Taigaboomkruiper?

Gestart door Theovanv, februari 01, 2010, 14:44:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankneijts

#30
Citaat van: Theovanv op februari 01, 2010, 17:17:57 PM
Citaat van: Certhia op februari 01, 2010, 17:16:05 PM
Alleen afgaande op deze foto zou ik hier zeer zeker niet zomaar een Taiga van durven maken. Kan me nog een boomkruiper in de tuintjes op Texel herinneren die al twee dagen voor Taiga doorging vanwege ontzettende witte wenkbrauw en en onderdelen. Uiteindelijk bleek t toch een boomkruiper te zijn. De hoek waaronder de foto genomen is laat verder weinig ruimte voor inschatten snavelgrootte en andere belangrijke kenmerken zoals achterteennagel en het 'bakje' zijn ook niet te zien.
Dus is terugvinden en proberen betere foto's te maken een heel goed voorstel.


Marc
Dat ga ik zeker proberen, maar ik vraag me af of een gewone Boomkruiper die er zo uit ziet niet zeldzamer is dan een Taigaboomkruiper ;D

Nee hoor:

(Maar deze had als andere afwijking dat-ie zong als een Kuifmees.....)

En nog eentje die weliswaar niet zo wit avn onderen was maar wel een giga wenkbrauw en erg wit van boven....

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

@Herman: Omdat jij een meer ervaren vogelaar bent hoef ik nog niet alles voor zoete koek te slikken, ik vind je post gewoon irrelevant en provocerend. En ook je quote heeft niks met de vraag en het onderwerp van dit topic te maken. Maar als jij zegt dat het goed bedoeld was dan neem ik dat aan.

@Frank: Dat zijn inderdaad ook erg afwijkende exemplaren, alhoewel "mijn" exemplaar daarnaast wel duidelijk wittere borst en flanken heeft, iets wat je in combinatie met de andere kenmerken volgens mij niet zo heel vaak ziet bij een gewone Boomkruiper?
Theo van Veenendaal

redmar_woudstra

Theo, Theo, wat heb je weer lange tenen zeg... Er wordt hier geprobeerd je verder te helpen, sta daar dan ook voor open...
groet,
Redmar

Theovanv

#33
Ja sorry, hoor, daar sta ik ook voor open, maar ik wordt wel moe als er altijd weer bij wordt gehaald: je moet eerst meer ervaring doen, bla bla bla, ik kom toch juist hier met mn vraag omdat ik niet zoveel ervaring heb? Mag ik dan niks doen met dit soort gevallen totdat ik ze totaal in mn eentje kan determineren of in ieder geval denk dat ik dat kan? Ik vind het jammer dat het niet gewaardeerd wordt dat ik kritisch genoeg ben om met twijfels niet zomaar wat in te voeren maar aan andere vogelaars om raad te vragen. Maar nee, altijd weer datzelfde liedje. Dat geldt gelukkig niet voor de rest van de posts, daar kan ik ten minste wat mee. Maar goed, misschien dat ik bij het lezen een andere toon interpreteer dan waarmee hij het opschreef, dat weet ik niet, dat is altijd het nadeel van communicatie via tekst, dat blijft altijd zeer beperkt.
Theo van Veenendaal

Vincent Hart

Nou, even terug naar de oorspronkelijke vraag: "Zou dit misschien een Taigaboomkruiper kunnen zijn?"
Antwoord: Ja, dat zou kunnen. Echter, op basis van deze foto kun je geen zekere determinatie baseren, omdat de onderscheidende kenmerken er niet op te zien zijn. Ok?  :duim:
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Theovanv

Citaat van: vincenthart op februari 01, 2010, 18:40:03 PM
Nou, even terug naar de oorspronkelijke vraag: "Zou dit misschien een Taigaboomkruiper kunnen zijn?"
Antwoord: Ja, dat zou kunnen. Echter, op basis van deze foto kun je geen zekere determinatie baseren, omdat de onderscheidende kenmerken er niet op te zien zijn. Ok?  :duim:
I know ;) Helaas. Ik hoop dat ik hem nog weer kan vinden.
Theo van Veenendaal

