Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

frankw

Hey leuk. Ik heb veel uren met Rob op de telpost doorgebracht.


stefanhageman

Vooral ook leuk omdat ze in de VS niet voorkomen..... Zullen wel Roodborstlijsters(?) of Spreeuwen(?) zijn geweest.
Stefan Hageman



Timo Roeke

Valt me in ieder geval nog mee dan niemand Obama de schuld geeft.

Botervlieg

Ik vind het een beetje een raar verhaal. "Door vuurwerk, of door bliksem"

Schrik door vuurwerk, dat vuurwerk is op gegeven moment voorbij. Lijkt mij raar als vogels dan een dag erna ineens "schrikken" en neervallen.
En dan in zo'n grote hoeveelheid?

Geraakt door de bliksem, zijn ze dan niet verbrand?

Nou ja, vaag in elk geval. Ik zou eerder denken aan vergiftiging of ziekte ofzo.

HPM

Rare vogelaars, die Amerikanen. Witte pakken, helmen en gasmaskers.
Herman van der Meer

stefanhageman

Citaat van: HPM op januari 02, 2011, 12:20:29 PM
Rare vogelaars, die Amerikanen. Witte pakken, helmen en gasmaskers.



Je hebt nog vreemdere met witte pakken, puntmutsen en een voorliefde voor brandende kruizen.


Ontopic: http://www.nieuwslog.nl/2011/01/02/beleef-de-winter-is-begonnen/ Beleef de winter is begonnen.
Stefan Hageman


Gerard Troost

Citaat van: M. Baltus op januari 02, 2011, 10:26:41 AM
Ik vind het een beetje een raar verhaal. "Door vuurwerk, of door bliksem"

Schrik door vuurwerk, dat vuurwerk is op gegeven moment voorbij. Lijkt mij raar als vogels dan een dag erna ineens "schrikken" en neervallen.
En dan in zo'n grote hoeveelheid?

Geraakt door de bliksem, zijn ze dan niet verbrand?

Nou ja, vaag in elk geval. Ik zou eerder denken aan vergiftiging of ziekte ofzo.

Idd geen merels maar http://en.wikipedia.org/wiki/Red-winged_Blackbird

Vergiftiging etc lijkt me sterk, zal vast een of ander natuurverschijnstel zijn. Er zijn genoeg voorbeelden van erg grote aantallen vogels die in 1x dood gaan door natuurverschijnselen, ik geloof dat Ian Newton er ergens een heel rijtje heeft opgenoemt. Al gaat het in dat soort voorbeelden meestal wel over migrerende vogels.


Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

HPM

Ergens begin tachtiger jaren (1982?) vielen de meeuwen in de kolonies van Meijendel bij bosjes dood of half dood uit de lucht met wat op verlammingsverschijnselen leek. Ik geloof alleen Zilvermeeuwen en geen Kl. mantelmeeuwen. Er zijn er toen enkele opgestuurd voor onderzoek maar ik kan me geen resultaat herinneren.
Herman van der Meer

fkdeboer

grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Gerard Troost

Citaat van: gtroost op januari 03, 2011, 10:55:24 AM
Idd geen merels maar http://en.wikipedia.org/wiki/Red-winged_Blackbird

Vergiftiging etc lijkt me sterk, zal vast een of ander natuurverschijnstel zijn. Er zijn genoeg voorbeelden van erg grote aantallen vogels die in 1x dood gaan door natuurverschijnselen, ik geloof dat Ian Newton er ergens een heel rijtje heeft opgenoemt. Al gaat het in dat soort voorbeelden meestal wel over migrerende vogels.

Lees net dit: http://nos.nl/artikel/209092-ook-vissen-massal-dood-in-arkansas.html
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen


rinsevdvliet

Citaat van: gtroost op januari 03, 2011, 10:55:24 AM
Citaat van: M. Baltus op januari 02, 2011, 10:26:41 AM
Ik vind het een beetje een raar verhaal. "Door vuurwerk, of door bliksem"

Schrik door vuurwerk, dat vuurwerk is op gegeven moment voorbij. Lijkt mij raar als vogels dan een dag erna ineens "schrikken" en neervallen.
En dan in zo'n grote hoeveelheid?

