Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

evertdirks

Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.


lennartv

Leuk artikel alleen zijn ze een beetje mis met de 500-ste soort.
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Justin Jansen

Citaat van: lennartv op februari 12, 2011, 14:20:20 PM
Leuk artikel alleen zijn ze een beetje mis met de 500-ste soort.
vertel, hoeveel soorten zijn er dan vastgesteld in Nederland?
M.v.g., Justin Jansen


Rickschonewille

Ik dacht dat de Noordse Waterlijster de 500ste was ipv de Kaspische plevier..?



lennartv

Citaat van: Justin Jansen op februari 12, 2011, 14:34:08 PM
Citaat van: lennartv op februari 12, 2011, 14:20:20 PM
Leuk artikel alleen zijn ze een beetje mis met de 500-ste soort.
vertel, hoeveel soorten zijn er dan vastgesteld in Nederland?
Citaat van: Rickschonewille op februari 12, 2011, 15:07:39 PM
Ik dacht dat de Noordse Waterlijster de 500ste was ipv de Kaspische plevier..?

Dat bedoelde ik ook
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

HPM

"Als er tegenwoordig een nieuwe soort in jouw achtertuin wordt gespot,
heb je binnen een uur tientallen vogelspotters in je tuin."

Er moet een lijstje komen met welke vogelspotters je in je achtertuin hebt gehad. En hoeveel tegelijk, per uur, per dag, maand en jaar.
Dan kan er in dit forum ook een topic komen met de titel "Hoe krijg je  andere spotters in je tuin?"

Herman van der Meer


lennartv

Citaat van: HPM op februari 12, 2011, 16:12:22 PM
"Als er tegenwoordig een nieuwe soort in jouw achtertuin wordt gespot,
heb je binnen een uur tientallen vogelspotters in je tuin."

Er moet een lijstje komen met welke vogelspotters je in je achtertuin hebt gehad. En hoeveel tegelijk, per uur, per dag, maand en jaar.
Dan kan er in dit forum ook een topic komen met de titel "Hoe krijg je  andere spotters in je tuin?"


Door er een JSF in te laten landen?
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

Margreet Kwh

#312
Hoe krijg je nieuwe vogels in je tuin? Je kunt ook het begrip vogel verruimen; vroeger had je het programma Paradijsvogels... ;)
Maar weer on-topic:
Een frans radiobericht over het natuurgebied Banc d'Arguin, Mauretanië en de rijkdom aan trekvogels en overige natuur aldaar. Van RFI, Radio France Internationale, 01-01-2011.
http://www.rfi.fr/emission/20110101-2-decouverte-banc-arguin-mauritanie-rediffusion
met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Ben Gaxiola

Citaat van: lennartv op februari 12, 2011, 16:01:18 PM
Citaat van: Justin Jansen op februari 12, 2011, 14:34:08 PM
Citaat van: lennartv op februari 12, 2011, 14:20:20 PM
Leuk artikel alleen zijn ze een beetje mis met de 500-ste soort.
vertel, hoeveel soorten zijn er dan vastgesteld in Nederland?
Citaat van: Rickschonewille op februari 12, 2011, 15:07:39 PM
Ik dacht dat de Noordse Waterlijster de 500ste was ipv de Kaspische plevier..?

Dat bedoelde ik ook


Hoe het verhaal op deze manier in de wereld is gekomen weet ik niet, maar de fout blijft zich herhalen.

Vandaag kwam Nico de Haan in Koffiemax (tv-programma) langs met een primeur. Er was een Kaspische Plevier ontdekt en dat was de 500e soort van Nederland!

zie:

http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1061191-valentijnsdag van 3.00 - 6.00 minuut
Ben Gaxiola

Vincent Hart

Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

ArjanH

Citaat van: HPM op februari 12, 2011, 16:12:22 PM
"Als er tegenwoordig een nieuwe soort in jouw achtertuin wordt gespot,
heb je binnen een uur tientallen vogelspotters in je tuin."

Er moet een lijstje komen met welke vogelspotters je in je achtertuin hebt gehad. En hoeveel tegelijk, per uur, per dag, maand en jaar.
Dan kan er in dit forum ook een topic komen met de titel "Hoe krijg je  andere spotters in je tuin?"


Door een Baltimore-Troepiaal of Blauwstaart te "scoren" bijvoorbeeld. Of liever nog: een Kirtlands Zanger die de Bahama's een keertje heeft overgeslagen en per vergissing het Nederlandse vasteland heeft bereikt. Veel draait tegenwoordig om lijstjes maar als dat de uitdaging is van het hedendaagse vogelen, denk ik toch dat er iets grondig mis is. De grootste uitdaging van het vogelen is en blijft mijns inziens toch vooral het genieten van het vogelen als zodanig.

Ben Gaxiola

Citaat van: ArjanH op februari 14, 2011, 23:50:53 PM
Citaat van: HPM op februari 12, 2011, 16:12:22 PM
"Als er tegenwoordig een nieuwe soort in jouw achtertuin wordt gespot,
heb je binnen een uur tientallen vogelspotters in je tuin."