Bram Rijksen

Je ziet een boomkruiper met witte onderdelen en vraagt hier of dit een Taigaboomkruiper is. Je krijgt goed beargumenteerde antwoorden: de vogel heeft weliswaar flinke lichte onderdelen, maar er is geen enkel kenmerk zichtbaar dat een gewone uitsluit. Toch voer je de vogel in als 'mogelijke' Taigaboomkruiper. Daarbij baseer je je determinatie  op kenmerken zoals die zijn genoemd in de ANWB-gids. Ondanks alle tegenargumenten en kanttekeningen bij de kenmerken die je meent te zien zeg je het volgende: "Ik blijf volhouden dat alle kenmerken bij elkaar opgeteld dit eerder voor Taiga dan voor gewone Boomkruiper pleit". Okee, dat wordt lastig discussieren; op deze manier kan iedereen mogelijke Vale Giezwaluw, Amerikaanse Zwarte Stern, Struikrietzanger etc. invoeren, inclusief een net niet helemaal scherpe foto en een begeleidende tekst waaruit blijkt dat alle kenmerken eerder voor de zeldzame soort pleit dan voor de 'normale' versie.

Vervolgens voorzie je een probleem: "hoe ga ik dat beest terugvinden, op geluid neem ik aan? Wat voor geluid maakt een Taiga? Ik ken het geluid van de gewone niet eens erg goed, maar die heb ik wel op mn telefoon staan."

Het niet herkennen van een geluidje lijkt me vrij logisch voor iemand die nog niet zo heel erg lang vogels kijkt. Zoiets kost gewoon tijd, zou je zeggen. Maar nog geen half uur later meldt je het volgende:

"Het geluid zit dus dicht bij elkaar, dat is goed om te weten, want het geluid van de Boomkruiper ken ik ondertussen wel na het meerdere keren geluisterd te hebben"

Als Herman vervolgens de suggestie doet om éérst Boomkruiper goed te leren kennen reageer je als volgt:
"Huh? Ik snap je post niet Herman. Daar gaat het helemaal niet over. Ik ken de gewone Boomkruiper goed genoeg."
Om vervolgens te beluisten met:
"Dat overloze gezeur altijd over iemands ervaring of niet, de vraag die ik stel heeft daar totaal niks mee te maken en ik neem toch gewoon aan wat de betere vogelaars dan ik hierover zeggen, pffff..zucht..steun"

Hieruit begrijp ik dat het niet zoveel zin meer heeft om aan te geven dat het herkennen van kleed en geluid van Boomkruiper en Taigaboomkruiper juist álles te maken heeft met ervaring. En ook een beetje met het advies ter harte nemen van vogelaars die weten waar ze over praten. En daar bedoel ik in dit geval niet eens mezelf mee..

joostheeremans

Citaat van: Theovanv op februari 01, 2010, 17:26:58 PM
Citaat van: HPM op februari 01, 2010, 17:22:12 PM
Ik denk dat het veel beter is om eerst de algemene Boomkruiper goed te leren kennen, Theo.
Het voorjaar komt er weer aan en ook bij jou in de buurt moet het binnenkort niet moeilijk
zijn om die te vinden. Als je die eenmaal kent is het veel gemakkelijker om eventueel een
Taiga te herkennen, zowel op geluid als op uiterlijk, zeker als je daarvoor naar een gebied
gaat waar ze broeden.

--
Groeten, Herman van der Meer
Huh? Ik snap je post niet Herman. Daar gaat het helemaal niet over. Ik ken de gewone Boomkruiper goed genoeg. Daarnaast, gaat het er hier niet om dat ik Taiga's wil gaan zoeken of bestuderen, ik kom gewoon met een vraag over een twijfelachtig exemplaar, en aangezien niemand hier met zekerheid kan zeggen welke soort dit nou is, denk ik niet dat het veel met ervaring te maken heeft. Dat overloze gezeur altijd over iemands ervaring of niet, de vraag die ik stel heeft daar totaal niks mee te maken en ik neem toch gewoon aan wat de betere vogelaars dan ik hierover zeggen, pffff..zucht..steun ??? :)


Niet om nou vervelend te gaan zitten doen, maar je kent de gewone boomkruiper goed genoeg? Wat is goed genoeg? Je gaf net ook aan het geluid niet echt te kennen. Ik heb in mijn leven bijvoorbeeld al aardig wat wilde eenden gezien, maar als je me nu een stuk papier geeft met wat kleurpotloden en zegt dat ik er één uit mijn hoofd moet tekenen dan moet ik denk ik halverwege concluderen dat ik zelfs de woerd van de wilde eend niet zo goed ken. (en bovendien een beroerde tekenaar ben, maar dat terzijde. 8) )


On topic- dit zou zomaar een taiga kunnen zijn, maar ook net zo goed een boomkruiper (wat hier nou eenmaal meer voor de hand ligt).
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Theovanv

#38
Ok, we gaan weer een off topic oeverloze, zinloze discussie voeren, zucht...

