Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

JR de Jong

met vriendelijke groet, Jack

Rob Koelman

Een Duitse snelheidsduifel heeft de (sociale) media gehaald na vastgelegd te zijn door een flitspaal...

Duitse duif geflitst vanwege 'snelheidsovertreding'

Een duif is eerder dit jaar geflitst in de Duitse stad Bocholt, in de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Het dier vloog 45 kilometer per uur, waardoor hij de flitspaal wist te activeren.

Op de bewuste weg geldt een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, zo laten de autoriteiten van de stad deze week weten.

"Met een aftrek van 3 kilometer per uur blijft een te hoge snelheid van 12 kilometer per uur staan", aldus de stad in een bericht. "Het is nog onduidelijk of de vogel de boete van 25 euro wil betalen."


Bron: https://www.nu.nl/opmerkelijk/5879664/duitse-duif-geflitst-vanwege-snelheidsovertreding.html
Zie ook: https://nos.nl/artikel/2283612-duitse-politie-betrapt-snelheidsduif.html

Met vriendelijke groet, Rob

OJGoreng

Eieren van gedode ooievaar liggen nu in ooievaarsopvang
De Lutte -  Een onbekende schoot dit weekend een broedende ooievaar dood. De eieren worden nu uitgebroed in een broedmachine. (NRC 7-5)

De recherche draait duidelijk overuren:
CiteerEen woordvoerder van politie Oost-Nederland liet maandagmiddag weten dat de schutter zich nog niet had gemeld.
Met vriendelijke groet, Zainal

OJGoreng

Het gaat maar gedeeltelijk over vogels, maar toch:

Stadsecoloog: 'Amsterdamse biodiversiteit groter dan op het platteland'

Ik ben wel benieuwd waar Daalder in stedelijk Amsterdam torenvalken kan vinden; dat is zondermeer de zeldzaamste van de drie in Nederland broedende valken in de stad. Volgens mij is het laatste broedpaar uit de bebouwde kom twee jaar geleden verdwenen met de ontwikkeling van het Zeeburgereiland, tenzij er in het Diemerpark nog een paartje zit.
Met vriendelijke groet, Zainal


Oenanthe

Citaat van: OJGoreng op mei 08, 2019, 22:46:37 PM
Het gaat maar gedeeltelijk over vogels, maar toch:

Stadsecoloog: 'Amsterdamse biodiversiteit groter dan op het platteland'

Ik ben wel benieuwd waar Daalder in stedelijk Amsterdam torenvalken kan vinden; dat is zondermeer de zeldzaamste van de drie in Nederland broedende valken in de stad. Volgens mij is het laatste broedpaar uit de bebouwde kom twee jaar geleden verdwenen met de ontwikkeling van het Zeeburgereiland, tenzij er in het Diemerpark nog een paartje zit.
Meer dan 100 soorten broedvogels. Een aantal dat maar zeer weinig atlasblokken halen. Ik zou graag de lijst van broedvogels zien voor ik het geloof.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

lukasverboom

Citaat van: Oenanthe op mei 16, 2019, 09:00:20 AM
Citaat van: OJGoreng op mei 08, 2019, 22:46:37 PM
Het gaat maar gedeeltelijk over vogels, maar toch:

Stadsecoloog: 'Amsterdamse biodiversiteit groter dan op het platteland'

Ik ben wel benieuwd waar Daalder in stedelijk Amsterdam torenvalken kan vinden; dat is zondermeer de zeldzaamste van de drie in Nederland broedende valken in de stad. Volgens mij is het laatste broedpaar uit de bebouwde kom twee jaar geleden verdwenen met de ontwikkeling van het Zeeburgereiland, tenzij er in het Diemerpark nog een paartje zit.
Meer dan 100 soorten broedvogels. Een aantal dat maar zeer weinig atlasblokken halen. Ik zou graag de lijst van broedvogels zien voor ik het geloof.

Hij gaat nog verder:

CiteerHet barst van de planten en dieren in Amsterdam. Er komen 30 soorten zoogdieren voor, er zwemmen 70 soorten vissen rond en er broeden 150 verschillende soorten vogels. Wie eenmaal weet waar de dieren wonen, zal zien hoe dichtbij de natuur is, ook in de stad.

http://www.dewildestad.nl/makers/remco-daalder/
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Merel

70 soorten vissen?? Is dat niet erg veel?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

Met betrekking tot de biodiversiteit van 'Amsterdam' moet je er wel rekening mee houden dat het in dit geval niet alleen gaat om de bebouwde delen van de stad zelf, maar ook om een zeer grote oppervlakte aan zeer diverse biotopen wijd om de stad heen.

