Vogelnieuws in de media

Gestart door Michael Schaper, januari 29, 2010, 15:27:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Folkert Jan

Zelf even met de maaier over de teentjes en vingertjes  :police:




















U snapt natuurlijk dat bovenstaande niet serieus is  O0
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Rikstar

#722
Ik moet zeggen dat ik dit geen schokkend nieuws meer vindt. Natuurlijk is het nooit leuk om te zien en ik denk dat het vooral in het nieuws komt omdat dit opzettelijk gedaan zou kunnen zijn.
Maar dit is nog niets met de vele kievitten/grutto/tureluurs etc nesten die worden vernield iedere keer door maaiers van boeren.
Zeer schokkend is het meer om te zien hoe luzerne maaiers tekeer gaan. bijna vliegvlugge pullen van weidevogels, kwartelkoningen, hazen, muizen en zelfs reekalven gaan door de maaier heen.
klein positief puntje is nog wel dat al dit doodgemaaide gedierte weer hordes aan roofdieren/vogels aantrekt. ieder zijn dood, de ander zijn brood.
met vriendelijke groeten,
Rik v/d Starre

ArjanH

Citaat van: Rikstar op mei 30, 2012, 16:41:20 PM
Ik moet zeggen dat ik dit geen schokkend nieuws meer vindt. Natuurlijk is het nooit leuk om te zien en ik denk dat het vooral in het nieuws komt omdat dit opzettelijk gedaan zou kunnen zijn.


Wanneer er geen sprake zou zijn van mogelijke opzet, zou dit het nieuws helemaal niet gehaald hebben. Dat neemt echter niet weg dat het natuurlijk schokkend en vooral schandalig is wat er is gebeurd. Temeer omdat het op een braakliggend stukje terrein is gebeurd dat voor een dag (jawel: een dag) als parkeerplaats had moeten dienen. Wanneer dit met opzet is gebeurd, en gezien de plek lijkt me dat niet onwaarschijnlijk, moeten ze de minkukels die daarvoor verantwoordelijk zijn flink bestraffen.

Jeroen Nagtegaal

Gevolg voor de toekomst is zeer waarschijnlijk dat zo'n perceel broedvrij wordt gehouden...
Een andere optie is dat er tijdelijke landbouw gaat plaatsvinden, bijvoorbeeld graan, en dat dat gemaaid wordt als ze het nodig hebben als parkeerplaats...
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Danny katerbarg

met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

milvusmilvus

Groet, Edzard

Bas vd Burg

Citaat van: milvusmilvus op juni 04, 2012, 16:43:23 PM
Citaat van: Danny katerbarg op juni 04, 2012, 16:08:47 PM
http://www.telegraaf.nl/binnenland/12281690/__Buizerd_valt_vrouw_aan__.html

De natuur gaat de mens terug pakken!

Mooi verhaal, maar het lijkt me nogal onwaarschijnlijk.

En waarom is dit onwaarschijnlijk Edzard? Ik zou zeggen google eens op "Buizerd valt mensen aan" en dan krijg je toch wel wat zoekresultaten
groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

milvusmilvus

Omdat Buizerds over het algemeen zeer laffe dieren zijn, die (ook met een nest of jongen) er eerder vandoor zullen gaan. Er zit voor mij aan alle verhalen op het internet en de media een hoog broodje aap gehalte.
Groet, Edzard

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: milvusmilvus op juni 04, 2012, 16:52:10 PM
Omdat Buizerds over het algemeen zeer laffe dieren zijn, die (ook met een nest of jongen) er eerder vandoor zullen gaan. Er zit voor mij aan alle verhalen op het internet en de media een hoog broodje aap gehalte.
Jaarlijks zijn er meerdere gevallen bekend van "Agressieve Buizerds". Daarnaast weten sommige ringers uit eigen ervaring dat het ringen van jongen niet altijd even veilig is.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

KorHaan

http://www.youtube.com/watch?v=BXzcvmRZVtM


Zomaar het eerste beste filmpje van google geplukt. Je moet ook niet hardlopend door het bos gaan, maar kuierend, beter voor de gezondheid.

Trouwens, als Oeraluilen dat doen, waarom zou een Buizerd dat dan niet mogen?  ;D

Vriendelijke groet,

Ronald sinoo

Jan vH

Er stond laatst nog een bericht in de Barneveldse krant, dat een CDA-raadslid in de gemeente Ede was aangevallen door een Buizerd. Dat bericht is helaas niet online te lezen. Vorig jaar was er geloof ik ook een agressieve Buizerd in de omgeving van Stroe of Garderen.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Norman

#732
Citaat van: Jan vH op juni 04, 2012, 18:44:38 PM
Er stond laatst nog een bericht in de Barneveldse krant, dat een CDA-raadslid in de gemeente Ede was aangevallen door een Buizerd. Dat bericht is helaas niet online te lezen. Vorig jaar was er geloof ik ook een agressieve Buizerd in de omgeving van Stroe of Garderen.