Ik heb al meerdere keren gezegd dat ik accepteer dat hier geen Taiga van te maken is, echter, ik vind dit wel jammer, en ik heb zelf wel een andere mening, maar ik neem die van, met name, Frank over, op basis van zijn argumenten en ervaring.

Ik heb hem op wrn.nl gezet, zodat mensen van mijn vogelnet kunnen zien waar ik hem gezien heb zodat ze eventueel kunnen zoeken. Daarnaast heb ik ook nergens gelezen dat dit geen Taigaboomkruiper kan zijn, dus ik snap niet wat er mis is met onzekere Taigaboomkruiper. Ik wil hem ook wel op onzekere Boomkruiper zitten, dat maakt me niks uit, alleen is hij voor anderen dan wat lastiger terug te vinden.

Ik wist idd niet meteen wat het geluidje was, toen ik het een paar keer hoorde wist ik het weer. Ik vroeg daarover of het verschil tussen het geluid tussen Boom en Taigaboom groot was of niet, zodat dit mn zoektocht naar boom spec kon helpen vergemakkelijken. Dit heb ik al 2 keer heel duidelijk uitgelegd, dus ik vind het flauw dat je dat nu weer hier uit zn verband rukt.

Waarom ik zijn post niet snap heb ik ook al uit gelegd, ik vraag of en waarom dit wel of geen Taiga is. Ik ken de algemene Boomkruiper heel goed, daarom dacht ik ook dat dit er geen is, en het is ook nog niet bevestigd dat het er wel een is, ik ken alleen de Taiga niet en het is een zeldzame soort, daarom kom ik hier op het forum. En de vraag die ik hier stel heeft niks te maken met hoeveel ervaring je hebt, juist omdat ik geen ervaring heb stel ik die vraag. Ik snap niet waarom dan weer benadrukt moet worden dat ik geen ervaring zou hebben. Dat is gewoon niet relevant in de vraagstelling van dit topic en ik wordt daar gewoon moe van, net als van dit gedoe trouwens.

@Joost: Dat ligt idd meer voor de hand, maar ook dat is geen diagnostisch kenmerk/argument ;) Ik ken de boomkruiper goed genoeg om te zien dat deze afwijkend is en dat is toch ook zo?

Vaak kijken mensen alleen naar zeldzame soorten met heel veel precisie en kritiek, terwijl je ook bij een Zilvermeeuw kan vragen waarom het geen Pontische meeuw is (om maar wat te noemen) ondanks dat die kans veel kleiner is (de kans bestaat namelijk wel, dus kun je hem ook niet uitsluiten).
Theo van Veenendaal

HPM

Citaat van: Theovanv op februari 01, 2010, 19:19:41 PM
Ok, we gaan weer een off topic oeverloze, zinloze discussie voeren, zucht...
...

Als de discussie gestuurd wordt door onervarenheid en daarop gefundeerde eigenwijsheid
zijn opmerkingen daarover niet off-topic. En er is geen sprake van oeverloosheid want je
commentatoren zijn zeer to the point, zonder af te drijven. Als de discussie op dit punt
misschien langer duurt dan nodig zou moeten zijn, ligt dat aan jou. Ik heb je alleen maar
een advies willen geven over hoe je later misschien ook wel een 'betere vogelaar' zou
kunnen worden. Dat spijt me, want het is duidelijk niet aan je besteed.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

joostheeremans

Locatie is zeker geen diagnostisch kenmerk, net zo min als zeldzaamheid dat is. En nogmaals zo op het oog pleit er niks tegen taigaboomkruiper, maar dus ook niks tegen gewone boomkruiper. Echter lijkt het me in dit soort gevallen toch beter om van het algemeenst uit te gaan en dat is gewone boomkruiper.


