Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan vH

Citaat van: Harm058 op februari 24, 2010, 18:07:36 PM
http://www.spitsnieuws.nl/archives/provinciaal/2010/02/agressieve_eenden_terroriseren.html
Wat een reacties ook!  :rolleye: 

Die titel klopt trouwens ook niet, ik kom regelmatig in Leusden en ik ben ze nog nooit tegengekomen.  ;D
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Michael Schaper

Heldendaad van Gooische meiden

De twee meiden bedachten zich geen moment en doken de struiken in om het beest te redden...
http://www.webregio.nl/t-gooi/regionaal-nieuws/artikel/578548/meisjes-helpen-roofvogel-huizen.aspx

Tinok

Niet slim wel stoer.
Vast te veel gegamed en daardoor onwetend van de kracht van de klauwen en snavel van een buizerd in nood :angel:
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'


Harm058

Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


Vincent Hart

Nou ja, 'goed nieuws' ... Een gedeelte van een Nationaal Park wordt (idd i.p.v. 12) 10 maanden per jaar opengesteld voor loslopende honden - alsof er gebrek aan uitlaatgelegenheden is in NL. 'Goed nieuws' zou zijn als de NM's en SBB's niet recreatie als primaire bestemming voor hun gebieden zouden zien, maar de natuur zelf. Maar ja, de angst om leden te verliezen en het idee dat alles persee leuk voor mensen moet zijn werkt dat blijkbaar tegen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankw

Mijn idee! Ze moeten ook de helft van de wadden eilanden dicht gooien voor publiek, misschien blijven er dan nog Velduilen ed over...

Jeroen Nagtegaal

Het zijn trouwens nog maar 8 maanden dat het gebied open is. Overigens is voor natuur heel veel draagvlak nodig! Je kan dus helaas niet zomaar gebieden sluiten.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op maart 04, 2010, 19:50:28 PM
Het zijn trouwens nog maar 8 maanden dat het gebied open is. Overigens is voor natuur heel veel draagvlak nodig! Je kan dus helaas niet zomaar gebieden sluiten.
klopt, half maart tot half juli, maar ik lees ook dat de honden in die periode maar in een deel van het gebied aangelijnd hoeven. Blijft een beetje klinken als halve maatregelen....  ;D

Vincent Hart

Even voor Jeroen: Zoals natuurbeheer nu is geregeld in NL - terreinbeheerders zijn afhankelijk van 'klanten', dus moeten water bij de wijn doen/de 'gulden' middenweg zoeken - heb je een punt. Hoewel ook in die situatie de beheerders wat mij betreft best wat meer moeite zouden kunnen doen om hun financiers beter uit te leggen waarom het belangrijk is niet overal bankjes neer te zetten, paden aan te leggen en honden van de lijn te laten laten. Maar als je ervan uitgaat dat natuur een intrinsieke waarde heeft, en het dus gewoon nodig is om (delen van) natuurgebieden af te sluiten - ook buiten het broedseizoen -, hoef je niet persee alles aan marktwerking over te laten. Maar goed, dit wordt snel een discussie voor een ander subforum. Ik ga m'n maanden weer eens oefenen  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Jeroen Nagtegaal

Ik heb gemerkt uit stages (Bij SBB en NM) dat het overigens vooral te maken heeft met de wil van de beheerder. Zelf ben ik ook voor meer afsluiting en goede voorlichting(!) en handhaving. Maar het gaat inderdaad niet meer over vogelnieuws.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

diertjesvriend

mijn dochter was iets aan het kijken op ketnet (belgiƫ) vandaag, en ineens kwam er een oproep voorbij dat een roofvogel houder (die shows doet, hoe heet dat ook alweer) een grote zwarte roofvogel kwijt is.
er werd niet gezegd welk soort, en ik heb ook niet gehoord waar enzo, maar het was een oproep om naar die vogel uit te kijken.
een opvallend grote zwarte roofvogel met een vrij lange snavel.
ik heb verder geen link, is er misschien hier iemand die meer weet van deze oproep?