Als je alleen naar het gebied van de stedelijke bebouwing zou kijken zullen de genoemde aantallen soorten ongetwijfeld veel lager uitvallen...
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Vast wel Rob. Maar 150 soorten is ook voor groot Amsterdam als aantal broedvogels absurd veel. Tijdens een 9 daagse reis door Wit Rusland, waarbij venen, moerassen, rivieren, meren, uiterwaarden en bossen op diverse plekken werden aangedaan, kwam ik aan 167 soorten waaronder uiteraard de nodige doortrekkers. En rond Amsterdam zouden er al 150 broeden? Vast niet. Ik geloof het pas als ik de lijst van broedvogels zie.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Oenanthe op mei 17, 2019, 07:42:23 AM
Vast wel Rob. Maar 150 soorten is ook voor groot Amsterdam als aantal broedvogels absurd veel. Tijdens een 9 daagse reis door Wit Rusland, waarbij venen, moerassen, rivieren, meren, uiterwaarden en bossen op diverse plekken werden aangedaan, kwam ik aan 167 soorten waaronder uiteraard de nodige doortrekkers. En rond Amsterdam zouden er al 150 broeden? Vast niet. Ik geloof het pas als ik de lijst van broedvogels zie.

Het polygoon Amsterdam (gemeente) beslaat maar liefst 219 km2 en kent een grote diversiteit aan biotopen. Binnen dat polygoon zijn er tot nu toe 5447 soorten ingevoerd waarvan 323 vogelsoorten. Dit op basis van 650.000 waarnemingen door 5.000 waarnemers. Het lijkt me inderdaad stug dat er van die 323 vogelsoorten 150 daadwerkelijk binnen dat polygoon broeden. Als je van die lijst alle zeldzame dwaalgasten wegstreept en de soorten die niet in Nederland broeden en de soorten waarvan het onwaarschijnlijk is dat ze binnen dat polygoon broeden denk ik niet dat je aan de 150 komt: https://waarneming.nl/locations/22683/species/?species_group=1&start_date=&end_date=&use_local_taxonomy=on
Een aantal van 70 vissoorten lijkt me overdreven https://waarneming.nl/locations/22683/species/?species_group=9&start_date=&end_date=&use_local_taxonomy=on (Heel Nederland kent slechts 75 zoetwatervissoorten).
Bij de zoogdieren heeft ie niet goed opgelet want daarvan hebben ze er geen 30 maar 40: https://waarneming.nl/locations/22683/species/?species_group=2&start_date=&end_date=&use_local_taxonomy=on
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Oenanthe

Citaat van: Bart van Hoogstraten op mei 17, 2019, 09:54:52 AM
Als je van die lijst alle zeldzame dwaalgasten wegstreept en de soorten die niet in Nederland broeden en de soorten waarvan het onwaarschijnlijk is dat ze binnen dat polygoon broeden denk ik niet dat je aan de 150 komt: https://waarneming.nl/locations/22683/species/?species_group=1&start_date=&end_date=&use_local_taxonomy=on
Ik ken het gebied absoluut niet maar als ik alle soorten tel die er eventueel zouden kunnen broeden (hybriden en verzamelsoorten heb ik niet geteld) kom ik aan 122 en dan ben ik buitengewoon optimistisch geweest en werkelijk alles is meegenomen, tot snor en baardman aan toe. Het overgrote deel daarvan komt in het bebouwde deel van de stad vrijwel zeker niet voor, al ken ik verhalen over vogelrijkdom in achtertuinen die vanaf de straat aan elke waarneming onttrokken worden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

OJGoreng

#3044
Citaat van: Oenanthe op mei 17, 2019, 10:20:18 AMdan ben ik buitengewoon optimistisch geweest en werkelijk alles is meegenomen, tot snor en baardman aan toe.

Als je het hele polygoon bekijkt zijn snor en baardman niet eens zo heel zeldzame broedvogels (ik denk eigenlijk dat je dan bij beide soorten rustig op tientallen paartjes komt, met name in landelijk Noord/zuidelijk Waterland), die zelfs in een strictere benadering van de stad gewoon broedvogels zijn (allebei in het Diemerpark).
Als je op die manier kijkt is torenvalk overigens ook gewoon broedvogel, en dan meteen weer de algemeenste valk. Ik ging hierboven uit van de bebouwde kom.