Geraakt door de bliksem, zijn ze dan niet verbrand?

Nou ja, vaag in elk geval. Ik zou eerder denken aan vergiftiging of ziekte ofzo.

Idd geen merels maar http://en.wikipedia.org/wiki/Red-winged_Blackbird

Vergiftiging etc lijkt me sterk, zal vast een of ander natuurverschijnstel zijn. Er zijn genoeg voorbeelden van erg grote aantallen vogels die in 1x dood gaan door natuurverschijnselen, ik geloof dat Ian Newton er ergens een heel rijtje heeft opgenoemt. Al gaat het in dat soort voorbeelden meestal wel over migrerende vogels.




Waarom lijkt vergiftiging jou sterk Gerard?
Waarom een natuurverschijnsel Gerard? Aan welk verschijnsel denk je?
Vuurwerk is uiteraard rubbish.

Oenanthe

Ik hoop dat ze de vogels laten onderzoeken. Dat lijkt me de enige manier om iets te weten te komen. Ik heb geen idee wat er aan de hand kan zijn en ik heb nog geen enkele verklaring gelezen die me waarschijnlijk lijkt.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Gerard Troost

Citaat van: rinsevdvliet op januari 05, 2011, 13:29:12 PM
Waarom lijkt vergiftiging jou sterk Gerard?
Waarom een natuurverschijnsel Gerard? Aan welk verschijnsel denk je?
Vuurwerk is uiteraard rubbish.

Wanneer het vergiftiging is gaan er over een langere periode vogels dood, niet veel op exact 1 moment (wat voor zover ik het begrijp het geval is). Heb idd niet aan vergiftiging door een of ander gas gedacht, maar in dat geval zouden er veel meer soorten dood gegaan moeten zijn. (Sowieso is gasvergiftiging wat vergezocht)

Natuurverschijnsel: Hagel, valwinden. Ik zal morgen eens in het boek van Ian duiken. Het is idd wel handig als er een paar onderzocht worden, het moet toch redelijk eenvoudig zijn of de vogels dood gegaan zijn door de klap op de grond of al eerder.
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Marcel van kammen

Ik hoorde gistere of eergister op de radio dat er ook 100-en duiven uit de lucht zijn gevallen in Italie.....vaag allemaal zeg! ben benieuwd wat het kan zijn.

Timo Roeke

Ik las ergens dat het wel vaker schijnt te gebeuren maar dat mensen door een verbeterde informatievoorziening incidenten met elkaar gaan linken. Maar.. dat is vast een cover up van de overheid ;)

Margreet Kwh

met vriendelijke groet, Margreet Kouwenhoven

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


ArjanH

Citaat van: Justin Jansen op januari 24, 2011, 17:48:39 PM
Oudste Kakapo overleden


Buitengewoon jammer, maar het is niet anders. Ook vogels sterven wel eens door ouderdom. Wel erg goed om te vernemen dat het weer iets beter gaat met deze geweldige soort. Hopelijk zet deze ontwikkeling zich door.


Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


Jarinka

Groeten, Jarinka Heijink

KorHaan

Nico Dijkshoorn, daar mag ik graag naar luisteren in "De wereld draait door".
Elke zin is raak. Wat een geweldige gave heeft die man om zaken in een paar zinnen in het juiste, messcherpe perspectief te plaatsen. Trivialiteiten genadeloos van zaken te scheiden, die er echt toe doen. En allemaal in een snelheid bedacht, die volgens Einstein onmogelijk moet worden geacht. Een parel die schittert als een 24-karaats diamant, ik kom superlatieven tekort. De man is de Vincent van Gogh van deze duistere tijden, woorden schilderend die niemand nog werkelijk begrijpt, maar die over 100 jaar bij Sotheby's miljoenen zullen opbrengen, gekocht door Japanners en Chinezen, en eindelijk zal Nederland inzien dat ook Nico Dijkshoorn dient te worden opgenomen in de canon van de werkelijk Grote Nederlanders.
Zijn columns kende ik nog niet, maar al lezend hoor ik die nasale, slepende stem, die mij zo bekend is van televisie, en ik weet, ja, ik weet, dit is Nico Dijkshoorn die ons toeroept vanuit zijn parallelle universum om te letten op zaken die er echt toe doen.
Het vogelbrein verschraalt, roepen de mensen op het Tahrirplein in Cairo ontzet, waar zijn WIJ eigenlijk helemaal mee bezig, de machthebbers in Iran verbleken als zij de werkelijke verschrikkelijke waarheid horen, en barsten in snikken uit en bevrijden alle gevangenen uit de dodencellen om gezamenlijk de gevolgen van dit verpletterende nieuws in deemoed te belijden.
Het vogelbrein krimpt, het is erger dan wij ooit hebben kunnen vermoeden, maar het is een feit. Een feit dat ons terugwerpt op de vraag, wat de bezuinigingen op het onderwijs in Nederland dan wel niet teweeg zullen gaan brengen. Dan hoeven we het aantal kerncentrales nooit meer uit te breiden, de koolmezen worden slimmer dan eerstejaars studenten en de kraaien zullen de wereld erven.


Vriendelijke groeten,

Ronald Sinoo

DuDe

Vriendelijke groet van Rineke Dedding en/of Axel Duivenvoorden

(Indien niet anders gemeld betreft het Axel...)

Vincent Hart

Mag ik dat zeggen? JA, dat mag ik zeggen!
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Ben Gaxiola

Voor een dagelijkse dosis Dijkshoorn:

http://www.nieuwamsterdam.nl/auteur.aspx?id=775  (zie links in het midden)

Groet, Ben

Citaat van: KorHaan op februari 10, 2011, 18:49:21 PM
Nico Dijkshoorn, daar mag ik graag naar luisteren in "De wereld draait door".
Elke zin is raak. Wat een geweldige gave heeft die man om zaken in een paar zinnen in het juiste, messcherpe perspectief te plaatsen. Trivialiteiten genadeloos van zaken te scheiden, die er echt toe doen. En allemaal in een snelheid bedacht, die volgens Einstein onmogelijk moet worden geacht. Een parel die schittert als een 24-karaats diamant, ik kom superlatieven tekort. De man is de Vincent van Gogh van deze duistere tijden, woorden schilderend die niemand nog werkelijk begrijpt, maar die over 100 jaar bij Sotheby's miljoenen zullen opbrengen, gekocht door Japanners en Chinezen, en eindelijk zal Nederland inzien dat ook Nico Dijkshoorn dient te worden opgenomen in de canon van de werkelijk Grote Nederlanders.
Zijn columns kende ik nog niet, maar al lezend hoor ik die nasale, slepende stem, die mij zo bekend is van televisie, en ik weet, ja, ik weet, dit is Nico Dijkshoorn die ons toeroept vanuit zijn parallelle universum om te letten op zaken die er echt toe doen.
Het vogelbrein verschraalt, roepen de mensen op het Tahrirplein in Cairo ontzet, waar zijn WIJ eigenlijk helemaal mee bezig, de machthebbers in Iran verbleken als zij de werkelijke verschrikkelijke waarheid horen, en barsten in snikken uit en bevrijden alle gevangenen uit de dodencellen om gezamenlijk de gevolgen van dit verpletterende nieuws in deemoed te belijden.
Het vogelbrein krimpt, het is erger dan wij ooit hebben kunnen vermoeden, maar het is een feit. Een feit dat ons terugwerpt op de vraag, wat de bezuinigingen op het onderwijs in Nederland dan wel niet teweeg zullen gaan brengen. Dan hoeven we het aantal kerncentrales nooit meer uit te breiden, de koolmezen worden slimmer dan eerstejaars studenten en de kraaien zullen de wereld erven.


Vriendelijke groeten,

Ronald Sinoo
Ben Gaxiola

KorHaan

Bedankt Ben!

Vriendelijke groet,

Ronald