Jarinka

Een valkenier ;)?
Op deze site staan een aantal vermiste en gevonden vogels, misschien dat die daar bij staat.
Groeten, Jarinka Heijink

diertjesvriend

ohja, valkenier haha kon er even niet op komen.
hij staat niet bij de vermiste vogels, daar staan een kerkuil en een steenuiltje, dat was het in elk geval niet.



Justin Jansen

Scientists tease DNA from eggshell of extinct birds

*       By Richard Ingham in Paris
*       From: AFP
*       March 10, 2010 1:22PM

IN a world first, scientists in Australia announced today they had extracted
DNA from the fossilised eggshells of extinct birds, including iconic giants
such as the moa and elephant bird.

The achievement marks a major step towards drafting the genome of birds wiped
out by human greed, although the scientists warn this does not mean an extinct
species should -- or even can -- be resurrected in the style of Hollywood movie
hit Jurassic Park.

The team, led by Michael Bunce of Murdoch University in Perth, Western
Australia, say they isolated DNA from desiccated inner membranes in fossil
eggshells, found in 13 locations in Australia, Madagascar and New Zealand.

Ancient genetic material was coaxed from the eggshell of the moa (Dinornis), a
flightless cousin to the ostrich that reached up to four metres (13 feet) in
height and was hunted to extinction by New Zealand's Maori by the late 18th
century.



DNA was also extracted from the elephant bird (Aepyornis), like the moa and
ostrich a species of ratite, said the study, published in the Proceedings of
the Royal Society B.

Growing up to three metres (10 feet) high, the bird was wiped out by European
colonisation of Madagascar by 1700.

Other successes were reported using eggshells from an Australian owl and a New
Zealand duck of unknown date. The oldest egg sample was from an emu (Dromaius
novaehollandiae), some 19,000 years old.

But the team were unable to get DNA from far older samples in Australia,
estimated at 50,000 years old, from an extinct megafaunal bird called Genyornis.

The technique entails reducing the shell to powder, extracting the DNA with lab
chemicals and then amplifying it using polymerase chain reaction, or PCR -- a
standard tool used by forensic scientists, for instance, in getting the famous
"genetic fingerprint.''

Mr Bunce said the team extracted in each case only a tiny amount of DNA -- just
250 base pairs, the "rungs'' on the ladder-like genetic code, and this is less
than a fraction of one percent of the bird's genome.

"The point was proof of principle, to show that it can be done,'' he said in a
phone interview with AFP.

"We didn't go out to get very long pieces of DNA. That's obviously the next
step.''

Mr Bunce said the exploit would give palaeontologists a new window into
creatures of the past.

Until now, DNA has been teased from bones -- for instance, providing most of
the genome of the Neanderthal, our enigmatic extinct cousins -- and also from
preserved hair.

Eggshells, overlooked as potential source material, turn out to be
astonishingly robust at protecting DNA.

They are a tough biomineral matrix of calcium carbonate and are less prone than
bones to infiltration by bacteria, which contaminates samples.

And they are also plentiful. Archaeological sites have yielded harvests of eggs
plundered from nests by early humans, eager to keep a store of protein at hand.

It could be possible to go back further than fossilised eggs that are older
than 19,000 years, if the shells come from a permanently cold environment, the
scientists hope. But eggs that are completely "mineralised'' -- in other words,
like rock -- over hundreds of thousands of years are not a likely option.

Could the moa, the elephant bird or the dodo, which was hunted to oblivion for
food and hat feathers, ever walk again?

"We can reassemble the genome to get an idea of what an extinct species looked
like. But (resurrecting it) is still in the realm of science fiction. It's
completely hypothetical, and frankly not a debate I really want to have,'' said
Mr Bunce.

So far, scientists have only been able to synthesise a tiny strand of DNA,
creating around 200 artificial base pairs, he said. The human genome, by
comparison, amounts to around three billion base pairs.

"Some researchers have inserted certain genes into living species... (but) this
does not bring an extinct species to life,'' co-researcher Charlotte Oskam
pointed out.