Overigens, maar dit is off topic, ik kan me er iets bij voorstellen dat mensen zeggen dat je eerst wat meer ervaring moet opdoen, hoe lullig dat ook overkomt. Ik maak op uit de reacties, maar ook wel wat uit jouw bijdragen dat je nog niet zo heel lang vogelt, toch heb je een zeer respectabele soortenlijst (meer dan ik vermoed ik) in zo'n korte tijd vergaard. Je laatste drie soorten (ik ga uit van wat ik in je handtekening lees) heb ik bijvoorbeeld nog nooit gezien en grote kans dat ik die ook nooit zal gaan zien. Dat je daarna enige tijd vasthoudt aan je determinatie is begrijpelijk (en terecht, er is immers geen argument die je determinatie onderuit haalt), maar kan bij mensen ook de indruk wekken dat het je meer om de soort dan om de correcte determinatie te doen is (lees : nummer 225 in je handtekening). Ik zeg uitdrukkelijk kan, want ik kreeg wel het idee dat je hierin oprecht was, hoewel ik me de andere reacties ook goed kon voorstellen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

BramtK

Nou jongens, niet allemaal hetzelfde willen zeggen tegen Theo. Dezelfde boodschap is nu verschillende keren verkondigd en op een gegeven moment heeft dat geen zin meer. Theo zal zich bezinnen op zijn opportunisme, zal op zoek gaan naar de vogel in kwestie en (indien nodig) boete doen als het een gewone Boomkruiper lijkt.
Groeten,

Bram ter Keurs

redmar_woudstra

Citaat van: BramtK op februari 01, 2010, 20:37:47 PM
Nou jongens, niet allemaal hetzelfde willen zeggen tegen Theo. Dezelfde boodschap is nu verschillende keren verkondigd en op een gegeven moment heeft dat geen zin meer. Theo zal zich bezinnen op zijn opportunisme, zal op zoek gaan naar de vogel in kwestie en (indien nodig) boete doen als het een gewone Boomkruiper lijkt.
Of juichen als het een Taiga is!
groet,
Redmar

Theovanv

#43
Citaat van: joostheeremans op februari 01, 2010, 20:32:17 PM
Locatie is zeker geen diagnostisch kenmerk, net zo min als zeldzaamheid dat is. En nogmaals zo op het oog pleit er niks tegen taigaboomkruiper, maar dus ook niks tegen gewone boomkruiper. Echter lijkt het me in dit soort gevallen toch beter om van het algemeenst uit te gaan en dat is gewone boomkruiper.


Overigens, maar dit is off topic, ik kan me er iets bij voorstellen dat mensen zeggen dat je eerst wat meer ervaring moet opdoen, hoe lullig dat ook overkomt. Ik maak op uit de reacties, maar ook wel wat uit jouw bijdragen dat je nog niet zo heel lang vogelt, toch heb je een zeer respectabele soortenlijst (meer dan ik vermoed ik) in zo'n korte tijd vergaard. Je laatste drie soorten (ik ga uit van wat ik in je handtekening lees) heb ik bijvoorbeeld nog nooit gezien en grote kans dat ik die ook nooit zal gaan zien. Dat je daarna enige tijd vasthoudt aan je determinatie is begrijpelijk (en terecht, er is immers geen argument die je determinatie onderuit haalt), maar kan bij mensen ook de indruk wekken dat het je meer om de soort dan om de correcte determinatie te doen is (lees : nummer 225 in je handtekening). Ik zeg uitdrukkelijk kan, want ik kreeg wel het idee dat je hierin oprecht was, hoewel ik me de andere reacties ook goed kon voorstellen.
Als dat de indruk is dan wil bij deze duidelijk maken dat die niet klopt. Ik kom hier zeker niet om er een Taiga doorheen te drukken, heb ook niet de illusie dat mij dat zou lukken. Het is gewoon een Boomkruiper spec, onzekere Boomkruiper of onzekere Taigaboomkruiper, hoe je het ook wilt noemen ;) Wilde ik alleen maar scoren, dan zou ik alles gewoon invoeren, nooit vragen stellen op het forum.

