Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Yeronimo

Citaat van: gardensafari op juni 11, 2018, 23:43:41 PM
Citaat van: caliprobola op juni 11, 2018, 23:16:07 PM
Citaat van: gardensafari op juni 11, 2018, 21:59:13 PM
Wat heeft dit met natuur te maken.
Soms denk ik Nederlanders zijn hartstikke mesjogge.
En wat broedt daar?
Kokmeeuwen. Tsja, dat is typisch een kwetsbare soort.
Er is een tv-programma over dit soort waanzin: "Van onze centen".
't is maar een meeuw...

Als we ons vuilnis gewoon weer storten in plaats van verbranden stikken we weer van de kokmeeuwen.
En verder "least concern": http://www.iucnredlist.org/details/22694420/0

Je haalt de wintergasten en broedvogels door elkaar. Broedvogels aan kokmeeuwen leven dacht ik niet van vuilnis (correct me if I'm wrong). Met de wintergasten gaat het op zich ook niet slecht, maar dat zijn andere vogels dan de vogels die in de zomer in Nederland zitten waar het juist slecht mee gaat.

Grote karekiet, korhoen, kuifleeuwerik, Europese hamster, etc. staan ook allemaal op "least concern". Dit is enkel wereldwijd, wat niet wil zeggen dat ze regionaal helemaal verdwijnen zoals in Nederland.
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden

lucasn

Andere wel kwetsbare soorten broeden in de kolonie kokmeeuwen. Gratis bescherming
Groet,
Lucas Nieuweboer

caliprobola

Citaat van: gardensafari op juni 12, 2018, 07:19:17 AM
Citaat van: HPM op juni 12, 2018, 07:01:41 AM
Citaat van: gardensafari op juni 11, 2018, 23:43:41 PM
...
En verder "least concern": http://www.iucnredlist.org/details/22694420/0

Ja, we kunnen Nederland best helemaal asfalteren en de Zeeuwse zandplaten volzetten met vakantiehuizen voor Duitsers. Elders op de wereld zitten vogels genoeg.

Zoals wel vaker weet jij overdrijven tot een ware kunst te verheffen  ;D

Mijn stelling is en blijft dat dit geld beter besteed had kunnen worden.
En wel aan de "natuur", zoals ik al eerder schreef.
De aanleg van dergelijke eilandjes lijkt me op vlak van financiën nu net een kleine inspanning voor een snel positief resultaat. Geld besteden aan een soort die als broedvogel in pakweg 30 jaar 60% achteruit gaat (in geheel NW-Europa trouwens) is bovendien geld dat goed besteed is. Dus mijn stelling blijft dat jouw mening sterk gekleurd is door de geringe aaibaarheid van de soort.


HPM

Herman van der Meer

migratorius

Leuk, maar nootmuskaat komt van nog verder naar het oosten dan de Sulphur-crested Cockatoo (wat dit best kan zijn) en was al lang bekend in Europa.
Ik zie daarom geen reden om "handelsroutes te overdenken".

JanHein

HPM

Citaat van: migratorius op juni 26, 2018, 10:58:09 AM
Leuk, maar nootmuskaat komt van nog verder naar het oosten dan de Sulphur-crested Cockatoo (wat dit best kan zijn) en was al lang bekend in Europa. ...

Het verschil tussen een kaketoe en een muskaatnoot: Een kaketoe laat zich niet zomaar zonder tegenstribbelen raspen en je kan een muskaatnoot niet leren om koppiekrauw te zeggen.
Herman van der Meer


OJGoreng

Dorpsnieuws: als er deze winter weer een Kleine Burgemeester in A'dam-west gaat hangen kan voeren om 'm dichterbij te lokken een dure grap worden. Wederom een voederverbod.

Voor de deur van de nieuwe echte burgemeester is het normaliter ook goed meeuwen kijken, daar zie ik mijn meeste Pontische. Hm, als ze maar niets in de kop haalt.
Met vriendelijke groet, Zainal

OJGoreng

In verder dorpsnieuws, al gaat het nu om een serieuze krant dus is het eerder komkommernieuws: er is weer eens een peilkaan ontsnapt uit Artis, die intussen ook weer terug is. Wat vertraging op het spoor, maar een Aanrijding Met Een Pelikaan werd voorkomen.
Met vriendelijke groet, Zainal

Maarten Hotting

Citaat van: OJGoreng op juni 29, 2018, 00:29:12 AM
Dorpsnieuws: als er deze winter weer een Kleine Burgemeester in A'dam-west gaat hangen kan voeren om 'm dichterbij te lokken een dure grap worden. Wederom een voederverbod.

