Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

snwja3

Citaat van: Jan vH op maart 14, 2011, 20:41:39 PM
http://utrechtslandschap.nl/p3.php?RubriekID=3953
Berichtje van Het Utrechts Landschap over de Middelste Bonte Specht op Amelisweerd. Wel jammer dat ze een foutje maken, ook voor vorig jaar zijn er al Middelste Bonte Spechten gezien in Utrecht.
En eind vorige eeuw op de Grebbeberg .....
Wietze Janse

HPM

Citaat van: snwja3 op maart 14, 2011, 22:20:21 PM
Citaat van: Jan vH op maart 14, 2011, 20:41:39 PM
http://utrechtslandschap.nl/p3.php?RubriekID=3953
Berichtje van Het Utrechts Landschap over de Middelste Bonte Specht op Amelisweerd. Wel jammer dat ze een foutje maken, ook voor vorig jaar zijn er al Middelste Bonte Spechten gezien in Utrecht.
En eind vorige eeuw op de Grebbeberg .....

Waarom zo veel mensen vorige week ineens om het hardst naar Amelisweerd renden is mij een raadsel.
Herman van der Meer

fkdeboer

Citaat van: HPM op maart 14, 2011, 22:24:27 PM
Waarom zo veel mensen vorige week ineens om het hardst naar Amelisweerd renden is mij een raadsel.

het is een prachtig bosje!  met een prima pannenkoekenhuis (maar wel erg druk als het zonnetje goed gaat schijnen).
Moet zeggen dat het er nog behoorlijk rustig is in vergelijking met de gemiddelde voorjaars-dagen van afgelopen jaar.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Maarten Sluijter

Citaat van: HPM op maart 14, 2011, 22:24:27 PM
Citaat van: snwja3 op maart 14, 2011, 22:20:21 PM
Citaat van: Jan vH op maart 14, 2011, 20:41:39 PM
http://utrechtslandschap.nl/p3.php?RubriekID=3953
Berichtje van Het Utrechts Landschap over de Middelste Bonte Specht op Amelisweerd. Wel jammer dat ze een foutje maken, ook voor vorig jaar zijn er al Middelste Bonte Spechten gezien in Utrecht.
En eind vorige eeuw op de Grebbeberg .....

Waarom zo veel mensen vorige week ineens om het hardst naar Amelisweerd renden is mij een raadsel.

Herman, zelf denk ik dat MiBo een goede soort is voor de provincie Utrecht, kijk maar eens naar dit kaartje: http://waarneming.nl/soort/maps/290?from=1800-03-15&to=2011-03-15&grid=1000&prov=1&only_valid=0

En voor 'provincielijsters' is dat dan natuurlijk een erg goede soort om te scoren.
.

joostheeremans

Citaat van: Maarten Sluijter op maart 15, 2011, 17:06:36 PM

....
En voor 'provincielijsters' is dat dan natuurlijk een erg goede soort om te scoren.


Ik denk dat je Herman hier niet mee gaat overtuigen, Maarten  ;)
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Maarten Sluijter

Citaat van: joostheeremans op maart 15, 2011, 17:09:27 PM
Citaat van: Maarten Sluijter op maart 15, 2011, 17:06:36 PM

....
En voor 'provincielijsters' is dat dan natuurlijk een erg goede soort om te scoren.


Ik denk dat je Herman hier niet mee gaat overtuigen, Maarten  ;)

Helaas, maar voor vele is dit wel een goede verklaring denk ik.
.

hiskodevries

Veel mensen vinden het gewoon een leuk vogeltje
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

HPM

Citaat van: hiskodevries op maart 15, 2011, 17:35:09 PM
Veel mensen vinden het gewoon een leuk vogeltje

Dat is een prima reden om er eens eentje op te zoeken maar ik begreep niet waarom iedereen daarvoor ineens massaal naar Amelisweerd ging, en niet alleen Utrechters, terwijl hij op veel meer plaatsen in het land is te zien en voor Utrecht ook niet nieuw was. Bijna tegelijk werd er een andere nieuwe locatie gevonden (als ik mij goed herinner op de noordelijke Veluwe) maar die heeft nauwelijks externe belangstelling gekregen. Ik begrijp dus de belangstelling voor de soort wel, maar niet het mechanisme achter die verschillen.