Ik vogel ongeveer 2 jaar, ben nog een groentje dus, maar geen beginner, ik weet ondertussen wel het een en ander, wat niet wil zeggen dat sommigen op dit forum nog veel en veel meer weten. Maar een boomkruiper heb ik, zeker hier op de Veluwe, al zeer vaak gezien, daarom dat ik ook zag dat deze afwijkend was, en dat hij afwijkend is heb ik alleen nog maar bevestigd gehoord door anderen, dus ik snap niet waarom ik met betrekking tot de vraagstelling van dit topic meer ervaring op zou moeten doen, vind het dan ook een beetje flauw en irrelevant dat desbetreffende dat er bij haalt. Meer ervaring op doen in het algemeen met vogelsoorten is altijd goed natuurlijk, maar dat is nogal een open deur ;)

Ik ben hartstikke fanatiek met vogels kijken en ontdek graag een nieuwe levenssoort of regiojaarsoort, maar dat nummertje kan me vrij weinig schelen, natuurlijk is het leuk, die lijstjes, ik houd wel van die statistieken, maar ik vind het veel belangrijker om van vogels te genieten dan om te "scoren" ;) Tja, ik kan ook alleen maar zeggen hoe het voor mij is, als anderen dat niet willen geloven, dan is dat aan hun.

Owja, en dat het waarschijnlijker is dat iets een Boomkruiper is maakt het nog geen zekere Boomkruiper natuurlijk :P Zie mijn voorbeeld van de Zilvermeeuw.

Roerdomp en Waterpieper gaat je vast nog wel eens lukken, die Gestreepte strandloper is wat lastiger, maar ook te doen. Ik zoek ook al 2 jaar naar een Roerdomp, en waar ik die in de OVP en De Wieden nooit gezien of gehoord heb, zaten ze met 2 "gewoon" in eigen regio, waar amper riet is. De eerste was al ontdekt, de tweede heb ik zelf ontdekt met een vogelmaatje. Ze liepen na een tijdje gewoon op het ijs, wat ze in deze tijd wel vaker doen, erg gaaf. Waterpiepers zijn ook wel te doen, eind december zagen we soms groepjes van rond de 15 langs de IJssel. Die Gestreepte Strandloper zat bij de Taigastrandloper, die ik getwitched heb. Grappig was wel, dat iedereen daar dacht dat dat de Taigastrandloper was, terwijl ik na een tijdje zie dat dit toch echt niet op een Taiga leek :P Een vogelaar die aan kwam lopen kon ons uit de brand helpen en vertellen dat dit de Gestreepte Strandloper was ;)

Owja, en zo snel gaat mijn lijstje nou ook weer niet hoor, ik twitch niet zoveel en vogel meestal in eigen regio, dit jaar nog niet eens erbuiten geweest voor de vogels, ben dan ook afhankelijk van fiets en OV ;)


@BramtK en Redmar: Haha :D we zullen zien als ik hem terug vind, en zelfs al is het een Boomkruiper, dat maakt ook niet uit, want op basis van deze foto heb ik nog steeds niemand horen zeggen: Hoe kom je er nou bij dat dit een Taiga zou kunnen zijn, 100% Boomkruiper, dus wat dat betreft ;)
Theo van Veenendaal

Folkert Jan

Citaat van: Theovanv op februari 01, 2010, 17:17:57 PM
Citaat van: Certhia op februari 01, 2010, 17:16:05 PM
Alleen afgaande op deze foto zou ik hier zeer zeker niet zomaar een Taiga van durven maken. Kan me nog een boomkruiper in de tuintjes op Texel herinneren die al twee dagen voor Taiga doorging vanwege ontzettende witte wenkbrauw en en onderdelen. Uiteindelijk bleek t toch een boomkruiper te zijn. De hoek waaronder de foto genomen is laat verder weinig ruimte voor inschatten snavelgrootte en andere belangrijke kenmerken zoals achterteennagel en het 'bakje' zijn ook niet te zien.
Dus is terugvinden en proberen betere foto's te maken een heel goed voorstel.


