarneming op de 10e), zodat er van een broedgeval geen sprake was. Tot 28 mei waren er nog wel af en toe meldingen van een exemplaar rondom de watertoren.

Zowel in 2004 als in 2005 waren er waarnemingen rond Den Haag, waarbij ook park Ockenburg weer werd bezocht, maar werd geen broedpoging meer ondernomen.

Maar wat zegt VWG Solleveld ervan? Ik heb de verslagen niet bij de hand.
Wat ik eerder zei kwam van Sovon.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

Ben Wielstra

CiteerMaar Ben, het is toch een geweldig fenomeen dat zo'n inteligente vogelzich door middel van bewust meeliften op een boot weet te verspreiden?!En dat niet één keer maar diverse keren. Dat gedrag zit de soortklaarblijkelijk zijn genen (lijkt mij wild gedrag); dat kun je tochniet moedwillig afstraffen? Ik vind dat heel wat anders als ontsnaptekooivogels als Nijlgans, Canadese Gans, Halsbandparkiet ofKokardezaagbek (sorry Max). Die kwamen hier (99,...%) niet vanzelf.

Wat is bewust? Denk je dat die beesten een kaart erbij pakken en uitstippelen waar ze op vakantie zullen gaan?

Als het in de genen zit dan zou er sprake van adaptatie zijn. Natuurlijke selectie op de (lineage die uiteindelijk zou resulteren in de) Huiskraai over een evolutionair tijdschaal waarbij de individuen die de neiging hadden aan boord te gaan bij schepen (je weet wel, die dingen die pas een lange, lange tijd later nadat dit proces zich voltrokken zou moeten hebben voor het eerst beschikbaar kwamen dankzij, jawel, de mens) een grotere kans hadden te reproduceren.

Dat neemt niet weg dat ze zich met menselijke hulp aardig lijken te kunnen verspreiden. Net als Bruine Ratten. Of van die plantenzaadjes die aan je broek blijven haken. Of wat niet al. Punt is dat ze het zonder menselijke hulp niet voor elkaar zouden krijgen. De vraag bij exoten is of je alles zijn gang moet laten gaan en gewoon een percentage van de biodiversiteit als verloren moet beschouwen of dat je moet proberen de natuurlijke situatie te behouden/herstellen. Als je niks doet neem je een risico, daar komt het simpelweg op neer.

Check trouwens dit artikel http://www3.interscience.wiley.com/journal/118604335/abstract?CRETRY=1&SRETRY=0 waarin potentieel geschikt biotoop voor Huiskraai is gemodelleerd.

Vincent Hart

Volgens mij is de vraag dus wanneer je je zorgen maakt over eventueel verlies aan biodiversiteit in NL, waarom je je energie dan aan iets met een relatief beperkte impact als gevleugelde exoten zou verspillen. Waar echte problemen met exoten bestaan, nemen die een nog niet ingenomen niche in, of is de inheemse soort die tot aan de introductie een niche innam, totaal niet opgewassen tegen de competetieve kracht van de exoot. Een andere vraag zou kunnen zijn in hoeverre de angst (die ik ook gerust wel eens voel bij de zoveelste nijlgans/habapa) voor exoten gebaseerd is op rationele overwegingen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

#84
Mandarijneend broedt en verjaagt volgens mij geregeld Bosuilen, en wat te denken van Nijlganzen in nestkasten voor Torenvalk en Slechtvalk, en er zijn ook gevallen bekend van Nijlganzen bekend die nesten van Grauwe Ganzen verjagen.
Buiten dat ze er niet horen, zijn ze dus ook schadelijker dan de gemiddelde inheemse soort. (in mijn ogen)
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Vincent Hart

Ok, maar moeten we ons zorgen maken over de toekomst van grauwe gans, en hebben de andere soorten die je noemt op populatieniveau (significant) te lijden onder exoten? Een torenvalk is ook behoorlijk schadelijk voor een muis. Haviken hebben niet al te veel te lijden onder de introductie van het konijn, trouwens. Er wordt zo weinig gedaan om de invloed van de mens waar mogelijk enigzins in te perken, vervolgens worden de te verwachten consequenties daarvan vol verbazing opgemerkt, en treedt Noodplan Symptoombestrijding maar weer eens in werking. Waarom zijn die exoten nou zo vreselijk - en ik zal om Wim te sparen geen parallelen trekken.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

wimtegels

Duizend mensen, duizend meningen.
En dat is maar goed ook. Er is een heel stuk natuurfilosofiem voor nodig om tot een gefundeerd standpunt over exoten te komen. Probleem is dat wij (dus ook ik) met verschillende maten blijven meten. Je mag geen dieren doodslaan, behalve een mug.
Het doen van dieren hoort niet, dat is zielig, zou die leeuw ook moeten begrijpen.
We willen oorpronkelijk natuur behouden, maar wat is dat, de evolutie staat niet stil en de natuur wordt nooit een openluchtmuseum.
Wat is een exoot, diegene die komt zonder menselijk toedoen? En de noordwaartse trek tengevolge van de door ons veroorzaakte opwarming.

Ieder nieuwe soort in een ecosysteem heeft gevolgen. Zelfs als de soort in een onbenutte niche kruipt. Dat is een feit. Hoe je daar over denkt is een waardeoordeel. En een soort geloof, voor sommigen bijna een religie.

Dat maakt deze materie zo moeilijk. Draagvlakken zijn nauwelijks te peilen. Daarom brandt de politiek er zich liever niet de vingers aan. Of het moet de aziatische boktor zijn. Die berokkend onze economie schade! Dus weg er mee. Want economische belangen gaan nou eenmaal boven ecologische.....

Alsof die niet nauw met elkaar verbonden zijn. Alleen komen we daar pas achter als we ook achter het effect van exoten zijn.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Citaat van: vincenthart op februari 02, 2010, 22:04:44 PM
.../..... Waarom zijn die exoten nou zo vreselijk - en ik zal om Wim te sparen geen parallelen trekken.

Je hoeft me niet te sparen. Ik hou wel van een robbertje "bekvechten". Zolang dit met respect voor elkaar en elkaars mening gebeurd helpt zoiets bij het ontwikkelen van een meer gefunderde mening. Als mijn motieven en argumenten bij een ander meehelpen om een mening te vormen die haaks op de mijne staat vind ik dt prinma. Volgens mij is dat de kern van democratie.

Maar ja, hoe democratisch is de natuur :rolleye:
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Ben Wielstra

In dit specifieke geval gaat het 'je kan je energie beter aan iets anders besteden' niet op: zoveel zijn het er niet en er zijn altijd wel lui te vinden die er hun geweren op leeg willen schieten.

Jeroen Nagtegaal

Konijn is inderdaad ook een exoot (als je al regel hanteerd dat alles wat hier met hulp van de mense gekomen is een exoot is) Maar het verschil is wel dat we nu worden gebombardeerd met exoten en het om meer gaat dan alleen voedselconcurentie. Grauwe Gans zal inderdaad niet bedreigt worden, Bosuil en andere holenbroeders zullen lokaal denk ik toch echt bedreigt kunnen worden!
Ze hebben vroeger toch ook veel soorten uitgeroeid, dus waarom kan dat niet ook met Nijl, Canadees, en overzomerende Brandgans? Ik ben er van overtuigd dat deze soorten binnen 5 tot 10 jaar uit Nederland verdwenen kunnen zijn. Ik heb er zelf al eens over gedacht om een jachtakte te halen om exoten te bestrijden, helaas vergt dit veel tijd en geld.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com