Wespendief en Steltkluut (allebei sinds een aantal jaren vaste prik met een nest) vallen overigens net buiten de polygoon, als scheelt het een haar. Als je in plaats van naar de politieke grens van degemeente naar de grens van de locale vogelwerkgroep kijkt vallen ze er weer binnen, maar merkwaardig genoeg valt een deel van de gemeente Amsterdam dan weer buiten het werkgebied van de vogelwerkgroep.
Met vriendelijke groet, Zainal

pdeknijff

Ach, Remco's schoorsteen moet toch ook roken?
Gewoon een kwestie van Amsterdamse bluf met wat gebakken lucht en Journaille wat te lui is om nauwkeurig te informeren.
Niet iets om je druk om te maken toch?
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Jan Hendriks (ZH)

Als ik in de archieven van de VWG Amsterdam duik kom ik voor 2015 op 337 soorten waarvan zo'n 110 broedgevallen. Tenminste als ik de tabellen juist interpreteer:

https://www.vogelsamsterdam.nl/wp-content/uploads/2018/04/54-1AmAvilijst2-54-1-feb2016.pdf

Rob Koelman

Japanse kuifibis na veertig jaar geherintroduceerd in Zuid-Korea

De Japanse kuifibis is woensdag geherintroduceerd in Zuid-Korea. De autoriteiten in het Aziatische land hebben veertig van deze zeer zeldzame vogels vrijgelaten, veertig jaar nadat het dier in het land uitstierf.

De Japanse kuifibis heeft een bedreigde status volgens de zogeheten rode lijst van de internationale natuurorganisatie IUCN.

De vogels zijn volgens het persbureau Yonhap in Zuid-Korea voor het laatst gezien in de gedemilitariseerde zone tussen Noord- en Zuid-Korea. Dit was in 1979, toen de zone werd ingericht.

Twee jaar later leefde in Japan nog maar één Japanse kuifibis. Later dat jaar werden zeven Japanse kuifibissen ontdekt in de Chinese provincie Shaanxi. Door ze te fokken is de populatie toegenomen tot enkele duizenden.


Meer lezen: https://www.nu.nl/dieren/5903937/japanse-kuifibis-na-veertig-jaar-geherintroduceerd-in-zuid-korea.html
Met vriendelijke groet, Rob

OJGoreng

Met vriendelijke groet, Zainal

ruut

Postduif vliegt ruim 143 km per uur

SIBCULO (ANP) - De postduif Caballero 841 van de broers Herbert en Harald Kamerhuis uit Sibculo (Overijssel) heeft het Nederlandse snelheidsrecord uit 1957 verbroken. Met een gemiddelde snelheid van 143,26 km per uur vloog de vogel in ongeveer 2 uur en 15 minuten vanuit de Franse plaats Étroeungt naar Sibculo, een afstand van ongeveer 330 kilometer.
''Zaterdagmiddag om 13.00 uur werd hij losgelaten en om 15.17 uur viel hij bij ons op de klep'', aldus een trotse Herbert. ''De duiven die toen werden losgelaten hadden de wind in de rug. Het waaide hard en we dachten wel dat hij de 120 km per uur zou kunnen halen, maar je denkt er niet aan dat hij het record zou kunnen verbreken. Het voelt wel fantastisch''. Volgens hem ligt de gemiddelde snelheid van een postduif tussen de 75 en 125 km per uur.
Het oude record staat volgens het Neerlands Postduiven Orgaan op naam van de Amsterdamse kroegbaas Coen Kat. Zijn duif had in 1957 tijdens een zuidwesterstorm een gemiddelde snelheid van 143,00 km per uur.
De begin vorig jaar geboren duif werd door de broers naar het sigarettenmerk genoemd als een soort eerbetoon aan hun vader. Die heeft nooit gerookt, maar was in het verleden wel een fanatiek wielrenner die voor de Caballero-ploeg reed.

ANP - ANP - maandag 10 juni 2019

jfbouwmeester

Citaat van: ruut op juni 11, 2019, 02:13:05 AM
Postduif vliegt ruim 143 km per uur

SIBCULO (ANP) - De postduif Caballero 841 van de broers Herbert en Harald Kamerhuis uit Sibculo (Overijssel) heeft het Nederlandse snelheidsrecord uit 1957 verbroken. Met een gemiddelde snelheid van 143,26 km per uur vloog de vogel in ongeveer 2 uur en 15 minuten vanuit de Franse plaats Étroeungt naar Sibculo, een afstand van ongeveer 330 kilometer.
''Zaterdagmiddag om 13.00 uur werd hij losgelaten en om 15.17 uur viel hij bij ons op de klep'', aldus een trotse Herbert. ''De duiven die toen werden losgelaten hadden de wind in de rug. Het waaide hard en we dachten wel dat hij de 120 km per uur zou kunnen halen, maar je denkt er niet aan dat hij het record zou kunnen verbreken. Het voelt wel fantastisch''. Volgens hem ligt de gemiddelde snelheid van een postduif tussen de 75 en 125 km per uur.
Het oude record staat volgens het Neerlands Postduiven Orgaan op naam van de Amsterdamse kroegbaas Coen Kat. Zijn duif had in 1957 tijdens een zuidwesterstorm een gemiddelde snelheid van 143,00 km per uur.
De begin vorig jaar geboren duif werd door de broers naar het sigarettenmerk genoemd als een soort eerbetoon aan hun vader. Die heeft nooit gerookt, maar was in het verleden wel een fanatiek wielrenner die voor de Caballero-ploeg reed.