Marc
Dat ga ik zeker proberen, maar ik vraag me af of een gewone Boomkruiper die er zo uit ziet niet zeldzamer is dan een Taigaboomkruiper ;D

Dat kan ik ook niet zeggen maar ik heb al minstens 3 van dergelijke boomkruipers gezien tegen 1 taiga dus voor mij gaat dit niet op nee
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Bram Rijksen

Het feit dat je aan de hand van deze foto de vraag stelt zegt iets over je ervaring met deze soorten. Die is onvoldoende om deze twee van elkaar te onderscheiden. Geeft niks, is niet meer dan logisch. Bovendien -zoveel mag inmiddels wel duidelijk zijn-, op basis van de foto is zekere determinatie onmogelijk. Ook voor (zeer) ervaren boomkruiper-kenners is er geen chocola van dit beest te maken. Het blijft steken bij 'boomkruiper met witte onderdelen', jammer maar helaas. Je hoeft je dus niet te schamen als je dit beest gewoon lekker ongedetermineerd laat voor wat het is.

Vervolgens probeer je met alle geweld aan te tonen dat 'alle kenmerken sterk voor Taigaboomkruiper pleiten' en voert hem ook als zodanig in, alle steekhoudende tegenargumenten van mensen met verstand van zaken vrolijk naast je neer leggend.

"Ik heb al meerdere keren gezegd dat ik accepteer dat hier geen Taiga van te maken is, echter, ik vind dit wel jammer, en ik heb zelf wel een andere mening, maar ik neem die van, met name, Frank over, op basis van zijn argumenten en ervaring."

Theo, een man een man, een woord een woord..
"ik accepteer dat hier geen Taiga van te maken is"
"ik neem die (de mening) van, met name, Frank over, op basis van zijn argumenten en ervaring."

Harstikke goed, heeft al de inspanning van met name Frank toch nog ergens toe gediend, denk ik dan. Totdat ik -al lezend- deze regel in dezelfde zin (!) tegenkom:
"ik vind dit wel jammer, en ik heb zelf wel een andere mening"

Er zijn mensen die hier een zekere vorm van eigenwijsheid in menen te herkennen.

"Ik ken de algemene Boomkruiper heel goed, daarom dacht ik ook dat dit er geen is". en "Ik ken de boomkruiper goed genoeg om te zien dat deze afwijkend is en dat is toch ook zo?"

Hieruit blijkt dat je de algemene Boomkruiper helemaal niet zo goed kent, anders wist je dat die soms ook kneiterend wit van onderen kunnen zijn. Nogmaals, geeft niks. Ik meende vroeger (gelukkig ver voordat internet bestond) iedere maand wel ergens een Taigaboomkruiper te zien.

Je wordt hier niet 'afgerekend' op gebrek aan ervaring, zoals je onterecht stelt. Je wordt aangesproken op het feit dat je -ondanks het aantoonbare gebrek aan ervaring- niet echt van plan lijkt je te laten overtuigen door mensen die wél een hele stapel ervaring hebben.

Wat betreft de reden van invoeren. Je zegt:
"heb ik ook nergens gelezen dat dit geen Taigaboomkruiper kan zijn, dus ik snap niet wat er mis is met onzekere Taigaboomkruiper." In dit geval is de enige geldige reden naar mijn idee om meer mensen op de been te krijgen om te helpen zoek. Als resultaat uitblijft zou je de melding eigenlijk na een paar dagen moeten verwijderen. Waarom?
Het gebruik van een "?" is bedoelt voor een melding waarbij de melder vrijwel zeker is dat het om de gemelde soort gaat, en dit ook overtuigend kan beargumenteren. Als iedere lichte boomkruiper door iedere vogelaar als 'mogelijke' Taigaboomkruiper ingevoerd zou worden, neemt niemand die 'onzekere' meldingen nog enigzins serieus. 
De status 'determinatie onzeker' is niet bedoelt voor het invoeren van meldingen waarbij niet aangetoond kan worden dat het níet om de gemelde soort gaat (zie mijn eerder genoemde voorbeelden van Vale Gierzwaluw, Amerikaanse Zwarte Stern, Struikrietzanger etc.). Dan zou je de situatie krijgen dat de admin moet gaan bewijzen dat de vogel op de foto bijvoorbeeld géén Amerikaanse Zilvermeeuw is. ("Beste admin. Hoezo, niet goed te keuren? Ik zie niets dat niet past op een mogelijke Amerikaanse Zilvermeeuw, dus..)