Er moet een lijstje komen met welke vogelspotters je in je achtertuin hebt gehad. En hoeveel tegelijk, per uur, per dag, maand en jaar.
Dan kan er in dit forum ook een topic komen met de titel "Hoe krijg je  andere spotters in je tuin?"


Door een Baltimore-Troepiaal of Blauwstaart te "scoren" bijvoorbeeld. Of liever nog: een Kirtlands Zanger die de Bahama's een keertje heeft overgeslagen en per vergissing het Nederlandse vasteland heeft bereikt. Veel draait tegenwoordig om lijstjes maar als dat de uitdaging is van het hedendaagse vogelen, denk ik toch dat er iets grondig mis is. De grootste uitdaging van het vogelen is en blijft mijns inziens toch vooral het genieten van het vogelen als zodanig.

Arjan,

Je begaat de klassieke denkfout dat het een kwestie zou zijn van lijstjes of genieten van het vogelen als zodanig, maar voor verreweg de meeste lijstjesbijhouders die ik ken(richting 100%) gaat het om lijstjes en genieten van het vogelen als zodanig.
Ben Gaxiola

HPM

Citaat van: ArjanH op februari 14, 2011, 23:50:53 PM
Citaat van: HPM op februari 12, 2011, 16:12:22 PM
"Als er tegenwoordig een nieuwe soort in jouw achtertuin wordt gespot,
heb je binnen een uur tientallen vogelspotters in je tuin."

Er moet een lijstje komen met welke vogelspotters je in je achtertuin hebt gehad. En hoeveel tegelijk, per uur, per dag, maand en jaar.
Dan kan er in dit forum ook een topic komen met de titel "Hoe krijg je  andere spotters in je tuin?"


Door een Baltimore-Troepiaal of Blauwstaart te "scoren" bijvoorbeeld. Of liever nog: een Kirtlands Zanger die de Bahama's een keertje heeft overgeslagen en per vergissing het Nederlandse vasteland heeft bereikt. Veel draait tegenwoordig om lijstjes maar als dat de uitdaging is van het hedendaagse vogelen, denk ik toch dat er iets grondig mis is. De grootste uitdaging van het vogelen is en blijft mijns inziens toch vooral het genieten van het vogelen als zodanig.

... en het genieten van vogelspotters als zodanig. Bespotten van spotters. Heerlijk!
Maar je moet in wat ik hierboven schreef niet meer lezen dan wat er staat. Het was gewoon een reactie op een zinnetjes in een krantenbericht, beinvloed door een recent verzoek om alwéér een nieuw lijstje.

Herman van der Meer

Ben Gaxiola

Of genieten van tuineigenaren die zo goed zijn om tegen betaling van 5 pond pp (tjitjing) hun tuin open te stellen om te komen kijken, naar een Oosterse Tortelduif die de dag ervoor is waargenomen en die niet komt opdagen.  8)  Dat scheelt hem ergens tussen de 500-2000 pond (mijn schatting).
Ben Gaxiola

Steven Wytema

Of als je nou goed bent in photoshoppen:
plaatje maken van je geraniums in de achtertuin, American Robin d'r tussenin plakken, onschuldig mailtje naar Dutch Birding en het incasseren kan beginnen!
(zoiets bijvoorbeeld)


:)
Steven Wytema


ArjanH

Citaat van: Ben Gaxiola op februari 15, 2011, 09:47:42 AM
Citaat van: ArjanH op februari 14, 2011, 23:50:53 PM
Citaat van: HPM op februari 12, 2011, 16:12:22 PM
"Als er tegenwoordig een nieuwe soort in jouw achtertuin wordt gespot,
heb je binnen een uur tientallen vogelspotters in je tuin."

Er moet een lijstje komen met welke vogelspotters je in je achtertuin hebt gehad. En hoeveel tegelijk, per uur, per dag, maand en jaar.
Dan kan er in dit forum ook een topic komen met de titel "Hoe krijg je  andere spotters in je tuin?"


Door een Baltimore-Troepiaal of Blauwstaart te "scoren" bijvoorbeeld. Of liever nog: een Kirtlands Zanger die de Bahama's een keertje heeft overgeslagen en per vergissing het Nederlandse vasteland heeft bereikt. Veel draait tegenwoordig om lijstjes maar als dat de uitdaging is van het hedendaagse vogelen, denk ik toch dat er iets grondig mis is. De grootste uitdaging van het vogelen is en blijft mijns inziens toch vooral het genieten van het vogelen als zodanig.

Arjan,

Je begaat de klassieke denkfout dat het een kwestie zou zijn van lijstjes of genieten van het vogelen als zodanig, maar voor verreweg de meeste lijstjesbijhouders die ik ken(richting 100%) gaat het om lijstjes en genieten van het vogelen als zodanig.


Ben,


Je hebt volkomen gelijk. Mijn reactie was te kort door de bocht.

Ben Gaxiola

Citaat van: Ben Gaxiola op februari 15, 2011, 14:41:58 PM
Of genieten van tuineigenaren die zo goed zijn om tegen betaling van 5 pond pp (tjitjing) hun tuin open te stellen om te komen kijken, naar een Oosterse Tortelduif die de dag ervoor is waargenomen en die niet komt opdagen.  8)  Dat scheelt hem ergens tussen de 500-2000 pond (mijn schatting).

Schatting was wat te conservatief...  er hadden zich 600 man verzameld.  :o
Hiervan hebben alleen de eerste 15 de vogel kort en slecht gezien...

Zie hieronder:

"
Some 600 or so twitchers turned up today in Chipping Norton in the hope of connecting with the first-winter ORIENTAL TURTLE DOVE that has spent the entire winter in the village. It was not to be however as without warning or expectation, it disappeared swiftly after access was allowed to its favoured garden.     Just as Steven and Sharon had packed the children off to school, the Oriental Turtle Dove arrived on cue at the garden birdtable at 0830 hours. It started to feed on the seed and was showing well from the dining room window. A queue of some 50 or so would-be observers had already accumulated and the first 15 were kindly allowed in by Steve and quickly ushered in by Ewan. As it was only 5 degrees C outside and over 25 degrees C inside, optics quickly steamed up and hampered viewing. The dove flew from the table and landed in one of the garden Apple trees and sat there for a few minutes before darting off over the fence and into a neighbouring garden. Those 15 obtained brief and frustrating views and as they emerged from the house, the bird then darted across The Leys with two Collared Doves and disappeared behind the houses at 0845.     Everyone remained expectant that it would swiftly return but it just did not happen and despite the extreme generosity of many residents in the neighbourhood, it failed to reappear for the rest of the day.     The only differences from yesterday were the rise in observer numbers and the drastic change in temperature - and of course the change from dry, bright and clear weather to wet, dull, cold weather....     
Lee G R Evans"
Ben Gaxiola



BramtK

Citaat van: Ben Gaxiola op februari 14, 2011, 19:53:19 PM
Vandaag kwam Nico de Haan in Koffiemax (tv-programma) langs met een primeur. Er was een Kaspische Plevier ontdekt en dat was de 500e soort van Nederland!

Die Nico de Haan, daar moeten ze echt eens mee ophouden. Vorige week ook in DWDD als "goeroe" van de vogelaars.
Groeten,

Bram ter Keurs

Jeroen Nagtegaal

Jammer dat Norman zijn reactie heeft verwijderd. Was een goede!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

KorHaan

Als-ie nou eindelijk zijn baard 's afscheert, en niet zo stom zit te lachen als-ie in beeld komt en het gaat over een vogel, dat zou al heel wat schelen.

Het beeld dat van vogelaars bestaat, is dat van geitenwollensokkentypes met baarden en truien.
Deze week in de Donald Duck ( waar ik als striptekenaar uiteraard op ben geabonneerd, als vakliteratuur ) een verhaal waarin Duck in een krietkroet verandert (alleen de naam al...) en de tuin de volgende morgen volstaat met vogelaars. De neefjes worden wakker en kijken uit het raam: "WAK! De hele tuin zit vol geitenwollensokkentypes!"

Allemaal Nico de Hanen!! Géén snorren, hè, alleen ringbaarden!!

Ik heb Nico nou al twee keer in mijn strip Kor Haan afgezeken maar hij blijft maar doorgaan. Hoog tijd dat-ie weer 's terugkomt in een volgende strip.

Nico, de jaren 1950 zijn definitief voorbij; als je weer 's op TV komt, zorg dan in ieder geval dat je op de hoogte bent van de mainstream ontwikkelingen en hou op met je oubolligheid!

Vriendelijke groet,

Ronald Sinoo

PS: Ja, die reactie van Norman zie ik ook niet meer; vreemd, want ik vond het ook een goede reactie.

Norman

Op een of andere manier kwam niet het hele bericht in de post en toen kwam de avondmaaltijd voor mijn neus, dus het bericht maar even verwijdert. Ik zal straks als ik achter de pc zit ipv telefoon een berichtje posten hierover.

Gerard Troost

Citaat van: KorHaan op februari 21, 2011, 19:12:20 PM
Deze week in de Donald Duck ( waar ik als striptekenaar uiteraard op ben geabonneerd, als vakliteratuur ) een verhaal waarin Duck in een krietkroet verandert (alleen de naam al...) en de tuin de volgende morgen volstaat met vogelaars. De neefjes worden wakker en kijken uit het raam: "WAK! De hele tuin zit vol geitenwollensokkentypes!"

LOL!

ps: Kan iemand een fototje maken en ergens posten?
ps2: jammer dat ik geen striptekenaar ben, die DD mis ik stiekum soms wel een beetje ;)
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

j.steenbergen

Ja, en in een tweede verhaal wordt Donald door Katrien meegetroond op vogelexcursie, uiteraard tegen zijn zin. Tophumor! Heb er althans met mijn zoontje aardig om moeten lachen, maar ben me daarna toch maar gauw gaan scheren...
Jeroen Steenbergen