ANP - ANP - maandag 10 juni 2019

Dit vind ik nou eens leuk nieuws als oud duivenmelker, mijn snelste met wind mee haalde 106 km per uur. Geweldig toch dat zo'n vogel die alleen maar naar huis wil dat weet te halen. Ik heb bewondering voor vogels!

Jan Bouwmeester
jfbOUWMEESTER

Johan Helmus

Dijbeen van grootste prehistorische vogel in Europa gevonden
Anderhalf tot twee miljoen jaar geleden leefde er in Europa een ruim 3,5 meter lange vogel die niet kon vliegen, concluderen paleontologen na de vondst van een fossiel. Het beest zou bijna 410 kilo hebben gewogen en zou de grootste van zijn soort in Europa zijn geweest, meldt National Geographic.
Groeten, Johan Helmus

OJGoreng

Met vriendelijke groet, Zainal

jvanleeuwen

Link BBC news Amerikaanse schaarbek voert jongen sigaretten
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-48842178
zouden die op het water drijven?

Gr Hans

OJGoreng

Het eerste broedgeval van de raaf in Amsterdam (nou ja, technisch gezien Amstelveen) haalt het locale nieuws. Natuurlijk staat er een foto van een kraai bij.
Met vriendelijke groet, Zainal

Oenanthe

Dan zien we de foto binnenkort wel op het forum met de vraag of dit nou een raaf of een kraai is  ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

OJGoreng

Dat zou me niks verbazen ;). Het broedgeval is gelukkig echt. De pest is dat er bij de media nergens meer geld is voor een professionele beeldredactie, en foto's tegenwoordig vooral als illustratie in plaats van documentatie worden gebruikt, met als gevolg intussen een soort subcultuur van afbeeldingen van de verkeerde soort bij elk artikel dat over een dier gaat.

Ik moet wel eens denken aan een boekje dat ik als kind had, waarin onder andere instructies stonden over hoe je een kweekverslag (over hagedissen etc.) samenstelt voor een verenigingsblaadje. Over foto's stond er iets van de strekking "zorg dat het wel foto's van uw eigen dieren zijn. Als u een baby krijgt,zet u ook geen foto van andermans baby op het geboortekaartje, ookal zullen ze in de praktijk erg op elkaar lijken".
Met vriendelijke groet, Zainal

OlivierO

Citaat van: OJGoreng op juli 12, 2019, 17:37:09 PM
Over foto's stond er iets van de strekking "zorg dat het wel foto's van uw eigen dieren zijn. Als u een baby krijgt,zet u ook geen foto van andermans baby op het geboortekaartje, ookal zullen ze in de praktijk erg op elkaar lijken".

Hahaha!! Dit is echt gieren!  ;D ;D
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

ruut

#3058
Eerste visarend geringd in de Brabantse Biesbosch
In de Brabantse Biesbosch is voor het eerst in Nederland een visarend geringd. Met de gekleurde ring is het dier individueel herkenbaar voor onderzoek.

Sinds 2017 zit in een mast in De Biesbosch een nest van een van de twee Nederlandse broedparen. Dit voorjaar kwam in de hoogspanningsmast op bijna 65 meter hoogte een jong uit het ei. Het andere nest zit in een hoge boom in hetzelfde natuurgebied.

De vogel die nu geringd is, is het enige jong dat in de mast uit het ei kroop. Om de vogel te ringen moest de helft van de hoogspanningsleiding tijdelijk worden uitgeschakeld. Volgens Staatsbosbeheer zitten in het andere nest drie jongen.

Trekvogels

De visarend broedt pas sinds 2016 in Nederland. Door het ringen van de vogels kunnen onderzoekers zien welke gebieden ze bezoeken, hoelang ze blijven leven en of ze terugkeren naar Nederland. Sinds 2016 zijn er veertien visarenden geboren in Nederland.

Visarenden zijn echte trekvogels, die langs de kust van West-Afrika overwinteren. Normaal gesproken gebruiken ze Nederland alleen als tussenstop. Dat ze nu ook in Nederland broeden, heeft vermoedelijk te maken met de groeiende stand in heel Europa.

De Biesbosch is aantrekkelijk voor de vogel, omdat er veel vis leeft. Ook zijn er veel hoge bomen.

http://nos.nl/l/2293220

Merel

Men is 65 meter de hoogte in geklommen om de visarend te ringen? Oh my, dat is lef hebben!
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer