Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/


Deborah

Met vriendelijke groet, Deborah


Rob Koelman

#3064
Meeuwen pikken je eten minder snel als je naar ze blijft kijken

Een meeuw steelt minder snel je eten als je naar hem blijft staren dan wanneer je wegkijkt. Dat blijkt uit onderzoek van de Britse Madeleine Goumas van de universiteit van Exeter.

Het hele artikel - inclusief filmpje: https://nos.nl/artikel/2296645-meeuwen-pikken-je-eten-minder-snel-als-je-naar-ze-blijft-kijken.html
Met vriendelijke groet, Rob

OJGoreng

Grappig, ik heb die ervaring met een paartje kraaien. Het mannetje eet voedsel dat ik op mijn tas naast me leg, en het vrouwtje eet daadwerkleijk uit mijn hand, maar alleen als ik de andere kant op kijk. Zodra ik naar ze kijk houden ze een paar meter afstand.

Met vriendelijke groet, Zainal

Rien Ondersteijn

Ik verwacht niet dat dit bij honden ook zo is...
Groene groe[n]tjes.Rien.

Oenanthe

Citaat van: Rob Koelman op augustus 07, 2019, 20:36:35 PM
Meeuwen pikken je eten minder snel als je naar ze blijft kijken

Een meeuw steelt minder snel je eten als je naar hem blijft staren dan wanneer je wegkijkt. Dat blijkt uit onderzoek van de Britse Madeleine Goumas van de universiteit van Exeter.

Het hele artikel - inclusief filmpje: https://nos.nl/artikel/2296645-meeuwen-pikken-je-eten-minder-snel-als-je-naar-ze-blijft-kijken.html
Elke vogelaar weet (of zou moeten weten) dat vogels zich schuwer gedragen als ze zich van de aanwezigheid van mensen bewust zijn. Ze hebben scherp in de gaten of iets wat ze niet vertrouwen hen in de gaten heeft of niet. Hier wordt wetenschappelijk bewezen wat velen al uit eigen ervaring weten.  :duim:
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

OJGoreng

Met vriendelijke groet, Zainal

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.


Merel

Nou hoop ik alleen wel dat iemand daar nog even goed oplet. In het artikel staat "De bouw zal nu pas in april of mei 2020 starten." Met het oog op dezelfde of andere broedende vogels niet de beste tijd om te starten. Komen ze nog wel achter...
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

OJGoreng

Mijn ervaring met de gemeente (voorbnamelijk waar het mijn werkplek, het Science Park in A'dam-Oost, betreft) is dat ingehuurde aannemers, groenwerkers etc. zich geen ene donder aantrekken van het broedseizoen, maar als je daar melding van maakt bij een relevante ambtenaar de werkzaamheden nog dezelfde dag worden platgelegd. Maar je moet inderdaad op tijd zijn. De foto die je te zien krijgt als je op de site informatie de rietorchis opzoekt heb ik vlakbij de plek van die plevier gemaakt. Dat kan ik nu hardop zeggen, want dat veldje is van de ene op de andere dag compleet  in een zandvlakte veranderd, en vervagen heeft dus geen zin meer. Er stonden er daar elk jaar honderden te bloeien, en die data zitten dus al een eeuwigheid in de NDFF. Merkwaardig hoe zoiets met een MER te rijmen is.
Met vriendelijke groet, Zainal

Oenanthe

Citaat van: OJGoreng op augustus 15, 2019, 18:36:44 PM
Merkwaardig hoe zoiets met een MER te rijmen is.
Een MER is er helaas niet om het milieu te beschermen Zainal, maar enkel om het milieubelang een volwaardige rol in de besluitvorming te garanderen. Op papier dan, want de praktijk is dat men toch doet wat het goedkoopst is.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Johan Helmus

Fossiele Resten van 'monsterpinguïn' ontdekt in Nieuw-Zeeland
De nieuw ontdekte pinguïnsoort was zo'n 1,60 meter lang, 80kg zwaar, en behoort daarmee tot een van de grootste pinguïns aller tijden.
Groeten, Johan Helmus

Yeronimo

Citaat van: OJGoreng op augustus 15, 2019, 18:36:44 PM
Mijn ervaring met de gemeente (voorbnamelijk waar het mijn werkplek, het Science Park in A'dam-Oost, betreft) is dat ingehuurde aannemers, groenwerkers etc. zich geen ene donder aantrekken van het broedseizoen, maar als je daar melding van maakt bij een relevante ambtenaar de werkzaamheden nog dezelfde dag worden platgelegd. Maar je moet inderdaad op tijd zijn. De foto die je te zien krijgt als je op de site informatie de rietorchis opzoekt heb ik vlakbij de plek van die plevier gemaakt. Dat kan ik nu hardop zeggen, want dat veldje is van de ene op de andere dag compleet  in een zandvlakte veranderd, en vervagen heeft dus geen zin meer. Er stonden er daar elk jaar honderden te bloeien, en die data zitten dus al een eeuwigheid in de NDFF. Merkwaardig hoe zoiets met een MER te rijmen is.