Ik ben vooral benieuwd wanneer hij echt de overstap naar de binnenduinrand gaat maken, want als hij zo door blijft gaan gaat dat zeker gebeuren. De eerste vestiging zal wel weer de omgeving van Haarlem worden.
Op den duur zal het verspreidingsbeeld wel ongeveer zo worden: http://waarneming.nl/soort/map/70?grid=1000&from=2010-03-15&to=2011-03-15



Herman van der Meer

ArjanH

Citaat van: HPM op maart 15, 2011, 18:23:53 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 15, 2011, 17:35:09 PM
Veel mensen vinden het gewoon een leuk vogeltje

Op den duur zal het verspreidingsbeeld wel ongeveer zo worden: http://waarneming.nl/soort/map/70?grid=1000&from=2010-03-15&to=2011-03-15


De soort doet het goed en is duidelijk in opmars, maar dit lijkt me wat al te optimistisch. Zelfs als het gaat over een tiental jaren. Aan de andere kant: Mibo's zullen ongetwijfeld wel eens over het hoofd worden gezien en niet elk landgoed of bos(je) zal met enige regelmaat worden bezocht.

HPM

Citaat van: ArjanH op maart 15, 2011, 20:59:58 PM
Citaat van: HPM op maart 15, 2011, 18:23:53 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 15, 2011, 17:35:09 PM
Veel mensen vinden het gewoon een leuk vogeltje

Op den duur zal het verspreidingsbeeld wel ongeveer zo worden: http://waarneming.nl/soort/map/70?grid=1000&from=2010-03-15&to=2011-03-15


De soort doet het goed en is duidelijk in opmars, maar dit lijkt me wat al te optimistisch. Zelfs als het gaat over een tiental jaren. Aan de andere kant: Mibo's zullen ongetwijfeld wel eens over het hoofd worden gezien en niet elk landgoed of bos(je) zal met enige regelmaat worden bezocht.

Ik verwacht niet dat het over tien jaar al zo zal zijn maar het verspreidingsbeeld vertoont nu al de grote lijnen van die van de Boomklever (en andere bossoorten). Maar voor hetzelfde geld verdwijnt hij weer sneller uit Nederland dan hij is gekomen.

Herman van der Meer

RWester

Ik vermoed qua aandacht dat Middelste bonte en Amelisweerd iets meer met elkaar hebben.... ('85).
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Sander Haak

Citaat van: HPM op maart 15, 2011, 18:23:53 PM
Dat is een prima reden om er eens eentje op te zoeken maar ik begreep niet waarom iedereen daarvoor ineens massaal naar Amelisweerd ging, en niet alleen Utrechters, terwijl hij op veel meer plaatsen in het land is te zien en voor Utrecht ook niet nieuw was. Bijna tegelijk werd er een andere nieuwe locatie gevonden (als ik mij goed herinner op de noordelijke Veluwe) maar die heeft nauwelijks externe belangstelling gekregen. Ik begrijp dus de belangstelling voor de soort wel, maar niet het mechanisme achter die verschillen..nl/soort/map/70?grid=1000&from=2010-03-15&to=2011-03-15

Als je op het onderstaande kaartje kijkt zitten de MiBo's in Utrecht (en eerder die in Barendrecht) halverwege de Veluwe en de complete Randstad. In Maartensdijk trof ik veel Noord-Hollanders die daar vast niet waren voor hun Utrechtlijst. Als je een mooie dag wilt hebben kies je voor de locatie. Als beperkt de tijd hebt en de MiBo wilt zien kies voor je de afstand.

http://waarneming.nl/soort/maps/290?from=2010-03-16&to=2011-03-16
Groet, Sander Haak (Woerden)

Justin Jansen

Citaat van: HPM op maart 15, 2011, 18:23:53 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 15, 2011, 17:35:09 PM
Veel mensen vinden het gewoon een leuk vogeltje

Dat is een prima reden om er eens eentje op te zoeken maar ik begreep niet waarom iedereen daarvoor ineens massaal naar Amelisweerd ging, en niet alleen Utrechters, terwijl hij op veel meer plaatsen in het land is te zien en voor Utrecht ook niet nieuw was. Bijna tegelijk werd er een andere nieuwe locatie gevonden (als ik mij goed herinner op de noordelijke Veluwe) maar die heeft nauwelijks externe belangstelling gekregen. Ik begrijp dus de belangstelling voor de soort wel, maar niet het mechanisme achter die verschillen.

Ik ben vooral benieuwd wanneer hij echt de overstap naar de binnenduinrand gaat maken, want als hij zo door blijft gaan gaat dat zeker gebeuren. De eerste vestiging zal wel weer de omgeving van Haarlem worden.
Op den duur zal het verspreidingsbeeld wel ongeveer zo worden: http://waarneming.nl/soort/map/70?grid=1000&from=2010-03-15&to=2011-03-15
Ik denk dat de soort dan eerst alle nog geschikte gebieden moet opvullen vanuit het oosten en zuiden. Veel geschikte gebieden, herbergen nu nog geen vogels.
M.v.g., Justin Jansen


HPM

Citaat van: Justin Jansen op maart 16, 2011, 09:19:35 AM
Citaat van: HPM op maart 15, 2011, 18:23:53 PM
Citaat van: hiskodevries op maart 15, 2011, 17:35:09 PM
Veel mensen vinden het gewoon een leuk vogeltje

[...]

Ik ben vooral benieuwd wanneer hij echt de overstap naar de binnenduinrand gaat maken, want als hij zo door blijft gaan gaat dat zeker gebeuren. De eerste vestiging zal wel weer de omgeving van Haarlem worden.
Op den duur zal het verspreidingsbeeld wel ongeveer zo worden: http://waarneming.nl/soort/map/70?grid=1000&
from=2010-03-15&to=2011-03-15
Ik denk dat de soort dan eerst alle nog geschikte gebieden moet opvullen vanuit het oosten en zuiden. Veel geschikte gebieden, herbergen nu nog geen vogels.


Er zitten inderdaad nog zeer grote gaten in het nu bekende nederlandse verspreidingsgebied, maar desondanks is hij duidelijk met een expansie in noordwestelijke richting bezig. Eerst opvullen van de geschikte gebieden achter het front is kennelijk niet nodig. (Tenzij ze dat ongemerkt al hebben gedaan.)

Herman van der Meer

Edwin Russer

Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2


Vincent Hart

Maar wat is een 'Ibus'? En waar ga je je boterham opeten als je een vogelfobie hebt? Juist, het park!  ???
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers


Vincent Hart

Voor het tweede moet je inloggen. En in het eerste getuigt het beschouwen van de manier waarop we in NL landbouw bedrijven als een gegeven (ipv het werkelijke probleem) van het gemiddelde niveau van de hedendaagse dagbladjournalistiek.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Margreet Kwh

Via een bericht vandaag in Trouw, ben ik op zoek gegaan naar een andere bron voor dit bericht. Ik begrijp uit het voorgaande van Vincent dat de Nederlandse pers geen goede bron is voor vogelberichtgeving. ;)
Het gaat erover, waarom vogels tegen door de mens gemaakte objecten aanvliegen. Volgens onderzoek van Martin komt dat omdat vogels vooral naar beneden kijken als ze vliegen.
Zie: http://www.sciencedaily.com/releases/2011/03/110316222022.htm
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven


Guus Peterse

Met een mooie foto van een 'zeearend' erbij.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jan vH

Van OrnithoNieuws:

  Donderdag 17 maart
  ALLE EXCOTEN TOT ONGEDIERTE VERKLAART.
  Door een minieme wijziging in Verordening Ongediertebestrijding krijgt
  binnenkort elk dorp, net als een paar eeuwen geleden, weer zijn eigen
  Vogelaar.(oud woord voor vogelvanger) Wat is er aan de hand? Omdat bij
  de laatste vaststelling van de nieuwe lijst, ook alle exoten zijn
  opgenomen, vallen met ingang van de volgende maand ook alle exotische
  vogels onder deze aanwijzing. Onder exotische vogels, worden die vogels
  verstaan die hier niet op eigen kracht gekomen zijn. Dat betekent dat
  niet alleen de nijlgans en canadese gans vogelvrij zijn verklaart, maar
  ook de knobbelzwaan, de zwarte zwaan, de fazant, de halsbandparkiet, de
  carolina eend en nog vele anderen. Over de ooievaar en de raaf is nog
  discussie, omdat die ook door mensen uitgezet zijn, maar de verwachting
  is dat die wel buiten schot zullen blijven.

En daaronder:
WILT U OOK "VOGELAAR" WORDEN?
  De bedoeling is dat er in elk dorp een Vogelaar wordt aangesteld die
  deze exoten gaat vangen en "verwijderen". Ook de vogels die schadelijk
  worden geacht vallen binnen de regeling. Het geheel wordt gecoördineerd
  door de 500 nieuwe animal cops, die zo de inheemse fauna moeten
  beschermen. De PVV, gesteund door het CDA zou het initiatief hiertoe
  hebben genomen.
  Het vangen gebeurt zo geruisloos mogelijk met netten en de gevangen
  vogels worden zo diervriendelijk mogelijk geëuthanaseerd of afgevoerd
  naar de dierentuin.
  Staatsecretaris Bleker zal binnenkort het eerste vangnet uitreiken.
  "Men denkt dat wij alleen maar negatief bezig zijn, zoals met het
  stopzetten van de EHS en het opheffen van Natura 2000 gebieden. Maar
  met het wegvangen van vele duizenden exoten wil ik laten zien dat we
  wel degelijk een belangrijk bijdrage kunnen leveren aan een goede en
  zuivere oer-Hollandse natuur!"
  Ik ben gevraagd voor de begeleidingscommissie en heb over al die
  voorstellen nog eens nagedacht. Als het toch gebeurt, moet het
  natuurlijk zo deskundig mogelijk gebeuren, maar ik heb mijn twijfels of
  deze aanpak wel succesvol is en heb nog niet toegezegd. De exoten nemen
  weliswaar hand over hand toe en als we daar nu op een goede manier iets
  aan kunnen doen is dit misschien ook wel een kans. Bij deze wil ik
  peilen wat onze lezers hiervan vinden en hoeveel van onze lezers zich
  eventueel als vrijwillige Vogelaar willen opgeven. Wilt u meewerken aan
  dit plan vult dan hier uw gegevens in en u krijgt, begin volgende maand
  nader bericht. Een goede vogelkennis in niet noodzakelijk, u moet
  vooral gemotiveerd zijn dit probleem op een goede manier aan te pakken
  en veel buiten willen zijn. Er wordt een maandelijkse
  onkostenvergoeding gegeven van 543,-- euro. De aanstelling is voor drie
  jaar met mogelijk daarna vast dienstverband, conform de regeling en
  rechtspositie Bisamratten bestrijding.

;)
Jan van Harten
Validator Plantengallen

HPM

Citaat van: Jan vH op maart 18, 2011, 18:43:36 PM
Van OrnithoNieuws:

  Donderdag 17 maart
  ALLE EXCOTEN TOT ONGEDIERTE VERKLAART.

[...]


Twee taalfouten in de kop. Dat moet wel een exoot zijn!  ;)

Herman van der Meer

frankw

CiteerALLE EXCOTEN TOT ONGEDIERTE VERKLAART.

Goede zaak. Weg ermee. >:D

KorHaan

Ik krijg een beetje de bibbers als ik Bleker hoor zeggen "oer-Hollandse natuur".
Ik krijg sowieso de bibbers als ik Bleker iets hoor zeggen, maar dat zal aan mij liggen.

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

frankw

Citeermaar dat zal aan mij liggen.
Nee, dat ligt niet aan jou.


lennartv

Citaat van: Jan vH op maart 18, 2011, 18:43:36 PM
    ook de knobbelzwaan
   
Een goede vogelkennis in niet noodzakelijk

Ik vrees het ergste voor alle kleine en wilde zwanen ;)
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Gerard Troost

Citaat van: KorHaan op maart 18, 2011, 19:39:09 PM
Ik krijg sowieso de bibbers als ik Bleker iets hoor zeggen, maar dat zal aan mij liggen.
Nou, zelfs ik als "oer-confessioneeltype" (...) krijg de bibbers van die man, dus nee het ligt niet aan jou hoor Ronald.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Guus Peterse

Citaat van: Jan vH op maart 18, 2011, 18:43:36 PMbegin volgende maand
nader bericht.
Begin volgende maand: welke datum krijgen we dan?
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015