"We think, like the mammoth, that it will be possible to do extinct genomes
using fossil eggshell but it is a huge leap to imagining we can clone an
extinct species. Personally I think it is unethical to recreate a species that
is extinct.''
M.v.g., Justin Jansen


lo.troisfontaine

http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/19309

voor de liefhebbers. Ook kleurmutaties onder pinguins.

groeten,

Lo

Theovanv

Onze Apeldoornse Oehoe heeft de krant en tv ook gehaald :P En ik ook (jongen in bruine jas :P )

Waarneming: http://waarneming.nl/waarneming/view/46757805

Krant:





TV: http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/6386242/Oehoe-lokt-vogelliefhebbers-naar-Waltersingel.ece

Nog nieuw fotootje van de Oehoe:



Theo van Veenendaal

Ben Gaxiola

Uit het iza magazine van 2010:
Vogels spotten
[/size]
Het Lauwersmeer is een toplocatie voor het
spotten van bijzondere vogelsoorten. Vogels
als de Jaap Deensgat, het Roodkeelplasje
en de Ezumakeeg doen het hart van menig
vogelaar sneller kloppen. Verspreid over het
Nationaal Park staan vogelkijkhutten van
waaruit u de vogels bestudeert zonder ze te

storen.

:rolleye:
Ben Gaxiola

Theovanv

Als ik daarheen ga, mag ik die dan op mn jaarlijst zetten? ;D :P
Theo van Veenendaal

snwja3

Citaat van: Ben Gaxiola op maart 12, 2010, 16:41:25 PM
Uit het iza magazine van 2010:
Vogels spotten
Het Lauwersmeer is een toplocatie voor het
spotten van bijzondere vogelsoorten. Vogels
als de Jaap Deensgat, het Roodkeelplasje
en de Ezumakeeg doen het hart van menig
vogelaar sneller kloppen. Verspreid over het
Nationaal Park staan vogelkijkhutten van
waaruit u de vogels bestudeert zonder ze te
storen.

:rolleye:

En dan is het nog altijd het Jaap Deensgatje (als ik een andere discussie goed volg)!?  ;)
Wietze Janse

Jos Welbedacht

Van die Oehoe mag overigens een Bubo virginianus gemaakt worden  :angel: . Of was dat al bekend?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Theovanv

Citaat van: jw90_online op maart 12, 2010, 18:01:46 PM
Van die Oehoe mag overigens een Bubo virginianus gemaakt worden  :angel: . Of was dat al bekend?
Is het een Amerikaanse Oehoe?
Theo van Veenendaal

Jan vH

Citaat van: Theovanv op maart 12, 2010, 19:26:34 PM
Citaat van: jw90_online op maart 12, 2010, 18:01:46 PM
Van die Oehoe mag overigens een Bubo virginianus gemaakt worden  :angel: . Of was dat al bekend?
Is het een Amerikaanse Oehoe?
Lijkt me wel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Amerikaanse_oehoe. Komt dat wit alleen voor bij Am.Oehoe?
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Theovanv

Citaat van: Jan vH op maart 12, 2010, 19:43:25 PM
Citaat van: Theovanv op maart 12, 2010, 19:26:34 PM
Citaat van: jw90_online op maart 12, 2010, 18:01:46 PM
Van die Oehoe mag overigens een Bubo virginianus gemaakt worden  :angel: . Of was dat al bekend?
Is het een Amerikaanse Oehoe?
Lijkt me wel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Amerikaanse_oehoe. Komt dat wit alleen voor bij Am.Oehoe?
Dat witte onder de snavel en op bovenborst was mij ook wel opgevallen, maar dit lijkt me toch echt de Bubo Bubo hoor, onder andere gezien de oranje iris, de grootte, en de Amerikaanse Oehoe is grijziger en met een ander patroon op de borst.
Theo van Veenendaal

Jos Welbedacht

Ik heb geen vergelijkende literatuur bij de hand, maar ik vind dat de witte bef wel behoorlijk aanwezig is, niet zoals ik gewend ben van Oehoe. Ook vind ik dat de vogel wel erg zwaar gestreept is over de borst en buik, iets dat ik eerder bij de Amerikaanse Oehoe verwacht, net als de algehele donkere en elegantere indruk. Misschien iets voor de determinatiekanonnen?
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Theovanv