Voor de deur van de nieuwe echte burgemeester is het normaliter ook goed meeuwen kijken, daar zie ik mijn meeste Pontische. Hm, als ze maar niets in de kop haalt.

CiteerOok neemt het aantal vogelsoorten af door het voeren, omdat er een overpopulatie aan meeuwen ontstaan die weer de kleinere vogels opvreten.
Als dit één van de redenen is?!
Groet,
Maarten

Oenanthe

Citaat van: Maarten Hotting op juli 02, 2018, 09:20:34 AM
CiteerOok neemt het aantal vogelsoorten af door het voeren, omdat er een overpopulatie aan meeuwen ontstaat die weer de kleinere vogels opvreten.
Een onware en dan ook op geen enkele manier onderbouwde bewering. Van AT5 kan je geen wetenschappelijk onderlegde stukken verwachten maar helaas hebben veel beleidsmakers niet meer kennis dan wat ze bij AT5 hebben gelezen, en handelen dienovereenkomstig. Onwetenden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

OJGoreng

Het stomme is dat ze die flauwekulargumenten er ook helemaal niet bij zouden hoeven halen, omdat het werkelijke argument achter de maatregel (er blijft heel veel voer liggen waar in groten getale ratten op afkomen) valide genoeg is. Nu vind ik ratten kijken eigenlijk nog leuker dan meeuwen kijken, dus stiekem vind ik het allemaal prima, maar ik snap dat het voor veel mensen problematisch is. Ik heb makkelijk praten met mijn, door een veel te grote kat bewaakte, etagewoning op drie hoog.

Wel geinig is dat de meeuwen hier echt verwend zijn. Je ziet de grote jongens echt minachtend kijken als er weer eens te inferieur brood in de gracht wordt gedumpt. Voor minder dan kaas komen ze het dak niet af, lijkt het. Zelf het geregeld gedumpte slachtafval van de lokale slagertjes gaat niet allemaal op.
Met vriendelijke groet, Zainal

HPM

Citaat van: OJGoreng op juli 02, 2018, 13:47:17 PM
...
Wel geinig is dat de meeuwen hier echt verwend zijn. Je ziet de grote jongens echt minachtend kijken als er weer eens te inferieur brood in de gracht wordt gedumpt. Voor minder dan kaas komen ze het dak niet af, lijkt het. Zelf het geregeld gedumpte slachtafval van de lokale slagertjes gaat niet allemaal op.

Dat komt natuurlijk omdat ze hun buik al vol hebben gegeten met jonge gierzwaluwtjes.  :angel:
Herman van der Meer

Roy Schroor

Citaat van: HPM op juli 02, 2018, 14:16:33 PM
Citaat van: OJGoreng op juli 02, 2018, 13:47:17 PM
...
Wel geinig is dat de meeuwen hier echt verwend zijn. Je ziet de grote jongens echt minachtend kijken als er weer eens te inferieur brood in de gracht wordt gedumpt. Voor minder dan kaas komen ze het dak niet af, lijkt het. Zelf het geregeld gedumpte slachtafval van de lokale slagertjes gaat niet allemaal op.

Dat komt natuurlijk omdat ze hun buik al vol hebben gegeten met jonge gierzwaluwtjes.  :angel:

Ah, dat verklaart waarom het broedsucces hier zo laag is  :wacko:
Met vriendelijke groet,
Roy

OJGoreng

Om maar niet te spreken van alle draaihalzen die ze uithalen. Die zie ik hier echt nooit meer.

We gaan gewoon verder:
Met priem, hond en havik op zwanenjacht
Met vriendelijke groet, Zainal

HPM

Citaat van: OJGoreng op juli 02, 2018, 16:19:51 PM
...
We gaan gewoon verder:
Met priem, hond en havik op zwanenjacht

Met dit pareltje van ecologisch inzicht:
" Een woordvoerder van GS noemt het bestrijden van zwanen noodzakelijk, vanwege de schade voor boeren en voor de natuur. ,,We besteden veel geld aan bescherming van weidevogels, maar waar veel zwanen zitten, zijn de weidevogels verdwenen."
Herman van der Meer

OJGoreng

Ik zie hier inderdaad ook nooit weidevogels in de gracht, terwijl het er barst van de zwanen. Shit, en ook alweer geen draaihalzen!
Met vriendelijke groet, Zainal

gardensafari

Citaat van: OJGoreng op juli 02, 2018, 16:50:38 PM
Ik zie hier inderdaad ook nooit weidevogels in de gracht, terwijl het er barst van de zwanen. Shit, en ook alweer geen draaihalzen!

;D
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Jorick

Als hier al een adviescommissie ons belastinggeld voor weg-vergadert....

"omdat de Raad voor Dierenaangelegenheden twee jaar geleden al adviseerde dat, als je al vogels doodt, je moet zorgen dat ze zo min mogelijk lijden."

Zegt genoeg over de domheid van beslissingsbevoegden en de barbaarsheid en inefficiëntie van onze jagende vrinden...
Wat een tranendal.
Jorick

Go Vegan!
Compassionate, fair, healthy, easy....

Oenanthe

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/196102/De-zwaluw-kiest-bewust-voor-minder-misschien-moeten-wij-dat-allemaal-doen

Verhaal over de slechte broedresultaten van de boerenzwaluw op sommige plaatsen. Niet alle, dat stelt Jan Doevendans nadrukkelijk en kan ik uit eigen ervaring bevestigen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

lukasverboom

Citaat van: Oenanthe op juli 04, 2018, 14:34:53 PM
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/196102/De-zwaluw-kiest-bewust-voor-minder-misschien-moeten-wij-dat-allemaal-doen

Verhaal over de slechte broedresultaten van de boerenzwaluw op sommige plaatsen. Niet alle, dat stelt Jan Doevendans nadrukkelijk en kan ik uit eigen ervaring bevestigen.

De boerenzwaluw wordt in het artikel niet genoemd, wel "de zwaluw" en de huiszwaluw. Maar je hebt gelijk dat het vast ook over deze soort zal gaan.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html


gerdwichers8

Eén kuiken dood nieuws? De natuurbeleving klinkt wat in ben ik bang.
Eén kuiken dood en het is overleden? Okay, er wordt collectief doorgedraaid, maar ik doe niet mee..

Oenanthe

Dat krijg je als op elk nest een webcam wordt gezet. Dan wordt het publiek geconfronteerd met de harde werkelijkheid die natuur heet. Er mislukken nesten en er sterven jongen. Wie daar niet tegen kan moet zich niet met de gang van zaken op een nest bemoeien. Dat heb ik dertig jaar geleden al geleerd.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

gardensafari

Citaat van: gerdwichers8 op juli 26, 2018, 23:32:27 PM
Eén kuiken dood nieuws? De natuurbeleving klinkt wat in ben ik bang.
Eén kuiken dood en het is overleden? Okay, er wordt collectief doorgedraaid, maar ik doe niet mee..

Veel erger is dat met de huidige temperaturen de komkommers slap worden.
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

gerdwichers8

Citaat van: Oenanthe op juli 27, 2018, 09:54:53 AM
Dan wordt het publiek geconfronteerd met de harde werkelijkheid die natuur heet.. Wie daar niet tegen kan moet zich niet met de gang van zaken op een nest bemoeien.

Meest bijzonder vrij recent, vond ik het geval van Timothy Treadwell. Het sentimentele van die beste man doet me denken dat hij zelf wel eens kan hebben geweten dat zijn standpunt  uiteindelijk niet houdbaar was..en dat ie dat als geheim alleen het graf nog heeft willen toevertrouwen.


HPM

Citaat van: gardensafari op juli 27, 2018, 11:07:57 AM
Citaat van: gerdwichers8 op juli 26, 2018, 23:32:27 PM
Eén kuiken dood nieuws? De natuurbeleving klinkt wat in ben ik bang.
Eén kuiken dood en het is overleden? Okay, er wordt collectief doorgedraaid, maar ik doe niet mee..

Veel erger is dat met de huidige temperaturen de komkommers slap worden.

En dat de groene daken bruin worden https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?msg=24518
(Ik heb niet eens een bruin dak!)
Herman van der Meer


gerdwichers8

 Ongelijk hebben is nìet verkeerd: GOED NIEUWS!