Je bedoelt denk ik eerder een natuurtoets/quickscan. Overigens is rietorchis al sinds het ingaan van de Wet Natuurbescherming in 2017 niet meer beschermd.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

OJGoreng

Citaat van: Yeronimo op augustus 15, 2019, 23:42:35 PM
Je bedoelt denk ik eerder een natuurtoets/quickscan. Overigens is rietorchis al sinds het ingaan van de Wet Natuurbescherming in 2017 niet meer beschermd.
Ja, dat zou zomaar kunnen. En oh, dat wist ik niet. Sinds 1995 is het er allemaal niet overzichtelijker op geworden.
Met vriendelijke groet, Zainal


ruut

Wanneer trekvogels hun lange vluchten maken in de lente en de herfst, moeten ze regelmatig tussenstops maken om te eten en te slapen. Wanneer deze vogels uitgeput zijn, slapen ze op een kwetsbaardere manier dan wanneer ze in een betere conditie zijn. Italiaanse, Duitse, Oostenrijkse en Zweedse onderzoekers beschrijven deze bevinding in het vakblad Cell Press.
Twee keer per jaar vliegen (onder meer) kleine zangvogels van hun overwinteringsplekken in Afrika naar hun broedplaatsen in Europa en andersom. Tot 80 procent van deze migratieperiodes kunnen bestaan uit rustperiodes, waar de vogels eten en slapen.
Terwijl de vogels uitrusten, blijven zij meestal deels alert en steken zij de kop recht vooruit. Tijdens de slaap zijn ze namelijk kwetsbaar voor roofdieren.
De vogels maken zichzelf nog kwetsbaarder wanneer ze echt uitgeput zijn, ontdekten de wetenschappers. Dan steken zij de kop onder de vleugels, waardoor ze niet op mogelijk gevaar kunnen letten.
Daar staat tegenover dat de vogels beter de warmte vasthouden wanneer ze zich instoppen en hun ademhaling en metabolisme vertraagt, waardoor ze minder energie verbruiken.
Tuinfluiters maken tussenstop op Italiaans eiland
De onderzoekers observeerden de zangvogelsoort tuinfluiters, ofwel de Sylvia borin, tijdens hun tussenstops op het Italiaanse eiland Ponza, ten westen van Napels. Tuinfluiters leven tijdens hun broedperiodes onder meer in Nederland en België.
De wetenschappers menen dat er weinig bekend is over het gedrag van trekvogels, behalve over hoe zij navigeren en welke routes ze nemen. Inzicht in het slaapgedrag van deze vogels geeft meer duiding over hoe de vluchten zijn ingericht en wat de belangen zijn van de tussenstops.

Door:  NU.nl  |  Beeld: Flickr/Billy Lindblom

Yeronimo

Citaat van: ruut op augustus 24, 2019, 02:44:59 AM
Wanneer trekvogels hun lange vluchten maken in de lente en de herfst, moeten ze regelmatig tussenstops maken om te eten en te slapen. Wanneer deze vogels uitgeput zijn, slapen ze op een kwetsbaardere manier dan wanneer ze in een betere conditie zijn. Italiaanse, Duitse, Oostenrijkse en Zweedse onderzoekers beschrijven deze bevinding in het vakblad Cell Press.
Twee keer per jaar vliegen (onder meer) kleine zangvogels van hun overwinteringsplekken in Afrika naar hun broedplaatsen in Europa en andersom. Tot 80 procent van deze migratieperiodes kunnen bestaan uit rustperiodes, waar de vogels eten en slapen.
Terwijl de vogels uitrusten, blijven zij meestal deels alert en steken zij de kop recht vooruit. Tijdens de slaap zijn ze namelijk kwetsbaar voor roofdieren.
De vogels maken zichzelf nog kwetsbaarder wanneer ze echt uitgeput zijn, ontdekten de wetenschappers. Dan steken zij de kop onder de vleugels, waardoor ze niet op mogelijk gevaar kunnen letten.
Daar staat tegenover dat de vogels beter de warmte vasthouden wanneer ze zich instoppen en hun ademhaling en metabolisme vertraagt, waardoor ze minder energie verbruiken.
Tuinfluiters maken tussenstop op Italiaans eiland
De onderzoekers observeerden de zangvogelsoort tuinfluiters, ofwel de Sylvia borin, tijdens hun tussenstops op het Italiaanse eiland Ponza, ten westen van Napels. Tuinfluiters leven tijdens hun broedperiodes onder meer in Nederland en België.
De wetenschappers menen dat er weinig bekend is over het gedrag van trekvogels, behalve over hoe zij navigeren en welke routes ze nemen. Inzicht in het slaapgedrag van deze vogels geeft meer duiding over hoe de vluchten zijn ingericht en wat de belangen zijn van de tussenstops.

Door:  NU.nl  |  Beeld: Flickr/Billy Lindblom

Een mannetje zwartkop op die manier ook eens zien slapen te Vlieland afgelopen najaar (half oktober).
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden



Thijs Verhoef

Groeten van Thijs Verhoef

Dit bericht is verzonden met 100% gerecyclede elektronen.

Deborah

Met vriendelijke groet, Deborah

Deborah

Met vriendelijke groet, Deborah


Rien Ondersteijn

Citaat van: Deborah op oktober 12, 2019, 12:44:25 PM
Vandaag in het NRC 'Spreeuw trekt zuidwaarts'.

In zelfde artikel : 3 miljard minder vogels in de VS en Canada sinds 1970...
Groene groe[n]tjes.Rien.

OJGoreng

Met vriendelijke groet, Zainal

Rien Ondersteijn

 :duim:
13 [zendertjes] is ook een ongeluksgetal...
Groene groe[n]tjes.Rien.

Johan Helmus

Arend trekt sms-budget onderzoekers leeg met onverwacht bezoek aan Iran
Een arend heeft het sms-budget van Russische onderzoekers leeggetrokken met een onverwacht bezoek aan Iran. De roofvogel, voorzien van een aan een simkaart gekoppelde gps-tracker, verstuurde vanuit Iran honderden dure sms'jes, waardoor het volledige sms-budget dat bedoeld was om in totaal acht arenden te volgen opraakte.

;D
Groeten, Johan Helmus