Ik heb ook geen ervaring met de Amerikaanse Oehoe en ook weinig met de Europese, maar als ik zelf even op internet kijk kom ik op Europese Oehoe uit, maar ik zou ook zo aannemen dat het een Amerikaanse is hoor ;) Maar zou het in ieder geval wel graag zeker willen weten, dus kom maar op, kanonnen :P
Theo van Veenendaal

frankneijts

#87
Am. Oehoe hoeft niet per se grijzer te zijn Theo, dat is afhankelijk van de ondersoort (die soort is erg variabel wat dat betreft) en je hebt ook bruinige vormen zoals de oostelijke. Maar Am. Oehoe is wel altijd horizontaal gebandeerd op de onderzijde en niet verticaal gestreept zoals de Europese en dus alleen al op grond daarvan hier uit te sluiten. De witte bef is normaal voor Europese Oehoe maar zit gewoonlijk verborgen onder donkerder gekleurde veren en is vooral te zien als de vogel roept, deze witte veerpartijen schijnen een signaalfunctie te hebben.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Theovanv

Citaat van: frankneijts op maart 12, 2010, 21:56:01 PM
Am. Oehoe hoeft niet per se grijzer te zijn Theo, dat is afhankelijk van de ondersoort (die soort is erg variabel wat dat betreft) en je hebt ook bruinige vormen zoals de oostelijke. Maar Am. Oehoe is wel altijd horizontaal gebandeerd op de onderzijde en niet verticaal gestreept zoals de Europese en dus alleen al op grond daarvan hier uit te sluiten. De witte bef is normaal voor Europese Oehoe maar zit gewoonlijk verborgen onder donkerder gekleurde veren en is vooral te zien als de vogel roept, deze witte veerpartijen schijnen een signaalfunctie te hebben.
Ok, dat wist ik niet, maar de andere kenmerken die ik noemde klopten dus wel, mooi, weten we dat ook weer, Europese Oehoe dus ;)
Theo van Veenendaal

Alex Bos

#89
CiteerEven voor Jeroen: Zoals natuurbeheer nu is geregeld in NL - terreinbeheerders zijn afhankelijk van 'klanten', dus moeten water bij de wijn doen/de 'gulden' middenweg zoeken - heb je een punt. Hoewel ook in die situatie de beheerders wat mij betreft best wat meer moeite zouden kunnen doen om hun financiers beter uit te leggen waarom het belangrijk is niet overal bankjes neer te zetten, paden aan te leggen en honden van de lijn te laten laten. Maar als je ervan uitgaat dat natuur een intrinsieke waarde heeft, en het dus gewoon nodig is om (delen van) natuurgebieden af te sluiten - ook buiten het broedseizoen -, hoef je niet persee alles aan marktwerking over te laten. Maar goed, dit wordt snel een discussie voor een ander subforum. Ik ga m'n maanden weer eens oefenen  ;)[/quote]


Ik wil hier even op reageren. Een particulier die meer dan 5 ha aaneengesloten grondgebied heeft, een landgoed dus, kan zijn gebied openstellen voor publiek. Dit is een eigen keuze. Hier is een "openstellings-subsidie" voor uitgevonden in Nederland. Deze subsidie-regeling geldt alleen voor particuliere landgoedeigenaren. Niet voor SBB, want dit is onderdeel van de Staat Der Nederlanden.


Als een gebied erg belangrijk is voor de natuur i.v.m. zeldzame planten of broedvogels, o.i.d., kan er gekozen worden om het gebied af te sluiten. Je moet dan bij het Ministerie van LNV aantoonbaar maken waarom jouw gebied kwetsbaar is, en als dat al lukt, kun je een subsidie krijgen om het gebied af te sluiten. Dit houdt veel meer papier-rompslomp in en je moet er veel meer tijd in besteden, waardoor eigenaren eerder geneigd zijn om gebieden open te stellen.
Groeten Alex Bos