Wow, dat is helemaal een prachtontdekking van grote wetenschappelijke waarde. Lijkt mij een bewezen geval van ongelovelijke mensenkennis, waarbij de buizerd weet welk mens verantwoordelijk is voor de vernietiging van diens habitat.  :angel:

joostheeremans

Citaat van: Norman op juni 04, 2012, 19:22:11 PM
Citaat van: Jan vH op juni 04, 2012, 18:44:38 PM
Er stond laatst nog een bericht in de Barneveldse krant, dat een CDA-raadslid in de gemeente Ede was aangevallen door een Buizerd. Dat bericht is helaas niet online te lezen. Vorig jaar was er geloof ik ook een agressieve Buizerd in de omgeving van Stroe of Garderen.

Wow, dat is helemaal een prachtontdekking van grote wetenschappelijke waarde. Lijkt mij een bewezen geval van ongelovelijke mensenkennis, waarbij weet welk mens verantwoordelijk is voor de vernietiging van diens habitat.  :angel:


Bleker werd toch ook al door een paard aangevallen?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

lennartv

Citaat van: Jan vH op juni 04, 2012, 18:44:38 PM
Er stond laatst nog een bericht in de Barneveldse krant, dat een CDA-raadslid in de gemeente Ede was aangevallen door een Buizerd. Dat bericht is helaas niet online te lezen. Vorig jaar was er geloof ik ook een agressieve Buizerd in de omgeving van Stroe of Garderen.

Waarom broeden daar geen agressieve steenarenden? ;)
Groetjes,

Lennart Verheuvel

www.naturebylennart.com

milvusmilvus

Citaat van: KorHaan op juni 04, 2012, 17:17:59 PM
http://www.youtube.com/watch?v=BXzcvmRZVtM


Zomaar het eerste beste filmpje van google geplukt. Je moet ook niet hardlopend door het bos gaan, maar kuierend, beter voor de gezondheid.


Geen bos in de buurt helaas. En hardlopend zit er helaas niet meer in.  :( Ik verbaas me wel over die aggresieve Buizerds. Mijn ervaring is toch echt dat ze zich zelfs door kauwtjes en grutto's de les laten leren.
Groet, Edzard

joostheeremans

Citaat van: milvusmilvus op juni 04, 2012, 21:01:15 PM
Citaat van: KorHaan op juni 04, 2012, 17:17:59 PM
http://www.youtube.com/watch?v=BXzcvmRZVtM


Zomaar het eerste beste filmpje van google geplukt. Je moet ook niet hardlopend door het bos gaan, maar kuierend, beter voor de gezondheid.


Geen bos in de buurt helaas. En hardlopend zit er helaas niet meer in.  :( Ik verbaas me wel over die aggresieve Buizerds. Mijn ervaring is toch echt dat ze zich zelfs door kauwtjes en grutto's de les laten leren.
Een vogel neemt doorgaans minder risico bij het zoeken naar voedsel dan bij het verdedigen van zijn nest.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

milvusmilvus

Citaat van: joostheeremans op juni 05, 2012, 10:37:04 AM
Citaat van: milvusmilvus op juni 04, 2012, 21:01:15 PM
Citaat van: KorHaan op juni 04, 2012, 17:17:59 PM
http://www.youtube.com/watch?v=BXzcvmRZVtM


Zomaar het eerste beste filmpje van google geplukt. Je moet ook niet hardlopend door het bos gaan, maar kuierend, beter voor de gezondheid.


Geen bos in de buurt helaas. En hardlopend zit er helaas niet meer in.  :( Ik verbaas me wel over die aggresieve Buizerds. Mijn ervaring is toch echt dat ze zich zelfs door kauwtjes en grutto's de les laten leren.
Een vogel neemt doorgaans minder risico bij het zoeken naar voedsel dan bij het verdedigen van zijn nest.

Begrijp ik. Ik heb vaak genoeg gezien dat Kauwtjes en Zwarte Kraaien Buizerdje pesten, ook Buizerds met nest.
Groet, Edzard

slechtvalk07

Het vergassen is begonnen: rechter heeft toestemming gegeven voor vergassen Grauwe Gans, Nijlgans en Canadese Gans, maar niet voor Brandgans (was wel aangevraagd) - blijkt uit link naar de uitspraak in het artikel.
http://nos.nl/artikel/380450-ganzen-op-schiphol-afgemaakt.html

In de uitspraak staat ook nog dit: '2.19 Ter zitting is door verweerder en Duke Faunbeheer aangegeven dat de ganzen ter plaatse in een mobiele trailer worden gedood met koolstofdioxide. Deze werkwijze stemt overeen met de voorwaarde die de staatssecretaris heeft verbonden aan de aan Duke Faunabeheer verleende vrijstelling op grond van de Wgb, te weten: "Het vervoer van levende vogels naar de container dient tot een minimum worden beperkt". Ter zitting is voorts door de vertegenwoordiger van de staatssecretaris aangegeven dat op de naleving van deze voorwaarde door de staatssecretaris als verlener van vrijstelling zal worden toegezien. Dit betoog van verzoekster treft gelet hierop geen doel.'


Anne Sytske Keijser


Harm058

Groet!
Harm Dijkstra

Leeuwarden


milvusmilvus

Groet, Edzard

KorHaan

Dat dacht ik ook meteen, haha.

Vriendelijke groet,

Ronald sinoo

Yeronimo

Citaat van: KorHaan op juni 04, 2012, 17:17:59 PM
http://www.youtube.com/watch?v=BXzcvmRZVtM


Zomaar het eerste beste filmpje van google geplukt. Je moet ook niet hardlopend door het bos gaan, maar kuierend, beter voor de gezondheid.

Weinig meldingen eigenlijk uit Friesland, volgens mij worden die agressieve beesten daar al gelijk vergiftigd of kapot geknald voordat een wandelaar ze ook maar achter zich aan krijgt :(
Jeroen Breidenbach, 31 jaar
Leeuwarden


Marcel van kammen

hmmz....met de Roerdomp gaat het alleen slecht omdat we een paar stevige winters hebben gehad, volgens mij was er in de jaren daarvoor toch juist een toename van het aantal roerdompen?

HPM

Citaat van: Marcel van kammen op juni 07, 2012, 13:19:04 PM
hmmz....met de Roerdomp gaat het alleen slecht omdat we een paar stevige winters hebben gehad, volgens mij was er in de jaren daarvoor toch juist een toename van het aantal roerdompen?

Met de Roerdomp gaat het al vele jaren slecht maar er zijn lokale uitzonderingen. De laatste schatting is 250-300 broedparen in Nederland
Herman van der Meer

joostheeremans

Citaat van: Marcel van kammen op juni 07, 2012, 13:19:04 PM
hmmz....met de Roerdomp gaat het alleen slecht omdat we een paar stevige winters hebben gehad, volgens mij was er in de jaren daarvoor toch juist een toename van het aantal roerdompen?


Ik denk dat je dit precies andersom moet zien, de achteruitgang is door een aantal zachte winters geremd, maar het proces is zoals Herman al opmerkt al jarenlang aan de gang.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Johan Helmus

Citaat van: Yeronimo op juni 06, 2012, 23:45:15 PM
Citaat van: KorHaan op juni 04, 2012, 17:17:59 PM
http://www.youtube.com/watch?v=BXzcvmRZVtM


Zomaar het eerste beste filmpje van google geplukt. Je moet ook niet hardlopend door het bos gaan, maar kuierend, beter voor de gezondheid.

Weinig meldingen eigenlijk uit Friesland, volgens mij worden die agressieve beesten daar al gelijk vergiftigd of kapot geknald voordat een wandelaar ze ook maar achter zich aan krijgt :(
De 'beheerders' en 'weidevogelbeschermers' zijn weer druk in de weer.
Groeten, Johan Helmus

joostheeremans

Citaat van: Johan Helmus op juni 07, 2012, 14:39:19 PM
Citaat van: Yeronimo op juni 06, 2012, 23:45:15 PM
Citaat van: KorHaan op juni 04, 2012, 17:17:59 PM
http://www.youtube.com/watch?v=BXzcvmRZVtM


Zomaar het eerste beste filmpje van google geplukt. Je moet ook niet hardlopend door het bos gaan, maar kuierend, beter voor de gezondheid.

Weinig meldingen eigenlijk uit Friesland, volgens mij worden die agressieve beesten daar al gelijk vergiftigd of kapot geknald voordat een wandelaar ze ook maar achter zich aan krijgt :(
De 'beheerders' en 'weidevogelbeschermers' zijn weer druk in de weer.
Zullen ze volgend jaar ook wel op de werelderfgoedlijst willen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

GijsB

Friezen
Weidevogels beschermen door roofvogels te vermoorden maar zelf  honderden kievitnesten plunderen
(al zijn er gelukkig genoeg uitzonderingen :) )

Gijs