Mijn advies: platen dat beest, en wel zo dat je iedereen keihard overtuigd. Succes.

frankneijts

#46
Citaat van: Theovanv op februari 01, 2010, 20:45:18 PM
en zelfs al is het een Boomkruiper, dat maakt ook niet uit, want op basis van deze foto heb ik nog steeds niemand horen zeggen: Hoe kom je er nou bij dat dit een Taiga zou kunnen zijn, 100% Boomkruiper, dus wat dat betreft ;)

Je moet dit niet uit zijn verband rukken Theo: niemand kan op jouw foto zien welke soort boomkruiper dit is om de doodeenvoudige reden dat de kwaliteit zich daarvoor niet leent èn de belangrijkste details (die er ècht toe doen..)er niet (goed) op staan. En daarom is het géén argument dat anderen er toch ook geen Boomkruiper van kunnen maken.

EDIT: Zie dat Bram hierboven daar ook al het nodige van zegt.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Wat een lang bericht Bram, ik heb het niet helemaal gelezen, en ben dat ook niet van plan, zo kunnen we reactie op reactie blijven stapelen. Blijkbaar heb jij je mening over mij al klaar en maakt het niet uit wat ik zeg. Ik heb alles wel gezegd wat ik wil zeggen en voor mij was het topic al meerdere posts geleden af. We praten verder als ik nog een foto gemaakt hebt, maar ik hoop dat we het dan wel over de vogel zelf kunnen hebben...
Theo van Veenendaal

Bram Rijksen

Citaat van: Theovanv op februari 01, 2010, 21:08:53 PM
Wat een lang bericht Bram, ik heb het niet helemaal gelezen, en ben dat ook niet van plan, zo kunnen we reactie op reactie blijven stapelen. Blijkbaar heb jij je mening over mij al klaar en maakt het niet uit wat ik zeg. Ik heb alles wel gezegd wat ik wil zeggen en voor mij was het topic al meerdere posts geleden af. We praten verder als ik nog een foto gemaakt hebt, maar ik hoop dat we het dan wel over de vogel zelf kunnen hebben...

Jammer; in dat geval het ook niet zoveel zin om nog inhoudelijk op een vraag in te gaan. Blijkbaar hoor/lees je alleen wat je wilt horen/lezen.

Theovanv

Citaat van: Bram Rijksen op februari 01, 2010, 21:19:54 PM
Citaat van: Theovanv op februari 01, 2010, 21:08:53 PM
Wat een lang bericht Bram, ik heb het niet helemaal gelezen, en ben dat ook niet van plan, zo kunnen we reactie op reactie blijven stapelen. Blijkbaar heb jij je mening over mij al klaar en maakt het niet uit wat ik zeg. Ik heb alles wel gezegd wat ik wil zeggen en voor mij was het topic al meerdere posts geleden af. We praten verder als ik nog een foto gemaakt hebt, maar ik hoop dat we het dan wel over de vogel zelf kunnen hebben...

Jammer; in dat geval het ook niet zoveel zin om nog inhoudelijk op een vraag in te gaan. Blijkbaar hoor/lees je alleen wat je wilt horen/lezen.
Nee hoor, ik heb gelezen dat hier geen zekere Taiga of welke soort dan ook van te maken valt, dat was niet iets wat ik graag wilde horen van tevoren, verder heb ik ook gelezen waarom, de rest vind ik minder interessant inderdaad.
Theo van Veenendaal

Certhia

Sommige dingen blijven verbazen of met de woorden van Douglas Adams:


"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."

Marc

HPM

Citaat van: Certhia op februari 01, 2010, 22:19:39 PM
Sommige dingen blijven verbazen of met de woorden van Douglas Adams:

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."

Maar wanhoop niet, want zoals Winnie the Pooh zei: If the person you are
talking to doesn't appear to be listening, be patient. It may simply be that
he has a small piece of fluff in his ear."

--
Groeten, Herman van der Meer

Herman van der Meer

Folkert Jan

laten we nu niet te ver doordraven aub.

wel is het zo dat je soms het idee hebt dat iemand in een discussie niets geleerd heeft omdat diegene eigenwijs overkomt. toch zijn dit in mijn ogen de mensen die er meer van leren dan de mensen die alleen ja en amen zeggen.
helaas komt het voor de mensen die veel moeite steken in het helpen wel eens ondankbaar over. ik hoop dat de mensen die helpen hier doorheen kunnen kijken en blijven helpen en dat de geholpen mensen (ook al zijn ze stronteigenwijs) een teken van dank blijven geven  :) 

"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Theovanv

Citaat van: rnbflavour op februari 01, 2010, 23:13:46 PM
laten we nu niet te ver doordraven aub.

wel is het zo dat je soms het idee hebt dat iemand in een discussie niets geleerd heeft omdat diegene eigenwijs overkomt. toch zijn dit in mijn ogen de mensen die er meer van leren dan de mensen die alleen ja en amen zeggen.
helaas komt het voor de mensen die veel moeite steken in het helpen wel eens ondankbaar over. ik hoop dat de mensen die helpen hier doorheen kunnen kijken en blijven helpen en dat de geholpen mensen (ook al zijn ze stronteigenwijs) een teken van dank blijven geven  :)
Je hebt gelijk, ik heb er zeker veel van geleerd, iedereen bedankt voor de hulp en excuses als ik te fel overkwam ;)
Theo van Veenendaal

frankw

CiteerMaar goed, misschien dat ik bij het lezen een andere toon interpreteerdan waarmee hij het opschreef, dat weet ik niet, dat is altijd hetnadeel van communicatie via tekst, dat blijft altijd zeer beperkt.
Dat weet ik wel zeker, daar gaat het ook een beetje 'mis' denk ik..

CiteerDie Gestreepte Strandloper zat bij de Taigastrandloper, die ikgetwitched heb. Grappig was wel, dat iedereen daar dacht dat dat deTaigastrandloper was, terwijl ik na een tijdje zie dat dit toch echtniet op een Taiga leek :P Een vogelaar die aan kwam lopen kon ons uit de brand helpen en vertellen dat dit de Gestreepte Strandloper was ;)
Dit vind ik dan weer wel zorgwekkend ;) , er zijn toch wel wat verschillen tussen beide soorten :angel:

Folkert Jan

ging zelf daar ook de mist in door een bonte strandloper aan te zien voor de taiga  :angel:  afstand was redelij ver en zon beste scoop heb ik niet  ;D  gelukkig werd ik snel gecorrigeerd en vond ik hem daarna weer terug :P
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Theovanv

Citaat van: frankw op februari 02, 2010, 12:07:13 PM
CiteerMaar goed, misschien dat ik bij het lezen een andere toon interpreteerdan waarmee hij het opschreef, dat weet ik niet, dat is altijd hetnadeel van communicatie via tekst, dat blijft altijd zeer beperkt.
Dat weet ik wel zeker, daar gaat het ook een beetje 'mis' denk ik..

CiteerDie Gestreepte Strandloper zat bij de Taigastrandloper, die ikgetwitched heb. Grappig was wel, dat iedereen daar dacht dat dat deTaigastrandloper was, terwijl ik na een tijdje zie dat dit toch echtniet op een Taiga leek :P Een vogelaar die aan kwam lopen kon ons uit de brand helpen en vertellen dat dit de Gestreepte Strandloper was ;)
Dit vind ik dan weer wel zorgwekkend ;) , er zijn toch wel wat verschillen tussen beide soorten :angel:
Ik was dus ook degene die zag dat het geen Taiga was (die hadden we een tijdje daarvoor die dag nog gezien), maar ik en de andere vogelaars daar op dat moment hadden te weinig kennis van Gestreepte om dat label erop te plakken.
Theo van Veenendaal

frankw

Dat heb ik gelezen, ik doelde meer op "iedereen", bij "ons" was dat namelijk niet zo ;D

Theovanv

Citaat van: frankw op februari 02, 2010, 14:14:50 PM
Dat heb ik gelezen, ik doelde meer op "iedereen", bij "ons" was dat namelijk niet zo ;D
Ok ;) Wss was het hele groepje dat daar stond vrij onervaren met deze soort(en), gelukkig dat die andere vogelaar er op dat moment bij kwam B)
Theo van Veenendaal

Theovanv

Vanmiddag een tijd gezocht met Tim de Boer. Ondanks dat we meerdere Boomkruipers hebben gezien, waarschijnlijk 4 verschillende exemplaren, niet het exemplaar van eergisteren. Wel nog een Kleine Barmsijs ;)
Theo van Veenendaal